hoe ruim moet een geboortebox ongeveer zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:37

Moet kunnen, toch, een meningsverschil? Daar leren we gewoon van, toch?

MarijeR, ik kan alleen maar beamen wat jij schrijft. Wij zijn dit voorjaar een veulen kwijtgeraakt in een red bag delivery. We waren erbij, maar er waren te veel complicaties om het veulen te kunnen redden en de merrie kreeg het veulen er niet uit. We hebben de merrie kunnen begeleiden totdat de da arriveerde (onze merrie stelde dat duidelijk op prijs, maar idd: elke merrie is anders). Hij heeft het (dode) veulen goed gelegd en eruit gehaald. Waren we er niet bijgeweest, hadden we 's ochtends een dode hoogdrachtige merrie aangetroffen in stal. Simpel zat.

Over de maat van de box: groter is beter. Dit jaar hadden we een 3 bij 4 en dat werkte heel prettig (heb paardjes van 1.50m hoog). Keer daarvoor was een box van 3 bij 3 nogwat, met voer- en waterbak (pensionstal). De merrie liep tijdens het veulenen driftig rondjes voordat ze écht begon te persen en we hoorden en zagen de pootjes en het neusje van het veulen bij ieder rondje *KLONK* tegen de voerbak slaan. Geen aanrader dus!

Onze merrie ging ook nog eens met haar kont tegen de muur liggen en perste het veulen tegen de muur. We hebben haar dus omhoog moeten jagen om haar te herpositioneren. Dan is een stal klein hoor! Met het gedoe dit voorjaar was ze heel onrustig en dan ben je blij met alle extra ruimte die jij, de merrie, evt. hulp EN de dierenarts hebben. Dit jaar ga ik het schot tussen twee stallen uithalen en heb ik een 6 bij 3.5 m. Uiteraard géén voerbakken. Alleen de drinkbakken zullen moeten blijven hangen/staan.

In jouw geval zou ik dus de stierenstal heel goed ontsmetten en daar een flink pak stro inleggen en daar je merrie in laten bevallen. Ook goed op de muren letten, dat die niet vies zijn. Drachtige merries schuren nl graag hun edele delen aan de muur en zo kunnen er ook bacteriën binnen dringen.

Succes ermee!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:13

@ faas: ik had het niet over die vraag, ik had nog geen antwoord over entingen enzo.
Een meningsverschil moet inderdaad kunnen mac, maar vind het jammer dat het heel lang duurt, het leek net ruzie en daar houd ik niet zo van, snap je.
@ marijeR, aan jou heb ik echt veel! Bedankt voor je antwoorden en zal maar is gaan overwegen of ik dat boek aan ga schaffen. Komt het bij jou vaak voor dat het niet goed is met de merrie en veulen bij de geboorte? Ik maak me nogal snel zorgen en ben zo bang om zowiezo mijn merrie te verliezen. Misschien stom maar ik maak me echt snel ongerust. Tot nu toe gaat alles nog prima dus daar ligt het niet aan. Wanneer mag je dan de uier wel zien? is het erg wanneer je het eerder zou zien? Welke dingen mogen vooral niet in een box hangen voor het veulen?

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:22

@hollybolly, sorry dat wist ik niet. Over die entingen. Tja en wat de woorden betreft, soms heb je dat nu eenmaal of je er van houdt of niet. Dat is het lastige aan een openbaar forum met 10.000 deelnemers. Denk dat je dat erbij moet nemen .

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:30

is al goed, ik zag het zo heen en weer vliegen tussen jullie dat ik even dacht: nu moet het afgelopen zijn. Gelukkig viel het dus mee.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:32

Ah nee joh. Valt wel mee.

Overigens heb ik ook op een vraag nog geen antwoord gehad. En wel wat ik in huis MOET hebben voor de bevalling. Wat zijn de absolute musts.

Doen we dat samen met jouw vraag over de entingen, zijn we samen blij.

Overigens staat onze merrie, ook als wij er zelf niet zijn, niet zonder toezicht gelukkig hoor. Onze buurman die twee meter over het pad zijn paarden heeft is altijd bereikbaar op dat moment en heeft gelukkig veel verstand van paarden die moeten bevallen. Al met al wel een geruststelling. Maar ja, ik wil er het liefst bij zijn als ik mamma wordt natuurlijk

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:37

jouw vraag heb ik pas een topic over: de te treffen maatregelen voor de geboorte. heb al wat antwoord gehad dus kan je daar lekker meepraten. MarijeR heeft ondertussen al antwoord gegeven over die entingen, gewoon influenza en tetanus. Ben druk aan t opschrijven.