nodidikai schreef:Hoi Tinkermeisje,
bij je speurtocht naar een goede hengst moet je zeker een sdenken aan Subliem. Ik vind dat 1 van de meest onderschatte hengsten van ons land. Ik heb eeb veuken van hem gezien uit een mindere merrie dan die van jou: echt 1 van de beste veulens in Nederland gefokt. Heeft ook een 1e premie dat veulen. Dat beestje zweeft niet, maar vliegt bijna. Wat dat effen betreft denk ik dat het een grote gok blijft; vergeet niet dat iedere fokker in eerste instantie voor bont gaat, dat is de norm zou je kunnen zeggen, dus hengsten en merries die effen zijn daar is in ieder geval bij geprobeerd bont te fokken. Dat betekent dus ook gelijk dat er ondanks dat de merrie of hengst zelf bont is, er in de genen het bontgen aanwezig is. Niemand kan je bij effen x effen + dus altijd effen garanderen. En al helemaal niet bij tinkers.
Nou ik ben een fokker en ga niet altijd voor bont hoor. Ik kies net zo gemakkelijk een effen hengst als het kwa bouw, gangen en karakter de beste is voor mijn merrie.
En wat Chubby al schreef effen maal effen zal geen bont geven. Als het bont gen aanwezig is dan zie je het ook.