Ras dat goed beenwerk heeft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:23

Een ongeluk kan elk paard overkomen. Dat heeft natuurlijk niks met ras te maken.
Een paard dat nog zulke goede benen hoofd kan ook een been breken.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:35

Dat bedoel ik dus ook ermee te zeggen! Je kan nog zo hard op zoek gaan naar een paardenras wat erom bekend staat "hard" te zijn, maar een ongeluk is snel gebeurd.......

Elfie

Re: Ras dat goed beenwerk heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:19

De arabier stond vroeger inderdaad bekend om zijn spijkerharde beenwerk, maar zoals hier al eerder werd aangegeven is het beenwerk van de arabier er erg op achteruit gegaan door het intensief fokken van showpaarden waarbij het beenwerk van ondergeshikt belang was aan het type en de dish... Op shows zie je dan ook dat de punten voor de benen vaak bedroevend laag zijn (16-en enzo) ten opzichte van de punten voor type (19 - 20). Waarmee ik niet wil zeggen dat alle fokkers het beenwerk onbelangrijk vinden.

Er worden echter ook arabieren voor de sport gefokt, en hierbij zijn de benen natuurlijk wel van groot belang en ga je veel meer kans hebben op een arabier met sterk beenwerk. Je zal dan al sneller bij de Polen en Russen uitkomen. Ik weet niet dat er in Nederland al endurance arabieren gefokt worden, in België is er een fokkerij bij mijn weten, maar vooral in Frankrijk worden er veel arabieren gefokt voor de endurance. Aangezien deze paarden zeer lange afstanden moeten kunnen afleggen is een sterk en correct beenwerk van het grootste belang.
Arabieren doen het ook bijzonder goed in de westernsport.

Verder denk ik ook wel dat pony's over het algemeen een sterker beenwerk hebben dan paarden. Maar ik denk wel dat zelfs als je een paard koopt van een ras dat bekend staat om zijn sterk en goed beenwerk, dat je altijd de pech kan hebben dat je op de verkeerde valt, eentje die wel problemen heeft... De factor geluk (en laten keuren) zal dus zeker ook meespelen.

Barcelano

Re: Ras dat goed beenwerk heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:38

Tja slechte beenwerk komt nu bij elke ras voor kijk maar naar het probleem ocd en dat hebben wij mensen allemaal gedaan dus als je kijkt naar ras eigen hoort het bij een arabier niet te zijn als je snap wat ik bedoel.
Mensen moeten zonodig doorfokken en kijken alleen naar het mooie en of er tegenwoordig naar het goede wordt gekeken???ik betwijfel het.