Natuurlijk of K.I.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe is jou merrie gedekt?

Poll eindigt op

pony-natuurlijk
15 (100%)

Totaal aantal stemmen: 15

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 14:52

en wat denk je hiervan, je betaald bv voor sperma van ferro, ik noem maar even wat. je krijgt dus het sperma wat ingebracht wordt bij je merrie maar wie zegt jou dat het wel van ferro is?
voor hetzelfde geld is het van worlgang?
dat kan je zelf dus nooit controleren terwijl als ferro natuurlijk je paard dekt kan je dat uiteraard wel zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 15:07

breyer club nederland schreef:
en wat denk je hiervan, je betaald bv voor sperma van ferro, ik noem maar even wat. je krijgt dus het sperma wat ingebracht wordt bij je merrie maar wie zegt jou dat het wel van ferro is?
dat kan je zelf dus nooit controleren terwijl als ferro natuurlijk je paard dekt kan je dat uiteraard wel zien.

Je moet natuurlijk wel op het KI station kunnen vertrouwen. En er bestaat altijd nog zoiets als een DNA test.
En ik betwijfel of iedereen er altijd bij is als zijn paard natuurlijk wordt gedekt. Hoevaak stallen ze merrie's niet bij de hengstenhouder en krijgen ze ze na een bepaalde tijd drachtig (of niet) weer terug? Er hoeft er maar eentje te pitten en de verkeerde hengst uit de box te halen, en je hebt hetzelfde resultaat.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 16:33

Ik ben voor KI, omdat het het risico op SOA's en verwondingen ed. voorkomt.

En het lijkt met logisch dat je alleen met een KI station in zee gaat die te vertrouwen is en lid is van de bond van Hengstenhouders van dat ras...

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 18:13

breyer club nederland schreef:

Is inderdaad een keer gebeurt....het stond laatst in de In de Strengen...(maar is al een tijd geleden dat het zich had voorgedaan.)
Een fokker had een goede hengst, achter de rug om gebruikte hij ook sperma van zijn andere hengst wiens sperma hij verkocht als sperma van die goede (kunnen we er nog aan uit...)(een broer van die ene geloof ik)..ik weet niet meer wat de reden was en over welke hengst/fokker het ging, maar het heeft zich al voorgedaan. gelukkig worden er bij dekhengsten DNA stalen genomen om te kijken of de afstamming klopt,zodat je nog wel weet of die hengst echt wel die ouders als afstamming heeft (kan dus ook bij je eigen veulen laten doen als je niet zeker bent)
Dit voorval gaf echter wel hele mooië en goede veulens volgens die andere fokker die het aanhaalde in z'n intervieuw.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 18:42

laurake"]
[quote="breyer club nederland schreef:

Is inderdaad een keer gebeurt....het stond laatst in de In de Strengen...(maar is al een tijd geleden dat het zich had voorgedaan.)
Een fokker had een goede hengst, achter de rug om gebruikte hij ook sperma van zijn andere hengst wiens sperma hij verkocht als sperma van die goede (kunnen we er nog aan uit...)(een broer van die ene geloof ik)..ik weet niet meer wat de reden was en over welke hengst/fokker het ging, maar het heeft zich al voorgedaan. gelukkig worden er bij dekhengsten DNA stalen genomen om te kijken of de afstamming klopt,zodat je nog wel weet of die hengst echt wel die ouders als afstamming heeft (kan dus ook bij je eigen veulen laten doen als je niet zeker bent)
Dit voorval gaf echter wel hele mooië en goede veulens volgens die andere fokker die het aanhaalde in z'n intervieuw.
[/quote]

Dat ging om Doruto.

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 19:13

Cassidy schreef:
Je moet natuurlijk wel op het KI station kunnen vertrouwen. En er bestaat altijd nog zoiets als een DNA test.
En ik betwijfel of iedereen er altijd bij is als zijn paard natuurlijk wordt gedekt. Hoevaak stallen ze merrie's niet bij de hengstenhouder en krijgen ze ze na een bepaalde tijd drachtig (of niet) weer terug? Er hoeft er maar eentje te pitten en de verkeerde hengst uit de box te halen, en je hebt hetzelfde resultaat.

Het kan ook gewoon een fout wezen, hoeft niet moedwillig te gebeuren.
ik denk niet dat iemand die fokt het leuk vind als hij bij elk veulen een DNA test uit zou moeten voeren.
wij zijn bijna altijd bij de dekkingen aanwezig, volgens mij riezen ook behoorlijk wat hengstenhouders rond met natuurlijk dekkende hengsten.
een verkeerde hengst uit de box halen lijkt me een beetje vreemd, meestal zijn ze toch niet alleen bezig?

inderdaat is het geval van doruto heel bekend, maar wat dachten jullie van amaretto, dat zou weer geen alexis ofzo kunnen zijn.
en er zullen heel wat meer paardjes rondlopen waarvan de afstamming misschien niet helemaal 100% waar is?
who knows?

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 19:32

Citaat:
inderdaat is het geval van doruto heel bekend, maar wat dachten jullie van amaretto, dat zou weer geen alexis ofzo kunnen zijn.
en er zullen heel wat meer paardjes rondlopen waarvan de afstamming misschien niet helemaal 100% waar is?
who knows?

Wat te denken van de pony's uit het land van oorsprong.
Zoals de Welsh,Forrest,Shetlander en niet te vergeten de Tinker.

Natuurlijk dekken vraagt om rommelen.
Vooral als het een veel gevraagde hengst is en midden in het seizoen geeft hij water.
Dan is men bang voor schadeclaims en de pakkans is gering bij sommige rassen.

robbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 19:39

Eerst is mijn pony ki gedekt, omdat de hengstenhouder dacht dat ze heel klein was. En daarna was ze npog steeds henstig dus hadden we te vroeg in de hengstigheid gedekt en toen is ze natuurlijk gedekt.
Voor mij maakt het niet veel uit, als het maar werkt.
Party!!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 19:47

Citaat:
Eerst is mijn pony ki gedekt, omdat de hengstenhouder dacht dat ze heel klein was. En daarna was ze npog steeds henstig dus hadden we te vroeg in de hengstigheid gedekt en toen is ze natuurlijk gedekt.

Hier zie weer dat er maar gerommeld wordt,als het maar dekgeld oplevert.

Wat is het geval bij KI.:
Wanneer een hengst eenmaal is aangemeld voor KI in dat seizoen mag hij niet meer natuurlijk dekken.
En wat zie ik aanrommelen vooral bij de pony's

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 20:31

Ki is leuk maar ik denk dat er meer door natuurlijke dekking drachtig worden, en dan spreek ik even over het friese ras.
mijn ene merrie kan onmogelijk doormiddel van Ki gedekt worden, ik ken nog meer "probleem" merries, want zo worden ze dan gelijk bestempeld, die niet door KI drachtig worden terwijl ze na 1 natuursprong drachtig zijn.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 21:08

Bij KI laat je de veearts komen en die scant de merrie om te zien wanneer het de perfecte tijd is om te insemineren. Dan hoef je dus maar 1 x te laten insemineren. Bij mijn merrie werkte het perfect.
En uh, sperma van KI wordt onder de microscoop bekeken, dus zijn de zaadjes altijd levendig. Anders worden ze niet verzonden. Party!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 22:12

sja nou ja, zoals ik eerder al zei, mijn merrie is 4 keer gescand en twee keer geinsemineerd, met goed zaad, maar toch pakte het niet...
De derde keer was een natuurlijke dekking, was in 1 sprong geregeld !

dat ki ding was uiteindelijk een duur grapje

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 22:37

Citaat:
sja nou ja, zoals ik eerder al zei, mijn merrie is 4 keer gescand en twee keer geinsemineerd, met goed zaad, maar toch pakte het niet...

Ik betwijfel of het aan de Ki heeft gelegen. Dat ze uiteindelijk drachtig werd via natuurlijke dekking.

Ik denk eeerder aan de hengstenhouder dat ze via KI niet drachtig wordt.
Nl. Ook hier weer een hengstenhouder die het niet zo nauw neemt met de KI regels van de overheid.

En voor mij valt deze hengstenhouder onder de kategorie prutsers.
Nl. hij neemt het niet zo nauw met de hygiene en regels.
Dus zal het sperma wel niet bacterie vrij geweest zijn.

Verder wordt vaak vergeten het schouwprotocol.
Nl. Dierenartsen met de scan zijn geen schouwhengsten.

En nu door de natuurlijke dekking was er wel schouwing en daarna dekking.
Dat moet ook bij inseminatie.
De merrie moet in haar hersens doorkrijgen dat er iets staat te gebeuren.
Waardoor er een hormoon aktiviteit op gang komt.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 00:18

Ten eerste, het lijkt mij niet zo slim van een Hengsenhouder om expres hengsten te wisselen, K.I. of Natuurlijk. De hengstenhouder wil tenslotte neem ik aan ook zien hoe de veulens van zijn 'top'hengst presteren...

Ten tweede een vraag:

Hoe zit dat met K.I. dan, kunnen hengstenhouders dat zelf (thuis) doen, of 'moeten' ze naar een K.I. station? Vroeger moest dat namelijk, maar ik ben er een tijdje uit geweest...

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 17:14

Citaat:
Ten eerste, het lijkt mij niet zo slim van een Hengsenhouder om expres hengsten te wisselen, K.I. of Natuurlijk

De hengstenhouder heeft niet van hengst gewisseld,
Maar gebruikt de hengst dan voor KI en dan weer voor Natuurlijk dekken.

Dat is wat ik uit het verhaal opmaak

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 18:32

verwisseling van sperma hoeft niet moetwilleg te gebeuren. stel je voor dat de koerier door een diepe kuild gaat en er valt vanalles uit de doozen, tsja het ziet er allemaal hetzelfde uit he.

en hoe zou het eigenlijk voor de hengst zijn?
ik denk dat hij liever een levende merrie onder zich heeft dat zo'n kille fantoom?

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 18:37

Citaat:
verwisseling van sperma hoeft niet moetwilleg te gebeuren. stel je voor dat de koerier door een diepe kuild gaat en er valt vanalles uit de doozen, tsja het ziet er allemaal hetzelfde uit he.

Ik merk wel dat je weinig van KI af weet.
Nl. Op elk buisje zitten stikkers en die zitten weer in containers etc. etc.

Maar wat heeft het allemaal voor zin om het uit te leggen.

Er is een gezegde: "Wat de "boer " niet kent, dat vreet ie niet.

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 18:51

Troef schreef:
Citaat:

Ik betwijfel of het aan de Ki heeft gelegen. Dat ze uiteindelijk drachtig werd via natuurlijke dekking.

ik denk dat je eerst naar jezelf moet kijken voor je op een ander een stikkertje plakt!

en waarom zou dat niet aand e ki gelegen kunnen hebben?
bij onze ene merrie is dat precies hetzelfde, zei kan niet tegen die verdunningsmiddelen en wordt dan absoluut niet drachtig ongeacht hoe fantastisch de begelijding is.
laten we de hengst natuurlijk dekken, nou dan is het gewoon in 1 keer raak om het zo maar even te noemen.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 19:01

Citaat:
laten we de hengst natuurlijk dekken, nou dan is het gewoon in 1 keer raak om het zo maar even te noemen.

Nu dat is dan goed zo.

Maar d.w.z. dat KI niks is ?

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 19:14

nou voor mijn ene fokmerrie is het dus weggegooid geld zeg maar, dus voor haar is het dubbel niks. Knipoog