Bucephalus schreef:Zeker, eer je resultaten ziet ben je inderdaad zo een aantal decennia verder. In feite zou je alle hulpmiddelen moeten aanwenden om de fokkerij vooruit te helpen. Op dat gebied is er nog wel een slag te halen. De data die je noemt helpen daarbij zeker, alleen zijn ze nog lang niet volledig en gebaseerd op een te klein deel van de populatie.
Je moet als fokker een fokplan hebben en zorgvuldig selecteren. Dat kun je op twee manieren doen:A) uitgaan van de data en op basis daarvan een keuze maken of B) eerst een keuze maken op basis van je eigen visie en uitgangspunten en deze vervolgens houden tegen de beschikbare gegevens. Daar zit toch wel een cruciaal verschil in.
De hulpmiddelen moeten wel een middel zijn dat bruikbaar is. De index schiet z'n doel voorbij. Een index van 120 zou moeten aangeven dat het paard al twee keer beter is als de standaard. In het geval van OO7 met ik dacht een index van 219, kun je dus een merrie gebruiken met een index van 21 (dus super slecht, zeg maar een slechte ezel) en dan nog komt er een paard uit dat 2 keer zo goed zou moeten zijn als standaard. Dat gelooft natuurlijk niemand. (het lijkt wel een stokpaardeje van me)
De analyse van de prestatie families zou wel eens verschillende goede combinaties kunnen aangeven, maar komt dat niet te laat, zijn papa en mama niet al dood voordat je er wat mee kunt? Het hele idee van een "fokkerij cockpit" staat of valt wel bij de goede proces parameters die worden weergegeven. Op globaal nivo zoals het complete stamboek kan dat misschien nog, maar of de individuele fokker daar wat aan heeft betwijfel ik.
Bucephalus schreef:Volgens de een is een volbloed in de lijn een vloek en volgens de ander een zegen. Afgaande op ervaringen uit het verleden in meerdere stamboeken komt de inbreng van het volbloed telkens terug. Zonder het toevoegen van bloed verliest het fokmateriaal uiteindelijk aan elasticiteit rek en adel. Alleen het toevoegen van Engels volbloed is echter een beperking. Je zou dan ook het Arabisch bloed moeten toevoegen wil je vruchtbaarheid, hardheid en karaktereigenschappen verbeteren. Aangezien dat in Nederland eigenlijk niet gebeurt ben je aangewezen op hengsten van andere stamboeken die in hun pedigree deze volbloeds wel hebben. Het toevoegen van bloed moet echter steeds met mate gebeuren. Je wil tenslotte geen Arabier of een renpaard fokken.
Ik heb toevallig sinds gisteren het boekje over de grondleggers. Hierin is al wel duidelijk geworden dat de echte basis wat betreft de hengsten uit Oldenburg komt. Gambo (ex Old) heeft als enige hengst bijna een bladzijde aan goedgekeurde zonen, z'n zonen deden het ook niet slecht. Voeg daar 'L Invasion, Farn en Amor bij en je hebt het grootste deel aan de basis wel te pakken.
Dit zijn geen hengsten met een "fijn" type, ik denk dus als je geen xx of ox of x toevoegd dat het vanzelf weer zware paarden worden. Maar hoeveel is genoeg? en welke zijn goed? de xx hengsten hebben vaak een verkeerde bouw (volgens zeggen), ox is vaak te klein, x geeft teveel spreiding, ... wat is wijsheid en welke fokker wil eerst een wat mindere nakomeling krijgen met het idee van verbetering voor de toekomst?
Streng selecteren is wel nodig, maar het liefst bij de buurman.