nakomelingen van broere jazz k*tkarakters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:10

Ik kan helemaal meegaan met de reactie van Venetia!

Niet iedereen kan met zulke paarden overweg. Klikt het (en erken je eigen (on)mogelijkheden), dan heb je er een toppertje aan. (maar is dat niet met ieder dier zo?!?!)

Doet me denken aan een opmerking die een leraar van mij een tijdje geleden maakte: Je hebt spruitjes, de een lust ze, de ander lust ze niet. Ligt het dan aan de spruitjes dat de een ze wel lust en de ander niet???
Lijkt me niet.

Miko

Re: nakomelingen van broere jazz k*tkarakters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:46

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:28

jeetje 2 flinke topics die dik over jazz gaat

laurens sliepenbeek rijdt ook op een jazzer in klasse Z2 tussen paarden en heeft hoger dan 200 gescoord
ik geloof dat die jazzer al zz-zwaar heeft gelopen

Vudress

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:25

Nakomelingen van Jazz vind ik vaak erg mooie paarden en het zijn vaak ook erg goede lopers. Het enige nadeel vind ik dat het karakter vaak 'spooky' is, erg kijkerig, niet bepaald makkelijk bij de africhting van 'n dressuurpaard. Verder vind ik het in de hand vaak brutale rotzakken die zich drukmaken om niets, tot je erop gaat zitten, dan mocht er wel wat meer gebeuren dan stom gedrag. Echt ijverige, looplustige Jazzen ken ik maar heel erg weinig. Dus waar komt dat woord "heet" vandaan? Misschien is het een idee om uit te vissen wat heet is en het niet te verwarren met kijkerig en explosief zijn. En door dat langzame gedrag is dat kijkerige ook wat moeilijker te controleren, want je gas werkt langzamer dan zijn gekijk.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:30

Nou dan heb ik niet de typische Jazz zoals jij die beschrijft Vudress.

Ze kijkt nergens naar, maar ze wordt erg snel heet, dan is het moeilijk om haar in stap te houden, ik krijg ook erg veel reactie op mijn been, tot een enorme bok aan toe, maar meestal door het nog vlugger naar voren te brengen.
Hoe langer ik rijd, hoe meer ze gaat lopen. Stoppen kent ze niet, ook al rijd ik anderhalf uur. Onder het zadel is het dus niet echt een beginnerspaard, want hoe meer je vraagt, hoe heter ze wordt dus je moet wel wat spanning af kunnen laten vloeien.

In de omgang is het een zonnetje, iedereen kan met haar lopen en ze zal nooit lomp zijn.
Mijn moeder was laatst gevallen met haar vast. Ze stopte gelijk en heeft net zolang gewacht tot mn moeder weer opstond.

Ik denk dat wel meer mensen met een Jazz deze omschrijving kunnen onderschrijven, sterker nog, ik ken er een aantal.
Die ik heb is iig erg bloederig en dat kun je dus in alles merken.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 15:59

Vudress schreef:
Nakomelingen van Jazz vind ik vaak erg mooie paarden en het zijn vaak ook erg goede lopers. Het enige nadeel vind ik dat het karakter vaak 'spooky' is, erg kijkerig, niet bepaald makkelijk bij de africhting van 'n dressuurpaard. Verder vind ik het in de hand vaak brutale rotzakken die zich drukmaken om niets, tot je erop gaat zitten, dan mocht er wel wat meer gebeuren dan stom gedrag. Echt ijverige, looplustige Jazzen ken ik maar heel erg weinig. Dus waar komt dat woord "heet" vandaan? Misschien is het een idee om uit te vissen wat heet is en het niet te verwarren met kijkerig en explosief zijn. En door dat langzame gedrag is dat kijkerige ook wat moeilijker te controleren, want je gas werkt langzamer dan zijn gekijk.

maar de meeste dressuurpaarden zijn "spooky"hoor.
sjef janssen zei eens: genialiteit grenst vaak aan gekigheid! en dat is met die hele goeie paarden ook zo, dat zijn van die rampgevallen..

Tygahno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:24

WowAmigo schreef:
Ik vind het ook vaak prachtige paarden! Zou er stiekem best een willen hebben...
(heb nu de enige brave Animo ter wereld, ie weet heb ik nog een keer geluk, haha)

Ik zou er ook best een willen hebben hoor....
Enne, eindelijk nog iemand met een brave Animo!
Over Animo nakomelingen zijn de meningen ook vaak verdeeld
Laatst bijgewerkt door Tygahno op 15-12-05 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:25

20 jaar geleden zei iedereen hetzelfde over de Amor-paarden, met name de merries. En de meeste Houstons zijn ook geen lieverdjes, Belisars zijn vaak moeilijk te laden, de Candy-boys bleven allemaal te klein, Burggraaf merries zijn moeilijk drachtig te krijgen, Concorde's hebben allemaal een steil hoefje, Naturels zijn allemaal braaf maar dominant en hebben een lelijk hoofd, Turijn is gelukkig snel verdwenen alvorens er teveel valse rotbokken van kwamen, enz enz enz.
Vaak wordt er wel erg makkelijk gegeneraliseerd!
O ja, Rigoletto vergeten, dat zijn ook hete flikkers.
Er zullen vast en zeker zéér veel moeilijke Jazz-en zijn, maar er zijn dan ook zéér veel Jazz-en. En ja, het huidige dressuurpaard is heter dan het paard van 20 jaar geleden. Maar goed, dat willen we toch? Het bloedkoppie, de ruime verende gangen en het snelle reactievermogen? Maar dat zijn óók de paarden die je niet ongestraft een dag op stal kan laten, omdat je overdag moet werken en 's avonds liever een keer voor de buis hangt. Paarden die regelmaat en leiding nodig hebben, zodat ze steun en veiligheid zoeken bij hun baas in plaats van er van door te gaan, met de amateur-Anky hangend aan het halstertouw. Nu nog allemaal een 6-jarige opleiding "Hoe ga ik om met mijn te dure en te moeilijke paard" gevolgd door verplichte opvolgcursussen (wekelijks) en de wereld wordt er een stuk beter van.

DromenLies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:02

Ik rijd momenteel 2 jazzen...
eentje een merrie zelf mak gemaakt een braver paard bestaat er niet...

de ander is een ruin en das een typische jazz... leer zijn grenzen kennen en hem de jouwe en he's yours.... ik doe hem samen met naranga hier op bokt omdat ik inmiddels ben gaan studeren en daardoor minder tijd over heb maar 9 van de 10 keer dat ik afstap ben ik zo ontzettend gek op hem.... dat ik wilde dat ik de volgende dag weer gewoon kon rijden met hem
het is een prima spiegel of een harde leerschool net hoe je het bekijkt...

net zoals mensen met mensen onderling matched niet alles even goed en dat geldt ook voor paarden

en niet te kortzichtig want ze zijn heus niet allemaal hetzelfde en met de juiste ruiter hebben ze vaak zeer veer potentie voor de dressuur

ienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:14

Op het werk heb ik een Jazz X Belisar staan, súper braaf beestje. Vind het héérlijk om te knuffelen en aandacht te krijgen. Met rijden is hij eerder te lui en te on-oplettend dan dat hij enge dingen ziet en heet is. En dat wil niet zeggen dat hij geen kwaliteiten heeft, hij is 5 en kent al oefeningen uit de lichte tour.

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:18

Laatst bijgewerkt door Sjoert op 17-12-05 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Grote foto's veranderd in links

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:20

Sorry, ze zijn een beetje groot

MAAR... wie het grote niet eert, is het kleine niet weerd

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:30

Suelza schreef:
Pfffffffffff, imo zijn de beste sportpaarden, niet altijd de makkelijkste in omgang. Dat beetje extra power, extra karakter geeft ze net die X-factor op de momenten dat je dat nodig hebt.

Ik heb zelf 2 paarden staan, waarvan 1 dressuur (een Jazz) een een springpaard. Nou die laatste is absoluut lastig in omgang, omdat hij momenten heeft dat hij het gewoon niet wilt doen. Nee, is nee bij hem en je hebt een ruiter met overredingskracht nodig om hem op zijn ongelijk te wijzen. Er zit een behoorlijke kop op. Echter, je leert er mee omgaan en in een parcours heeft hij mij nog nooit laten springen. Dan geeft hij 200 procent en denkt iedereen dat hij zo makkelijk te rijden is. Schijn bedriegt. Maar goed, in handen van een onkundig persoon heb je er geen leuk paard aan, dat is zeker...

Maar om nu te zeggen dat ie een rotkarakter heeft. Nee, absoluut niet. Tis juist een vreselijk lief paard, hij zegt alleen wat vaak: "Ja, maar..."

Communicatie is een toverwoord bij zulke paarden is mijn ervaring...

Dit vind ik nou mooi gezegd, bij ons op stal staan meerdere springpaarden, net hetzelfde, de ene iets erger dan de andere, in omgang zijn ze allen even lief. Soms is het inrijden enzo een ramp, maar in het parcour tonen ze toch wel dat ze er voor je zijn...

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:49

Ik had volgens mij een borrel op toen ik dat schreef.... Er zitten nogal wat grammaticale fouten in, haha!

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 16:34

haha

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:48

Ja wij hebben ook twee merries van Jazz op de manege staan, 1 word gebruikt als fokpaard door haar goede karakter (hmm dan lijtk ze neit erg op Jazz), maar de andere merrie word als manegepaard gebruikt en dan zie ik wel weer dit karakter terugkomen.

OP stal zijn het echt 2 schatten ontzettend knuffelig. Heeft Jazz dat ook of komt dat dan van de moeder?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:39

Hoeveel heeft Jazz niet gefokt en hoeveel van die paarden komen terecht bij een goede ruiter??? Een heleboel komen bij onervaren mensen terecht of bij mensen die niet zo goed met hoog in het bloed staande paarden om kunnen gaan, en dan zijn het al snel k**bokken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:32

liesje23 schreef:
Hoeveel heeft Jazz niet gefokt en hoeveel van die paarden komen terecht bij een goede ruiter??? Een heleboel komen bij onervaren mensen terecht of bij mensen die niet zo goed met hoog in het bloed staande paarden om kunnen gaan, en dan zijn het al snel k**bokken.

Daar ben ik het dus helemaal mee eens!

Ik zou nooit een jazz kopen Ik ga niet eens kijken als hij me wordt aangeboden... teveel bloed voor mij

Suuskipje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:18