De mening van Pukpaleis.....HC Goes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: De mening van Pukpaleis.....HC Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:15

Als de kids van die hengsten maar goede ruiters krijgen, dan krijgen ze in ieder geval de kans hun kunnen te laten zien als ze boven gemiddeld zijn of echt goed zijn. Als iedereen hun kids afschrijft louter en alleen omdat de vader een Volbloed is, dan zal het zeker al snel zo zijn dat ze niet boven gemiddeld presteren of ze nou beter dan dat zijn of niet. Ben ik nog te volgen ?

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:22

Ik mag "de mening van "altijd graag lezen.
Duidelijk zonder nonsens.
En wees eerlijk...........waneer zijn paardenmensen het echt eens met elkaar ?
10 mensen, 10 verschilende meningen.

Pukpaleisje...........Vooral dooooooooorgaan.

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 22:39

Citaat:
Mee eens!
Echter een paard dat van jongs af aan klaar is gestoomd voor de renbaan en jaren heeft gerend, heeft een geweldige achterstand op een paard dat van jongs af aan is klaar gestoomd als "rijpaard". Heel andere manier van werken/trainen met een paard, wat lang zijn sporen na laat.
Vlgs mij hebben noch Wilawander noch Swatch ooit de finish gehaald op Duindigt of een ander wedstrijdje "wie is de snelste" evt met hordes, ik heb geen enkel commentaar op de wijze waarop de hengsten werden voorgesteld, alle lof voor het lef van de amazone......
Mijn vraag is wel wat deze hengsten kunnen toevoegen wat niet binnen het KWPN voorhanden is .....kwa volbloed of kwa "bloederige" hengsten.
Daarbij wil wel de kanttekening maken dat ik twijfel aan het "werkwillige" karakter van Swatch terwijl "Wilawander" op de toppen van zijn tenen loopt voor zijn berijder....

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:53

Pukpaleisje,

Wilawander xx kan terugzien op een meer dan verdienstelijke koerscarriere. Hij heeft lang gekoerst, in Duitsland.
Watermill Swatch xx heeft gekoerst tot augustus 2004. Met enkele overwinningen. Toch knap, zitten nu in 2006, en het paard is omgeschoold naar dressuurpaard in zeer korte tijd. Zegt toch wat over werkwilligheid.....

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 08:19

Pascha schreef:
Pukpaleisje,

Wilawander xx kan terugzien op een meer dan verdienstelijke koerscarriere. Hij heeft lang gekoerst, in Duitsland.
Watermill Swatch xx heeft gekoerst tot augustus 2004. Met enkele overwinningen. Toch knap, zitten nu in 2006, en het paard is omgeschoold naar dressuurpaard in zeer korte tijd. Zegt toch wat over werkwilligheid.....

Helemaal mee eens!
En het feit dat een paard het koersen een aantal jaren heeft vol gehouden, zegt wel wat over de hardheid. Het is geestelijk en lichamelijk een van de zwaarste onderdelen van paardensport, voor het paard dan. Misschien zouden mensen zich eerst eens moeten verdiepen in hoe het leven van een renpaard is en hoe lang de weg soms kan zijn om zo'n paard tot rijpaard om te vormen. Dit is over het algemeen een stuk moeilijker dan wanneer je met "groene" Volbloeden van doen zou hebben.

http://horsecare.stablemade.com/_articl ... _track.htm

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:00

Alleen gaat het er bij de HC nou net om hoe ze lopen. Het netjes nageeflijk lopen en de rug niet wegdrukken is het minste wat ze zouden moeten doen en dat heb ik in Zuidbroek bij Wilawander in ieder geval niet gezien. Dat was echt letterlijk een paard in 3 stukken wat ontzettend op de voorhand loopt, daar kun je toch ook geen zinnig woord over zeggen als je dat moet vergelijken met een Florencio? Des te verbaasder was ik toen dus dat de jury er ook nog positieve dingen uit konden halen.

En voor ik weer een lading over me heen krijg: ik heb niks tegen volbloeds (sterker nog, mijn eigen paard is van moederskant 100% volbloed) maar zoals ik Wilawander en Swatch heb zien lopen... Diep bedroevend...

Verder een duidelijke mening van Pukpaleis! Op naar Den Bosch!

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:11

Pukpaleisje schreef:
Citaat:
Geen commentaar op de predikaten die uitgedeeld zijn en de afgekeurde hengsten?

Hemmingway,
Haarlem
, beide geen index toppers, maar maken vlgs mij weliswaar gemiddeld niet veel verbetering maar ook geen achteruitgang in type beweging of spring-capaciteiten

Maar waarom dan afkeuren? De nakomelingen die ik van beide hengsten ken zijn braaf, doen het leuk is de basissport, een enkeling iets hoger, bij het NRPS loopt een 3e bezichtigingshengst van Haarlem, op de keuringen doen ze het goed, zelfs bij de IBOP halen ze hoge punten etc. Hoe mijn twee-jarige Haarlem het gaat doen weet ik nog niet natuurlijk maar begrijpen kan ik deze beslissing niet. Ben dus ook benieuwd naar de argumenten.
En als het alleen om de lage index gaat... Dan hadden ze ze met de 7-jarigen ook al wel af kunnen keuren.
Beide hengsten zijn al redelijk op leeftijd, volgens mij dekken ze ook niet bijster veel meer dus waarom die laatste paar jaar dan niet gewoon goedgekeurd laten zoals ze dat in bv Duitsland ook doen...
Er zijn toch meer mensen in Nederland die een lekker braaf, allround basispaard willen dan een superheet GP paard lijkt me...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:43

ik vind het altijd leuk om "de mening van" te lezen
ben 1 en al oor
en ik steek er altijd weer wat van op

ik dacht dat volbloedentijdperk al lang voorbij was bij het kwpn
wie laat er zijn rijpaard nu nog dekken door een volbloed ?
is commercieel gezien ook niet interessant lijkt mij

Pukpaleisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 11:44

Maar waar blijft de toegevoegde waarde van Wila"wonder" en S"watch me"......

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:11

unamie schreef:
wie laat er zijn rijpaard nu nog dekken door een volbloed ?
is commercieel gezien ook niet interessant lijkt mij

Je hoeft niet perse commercieel te fokken, dat belooft ook niet altijd vooruitgang.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:41

Albertine_N schreef:
Je hoeft niet perse commercieel te fokken, dat belooft ook niet altijd vooruitgang.

dat hoef idd niet persé
maar producten die onverkoopbaar zijn willen we toch liever ook niet fokken

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:46

Nou, dan wordt de meneer die Pharaonxx op mijn merrie heeft gezet (ik kreeg onverwacht een veulentje toen ik haar had gekocht) hartelijk bedankt!

Ik denk best dat volbloeds goed te gebruiken zijn om te veredelen, maar dat hangt gewoon van de merrie af. Ik vind een volbloed in de afstamming zeker niet negatief hoor.
Denk anders eens aan eventingpaarden, daar is een goeie scheut volbloed toch best gewenst dacht ik zo. (Al schijnt dat wel minder te worden door verandering van de sport)

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:54

Aan eventingpaard worden andere eisen gesteld dan aan een dressuurpaard. Maar ik weet er niet genoeg van of een volbloed geschikt is voor de (pure) dressuursport.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:10

Als voorbeeld, Unamie:

Painter's Row xx

1992 - bruin - 1,69m - Oldenburg, Holstein, Hannover, Unire

Painter's Row x is een fantastische gemodelleerde grote volbloed met een zelfverzekerd evenwichtig karakter en een functioneel bewegingsmechanisme. Op de spong toont Painter's Row xx veel kwaliteit. Kenmerkend zijn zijn voorzichtigheid, techniek en snelle reflexen. In Oldenburg, Holstein en Hannover is de interessant gefokte Painter's Row xx dan ook goedgekeurd voor de dekdienst. Hij is dus Register A-hengst bij het KWPN. Zijn nakomelingen uit de eerste jaargangen zijn grote hoogbenige zeer bloedgemaakte sportpaarden die opvallend goed bewegen. Ze springen vlug met ruim voldoende lichaamstechniek voorzichtigheid en vermogen. Deze jaargang groeit zeer belovend uit. Reeds één merrie met een goede EPTM test, op de Trakhener veiling te Neumunster bracht Painter's Row xx de veilingtopper!

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:18

Pukpaleisje schreef:
Maar waar blijft de toegevoegde waarde van Wila"wonder" en S"watch me"......

Die heb ik nog niet kunnen ontdekken...

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:32

Pukpaleisje, ga zo door. Eens een keer niet iemand die achter de grote namen aan loopt en een eigen mening heeft. Ben er ook geweest en ben het eigenlijk 100% met je eens.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:08

Als die twee hengsten dan zo flut zijn en het K.W.P.N. wil toch graag een aantal Volbloeden voor de dekdienst beschikbaar stellen aan de fokkers. Waarom dan geen hengsten daarvoor kiezen die beter aansluiten bij wat men als ideaal ziet. Waarom hengsten die daar juist te ver vanaf staan? Er zullen toch zeker wel betere Volbloeden te vinden zijn dan deze, als deze zo slecht zijn.

Pukpaleisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 16:28

Weet jij ze te vinden, KWPN heeft al enkele jaren gelden gezegd open te staan voor een "nieuwe" volbloed, waarna hengstenboeren ook naarstig op zoek ging resulteerend in het aanbieden van Krius,Painter's Row,Benfenntes,Pharaon,Stravinsky,Roven enz alhoewel een aantal hengsten toch wel wat gedekt heeft en niet alleen de mindere merries lijkt het positieve "effect" van de volbloed op de merriestapel niet meer zo groot als in het verleden met Courville, Erdball,Pericles en Saros....
Vlgs mij mede doordat in de huidige hengstenstapel "bloed" genoeg voorhanden is , natuurlijk geen "bloederige" hengsten zonder volbloed......dus uiteindelijk zal een aandeel volbloed behouden moeten blijven het lijkt alleen de kunst om de juiste te vinden...of er moet apart gekeurd en beoordeeld worden zoals in Duitsland en de fokkers moeten bereid zijn een generatie "op te offeren" om in de volgende weer terug te dekken met een warmbloed...
Maar als jullie de juiste volbloed wel menen te wten of herkennen in het huidige aanbod...de tijd zal het leren...

Kajanus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:32

En Pukpaleisje wat denk je van het bloed Padinus x Lear Fan...Lear Fan is een americaans volbloed.....

Pukpaleisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 17:05

Padinus x Lear fan....tja wat moet ik ervan zeggen dan..het is niet dat ik er van ga watertanden....noch van Padinus noch van Lear Fan..

Kajanus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:45

Pukpaleisje schreef:
Padinus x Lear fan....tja wat moet ik ervan zeggen dan..het is niet dat ik er van ga watertanden....noch van Padinus noch van Lear Fan..

Maar je hebt hem natuurlijk nog niet gezien

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:23

Pascha schreef:
Als voorbeeld, Unamie:

Painter's Row xx
-verhaal-

Aan 1 voorbeeld hebben wij niet zoveel. Zoiets kan ook 'toeval' heten.

Volbloeden hebben misschien best een waarde voor de fokkerij, maar tegenwoordig zijn er meer mensen die voor het groffe dressuurgeweld kiezen(Florencio, Lingh, Krack etc.) ipv voor een volbloed.

Dit komt misschien omdat meer mensen zich er niet in verdiepen. Die fokken voor de hobby en dan is het natuurlijk leuk om te zeggen dat je merrie een veulen krijgt van Florencio.

Maar waarom met een volbloed de bewegingen(als voorbeeld) minder maken terwijl die misschien goed zijn? Dan zet je er liever een dressuurhengst op.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:45

Alleen de toekomst kan/zal het ons leren...

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:24

Mij is altijd gezegd dat de beste fokmerries halfbloedmerries zijn. Dan heb je bij de nakomelingen een flinke scheut bloed, en dat is echt wel nodig voor de huidige zware dressuur- en springsport. Als we de volbloed niet meer gebruiken, gaan we dan niet terug naar vroegere tijden? Ze hebben destijds niet voor niets de volbloed gebruikt om het rijpaard te veredelen. Als ze dat niet gedaan hadden, liepen er nu alleen maar klassiek gemodelleerde paarden rond, of model "koudbloed". Dat willen we toch ook niet zien in de dressuur- of springsport.

Pukpaleisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 20:27

Vroeguhh maar dit is de 2006 (er zijn haast geen koudbloeden bezig, behalve een klein opstandig volkje dat dapper weerstand bied bijgenaamd de Geldersen)