Bonte hengst ZONDER samber bloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:06

RUBYWHITE schreef:
En om eerlijk te zijn, ik ken maar weinig mooie king nero afstammelingen...Ik weet dat er iemand ook met zijn zoon (echt een beauty van een hengst) dekt, maar die is niet goedgekeurd bij een stamboek...

Rubywhite omdat je king nero wat te kort doet zal ik je een verhaaltje erover vertellen

De oprichting van het NES is begon met king nero door de eigenaar zelf. mijn vader was daar zeer nauw bij betrokken. Het idee van de nes was dat ze alle paarden accepteerden. daar waar je als handelaar/ fokker normaal lid moest zijn van nrps, kwpn, fries paarden stamboek enz. kon je nu alle paarden in 1 stamboek krijt.....Alleen is dat uiteindelijk mis gelopen het bestuur stapte op en zij gingen verder met hetzelfde gedachtengoed dat nu ES heet.

Mensink en fam. bleef alleen over. King nero loopt al bijna tegen de 20, heeft in die tijd totaal best wat nafok gebracht, in het begin van de NES heeft hij verre weg het meest geleverd, er werdt met de hengst gereist en merrie's werden vaak van te voren gescanned. Ook door privé omstandigheden van de eigenaar (scheiding, brand op het bedrijf) liep het stamboek dus niet meer zo goed, veulenboekjes enz. werden wel beloofd, maar mensen ontvingen ze niet.....aa fijn vanaf die tijd is het allemaal minder geworden. Mijn pa kocht bij veel fokkers nakomelingen van de hengst, ze waren soms gewilder dan die van samber....verder zit er rond om het NES en king nero een hele geschiedennis daar zou je zo een soap van kunnen maken, ik hoef het niet aan mijn pa te vragen, wat deze zaak ligt erg gevoelig...maar dat geldt voor meer mensen die dit van dicht bij hebben meegemaakt.
Omarco is een ggh ergens in engeland zie web-site
www.glenwoodstud.co.uk
Verder zijn een aantal van zijn kinderen bij het nrps opgenomen, maar de meesten NES, ES of AES
Afbeelding
´hey je hebt het hier wel over mijn legendarische vader!´

RUBYWHITE

Re: Bonte hengst ZONDER samber bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:06

NES, ES en AES zeggen mij weinig. Mijn nakomeling van Pedro had ook een ES papier wat ik gelijk om heb laten zetten naar een KWPN register B papier...boven genoemde stamboeken zijn ook niet EU erkend.

Maar dat hoeft niet onder te doen aan de kwaliteiten van een dekhengst. Destijds ben ik bij King Nero wezen kijken samen met Pipeloi hier van bokt. We waren uitgenodigt door diegene die hem op dat moment reed en waar King Nero op stal stond. Zij had ook een (mooie) nakomeling van King Nero. Omdat hij sambervrij was, en wij hem op de site wilde promoten gingen we er heen.

King Nero is erg braaf in de omgang het is een lief dier met een goed karakter. We hadden destijds een klein meisje mee (Nathaly) die hem zo reed. Hij was alleen niet vooruit te branden Maar goed, wij kregen toen te horen dat hij ter dekking was aangeboden, dat er financiele problemen waren b ij de eigenaar en hij een tijdje uit de dekkerij terug getrokken was. Mede door de brand etc.

In de loop der jaren heb ik meerdere king nero afstammelingen bezocht, gekocht en verkocht omdat ik een klant in ierland heb die WILD is van king nero. Zij heeft hele mooie dieren staan van hem, maar uit al die nakomelingen die ik gezien heb waren er maar weinig mooi bont of mooi qua exterieur.
Mijn mening is dan ook puur gebasseerd op datgene wat ik mee maak, zie en hoor. Anders kan zo`n mening ook niet gevormd worden...

Zelf ben ik altijd nog opzoek naar meer info, alles is van harte welkom.

En nina62, jou kingnero zo van de foto is zeker een mooi dier en mooi getekend...

Je hebt bij elke hengst wel nakomelingen die tegen vallen..misschien is mijn mening daarin niet rieel omdat ik meerdere niet-mooie nakomelingen gezien heb...

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:45

Ruby white; ik sluit me verder bij je verhaal aan, wat betreft de stamboek gebeuren kwpn is zonder meer het neusje van de zalm.

AES hengstenlijst is meer een FEI start lijst, want maar liefst 85% presteerd op internationaal niveau dat doet geen stamboek na.

Alleen zie ik tussen een ES papier of een kwpn reg.B geen verschil in waarde. Verder is king nero natuurlijk niet zo invloedrijk als samber, maar voor een kleinstamboek is hij groot. Het verhaal van jou klinkt meer na 2000, ruim naar de succes jaren van king nero.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:41

Citaat:
Alleen zie ik tussen een ES papier of een kwpn reg.B geen verschil in waarde. Verder is king nero natuurlijk niet zo invloedrijk als samber, maar voor een kleinstamboek is hij groot. Het verhaal van jou klinkt meer na 2000, ruim naar de succes jaren van king nero.

Ik wel Ten eerste is het KWPN reg. B papier dan wel uitgesloten van deelname aankeuringen. Maar het is wel EU erkend. Ten tweede als ik mijn merrie met reg. B papier laat dekken door een KWPN goedgekeurde hengst krijgt haar veulen een gewoon kwpn VB papier en mag dus ook als 3jarige voor de keuring etc. Een ES/NES/AES stamboek zegt niets, even min als de predikaten die zij toekennen (ik denk dat ik de enige ter wereld ben met een veulen die het SPORT ELITE predikaat heeft , want ja zo kreeg ik t papier na dat ik haar kocht en op naam liet zetten en het is al 3x terug gegaan om aan te passen en nu sta ik er dan als fokker en eigenaar op terwijl ik de fokker niet ben en mijn inmiddels 2,5jarige dus nog steeds die predikaten heeft)...

Bovendien zegt zo`n geplastificeerd ES papier bij mensen uit het buitenland ook weinig. En het is makkelijk na te maken...Dat heb ik wel aan den lijven ondervonden.

Genoeg offtopic

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:42

btw. ik meende in 2001 bij King Nero geweest te zijn, dus wat betreft zijn succes jaren...dat kan kloppen

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:44

Crista schreef:
dat vind ik knap.... eerst als veulen issie bruin bont en dan als volwassen issie zwart bont....aan de aftekening kun je zien dat het hetzelfde paard is maar...HOE KAN DIT???
(of stel ik nu een domme vraag?)

Veulens verandere met 3/4 maanden van vacht. De veulen vacht is meestal lichter dan de 'volwassen' vacht!

Alhoewel hij 'zwart bont' geworden is moet je wel rekening ermee houden dat hij hoogst waarschijnlijk niet homozygoot is voor zwart, wat wil zeggen dat hij ook de vos gene draagt en dus ook kan bijdragen om een vos gekleurde veulen te geven. Homozygoot zwart paarden worden 99,9% van de tijd muisgrijs of vaal kleur geboren en niet 'bruin'.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:17

Is dat zo peterina? Dat wist ik niet dat ze muisgrijs geboren werden...

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:44

goede reden om daarom voor het blauwepapier van kwpn te kiezen
Alleen wordt je van al dat overschrijven niet rijker, maar daar was jezelf ook al wel achter,haa

Een gast bij mij in de buurt heeft 2 kwpn-merries die hij ieder jaar bij zijn eigen hengst doet ook kwpn als hij veulens heeft stuurt hij netjes alle info naar het kwpn en, hop-la meneer krijgt er weer een blauwpapiertje bij..

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:18

Ja we zullen het maar niet over de kosten hebben + dna kosten. Maar ik heb het er voorover...ik denk dat een mooi kwpn vb veulen op papier ook meer waard is dan een ES papier...

Dat met t blauwe papier klopt wel hoor, als bij het KWPN maar DNA van de hengst bekend is.

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:03

Dank voor de foto's van Wild Dancer!

Hij is trouwens niet zwart bont denk ik. Op de foto heeft hij lichtbruin op z'n neus, en ook op de info staat hij als bruinbont. Oki heeft dezelfde kleur en is ook bijna zwart in haar zomervacht. ('s winters lichter).

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:42

dan is hij inderdaad bruinbont, kopersnuit is bruinbont, maar buiten dat, hij is zeer mooi getekend,

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:50

Van de andere kant gezien had hij een melkmuil + bles over het oog toch?

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:09

ja, volgens mij wel , op de veulenfotos kon je dat zien,

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:41

RUBYWHITE schreef:
Is dat zo peterina? Dat wist ik niet dat ze muisgrijs geboren werden...

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar het is mijn ervaring dat 99% van 'echte' zwarten (homozygoot zwart) met een blauw grijs kleur geboren worden.
Het zijn vaak de veulens die zwart + vos dragen die met een bruin-achtig kleur geboren worden wat later - rond 3-4 maand - veranderd naar zwart.

Sabientjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:43

agerrits schreef:
King nero dekt ook nog wel enkele merrie's per jaar, niet meer zo heel veel. wat mensen uit de achterhoek enzo. zag in je profile dat je een bontveulen hebt van toronto, knap veulen en mooi donker bont misschien wel een mooie hengst voor mijn fokmerrie van king nero.

King Nero leeft toch niet meer? Of hebben ze nog spremavan hem?

Ik heb zelf ook een King Nero

Heb jij meer info over die hengst?

magic84331

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:29

Hoi, ik lees dit nu pas ...

Ik heb namelijk een 3-kleurige pinto ter dekking staan, hij is nu 1.60 hij moet nog 3 jaar worden, en is ook Samber-vrij.
Hij is goedgekeurd voor de openbare dekdienst en heeft dus ook papieren. (BAPS)
Vader : Arabisch Volbloed
Moeder : Anglo-Arabier/Selle Français

Afbeelding

Afbeelding

Heel interessante dekvoorwaarden, daar het zijn eerste dekjaar is ...

Sabientjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:16

Wow wat een vreselijk MOOI dier!!!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:18

magic84331 schreef:
Hoi, ik lees dit nu pas ...

Ik heb namelijk een 3-kleurige pinto ter dekking staan, hij is nu 1.60 hij moet nog 3 jaar worden, en is ook Samber-vrij.
Hij is goedgekeurd voor de openbare dekdienst en heeft dus ook papieren. (BAPS)
Vader : Arabisch Volbloed
Moeder : Anglo-Arabier/Selle Français

Heel interessante dekvoorwaarden, daar het zijn eerste dekjaar is ...

Wat is dat ook al weer voor stamboek? Zegt me wel iets, maar weet zo gauw niet meer wat .

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:29

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:18

Peterina schreef:

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar het is mijn ervaring dat 99% van 'echte' zwarten (homozygoot zwart) met een blauw grijs kleur geboren worden.
Het zijn vaak de veulens die zwart + vos dragen die met een bruin-achtig kleur geboren worden wat later - rond 3-4 maand - veranderd naar zwart.

goshka ringo is geboren als zwart bont, dat later verkleurde naar bruin, tot 2 jaar en toen weer naar zwart bont, en hij is homozygoot ,
hij was niet muisgrijs

magic84331

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:46

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:21

Hallo,
Ik loop een beetje achter en nu is er van alles gaande over stamboek etc.. Nu heb ik een vraag.. Hoop niet dat dit er al tussen staat..
Maar mijn merrie (zonder papier) is drachtig van Pedro (ES papier).. Waar kan en moet ik het veulen nu inschrijven.. Ik heb gehoord dat Pedro ook een KWPN nummer heeft.. Wat kan ik het beste doen??
Ik wil het veulen zelf houden.. misschien is dit ook van belang..
Alvast bedankt!

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:13

schattemaud schreef:
Hallo,
Ik loop een beetje achter en nu is er van alles gaande over stamboek etc.. Nu heb ik een vraag.. Hoop niet dat dit er al tussen staat..
Maar mijn merrie (zonder papier) is drachtig van Pedro (ES papier).. Waar kan en moet ik het veulen nu inschrijven.. Ik heb gehoord dat Pedro ook een KWPN nummer heeft.. Wat kan ik het beste doen??
Alvast bedankt!

contact opnemen meyt de eigenaar van pedro, je hoort niet achter de hengstenhouder zijn rug een papier aan te vragen voor je paard,
dat is ons al verscheidende keren overkomen, en reken maar dat het dekgeld daarvoor veel te laag is

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:14

Huh.. k snap het niet helemaal...
Ik heb het hier gewoon over gehad met de hengstenhouder, alleen hij vond een kwpn papier wat overbodig voor mijn veulen omdat de moeder toch geen papier heeft..
Nu doe ik toch niets achter de rug om.. Ik vraag me alleen af waar ik het veulen in moet schrijven..

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:22

schattemaud schreef:
Hallo,
Alvast bedankt!

Als jou merrie geen papier heeft is de goedkoopste oplossing een ES papier aanvragen bij het veulen. Lidmaatschap ES kost maar iets van 35euro per jaar.

MAAR...ES is niet EU erkend hou daar straks met die nieuwe regels etc die er gaan komen wel rekening mee. Ik heb ook een Pedro dochter, moeder is een KWPN merrie...om er KWPN reg. B (Blauw) papier bij te krijgen, moet je van beide ouders DNA in leveren voor een DNA test. Dan nog t veulen laten registreren en hier zijn een hoop kosten mee gemoeid (c.a. 450euro)

Het klinkt kort door de bocht maar veelal zijn zulke kosten niet echt de moeite waard voor een veulen met half papier...