Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
)

Vudress schreef:Nakomelingen van Jazz vind ik vaak erg mooie paarden en het zijn vaak ook erg goede lopers. Het enige nadeel vind ik dat het karakter vaak 'spooky' is, erg kijkerig, niet bepaald makkelijk bij de africhting van 'n dressuurpaard. Verder vind ik het in de hand vaak brutale rotzakken die zich drukmaken om niets, tot je erop gaat zitten, dan mocht er wel wat meer gebeuren dan stom gedrag. Echt ijverige, looplustige Jazzen ken ik maar heel erg weinig. Dus waar komt dat woord "heet" vandaan? Misschien is het een idee om uit te vissen wat heet is en het niet te verwarren met kijkerig en explosief zijn. En door dat langzame gedrag is dat kijkerige ook wat moeilijker te controleren, want je gas werkt langzamer dan zijn gekijk.
WowAmigo schreef:Ik vind het ook vaak prachtige paarden! Zou er stiekem best een willen hebben...
(heb nu de enige brave Animo ter wereld, ie weet heb ik nog een keer geluk, haha)
Suelza schreef:Pfffffffffff, imo zijn de beste sportpaarden, niet altijd de makkelijkste in omgang. Dat beetje extra power, extra karakter geeft ze net die X-factor op de momenten dat je dat nodig hebt.
Ik heb zelf 2 paarden staan, waarvan 1 dressuur (een Jazz) een een springpaard. Nou die laatste is absoluut lastig in omgang, omdat hij momenten heeft dat hij het gewoon niet wilt doen. Nee, is nee bij hem en je hebt een ruiter met overredingskracht nodig om hem op zijn ongelijk te wijzen. Er zit een behoorlijke kop op. Echter, je leert er mee omgaan en in een parcours heeft hij mij nog nooit laten springen. Dan geeft hij 200 procent en denkt iedereen dat hij zo makkelijk te rijden is. Schijn bedriegt. Maar goed, in handen van een onkundig persoon heb je er geen leuk paard aan, dat is zeker...
Maar om nu te zeggen dat ie een rotkarakter heeft. Nee, absoluut niet. Tis juist een vreselijk lief paard, hij zegt alleen wat vaak: "Ja, maar..."
Communicatie is een toverwoord bij zulke paarden is mijn ervaring...
liesje23 schreef:Hoeveel heeft Jazz niet gefokt en hoeveel van die paarden komen terecht bij een goede ruiter??? Een heleboel komen bij onervaren mensen terecht of bij mensen die niet zo goed met hoog in het bloed staande paarden om kunnen gaan, en dan zijn het al snel k**bokken.
Ik ga niet eens kijken als hij me wordt aangeboden... teveel bloed voor mij
Suelza schreef:Dit is mijn super Jazz! Ze is idd nog wel wat kijkerig, maar dat wordt steeds minder, naarmate ze meer in handen komt. Heet is ze wel, maar dat vind ik zelf juist wel prettig. Daar hou ik wel van.
Verder is ze echt heel lief. Een heerlijke knuffel.
http://i33.photobucket.com/albums/d74/S ... akopie.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d74/S ... dkopie.jpg