Iemand ervaringen met tweelingdracht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindaLinda

Re: Iemand ervaringen met tweelingdracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 15:19

Ik heb nooit gezecht dat het niet kan, het komt bijna nooit voor en wordt vaak verwisseld met een unilockatie.. en dat is informatie van een dierenkliniek.. denk dat die er ook wat van afweten he

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:24

Ik heb de helft van een tweeling.

Destiny is hierdoor een pony gebleven, heeft een leuk papier (lacapo x Cor de la Bryere) helaas met een slechte gezondheid, ze heeft spat en HKO fase 4 en verbening van het hoefkraakbeen
toen de spat stabiel was en al een jaar of 4 alles vast zat, is de spat verder gaan woekeren, de DA's hadden dit nog nooit gezien...

nu is ze 15 en al jaren met vervroegd pensioen, jaarlijks Tildren infuus en zolang ze geen pijn heeft mag ze lekker hier blijven
alleen doodzonde dat ze zo'n slechte benen heeft, ze heeft een gouden karakter en kon super bewegen

weet dat ze minimaal 1 veulen heeft gekregen, maar ik durf het risico van een veulen fokken niet aan, zit ik dalijk met een ongezond veulen of haar benen kunnen de dracht niet aan dat is ook de bedoeling niet!

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 15:36

Leuk dat je de helft van een tweeling hebt!

Wel jammer dat ze zo slechte benen heeft, maar gelukkig heeft ze het goed getroven bij jou!

StalGriendt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:58

Cassidy schreef:
Als er bij het scannen op dracht een tweeling word vastgesteld zal de DA altijd adviseren om een vrucht weg te halen, zodat de overgebleven vrucht alle kansen krijgt om uit te groeien tot een groot en gezond paard. Een enkele keer wordt de tweede vrucht over het hoofd gezien, maar tweelingdrachten hoeven tegenwoordig niet meer voor te komen als je laat scannen!

Mijn paard is drie keer gescand geweest en toch kreeg ze een tweeling.........

LindaLinda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 17:39

StalGriendt schreef:
Cassidy schreef:
Als er bij het scannen op dracht een tweeling word vastgesteld zal de DA altijd adviseren om een vrucht weg te halen, zodat de overgebleven vrucht alle kansen krijgt om uit te groeien tot een groot en gezond paard. Een enkele keer wordt de tweede vrucht over het hoofd gezien, maar tweelingdrachten hoeven tegenwoordig niet meer voor te komen als je laat scannen!

Mijn paard is drie keer gescand geweest en toch kreeg ze een tweeling.........

Dat kan, soms kan de dierenarts het niet goed zien.. hoe is het verder afgelopen met de tweeling?

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:55

tweelingdracht komt maar bij 4% van de paarden succesvol voor (beide veulens komen levend ter wereld). Vaak gebeurt dit ook nog bij paarden met een grote baarmoeder, koudbloeden kunnen tweelingdracht succesvol afronden.

Paarden hebben een groot oppervlak van de placenta nodig waarover uitwisseling plaats vindt. Bij tweelingdracht is deze oppervlak vaak verkleind, omdat broertje/zusje deze in beslag neemt. soms lijdt dat tot het afsterven van een vrucht, bij uitdrijving (abortus) zal deze zijn nog levende broertje/zusje meenemen.

Vandaar worden de merries vaak gescand en een vrucht afgeknepen. Dan heb je tenminste een gezond veulen!!

als een van jullie nog vragen heeft, stuur me maar een pbtje...!