Welke hengst voor een mooi dressuurveulen????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Welke hengst voor een mooi dressuurveulen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 07:48

StalGriendt schreef:

Maar wat misschien ook een goede keus zou zijn (volgens mij dan maar ik heb er niet heel veel verstand van) Sunny Boy (v. Sandro Hit)

Denk aan de maat hoor! Verder geeft deze hengst bloedmooie zeer goed bewegende paarden met prettige karakters.

lilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:56

Ik ken nog een hele mooie belgische hengst! Saros van het Gestelhof
het is een zeer chique zwarte dressuur hengst die al veel overwinningen behaalde!! Ik vind hem ook een mooi uitelijk hebben
zijn dekgeld was voorig jaar 1000 euro ( aardig prijsje)

dit is zijn website www.gestelhof.be

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 22:12

Ja die Saros bevalt me wel.
Zo wat ik kan zien: super en hij fokt geen vossen (tot nu toe).

Mooie hengst!

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 08:28

Saros zijn nakomelingen zijn nog zo geweldig niet voor de dressuur. De meeste van zijn nakomelingen komen trouwens in het springen uit. De hengst zelf is ook niet zo super als Vangestel wel laat geloven. Trouwens we hebben al maanden niet meer van hem gehoord op wedstrijden. Hij loopt zogenaamd GP maar we zien hem niet op dat niveau en zeker niet op de grote wedstrijden. En voor dat dekgeld kan je veel betere hengsten vinden in Nederland en Duitsland. Mijn instructeur heeft een saros veulen van dit jaar en hij heeft er een Abanos merrieveulen bijgekocht. Die Abanos is maar een maand ouder en die heeft veel meer body en meer bot dan die Saros. Mijn instructeur begint een beetje te denken dat hij met Saros een verkeerde keus heeft gemaakt met die merrie (is nu helaas overleden, en dus volgend jaar geen sandreo veulen, was nog een merrie ook het niet volgroeide veulen). Saros fokt maar goede veulens met uitstekende springmerries zoals de Calypso III nakomelingen.

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 11:44

ja daar heb je zeker gelijk in dat we niets van hem horen.
Als hij inderdaad GP loopt dan start hij wel aardig weinig.
Op de site zagen zijn nakomelingen er wel mooi uit.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:11

Saros is een mooie hengst, maar zoals Petraaken al zegt..
Ik zou iets lichtvoetigs kiezen, Duitse hengst misschien.
Koss zou inderdaad wellicht een mooie hengst voor de merrie zijn, ook gezien het veulen op de vorige pagina.

Cute

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:07

Als je liever iets met meer bloed wil en de bewegingen wil verbeteren zou je eens aan Rousseau (Ferro x Roemer) kunnen denken.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:38

Het lijkt haast een reclame-actie onderhand... Maar Parcival (v. Koss) is ook wel cool denk ik bij deze merrie!

Afbeelding

Zie ook hier voor meer foto's (gemaakt in Zuidwolde eind november): http://www.hengstenstation.com/phorum/v ... .php?t=878
en www.vandenbergholland.com
Veulens zijn ook wel gewild dacht ik en over een tijd loopt ie Grand Prix (loopt nu LT) dus zullen ze nog wel wat populairder worden...
Loopt dit jaar ook de Hengstencompetitie weer mee, dus misschien kun je daar eens gaan kijken... (15 december in Weert bij de IJzeren Man)

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:12

Gitta1977 schreef:
Veulens zijn ook wel gewild dacht ik en
over een tijd loopt ie Grand Prix

(loopt nu LT) dus zullen ze nog wel wat populairder worden...

Zoooooo............

En weet Maaike dat ook al?

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:47

Hehe, vast wel...
Vorig jaar reed ze mee met een clinic van Hans Peter bij ons op de manege. Toen nog ZZ Zwaar geloof ik. Toen zei ik tegen haar: volgend jaar Lichte Tour en dan binnen afzienbare tijd GP... Het eerste gedeelte is goed gekomen dus ik ga er vanuit dat deel 2 ook wel gaat lukken...

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 15:19

Ik woon in de buurt van de IJzerenman in Weert dus ik denk dat ik eens tijd ga maken om te kijken.

Bedankt voor de info!

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:23

ik zou voor Jazz gaan, terwijl crack c ook gaaf is

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:42

Iig een hengst met mooie ruime gangen, om haar korte beenwerk te compenseren.

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:48

Sunnyboy zou ik niet doen. weet je HOE vervelend die zijn in karakter?! Iets duits is wel een goed idee. Die zijn beetje elegant en vlug, past wellicht mooi bij jouw merrie. Ik ben zelf een beetje afgeknapt op het kwpn (sorry). Persoonlijk vind ik Londonderry (Lauries Crusador xx X Warkant) wel passend of Laudabilis (ook Lauries Crusador xx X Warkant, maar andere moeder). Zit tikkie bloed in. Neem het in overweging!
Laudabilis heeft by the way mooie ruime gangen en lange voorbenen.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:53

van overbeek misschien??
is een couleur rouben x levantos (weet neit precies hoe je die namen typt)

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 16:30

Die Laudabilis is wel een mooie hengst. Ik heb zijn veulens bekeken en allemaal mooie lange benen.
De site heb ik opgeslagen en zal het zeker in overweging nemen als ik in jan ga beslissen.

Bedankt!

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:21

Havidoff ? -De nakomelingen zijn werkwillig en cool.(het is een hengst dressuurgericht ) Iemand die paarden fokt en veel ruiters traint geeft deze suggestie.

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 06:57

horseNL00 schreef:
Sunnyboy zou ik niet doen. weet je HOE vervelend die zijn in karakter?! .

Ik heb 2 Sunny Boy's gehad met allebij een súper karakter, heel nuchter en bijzonder werkwillig. Heb ik zeker weer toevallig de 2 uitzonderingen gehad.

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 06:58

horseNL00 schreef:
Persoonlijk vind ik Londonderry (Lauries Crusador xx X Warkant) wel passend of Laudabilis (ook Lauries Crusador xx X Warkant, maar andere moeder). Zit tikkie bloed in. Neem het in overweging!
Laudabilis heeft by the way mooie ruime gangen en lange voorbenen.

Kijk in dat verband ook eens naar London Swing (Londonderry x Rubinstein)!

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:35

ik zou voor de oude Samber kiezen en hopen op een bont veulen.....maar dan moet je natuurlijk wel van kleur houden. je hebt dan wel iets aparts, moet je maar net durfen

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:22

Bont is ook wel apart maar verkoopt het ook.
Ik wil echt een veulen fokken voor de verkoop en als ik de reacties pijl denk ik dat ik of voor kos moet gaan of voor een met heel veel bloed.

Sunny boy heb ik nog niets slechts over gehoord en Havidoff ga ik eens opzoeken op internet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:52

zaira schreef:
Havidoff ga ik eens opzoeken op internet.

Ik heb een Havidoff. Braaf en rustig dier in de omgang, zéér werkwillig maar raakt in de stress van stemverheffing. Is een paard dat je makkelijk zou kunnen overvragen omdat ze alles heel makkelijk aanbiedt. Ze wil haar amazone héél erg graag plezieren.
Overigens is de volle zus inmiddels ruim M springen hetgeen voor een Havidoff niet erg voor de hand ligt volgens mij.
Geen idee of Havidoff dat karakter in zijn algemeenheid doorgeeft?

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 13:52

Das dus goed opletten geblazen dat je niet te veel doet.
Fijn dat ze zo werkwillig is! Om haar te straffen hoef je je stem maar even te verheffen en verder dus geen tik uit te delen??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:12

zaira schreef:
Das dus goed opletten geblazen dat je niet te veel doet.
Fijn dat ze zo werkwillig is! Om haar te straffen hoef je je stem maar even te verheffen en verder dus geen tik uit te delen??

Nee, want dan zit je gelijk aan de andere kant van de bak.
Maar ze zorgt wel dat er niks te straffen valt, want ze probeert je wensen van je af te lezen. Dat dat nou juist wel eens lastig is en ze gewoon moet wachten dat moet ze nog leren .

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:20

Ik heb niet alle reacties gelezen.

Ik persoonlijk, zou voor jouw merrie gaan voor een bloederige, hoogbenige hengst die de berg op gebouwd is, en een goed aaneengesloten rug geeft.

Zo te zien heeft je merrie een super karakter. De merrie is veruit het meest bepalend voor het karakter, zij voedt hem immers ook op, dus voor het karakter van een hengst zou ik niet bang zijn.

Het is overigens ook maar de vraag wat je wil. Wil je een dressuurpaard voor jezelf, dan zou ik zeker voor een hengst die aan de bovenstaande eisen voldoet gaan.
Wil je graag in het bloed van de merrie blijven, dan heb je wel kans dat je minder verbetering ziet maar dan kun je wel de goede dingen bevestigen (alhoewel dat m.i. niet per se nodig is ).

Overigens vind ik je Rubiquil niet te lang, zoals gesuggereerd wordt. Leuk dier, mocht misschien wat chiquer, maar dat is ook een kwestie van smaak.

Let overigens ook even op de beenstanden van de hengsten die je in gedachten hebt. Frans is voor de beweging niet erg, maar toontredend wel! Het beste is natuurlijk een rechte stand. Ook de hoek van het achterbeen en de voeten kunnen meespelen.

Maar misschien is het het handigste als je vertelt met welke paarden je zelf het beste uit de voeten kunt. Houd je van een bloedpaard, dat niet op je tenen gaat staan en licht te rijden is, maar wel wat eerder beledigd, of heb je liever een wat grover paard, dat een stuk lomper is en zwaarder te rijden maar nooit zal stoppen met lopen?