Wanneer niet meer verantwoord paard beleren tijdens dracht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Wanneer niet meer verantwoord paard beleren tijdens dra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:30

Jodievanmij schreef:
dus mijn vraag is eingelijk.. een paard dat nu
4 jaar oud

is en al sterk genoeg is en drachtig van haar 2e veulen en daarvan nu 6 maanden drachtig is kan dat nog beleerd worden voor de bevalling??
...

kweenie waar ik uit deze post kan halen dat het dier 5 jaar oud is

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:32

Zucht, zal de berekening even uitleggen: op 1 januari worden alle paarden een jaar ouder; deze wordt dan 5. Dan is ze 7 maanden drachtig van het tweede veulen. 7 maanden + 11 maanden van de vorige dracht maakt?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:32

Pipo schreef:
KiWiKo schreef:

even kijken 4 jaar min 17 maanden is............................. give me the answer please en dan hoop ik dat er nog enige tijd heeft gezeten tussen het eerste veulen en de tweede dekking

Hoe kom jij aan 17 maanden? Dracht duurt 11 maanden en meestal word er tijdens de eerste hengstigheid al weer gedekt. Dus als de merrie als driejarige in mei is gedekt, krijgt ze in april het jaar daarop het veulen, dat was dus afgelopen april en dan is ze weer gedekt en dat veulen verwacht ze nu.

17 maanden = 11 van de eerste dracht en 6 van nu moeilijk???

Op PAPIER worden ze een jaar ouder, irl niet

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:34

Anne_GTI schreef:
Zucht, zal de berekening even uitleggen: op 1 januari worden alle paarden een jaar ouder; deze wordt dan 5. Dan is ze 7 maanden drachtig van het tweede veulen. 7 maanden + 11 maanden van de vorige dracht maakt?

tjeess 18 maanden heb ik me toch verteld.

maar wat is de ECHTE geboortedatum van deze merrie dan kunnen we het precies terugrekenen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:34

KiWiKo schreef:
17 maanden = 11 van de eerste dracht en 6 van nu moeilijk???

Op PAPIER worden ze een jaar ouder, irl niet

Dan moet je niet rekenen dat de merrie 4 is, maar 4 jaar en 9 maanden oud........

rekent al weer ff anders he!

MissHIS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:35

KiWiKo schreef:
nee hoor, ik rij een merrie tot de laatste dag......... maar zadelmak maken, ruitermak maken EN beleren.......... nah effe teveel van het goede.

kijk zou TS weten wat ze deed had ik misschien wel gezegd kan wel. Maar duidelijk is dat ze dit niet weet, anders had ze de vraag niet gesteld.

En dat maakt het verschil, wij doen er misschien 2 of 3 maanden over om een paard B klaar te krijgen........ zij moet met haar 6 maanden drachtige merrie gaan beginnen.

Ikzelf zal niet een merrie die 6 maanden drachtig is zadelmak maken, er gebeurt teveel met en in dat lichaam

Ach wat een onzin, zo'n merrie kan best wat hebben!! Ik zit elke dag op de driejarige, wordt ie ook echt niet minder van. (Oke dat kan zeker niet met elk paard, maar het was een voorbeeld). Gewoon lekker beginnen met die merrie! Het kan (nog) best!

Denk overigens dat KiWiKo zelf wel wat langer doet over een paard klaarmaken voor het B dan 2 á 3 maand.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:35

denkut ook

MissHIS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:36

KiWiKo schreef:
maar wat is de ECHTE geboortedatum van deze merrie dan kunnen we het precies terugrekenen

Dat is helemaal niet relevant. In de paardenwereld (rijpaarden) worden de paarden gewoon per kalenderjaar een jaar ouder. Simpel.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:36

Ze kan iig nooit met 2 gedekt zijn. Dus het argument dat ze geen jeugd gehad heeft gaat niet op. Imo is zadelmak maken geen probleem en wordt het in de praktijk veel gedaan op de manier die een aantal anderen reeds aangegeven hebben.

MissHIS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:37

Anne_GTI schreef:
Ze kan iig nooit met 2 gedekt zijn. Dus het argument dat ze geen jeugd gehad heeft gaat niet op. Imo is zadelmak maken geen probleem en wordt het in de praktijk veel gedaan op de manier die een aantal anderen reeds aangegeven hebben.

Voor sommige tweejarigen is het helemaal niet erg dat ze dan al gedekt worden. Maar oke, dat is nu inderdaad niet het geval en niet de discussie.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:38

MissHIS schreef:
KiWiKo schreef:

Dat is helemaal niet relevant. In de paardenwereld (rijpaarden) worden de paarden gewoon per kalenderjaar een jaar ouder. Simpel.

ontzettende bull op PAPIER wel maar IRL niet

MissHIS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:39

KiWiKo schreef:

ontzettende bull op PAPIER wel maar IRL niet
[/quote]

Bij mij wel. Kom nou, ga toch niet van al die beesten bijhouden welke dag ze zijn geboren. 1 januari.........tadaa

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:39

nee ik ga ervan uit dat ze rond juni geboren zijn

MissHIS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:40

KiWiKo schreef:

Haflingers en fjorden misschien.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:41

Kunnen we nu weer ontopic gaan over het beleren van een drachtige merrie?
Ik dacht dat jullie het er nu wel over eens waren hoe oud deze merrie was/hoe lang ze gedragen heeft/wanneer ze geboren is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:41

@topicstarter: Ga maar gewoon rustig die merrie beleren, kan geen kwaad.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:42

Wat een gedoe zeg

Zadelmak maken kan best, op wedstrijd gaan is dan weer wat anders, maar je kan er imo mits er niet al te veel stress bij komt kijken best opgaan.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:42

Mijn paard is van juli, en die wordt in pas zeven!!!! Het is trouwens een KWPN-er.
Zou ook mooi jammer zijn dat wij ook allemaal per kalenderjaar een jaar ouder zouden worden.
Wanneer de merrie van juni of juli is, dan is ze wel op 2 jarige leeftijd gedekt. Kalenderjaar of niet!

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:43

Oke * zoekt een hele grote gft-bak*

Ik vind... Dat je best kunt beginnen met zadelmak maken mits je haar niet over vraagt. Net zoals bij mensen heeft deze merrie ook last van haar hormonen en kan ze alles anders opvatten en prikkelbaarder zijn.
Je merrie geeft de grens wel aan, maar ga er niet binnen no-time opzitten. Leer haar eerst eens wat een zadel+ hoofdstel is en doe het rustig aan.
Wanneer het veulen is afgespeend kun je haar veel sneller oppakken, en ja wat ze nu leert, daar wordt ze dan niet slechter van..

* zoekt nog steeds een gft-bak*

MissHIS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:44

Kris25 schreef:
Mijn paard is van juli, en die wordt in pas zeven!!!! Het is trouwens een KWPN-er.
Zou ook mooi jammer zijn dat wij ook allemaal per kalenderjaar een jaar ouder zouden worden.
Wanneer de merrie van juni of juli is, dan is ze wel op 2 jarige leeftijd gedekt. Kalenderjaar of niet!

Drie dus.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:45

MissHIS schreef:
KiWiKo schreef:

Haflingers en fjorden misschien.

Zou toch een nog slechtere zaak zijn als het dier in januari geboren was....................

MissHIS

Re: Wanneer niet meer verantwoord paard beleren tijdens dra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:46

Mijn vorige merrie kwam uit januari, haar veulen (die ik nog heb) uit februari.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:47

en bij enigsinds normale fokkers worden er geen veulens voor april geboren.......... liefst nog later......... ligt er maar net aan waar je centen in zitten

zulke jonge veulens vind ik persoonlijk schandalig

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:49

In mei gaat paard bevallen. Stel dat paard van juli is, dan is paardje dus in mei 4 en 10 maanden. trek daar even 23 maanden vanaf en wat krijg je dan? Juist, 2 jaar en 11 maanden. Is nog geen drie. Natuurlijk ligt het hier aan de geboorte maand, maar het kan dus wel....

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:50

Lijkt me dat ik nu wel vaak genoeg heb gevraagd om on-topic te gaan.
Als jullie een topic willen starten over de maand waarin veulens geboren zouden moeten worden: ga je gang.

Hier een slotje.