Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sizz schreef:Ik ben toch benieuwd wat de reden hiervoor is, als Haarlem eruit wordt gegooid kunnen er nog wel wat achteraan.
TequilaRos schreef:Mijn idee![]()
heb zelf namelijk het idee dat het wel eens aan het karakter en werklust van de nakomelingen kan liggen, spreekt uit eigen ervaring --> zie profiel, verhaal Unika
MissHIS schreef:Mwah als je alleen 'leuke' papiertjes fokt misschien, maar er zijn toch echt zat paarden (merries) die zo'n hengst als hebben waar je rustig mee kan doorfokken. En voor de sport.. er zijn schrikbarend veel mensen die niet eens weten hoe ze zo'n afstamming op moeten dreunen, laat staan dat ze weten wat en hoe zo'n hengst doet of heeft gedaan. Zo lang het paard zelf leuk loopt en het kan, maakt voor de sport de vader echt niet uit.Voor veel fokkers is dit wel een flinke domper hoor, als zij een directe nakomelinge hebben van één van deze afgekeurde hengsten. Ik zou er zelf ook wel van balen als één van de vaders van mijn merries zou worden afgekeurd, door veel mensen wordt een afgekeurde hengst toch als een zwakke schakel in de lijn gezien (of dit nou terecht is, of niet).
Zeker een hengst als Haarlem heeft hier in de buurt flink gedekt de afgelopen jaren. Reken maar dat het gros van die fokkers hier niet blij mee is...

: Heb je een goede merrie gewoon mee door fokken. juliomariner schreef:Ik vind het volkomen terecht dat hengsten die gewoon niet goed genoeg zijn afgekeurd worden. Dat de fokkers dit zelf kunnen, tuurlijk. Maar echte fokkers zijn er bijna niet, er zijn veel meer vermeerderaars. Wat moeten we met al die "mindere paarden".
Oudere hengsten afkeuren heeft zeker zin (erfelijkheidsleer, generatie interval) Het zou niet goed zijn als een oudere hengst qua verervingsniveau ook na 10 of 15 jaar nog bij de top meedraait, dan gaan we gemiddeld gewoon net vooruit. Een uitzondering zijn dus de echte tophengsten, die dus dan ook terecht keur of preferent worden
CGJ12 schreef:Elisa2 schreef:hemmingway,haarlem iglesias had ik niet verwacht eigenlijk.
Ik wel......... zeker die laatse.
Dit nummer lag wsl al bij de drukker op het moment dat dit nieuwsbericht uitkwam.
sarabande schreef:
Het staat heel klein in een hoekje rechts onderaan op pagina 4
![]()
![]()
Scheel hè?! Ik verwachte op zijn minst een bladzijde vullend artikel met een gedetailleerd verslag over het hoe wat en waarom...

CGJ12 schreef:MissHIS schreef:Zelfs de HK-commissie kan niet in de toekomst kijken, CGJ
Maar dat MOETEN ze wel kunnen eigenlijk.
Dát is nu de kwaliteit van een echte paardenkenner...........
Gewoon even type en exterieur beoordelen stelt weinig voor. Maar het extra zintuig om die klasse-verervende hengst eruit te zoeken maakt het verschil.
), maar in mijn ogen niet als fokhengst. Dan was het wel heel makkelijk.