Nakomelingen van OOseven zuigen lucht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 01:57

Ik heb een indirecte nakomeling van Respect (v. Rubinstein) en die zuigt ook niet.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 08:54

btw ik hoor hier voor het eerst dat Respect ook lucht zuigt,..

van 00seven en rubels was mij bekend....

Zitah

Re: Nakomelingen van OOseven zuigen lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:29

Mieke schreef:
Citaat:
Ik ben zelf gek op Rubinsteinbloed, maar er zijn echt redelijk wat nakomelingen die luchtzuigen. Respect, OOSeven, Rubels, zijn al drie goedgekeurde dekhengsten die luchtzuigen, volgens mij waren er nog een paar bekende nazaten, maar die ben ik even vergeten. Het maakt verder ook niet uit. Zoals ik al zei in mijn eerdere post, zijn deze paarden misschien gevoeliger en reageren sneller op een verkeerde stalbehandeling dan een ander. Zoals de ene mens hoofdpijn krijgt van stress, krijgt een ander last van zijn maag. En maagklachten schijnen de oorzaak van luchtzuigen te zijn. Het te weinig voeren van ruwvoer schijnt daarin een belangrijke rol te spelen. NIet alleen t.o.v. voorkomen van verveling maar ook voor de binding van het maagzuur. Best kans dat de gevoeligheid van het maagslijmvlies wel degelijk erfelijk bepaald is.

Toen ik voor veulens ging kijken en ik zei dat ik bij een 007 ging kijken begon iedereen, kijk uit dat zijn zuigers.
Ik heb toen direct het KWPN gebeld en die zeggen dat er geen verband is tussen nakomelingen van Rubenstein, 007, Rubels ed en luchtzuigen. Maar het KWPN wil ook geen gegevens over OC(D) afgeven. Ze weten het allemaal wel, maar om de hengsten te beschermen (de woorden van de jongen die ik aan de lijn had) geven ze deze informatie niet vrij.
Natuurlijk speelt huisvesting een rol, mijn jaarling is erg speels en kan 's winters ook niet heel de dag naar buiten dus staat in verhouding erg veel binnen. Maar zij heeft heel de dag hooi en kuilvoer en een stal waar soms gewoon te veel stro inligt. Verder krijgen ze drie keer per dag een beetje voer en elke dag een aantal kilo wortelen (nee ze is niet te dik, we geven continue beetjes). Ik had elke keer het gevoel dat ze heel onrustig was op stal, maar dat is echt niet zo. Ze verveeld zich niet en is heel rustig!

Ik denk dus dat het een erfelijk bepaald iets is wat je kan combineren met huisvesting. Alleen weerhoudt het mij er wel van om te fokken met deze hengsten!!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:21

Toen ik mijn 007 ging bekijken had ik dit nog niet gehoord. Ik was op slag verliefd op zijn uitstraling, dus als hij een luchtzuiger was geweest was ik waarschijnlijk wel overstag gegaan...

Gelukkig heeft hij nog nooit neigingen vertoont tot welke stalondeugd dan ook. En belangrijker nog [als hij inderdaad een zwakke maag geërft zou hebben] hij heeft nog geen koliekachtige verschijnselen vertoont, terwijl hij wel een ontzettende vreetzak is... Wat dat zou ik toch een veel zorgelijker probleem vinden.

Ik hoorde al van een bokker (jesdani) dat haar 007 ook lucht zuigt... waarbij door de dierenarts ook de oorzaak bij een zwakke maag wordt gelegd. Maar de 007 van een stalgenoot doet het niet... maar ik moet toch beamen dat het percentage luchtzuigers met rubinstein-bloed wel erg hoog is.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:33

Zuigt 007 zelf wel lucht?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:35

Ja

Citaat:
ik heb toen direct het KWPN gebeld en die zeggen dat er geen verband is tussen nakomelingen van Rubenstein, 007, Rubels ed en luchtzuigen. Maar het KWPN wil ook geen gegevens over OC(D) afgeven. Ze weten het allemaal wel, maar om de hengsten te beschermen (de woorden van de jongen die ik aan de lijn had) geven ze deze informatie niet vrij.
Tuurlijk ,want dan gooien ze hun eigen glazen in.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:17

In het boek:'Vererbungsstudien im Königlichen Hauptgestüt Trakehnen' van Dr. B. Schmidt, verschenen in 1913, staat een hoofdstuk gewijd aan erfelijke fouten. Verder ook in het boek 'Die Zucht des edlen Pferdes in Theorie und Praxis' van Burchard von Oettingen. In de Stutbücher werd van alles bijgehouden, ook afwijkingen in o.a. bouw, beenstanden en karakter. Daarbij werd met erfelijkheid rekening gehouden. Over luchtzuigen wordt o.a. gezegd:

"Het luchtzuigen en kribbenbijten vererft zich via de vader, naar de ervaringen die in Trakehnen zijn gemaakt, in 5% van de gevallen. Datzelfde percentage geldt voor fokmerries".
De auteur heeft enkele gevallen gezien waarbij 50% van de veulens luchtzuiger was, terwijl dit niet voor de moeder gold". In het laatste geval heeft het veulen dit gedrag dus niet kunnen overnemen van de moeder en is het niet aangeleerd. De fokmerries Etappe (v. Hector) en Flamme (v. Vorwärts) hebben elk 3 nakomelingen gebracht uit 8, resp. 9 veulens, die luchtzuiger waren, terwijl ze zelf deze afwijking niet hadden.
Schmidt heeft 151 paarden in de annalen teruggevonden, die luchtzuiger waren. Hij heeft deze paarden vervolgens in hengstenlijnen gecategoriseerd:"De meeste nakomelingen, die luchtzuiger waren, hebben de volgende hengsten als vader: Marsworth (11), Obelisk (11), Eberhard ( 11) Flügel (8), Optimus (7), Euphony (7) Moeros (6), Paschal (5), Thebaner (5), Passvan (4) Vorwärts (4), Pleß (4",waarbij werd aangetekend dat Vorwärts, Obelisk, Optimus, Euphony en Moeras veel waren gebruikt. De andere hengsten die zijn genoemd, komen allemaal uit de Sahama hengstenlijn.
De fokmerries Penelope en Perücke (v. Euphony, m. Peene), fokmerrie Tropologie (v. Euphony, m. Trope) en de fokmerries Haarbürste en Halskrause (v. Moeros, m. resp Habile en Hammerstein) waren zelf luchtzuiger en in hun kinderen en kleinkinderen komt deze eigenschap terug.
Bij bestudering van de nauw aan elkaar verwante nakomelingen van eerder genoemde vaders komt luchtzuigen tamelijk vaak voor. In die tijd kwam was luchtzuigen behoorlijk uitzonderlijk, zodat dit niet op toeval kon berusten en de erfelijke factor min of meer als aangetoond gold.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:22

Dank je wel Buc! Altijd interessant zulke dingen.
Maar het eerste wat dan in me opkomt is. Trakehners zijn vaak paarden met veel bloed. Paarden met veel bloed vind ik super paarden maar zijn vaak ook gevoeliger en zenuwachtiger zou het daar dan niet mee samen hangen als je zulke paarden dan niet alle vrijheden (bezigheden) geeft die zij nodig hebben?
Zou het echt een "naar" trekje zijn in de genen of dat maagprobleem waar men het dus ook over heeft.

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:28

chantal1 schreef:
...Maar het eerste wat dan in me opkomt is. Trakehners zijn vaak paarden met veel bloed. Paarden met veel bloed vind ik super paarden maar zijn vaak ook gevoeliger en zenuwachtiger zou het daar dan niet mee samen hangen als je zulke paarden dan niet alle vrijheden (bezigheden) geeft die zij nodig hebben?
Zou het echt een "naar" trekje zijn in de genen of dat maagprobleem waar men het dus ook over heeft.

Ja, de conclusie dat het aan de volbloed lag, zou logisch zijn. Inderdaad kwam luchtzuigen niet voor bij koudbloeden. Dus temperament en verveling speelt ook een rol mee. Echter bij die 151 nakomelingen ging het om een kleine groep hengsten, waarbij die eigenschap voorkwam. In die tijd werd het volbloed veelvuldig ingezet en dan zou het in de lijnen veel breder teruggevonden moeten worden, wat niet zo was. De voederomstandigheden waren op het Trakehner Gestüt voor alle paarden gelijk. Dan kan voer niet de oorzaak zijn, maar in geval van maagzweren, stress en dus temperament.

Overigens is er uit die oude Stutbücher erg veel informatie te halen die ook nu nog bruikbaar is. Voor de concurrentie hoefde men de minder mooie dingen die uit de fokkerij naar voren kwamen niet te verbergen, maar men probeerde de paardenstapel zo goed en gezond mogelijk te krijgen en ervaringen werden gebruikt om niet dezelfde fouten te maken. Als een hengst werd afgevoerd, stond daar telkens de reden van bij. Vaak had dat te maken met een slechte vererving van eigenschappen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:24

Over temperament gesproken. Wij hebben er 2 op stal staan die zuigen bij de vleet en toch echt niet hoog in het bloed zitten, als je begrijpt wat ik bedoel.

Mijn merrie van 00Seven is wel geopereerd aan OCD, ze loopt geen spat kreupel.
Maar het viel me wel direct op dat veel nakomelingen van 00Seven OC(D) hebben. Ik heb Joemmie er niet om laten staan (de reden kan je zien in mijn profiel, check de foto's) maar eis ook niet van haar wat sommige sportruiters wel van hun paarden eisen.
Ik heb haar echt voor de leut, lekker in de bak rijden, naar les, naar het bos, naar de Veluwe.

Het is jammer dat hengsten in een minder goed daglicht komt te staan hierdoor. Maar ik vind wel dat het bespreekbaar moet blijven.
Ik ga nu niet zeggen dat mijn merrie geen OCD had om 00Seven ter wille te zijn.

Daarbij..........het karakter wat 00Seven meegeeft, de rust, de bewegingen.............daar doe ik het voor!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:58

Verhelderend! Bucephalus,maar zou het dan ook kunnen dat inteelt een rol speelt? Omdat die hengsten vaak gebruikt zijn?

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:03

ik heb op stal een 00seven hengst staan, heel goed dier en die heeft geen enkel stalgebrek en zijn volle broer heeft het ook niet

Cute

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:08

Ik zat er 2 jaar geleden aan te denken om mijn merrie door OO Seven te laten dekken. Toen kreeg ik ook van fokkers en handelaren bij mij in de buurt te horen dat er vaker dan gemiddeld luchtzuigers bijzitten. Om die reden heb ik dan ook niet voor deze hengst gekozen.