[TI] Gemiddelde waarde van een Tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

coydog

Re: Gemiddelde waarde van een Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 01:16

Is het dan alleen het wedstrijdniveau wat de waarde bepaald?
Het karakter en of je er mee kunt wat jij voor ogen hebt is ook wat waard.
Overigens zijn er heel wat tinkers die het goed doen in de sport.

Zo zijn er ook dingen die ik te hoog geprijsd vind.
Paarden met bepaalde bloedlijnen bv die zonder zelf ooit een zadel op te hebben gehad al duurder zijn dan de gemiddelde tinker die bereden is, voor de kar kan en buiten heel koel in de kop is.
Ach het is maar net wat je zoekt, ik koop stevige schoenen voor €100,- omdat ik daar lekker lang mee door kan, een ander koopt voor dat geld een modeschoen en gooit het na een maand weg.
In de paarden gaat het ook ongeveer zo

Overigens heb ik een (toen 9 jarige) tinkermerrie gekocht voor €3000,- met zadel en hoofdstel, ze liep L2, kan voor de kar, springt een parcours van 1m20.
Buiten trekt mevrouw nogal graag een sprintje.
En sinds oktober ook nog in het bezit van een eerste premie.
Geloof nog steeds niet dat ik er teveel voor heb betaald.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:35

Boktmeisje schreef:
nielsd schreef:
2500-3500

Lijkt me een beetje veel voor een paard dat geen wedstrijden heeft gereden...(lijkt me...)
Sportpony's die B, L mischien nog net M hebben gelopen kosten zoiets!!
Mijn pony heeft ZZ gelopen en kost het 3-dubbele

Wat een dikke onzin is deze reactie!!! Het gaat er gewoon om wat een paard gekost heeft aan kosten en niet hoe die presteerd in wedstrijden. Dat is iets voor een eigenaar om voor te zorgen! Misschien als een paard goed presteerd in wedstrijden dat ze wat meer geld waard zijn, maar 2.500 tot 3.000 is helemaal niet teveel voor een goed gefokt paard!
Laat er zelf eens 1 opgroeien en kijk wat voor kosten je eraan kwijt bent. Waarom zou iemand een paard verkopen en erzelf geld bij moeten leggen als het een goed paard is, alleen om het goedkoop te houden en iemand anders het zogenaamd dat bedrag niet waard vind??? Onzin!

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:23

Nikitagogo, ik vind 4900 euro wel erg veel geld voor een tinker. Het is een fabeltje dat paarden met maanogen er minder mee zien. Zou betekenen dat Snowdon dus slechtziend was en Indy (van Indiana Jones) ook minder ziet. Ik vind het wel apart hoor, blauwe ogen, zou voor mij niet minder waard zijn. Denk dat de gemiddelde prijs van een tinker rond de 3000 euro ligt met uitschieters naar boven en beneden.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 01:27

nielsd schreef:
2500-3500

Lijkt me een beetje veel voor een paard dat geen wedstrijden heeft gereden...(lijkt me...)
Sportpony's die B, L mischien nog net M hebben gelopen kosten zoiets!!
Mijn pony heeft ZZ gelopen en kost het 3-dubbele

Indezz schreef:
Wat een dikke onzin is deze reactie!!! Het gaat er gewoon om wat een paard gekost heeft aan kosten en niet hoe die presteerd in wedstrijden. Dat is iets voor een eigenaar om voor te zorgen! Misschien als een paard goed presteerd in wedstrijden dat ze wat meer geld waard zijn, maar 2.500 tot 3.000 is helemaal niet teveel voor een goed gefokt paard!
Laat er zelf eens 1 opgroeien en kijk wat voor kosten je eraan kwijt bent. Waarom zou iemand een paard verkopen en erzelf geld bij moeten leggen als het een goed paard is, alleen om het goedkoop te houden en iemand anders het zogenaamd dat bedrag niet waard vind??? Onzin!

Zulke dikke onzin vind ik die reactie van nielsd ook niet hoor. Ik kan me goed voorstellen dat iemand die niet 'in' de tinkers zit af en toe steil achterover kan slaan van de prijzen in vergelijking tot de mogelijkheden van een tinker.
Er zijn erg weinig koudbloedrassen waar zulke bedragen voor betaald worden. Kijk bijvoorbeeld eens naar de haflinger, ook veelzijdige pony's, maar voor een absolute tophaflinger zul je minder dan €3000,- kwijt zijn, ik denk dat het gemiddelde zo rond de 1200-1500 zal liggen. En daar zitten er over het algemeen genomen meer tussen met sportcapaciteiten.
Sportprestaties verhogen de waarde zeker een eind. Zeker bij 'gewone' pony's en paarden. Een KWPN'er of sportpony met wedstrijdervaring en goede prestaties is een heel stuk meer waard dan eentje die dat niet heeft. En dat gaat voor bijna ieder ras op.
De prijs van een tinker komt echt niet alleen voort uit de kosten die erin zitten om een dier te fokken en op te laten groeien. Een fjord of KWPN'er kost net zoveel aan opfok, maar toch zit er een aanzienlijk verschil in prijs. Bovendien ben je voor het dekgeld van een ggk KWPN'er al snel zo'n €850 - €1250 kwijt, nogal wat meer dan voor een tinkerhengst. Maar toch zijn er genoeg KWPN'ers te koop voor hetzelfde bedrag als een tinker. Dit zijn dan zeker niet de toppers, maar deze paarden hebben voor het overgrote deel toch meer sportcapaciteiten dan een tinker.
De mogelijkheden en capaciteiten van een tinker liggen over het algemeen op een heel ander vlak, dat het vaak de meest fanatastische recreatiepaarden zijn met bovendien een (in onze ogen) prachtig uiterlijk. Nu zullen waarschijnlijk veel tinkermensen zeggen dat ze daarom voor hen zoveel waard zijn, maar dat gaat niet voor iedereen op. Voor mij ook is een tinker zeker zijn geld waard, maar dat is niet voor iedereen zo, iemand die kijkt naar wat een paard kan en wat de mogelijkheden zijn zal een tinker waarschijnlijk erg duur vinden.

Alleen nielsd, nog even 1 klein dingetje..... Ik vind het vreselijk knap dat jouw pony ZZ heeft gelopen, vooral omdat je bij de pony's helemaal geen ZZ hebt, maar hooguit Z2, en dat bovendien je PAARD min. 1.60 moet zijn om ZZ te mogen starten
[/quote]

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:44

Het maakt voor mij niet uit wat voor ras het is in principe, als je bepaalde kosten gemaakt heb wil die als fokker er wel graag uit hebben.... En dan heb ik het niet over ras.... In dat opzicht liggen de prijzen voor haflingers en fjorden e.d. ook te laag!

Baileys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:07

Als je een Tinker te duur vindt koop je toch lekker een gewoon paard. Volgens mij gaat dit topic over de waarde van Tinkers en dat zijn gewoon de bedragen die je daarvoor betaald. Wil je dat niet; dan niet!! Maar ga dan niet lopen piepen dat je het belachelijke bedragen vindt.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:46

Baileys schreef:
Als je een Tinker te duur vindt koop je toch lekker een gewoon paard. Volgens mij gaat dit topic over de waarde van Tinkers en dat zijn gewoon de bedragen die je daarvoor betaald. Wil je dat niet; dan niet!! Maar ga dan niet lopen piepen dat je het belachelijke bedragen vindt.

Hoho, doe even rustig.....
Ik zeg nergens dat ik het belachelijke bedragen vind, maar ik zeg wel dat ik er goed in kan komen dat iemand die niet in de tinkers zit dat wel vindt. Ik piep nergens over, jij wel daarintegen
Als ik het belachelijke bedragen had gevonden had ik zelf nooit een tinker gekocht.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:05

Ik vind het wel belachelijke prijzen... en toch heb ik een Tinker

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:35

Ik vind het ook belachelijke prijzen. En ik heb ook een Tinker, maar daar heb ik een heel wat minder belachelijke prijs voor betaald. Ik vind nog steeds teveel Maar kan er wel mee leven nu ik me er meer in verdiept heb. Ik ben ook meer gewend aan prijzen voor Haflingers, en dat vind ik normaler geprijst.

Een veulen fokken, daar verlies je altijd wel op. Houd je toch wel. Scheelt dat het dekgeld bij de Tinkers nog enigzins te doen is.

Baileys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:38

Supertje schreef:
Ik piep nergens over, jij wel daarintegen
Als ik het belachelijke bedragen had gevonden had ik zelf nooit een tinker gekocht.

Ik had het niet tegen jou en ik piep niet maar vraag me wel af wat iemand met een sportpony en geen benul van Tinkers in een topic in het Tinkersubforum doet en dan ook nog commentaar heeft.
Bij verkoop van mijn eerste veulen heb ik financieel ongeveer quite gespeeld. Bij het tweede heb ik wat overgehouden maar toen had ik de dekking gratis. Het waren allebei hengstveulens. Van het geld van het tweede veulen heb ik een rasloos jaarlingmerrietje gekocht. Daar betaal je inderdaad beduidend minder voor maar ik ben er hartstikke blij mee.
Het is maar wat je zoekt.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:40

tussen de 2000 en 5000 heb ik weleens gelezen in een boek, maja het ligt eraan wat hij/zij allemaal kan enzo

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:47

in welk boek?

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:08

Ik wil ook piepen!
* PIEEEEEEEP *

Al had ze het 10-voudige gekost, de aankoop van mijn beide knollen, maar nu even over Mira, is het beste wat me ooit overkomen is.
Geld moet rollen Dat van mij in ieder geval wel.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:44

haha, Go Fjordkootje, pieeeep, geld moet idd rollen, beetje jammer dat er soms niet zoveel is om te rollen,
sorry, is een beetje offtopic, maar vond het z'on toppie opmerking, en idd, ook ik heb wel wat over voor een leuke tink, maar vind sommige prijzen soms echt te hoog gegrepen.

Shirlemiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:54

Ik heb twee jaar geleden 1700 euro betaald voor onze merrie.Ze was toen 8 jaar oud en verkeersmak en zeer lief,we konden zo met haar het bos in.Ik heb haar bij een stoeterij gekocht en ze is geimporteerd uit Engeland.Ik vind het achteraf gezien ook niet duur,ik heb haar al meerdere malen voor het dubbele kunnen verkopen,meerdere mensen wilde haar graag als fokmerrie.Maar ze is nu sinds afgelopen zomer chronisch hoefbevangen en ik verkoop haar nooit van me hele leven,al bieden ze me een miljoen!Het is zo'n lieve schat.En idd dat gezeur over duur....als ik iets te duur vind dan ga ik op zoek naar iets dat beter bij mijn budget past.Het is allemaal een hoop geld en ik ben ook absoluut niet rijk(eerder andersom )maar je krijgt er zo ontzettend veel voor terug!

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:02

Shirlemiep schreef:
En idd dat gezeur over duur....als ik iets te duur vind dan ga ik op zoek naar iets dat beter bij mijn budget past.

Dat bedoel ik dus maar jij zegt het beter...

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:23

Het gaat er bij mij ook niet om dat ik geld wil verdienen aan fokken, anders zou ik zelf wel gaan fokken. Maar ik vind het wel fijn om de kosten eruit te krijgen. Mijn wens is nog wel om 1x een veulen van mijn eigen merrie te krijgen, maar alleen om deze zelf te houden en niet om het door te verkopen.... Lijkt me zo vreselijk leuk!

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:46

Indezz schreef:
Het gaat er bij mij ook niet om dat ik geld wil verdienen aan fokken, anders zou ik zelf wel gaan fokken. Maar ik vind het wel fijn om de kosten eruit te krijgen. Mijn wens is nog wel om 1x een veulen van mijn eigen merrie te krijgen, maar alleen om deze zelf te houden en niet om het door te verkopen.... Lijkt me zo vreselijk leuk!

Mij lijkt dat ook erg leuk,maar ik kan het financieel niet aan om twee pony's te onderhouden.En ik zou een veulentje wat bij mij geboren word niet kunnen verkopen daat weet ik van mezelf,dus fokken we maar lekker niet. Ik heb ook nog nooit"live"een tinkerveulentje gezien,maar dat zal wel super lief eruit zien.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:34

Het is geweldig om te zien zo'n veulen en ik zou er echt heel erg graag 1 willen hebben van mijn merrie, maar verder gaat mijn voorkeur meestal uit naar volwassen paarden!! Ben niet zo'n "baby"freak wat dat betreft. Maar als het eens zou kunnen van mijn merrie???? Lijkt me machtig....

jacky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:21

OOOOOOOOOOOO,
Dat lijkt mij ook heel leuk,een veulen van lucy !
Enig idee door wie je haar zou willen laten dekken ?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:34

Ik heb dit jaar een veulen gefokt, en omdat het een proefdekking was, houden we er waarschijnlijk wel wat aan over. Maargoed, en zijn nog zoveel lasten die ook betaald moeten worden dat het zeer waarschijnlijk niet veel is. Rijk wordt je er in geen geval van
Wat me wel rijk gemaakt heeft, is alle ervaring die ik opgedaan heb. Dat ik de geboorte meegemaakt heb, dat ik hem voor het eerst op z'n benen heb zien staan etc.
Dat is voor mij veel meer waard dan wat dan ook!

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:12

jacky2 schreef:
OOOOOOOOOOOO,
Dat lijkt mij ook heel leuk,een veulen van lucy !
Enig idee door wie je haar zou willen laten dekken ?

Heb haar nu een paar keer door Pitalo van de Bonte Parels laten dekken! Maar Maxolo vind ik ook prachtig..... Heb in ieder geval nu besloten dat ik geen machtig einden meer ga rijden om haar te laten dekken en misschien dat ik volgend jaar wel 1 van mijn eigen hengsten neem.... Stuk relaxter voor haar en misschien lukt het dan wel? De hengsten worden allebei kanjers en volgend jaar zijn ze 2, dus effe afwachten....

jacky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:22

O,heeft ze al veulens gehad ?
Heb je daar nog foto's van ?
Als link natuurlijk !

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:33

jacky2 schreef:
O,heeft ze al veulens gehad ?
Heb je daar nog foto's van ?
Als link natuurlijk !

Nee sorry, het is nooit gelukt..... Lucy heeft geen goede eisprong. Haar eitjes laten niet los, maar verschrompelen weer na een tijdje. Ze is daardoor ook altijd langer hengstig dan 1 week, maar dus ook moeilijk drachtig te krijgen. Dit jaar had ik een hoopje, omdat ze hengstig is gespoten en voortdurend onder begeleiding is geweest en het eitje had losgelaten.... Maar helaas dus niet gelukt.....

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:38

Sorry,

Niet goed heb gelet met lezen !
Dat is heel vervelend voor je ,
mijn hondje wil ook niet zwanger raken en dat vind ik al vreselijk,
laat staan je merrie,ik hoop dat toch nog een keer gaat lukken !