Wit met zwarte manen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:08

daantjuhhh schreef:
ik ken een zwarte tinker.
Heeft alleen een wite bles en 3 witte voeten.
verder PIKZWART!

Dat noem je volgensmij ook bont. Een ijslander met witte benen noem je ook bont. Ik had ergens gelezen waarom je dat zo noemt maar ik ben vergete wat er stond, als ik het vind zet ik het wel hier neer, ik weet idgg dat het wel logisch klonk ...
[/quote]

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:32

Dit heb ik terug gevonden op IH (icelandic-horses.com) in een oud topic:

Inderdaad is het bij grote paarden meer dan normaal om witte voeten te hebben. Bij ijslanders komt dat slechts zeer zelden voor zonder dat het een connectie heeft met bont of met splash. Vandaar dat we er bij de IJslanders heel vaak vanuit kunnen gaan dat als je witte voeten ziet er iets van een bontvorm achter zit. Zo her en der komt een enkele witte voet wel eens voor zonder reden bij de ijslanders, maar dat is een uitzondering. Eigenlijk zie je die uitzonderingen dan ook nog eens alleen op een vos.
Een paard met zo weinig bont zodat alleen zijn voeten gekleurd zijn, kan toch volledig bonte paarden fokken.

Bij de grote paarden heb je soms ook te maken met bonte paarden als ze witte voeten hebben. Maar dat ligt een stuk ingewikkelder. Zo zijn er minimale Sabino-bonten. Die hebben 4 witte voeten en 1 of 2 witte vlekjes onder de buik in de meest minimale vorm.
In de meest extreme vorm heb je een vrijwel wit paard met her en der wat vlekjes. Wel herken je de minimale Sabino's vaak aan de witte benen omdat die wat hoger zijn dan normaal en gezaagd van afzoming. Maar ook niet in 100% van de gevallen.

Maar verder kan je er bij grote paarden vanuit gaan dat de witte voeten geen enkele connectie hebben met bont. Eigenlijk gewoon degeneratie van kleur ...

Zamora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:42

heb op een anda hengst gereden met zwarte manen en staart, maar die werden volgens mij ook wit..

Victory-Boy

Re: Wit met zwarte manen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:37

En wat vinden jullie dan van mijn ponytje?

Afbeelding

Zamora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:18

stoere foto! echt hele gave kleur! heb je nog duidelijkere fotos van hem/haar?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:21

BleikjA schreef:
daantjuhhh schreef:
ik ken een zwarte tinker.
Heeft alleen een wite bles en 3 witte voeten.
verder PIKZWART!

Dat noem je volgensmij ook bont. Een ijslander met witte benen noem je ook bont. Ik had ergens gelezen waarom je dat zo noemt maar ik ben vergete wat er stond, als ik het vind zet ik het wel hier neer, ik weet idgg dat het wel logisch klonk ...

[/quote]
moet je niet een aantal procent wit hebben??
Maar deze heeft geen witte benen he.
Maar witte voetjes (3)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:32

Pebblesje schreef:

Jazeker! Alleen...dan zie je heel duidelijk dat hij een bruinroantje is en geen witte met zwarte manen...

Mouse in het voorjaar...
Afbeelding

...en Mouse in de zomer...
Afbeelding

Victory-Boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:43

shadowlover schreef:
weet je wat pas apart is? een donkere pony met witte manen!
heb er helaas geen foto van, en hij begint steeds lichter te worden op zijn lijf, maar anderhalf jaar geleden was hij heel donkergrijs en spierwitte manen.

Bedoel je een zilverappel? Is idd ook errug mooi! (Heb even een foto gejat van een andere site )

Afbeelding

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:02

Mijn pony heeft halve zwarte manen
Afbeelding

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:55

deze is net anders om! maar vindt hem vet gaaf!

Afbeelding

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:13

dat zijn zilverappels...

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:52

ja klopt, dit is bij een stal waar een vriend van mij rijd
deze wordt dit jaar 3

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:54

Afbeelding
en dit is een manegepony, hoofd is bruin voor de rest wit en zwarte manen en staart

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:56

Check mijn profiel maar. Helaas gaat hij helemaal wit worden...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:03

Een kennis die ik heb leren kennen heeft een russisch paard gekocht dat blijvend zwarte manen had en verder dus heel licht/ wit met donkere benen is.
Volgens mij is het een hele lichte valk. Heb er maar 1 foto van, maar niet op computer , maar lijkt dus echt wit met zwarte manen (en dus geen schimmel )

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:14

Ik heb wel een fewspot (hoofdzakelijk wit) met zwarte manen

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:27

Die witte paarden met (zogenaamde) zwarte manen zijn wel heel erg leuk maar uiteindelijk worden die manen later steeds witter. Ik ken een paard die pikzwarte manen had en op 9jarige leeftijd helemaal wit waren! ZONDE!!!

Afbeelding
Zilverappel is ook heel erg mooi! Je hebt ook zilverappel zwart dan zijn ze echt bijna zwart. Die kleur vind ik het aller mooist. En Isabel natuurlijk

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:43

Ja maar dat heb je alleen bij de schimmelfactor,
mijn appaloosa zal natuurlijk wel wat vergrijzen in de manen bij ouderdom, maar zal ze altijd zwart houden.
Ik zal foto zoeken.

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:45

Afbeelding

Helemaal wit dus niet, maar van achteren gezien bij de kont wel wit met zwarte staart.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:37

grid schreef:
Een kennis die ik heb leren kennen heeft een russisch paard gekocht dat blijvend zwarte manen had en verder dus heel licht/ wit met donkere benen is.
Volgens mij is het een hele lichte valk. Heb er maar 1 foto van, maar niet op computer , maar lijkt dus echt wit met zwarte manen (en dus geen schimmel )

Dat kan hee goed een hele lichte valk zijn. Valk is de eerste verdunningsfactor van bruin (isabel de eerste verdunning van vos en smokey de eerste verdunning van zwart). Een verdunningsfactor zorgt voor een basiskleur (vos, bruin, zwart) waarbij de kleur van de manen en staart vaak hetzelfde zijn als in de basis, maar de vachtkleur is lichter dan bij de basiskleur.
Ik heb hier een foto geplaatst van de kleur "perlino" dat is de tweede verdunning van bruin. Bij deze zijn de staart, manen en onderbenen ook lichter van kleur geworden, maar soms blijft dat zwart en dan heb je dus ook een paard dat wit lijkt met zwarte manen. Die "Rus" van je kennis zou ook perlino kunnen zijn!

Afbeelding

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:38

polly2 schreef:
Hierbij een foto van een zwart roan veulen. Een roan is een onveranderlijke schimmel, dus over 20 jaar is de kleur nog steeds hetzelfde. Wel kan er nuanceverschil zijn tussen zomer en winter.

Afbeelding

uhh is geen veulen:S maar een miniatuur paard.,

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:40

Victory-Boy schreef:
Pebblesje schreef:

Jazeker! Alleen...dan zie je heel duidelijk dat hij een bruinroantje is en geen witte met zwarte manen...

Mouse in het voorjaar...
Afbeelding

...en Mouse in de zomer...
Afbeelding

wat een super leuk ding zeg

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:00

rudi schreef:
polly2 schreef:
Hierbij een foto van een zwart roan veulen. Een roan is een onveranderlijke schimmel, dus over 20 jaar is de kleur nog steeds hetzelfde. Wel kan er nuanceverschil zijn tussen zomer en winter.

Afbeelding

uhh is geen veulen:S maar een miniatuur paard.,

Uhm...sorry...is toch echt een roan pony veulen. Ik heb hem zelf op de foto gezet en jaren later ingescand en de merrie er afgeknipt, toen ik de foto nodig had voor lesmateriaal over het signalement en de kleuren die voorkomen bij paarden. Het was een veulen van kennissen van me. Ras: kruising met welsh-hengst en moeder was van onbekende afstamming... Moeder was ongeveer 1.40 hoog...dus hoezo miniatuurpaardje?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:05

Nog even wat aardige kleuren van paarden uit mijn archief:

Zilverappel over donkerbruin:

Afbeelding

Zilverappel over reebruin:

Afbeelding

Zilverappel over zwart (door appeltjes lijkt het schimmel, maar is wel zilverappelzwart):

Afbeelding

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:36

Ik heb een boek en daar staat me toch een fantastische hengst in...
Hij is spierwit met zwarte manen maar een witte staart. Het is lang geleden dat ik het boek voor het laatst gezien heb maar ik zal de foto eens inscannen.
Het is pecies wat je bedoeld maar hij heeft wel een witte staart.