[TI] tinker versus "gewoon paard"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:41

Hm heb er wel meer over gehoord/lezen. Maar er is er geen een hetzelfde, dus wie weet ken ik dan weer de uitzonderingen.

Enya_Indy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 07:52

ja wat grappig hè mijn tinkers die rijden ook allebei heel anders ze zijn allebei niet groot maar mijn kleinste tink die is 1.38 en die rijd echt heerlijk echt een pony met pit ze draaft echt heerlijk ik kan echt makelijk zonder zadel rijden zonder dat ik er snel vanaf glijd en de galop die is echt heerlijk. Bij mijn andere tinker 1.46 die rijd veel meer als een paard en die gooit ook veel hoger op .en bij haar moet ik veel meer werken bij de kleinste is het lopen en gaan . Maar ze zijn echt allebei super en ik rijd ze ook gewoon ik heb gelukkig wel een bijrijdster want 2 op een dag dat gaat af en toe wel maar niet elke dag.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:07

Ik heb ook tinkes , heb er een van 143 en dat is bij tijd en wijle net een stuiterbal en heb er een die zit heerlijk in stap , draf en de galop is een luie stoel.

Ook het karakter is anders , de ene denkt vaak dat ze arabier is en de ander is een echt tinker , lekker eigenwijs en enorm grappig.

Ook de prijzen van de tinkers zijn heel verschillend, als je goed zoekt kom je ze nog echt heel goedkoop tegen.

snowdon

Re: tinker versus "gewoon paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:28

Tinkermuts schreef:
He Snow, je vergeet er 1 die zo luidruchtig is

Dat was geen Tinker, dat is een brulkikker

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:04

nou midgie vertel mij eens waar je nog goede en goedkope tinkers vindt

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:53

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 20:17

Eigenlijk best wel grappig!

Ben er net op uitgekomen dat mijn papa voor ik geboren was ook een Tinker had! Een geimporteerde bruine tinker. Met een schoft van 165cm. En dit is al meer dan 27 jaar geleden.

En hij vond het een zaligheid om mee te rijden. Mama vond het helemaal niet. Die 2 kwamen echt niet overeen. Het waren kat en hond. Het paard was jaloers op mijn mama en haar paard ( een apoloso).

grrrr en de dag dat ik geboren ben hebben ze hun lieverds weggedaan en nooit meer paarden gehad!!!

picachu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:15

Hai,
Elk paard welk ras dan ook rijdt en voelt anders, het ligt er aan hoe en hoe goed hij gereden is!
Ik heb een Tinker van 1.49, western gereden, en ik moet zeggen hij heeft super gangen, absoluut geen gebonk ofzo, maar hij loopt ook super over de rug, dat maakt of breekt echt het comfort van een paard.
Maar als ik hem vergelijk met mijn arabiertje van 1.42 , loopt hij toch minder soepel!!

Graaskorf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:16

Onze bolle is 156 ongeveer erg breed maar goed in dressuur en zo soepel als een echt dressuurpaard. Een ruime en soepele stap en galop. Alleen in draf gooit ie erg hoog op al is het zo niet te zien. Hij werkt erg graag voor me en is dan altijd heel geconcentreerd. Gevoelig voor hulpen en vlot voorwaarts. Maar hij kan ook een bom zijn tijdens het rijden.

Zo af en toe rijden er anderen op hem die zelf een "echt" dressuurpaard hebben en die merken kwa rijden en gevoeligheid weinig verschil, ze zitten alleen veel breder en het voelt ietsje lomper aan. Maar er zit dan ook 200 kilo verschil in gewicht ook bij.

Een andere tinker die hier heeft gestaan was juist het tegenovergestelde, sloom, korte houterige passen, kon totaal niet galopperen en was heel erg stijf en liever lui dan moe.

Je zou gewoon veel tinkers moeten proberen en dan kijken wat het beste bij je past.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:02

beantsje schreef:
nou midgie vertel mij eens waar je nog goede en goedkope tinkers vindt

Gewoon goed zoeken,
ik heb er 4 weken geleden nog een gekocht , een echt cob type en voor een bedrag van 1500 euro, denk dat als ik naar een keurimg ou gaan hij nog erg mooie punten zou krijgen.
Ze zijn er echt wel goedkoper , maar je moet gewoon even het internet afspeuren.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:20

hoe oud is deze dan Midgie en wat kan het dier allemaal? Ben toch wel benieuwd naar hoe het dier er uit ziet en waarom het verkocht is.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:24

Onze Tinker heeft hele ruime gangen, en zit supergoed..de Tinkers waar ik op gereden heb hadden dit allemaal .

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:04

Cheveyo schreef:
hoe oud is deze dan Midgie en wat kan het dier allemaal? Ben toch wel benieuwd naar hoe het dier er uit ziet en waarom het verkocht is.

Hier een foto en hij mankeert niets , is super braaf , loopt buiten overal langs op en onder door , is western bereden en heeft zelfs aan een onderlingen trail wedstrijd meegedaan en doet het super leuk.
Hij is ongeveer 10/11 jaar , hij word gereden door een meisje van 12 ook buiten.

Hij is van een meisje van 9 geweest waar hij eigenlijk te sterk voor was, het is een schat van een dier zit geen kwaad in, dus zo zie je maar weer ze zijn er echt nog, gewoon je ogen een oren open houden.
http://img521.imageshack.us/img521/369/im0018596lb.jpg

http://img380.imageshack.us/img380/8908/im0018528ik.jpg
Laatst bijgewerkt door Belker op 27-12-05 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: vanwege grootte foto in url veranderd.

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 15:14

Wahw Midgie als je ooit nog zoiets vind, laat het me dan weten????? Please

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:36

ja ik zal mijn oren en ogen openhouden hoor

Wat vind je van deze dan , was wel wat moeilijker rijden , maar dat gaat steeds beter, de prijs laat ik me niet over uit want dan val je van je stoel
Ik koop ook niet om te verkopen hoor, ze blijven allemaal bij mij wonen, om,dat ze allemaal even lief zijn op hun eigen manier.

Afbeelding

En mijn grootste lievelingen zijn dit
Afbeelding

foto is van vorig jaar
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door midgie op 27-12-05 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:38

Echt hele mooie, lieve Tinkers op je foto's midgie! Maar kan je er misschien links van maken of de foto's verkleinen?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:41

schattebol schreef:
Ja, Ik ben stilletjes aan het uitkijken naar een eigen paard.
Ik ben vertrokken bij het idee : een paard tss 5-12, schoft tss 162-168 cm. met lekker ruime gangen, zalige zachte galop en super braaf.

Na het wat bekijken van enkele paarden ben ik al gezakt naar 160cm en groter mag ook.

Nu is mijn vraag naar jullie (aan de experten) hoe zit een tinker anders dan zeg maar een fijner paard ( een gewoon manege paard)? Hebben die tinks ook een zachte gang? Kan je er ook rustig mee galoperen of hebben ze geen zachte gangen en zit je te bonken in het zadel?

Is het niet raar zo een klein paard?

En die mok waar ik over lees. Ik zou mijn paard 24/24 7/7 op een wei zetten met 9 andere paarden van 4 hec. Ik ben er nu gaan kijken, die wei ligt nu nog steeds kurkdroog. Hoe kan je die mok vermijden?

En zullen we ons nu weer concentreren op de vragen van de topic-startster?

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:45

snowdon schreef:
Echt hele mooie, lieve Tinkers op je foto's midgie! Maar kan je er misschien links van maken of de foto's verkleinen?

Ja ze waren inderdaad aan de grote kant heb ze even veranderd.

Sunshine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:24

ahhh, die schimmel tinker van Midgie is mooooooi
echt een van de mooiste die ik ooit gezien heb van de tinkers.

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 15:23

snowdon schreef:
schattebol schreef:
Ja, Ik ben stilletjes aan het uitkijken naar een eigen paard.
Ik ben vertrokken bij het idee : een paard tss 5-12, schoft tss 162-168 cm. met lekker ruime gangen, zalige zachte galop en super braaf.

Na het wat bekijken van enkele paarden ben ik al gezakt naar 160cm en groter mag ook.

Nu is mijn vraag naar jullie (aan de experten) hoe zit een tinker anders dan zeg maar een fijner paard ( een gewoon manege paard)? Hebben die tinks ook een zachte gang? Kan je er ook rustig mee galoperen of hebben ze geen zachte gangen en zit je te bonken in het zadel?

Is het niet raar zo een klein paard?

En die mok waar ik over lees. Ik zou mijn paard 24/24 7/7 op een wei zetten met 9 andere paarden van 4 hec. Ik ben er nu gaan kijken, die wei ligt nu nog steeds kurkdroog. Hoe kan je die mok vermijden?

En zullen we ons nu weer concentreren op de vragen van de topic-startster?

Dank je

Kan je mok voorkomen, of vermijden? En hoe doe je dit? Ik ben ondertussen al op verschillende sites geweest en heb er al verschillende gezien. Wawh. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een donkerbruine met ietsiepietesie wit aan de voeten, of een zwarte bonte.

Er mee rijden dat zal voor binnen enkele weken zijn. ( januari zit zo vol geboekt dat ik gewoon geen gaatje zie )

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:06

schattebol schreef:
Kan je mok voorkomen, of vermijden? En hoe doe je dit? Ik ben ondertussen al op verschillende sites geweest en heb er al verschillende gezien. Wawh. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een donkerbruine met ietsiepietesie wit aan de voeten, of een zwarte bonte.

Er mee rijden dat zal voor binnen enkele weken zijn. ( januari zit zo vol geboekt dat ik gewoon geen gaatje zie )

Mok kan niet echt voorkomen. Wel speelt voeding en plaats waar ze staan overdag en 's nachts een grote rol. Maar sommige zijn er veel gevoeliger op dan andere. Ik moet zeggen dat ik mijn paarden wel controleer, maar niet elke dag. Meestal als ze gaan stampen weet ik genoeg. Verder laat ik de boel de boel. Hebben ze mok o.i.d. dan kun je de sokken wassen met sebacil of zoiets. Dat helpt heel goed. Preventief doe ik dat sowieso voor ze de wei in gaan in het voorjaar en voordat de winter begint.

Een donkerbruin ha ha ..... Dan heb ik een hele leuke voor je, alleen is hij nog een beetje jong (wordt volgend jaar mei/juni 2).....

http://i25.photobucket.com/albums/c81/I ... C01676.jpg

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 11:10

Ik heb een plaats op een wei waar ze 24 buiten staan. Ik ben al verschillende malen gaan kijken, en de wei is wel vrij droog ( als dat er al iets mee te maken heeft). Omdat het mijn wei niet is en er dus nog 9 andere paarden op staan, hoe moet ik dan andere voeding geven?
Of is gewoon gras goed? In de winter krijgen ze eerst hooi ( totdat de voorraad op is) en dan voordroog ( ik dacht dat jullie hier dat anders noemen, maar de naam ontglipt mij ).

Is dit alles een probleem voor mok?

En is het dan ook snel opgelost, eens je dit behandelt? Of blijft dit een aanslepende kwaal?

ja inderdaad het ziet er een hele dikke lieverd uit. Ik ben er al ergens een tegen gekomen ( bij een van die fokkers) maar daar vragen ze over de 3000 € voor....Maar het is wel nen schoonen, zenne....

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:14

Je hebt verschillende soorten mok; mok die van buiteninvloeden ontstaat, modder, nat land en zo, maar er zijn ook Tinkers die het krijgen omdat ze voedingsstoffen binnenkrijgen die niet goed/te rijk/whatever voor hen zijn. Dan moet je dus gaan minderen in bv eiwitten of bv teruggaan van voordroog of kuil naar hooi.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:21

Mijn tinkers staan in de winter hele dagen op de blubberwei (en als ik zeg blubber, bedoel ik ook blubber!) en krijgen nooit hooi, alleen voordroog. En geen van beiden hebben ze mok!

Er zijn natuurlijk paarden die er gevoelig voor zijn en andere niet en zowel uitwendige (modder,...) als inwendige (voeding,...) invloeden kunnen mok bevorderen.

Een gouden regel bij mij is wel dat ik 's winters NOOIT aan de sokken kom. dat houdt in dat ik wel nakijk of alles oke is, maar de sokken worden 's winters nooit of te nimmer gewassen of geschoren of iets dergelijks. Je ziet dan ook heel duidelijk dat de modder gewoon niet tot op het vel door kan dringen. ga je wel afspuiten en wassen enzo, dan breek je de vetlaag in de sokken af en zorg je ervoor dat het vocht doordringt tot aan de wortels van het haar.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:40

Bij mij staan ze ook flink in de blubber af en toe en krijgen ook volop kuil, maar mok hebben ze bij mij alle 5 niet , wel eens een plekje maar dat zie ik niet echt als mok.
Ik blijf inderdaad ook van de sokken af zorg wel dat ze luchtig bliven met Cowboy magic , zodat de wind er ook nog doorheen kan , maar wassen doe ik pas weer in het voorjaar.