[TI] HELP Super schrikkerige Tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:47

Het lijkt er inderdaad op dat dit probleeem altijd latent aanwezig is geweest maar door de slechte conditie in het begin niet tot uiting is gekomen.
Ik kan me wel in chubby's suggestie vinden. Helemaal tot rust laten komen en gewoon overnieuw beginnen. Gecombineerd met wat grondwerk en wat instructie daarin zodat je daarmee rustig dingen kan opbouwen.

Knollehollen

Re: HELP Super schrikkerige Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:19

Paarden die in de weelde komen, kunnen soms een ander karakter hebben, dan ze laten zien als ze schraal zijn. Ik weet dat sommige KWPN-ers expres schraal gehouden worden, daar er anders niet meer mee te werken is...... Dus ik herken het niet als een typisch tinkerprobleem, maar als een paardenprobleem in het algemeen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:29

Zoals al meerderen zeggen:

Een paard dat schraal/ dun is en wellicht ook nog wormen e.d. (is vaak t t geval met tinkers uit Engeland/ Ierland --> weet even niet of ie daar ook vandaan kwam ?!)
Kan een heel ander karakter gaan vertonen als ie op gewicht is en zonder wormen e.d.

Heb er veel schraal uit Engeland en Ierland zien komen vaak zaten ze vol wormen en menigeen ook nog met luis

Deze werden het liefst eerst "opgeknapt" (meerdere malen ontwormd, gewassen met sebacil e.d., ge-ent en met veel ruwvoer weer op gewicht gebracht)
Werden dus liefst aangehouden tot ze op gewicht waren, omdat dan pas hun "ware aard" naar boven komt bij de ene was er weinig verschil de andere verschilde "dag en nacht"

Bovendien worden ze op jonge leeftijd erg overrompeld door de reis over zee en dan vaak ook nog eens door vrij snel aan t werk te moeten aan longe of beleren onder zadel --> dan reageren ze in 1ste instantie ook heel mak, maar komt er later bijna altijd nog een terugslag

Ook kunnen paarden bovendien erg fris worden van geschoren zijn
Op mijn pensionstal ken ik er zo al een paar die daarom dik in de dekens staan (ivm wedstrijden dun vachtje behouden) en niet geschoren worden, omdat ze dan echt te fris en maf worden idd ook op stal en in wei/ paddock

Het is waarschijnlijk een combi van ....

Eerst schraal en mak/sloom --> nu op gewicht en fitter/frisser

--> geschoren = frisser

en nog kort onder het zadel --> als langer onder het zadel en het paard meer evenwicht/spieren ontwikkeld kan ie ook heel anders reageren als net onder zadel en nog geen evenwicht/ spieren e.d.
ook de manier van rijden kan invloed hebben op alle spieren e.d. zoals broadway ook een beetje zegt (die hoeft een paard absoluut niet alleen te tonen onder het zadel kan er altijd last van hebben)

misschien ook nog puberteit ...

en verder weet je ook niet wat ie misschien al meegemaakt heeft, menig tinker heeft al jong een of ander trauma dat misschien door een bepaalde verandering "getriggerd" is ...

Moeilijk om van een afstand een oorzaak aan te wijzen, maar bovenstaande zijn bekende veroorzakers

In ieder geval heel veel succes en sterkte ermee vind t erg sneu voor jou en je paardje

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 20:47

zonet heb ik gehoord dat dit gedrag, bij de verkoper ook al bekend is geweest. alleen heeft hij tegen mij daarover niets gezegt.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:50

het kan ook liggen aan dat je miss onzeker rijd, dan kan het ook zo zijn.... maar ja dat zie ik niet..

fjordentinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:03

pubelia schreef:
het kan ook liggen aan dat je miss onzeker rijd, dan kan het ook zo zijn.... maar ja dat zie ik niet..

Dat is al besproken op de bladzijdes hiervoor, daar zou het niet aan moeten liggen

Wel raar dat de persoon die hem aan je verkocht heeft er nooit iets over heeft gezegd, of was het bij hem niet zo erg als nu?

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:21

En als dat zo was, waarom was hij dan de eerste weken wel rustig bij je, totdat hij dus geschoren werd (wat er denk ik niets mee te maken heeft). Nou ja, misschien heeft hij die weken nodig gehad om te bekomen en te wennen. Maar eigenlijk zou je denken dat hij dan juist schrikachtig geweest moet zijn...

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:40

ik heb het allemaal globaal gelezen
Misschien is je paard omzeker met rijden, omdat hij jou niet kan zien..?
Dat hij gewoon onzeker word met rijden, dat hij dan denkt dat hij er 'alleen' voor staat..

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:40

soxje,
misschien heeft hij daar de kracht niet voor gehad?

fjordtinker
toen hij bij hun kwam was hij vrij rustig, toen ze met hem aam het werk gingen ook nog, maar langzaam werd hij schrikkerig, daarna werd hij weer wat rustiger (als ik het allemaal goed heb begrepen)
degene die hem heeft ingereden is er zelfs afgevallen, omdat hij panisch werd, ik ben wel blij dat het dus niet komt door iets wat ik verschrikkelijk fout heb gedaan

fjordentinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:44

Santie: ja nu weet je iig. dat het niet door jou komt maar toch is het een probleem en natuurlijk balen dat je niet goed weet wat je moet doen...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:45

ik hoor ook wel eens dat als je een paard scheert dat die daar dat van kan krijgen maar wat daar van waar is weet ik niet heb ik nooit gedaan

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:48

megamutsj
hij heeft het niet alleen met rijden!!! de da heeft zijn ogen, en oren nagekeken, dus daar ligt het niet aan,

ik zelf denk naar aanleiding van, gesprekken met iemand die ongeveer het zelfde heeft (gehad) met haar tinker, dat het een soort van innerlijke angst is, en daar ga ik verder mee werken.

fjordtinker
dat is helemaal waar, maar nu kan ik wel gerichter zoeken naar passende hulp. want hier moet je mee leren omgaan, en er een goede weg in zoeken.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:55

ik heb nu even geen rust in mijn lijf om het hele stuk te lezen maar in de korte stukjes die ik voorbij zag komen herken ik wel dingen van het gedrag van mijn Tinker. Ik ga er later even voor zitten om dit door te lezen, even gereageerd zodat ik het topic makkelijker kan terugvinden.