En zoals altijd de mening van Pukpaleis.....najaarsonderzoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:21

hanneliesje schreef:
wat betreft Houston, Ik hoorde van iemand dat houston weinig Grand prix paarden heeft gebracht.Weet iemand hier misschien meer over.

Er zijn ook maar weinig werkelijke Grand Prix ruiters

Pukpaleisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 23:19

Of er nieuwe Grand Prix paarden tussen liepen vrijdag valt nog te bezien of er nieuwe Grand Prix ruiters bij waren is haast uit te sluiten....

CGJ12

Re: En zoals altijd de mening van Pukpaleis.....najaarsonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:30

sanne_ schreef:
Zouden ze die man een toq geven als hij moet rijden?

Nee...... een bord......... om voor zijn kop te doen denk ik....... want jaar op jaar komt ie terug......

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:30

Dat bord heeft de fokleiding al voor de kop. Want ze laten hem elk jaar terug komen.

Citaat:
Hahaha..dat zou wel heel verrassend kunnen uitpakken.

Bij ons op school hadden we een examen paardenbeoordelen. De cursisten moesten de paarden dus beoordelen zonder de afstamming te weten. Ik had mijn Jazzje meegenomen en een collega haar Lux merrie... Dat is een keurmerrie, die van mij ster.
We lieten ze precies als op een keuring zien, dus ook inclusief vrij springen.
De cursisten moesten alles invullen en schriftelijk motiveren, dus wat die er van vonden weet ik niet.
Nadat al het papierwerk ingeleverd was gaven de heren examniatoren commentaar op de paarden. Het waren degenen die ook de stamboekkeuringen doen.
Wij hebben gelachen...ze waren het onderling volledig oneens...het liep uiteen van toontredend tot frans...terwijl je dat dus gewoon kunt vaststellen....één van de weinige zaken die niet subjectief zijn te beoordelen.
Verder werd mijn paard als "duidelijk springgefokt"beoordeeld.Nu moet ik zeggen dat ze best wel leuk kan springen...maar een blind paard kan zien dat ze dressuurgefokt is...hahaha....en van de Lux werd gezegd dat het maar devraag was of dat paar überhaupt in het stamboek opgenomen zou worden...was wel sabelbenig....dus tja...niet stamboekwaardig....Laat die merrie nu reservekampioen zijn geweest.... En dat was toch meer het dressuurtype, dus die sabelbenigheid was dan erg kwalijk...gut, gut gut wat hebben wij gelachen toen we de afstamming bekend maakten...ze draaiden zich in allerlei bochten om recht te praten wat krom was...
Toch dieptriest dat dit kan. Wat de cursisten betreft...die waren allemaal (!) gezakt en er loopt nog een onderzoek naar het waarom van de hele zaak. Voor alle duidelijkheid: die cursus was georganiseerd door het KWPN en werd ook door hen geëxamineerd, maar daarvoor was onze accomodatie gehuurd....dus vandaar dat ik er bij betrokken was...

Dus: ja...er zou "blind" gekeurd moeten worden in mijn ogen....

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:02

Ja dat blind keuren zeg ik al jaren; donder die papieren maar op een stapel en beoordeel nu eens het paard zelf en niet zijn afstamming, dan krijg je volgens mij een echt beeld van een paard (en de keurmeesters).
Een mooi en goed paard kan je ook wel zien zonder papieren en als dan later de papieren erbij komen en het blijkt een niet zoveel zeggende afstamming te zijn dat is dan jammer, maar het paard is dan op zichzelf beoordeeld en niet op zijn vader en moederlijn.

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:37

CGJ12 schreef:
hanneliesje schreef:
wat betreft Houston, Ik hoorde van iemand dat houston weinig Grand prix paarden heeft gebracht.Weet iemand hier misschien meer over.

Houston is van 1989. Zijn eerste volle jaargang is van 1994. De oudsten zijn dus nu 11 jaar......
Als je dan bedenkt dat Houston relatief weinig merries dekte mag hem dat vergeven zijn dacht ik.

Er lopen op dit moment geen (bij mij bekende) Houstons in de internationale Grand Prix dressuur. Maar gezien CGJ's antwoord komen die er dus aan...

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:41

Wie is mr X?!! PB het antwoordt naar.. Nee serieus; ik ben nieuwsgierig en ben er dus niet geweest! Wie wil mij PB en, iedereen is het er zo over eens!

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 12:51

Psst je hebt het niet van mij hoor:
Citaat:
Die clown is Gert vd Hoorn, het beestje mag best bij de naam genoemd worden want iedereen heeft het er toch over. Ik vind het ook een enorme aanfluiting. Zeker op zo'n examen, de uitslag is al lang bekend, is het compleet overbodig om de hengsten op deze wijze nog aan de tand te gaan voelen. Naar mijn mening moet een examen in deze vorm vooral show zijn. Laten zien wat de kwaliteiten van de hengsten zijn.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:22

arie53 schreef:
Dat bord heeft de fokleiding al voor de kop. Want ze laten hem elk jaar terug komen.

Ik heb er weer een vriend bij dunkt me.........

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:25

Ragne schreef:
[Er lopen op dit moment geen (bij mij bekende) Houstons in de internationale Grand Prix dressuur. Maar gezien CGJ's antwoord komen die er dus aan...
[/quote]

Waarom nou weer gelijk internationaal GP?
In Nederland hebben we zo'n 40-50 actieve GP paarden. Alleen de paarden die zo bevoorrecht zijn dat ze bij een A-kader lid op stal staan lopen internationaal. De rest loopt grotendeels gewoon nationaal GP(en soms boven de 65%) en dat is ook meer dan knap.

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:54

CGJ12 schreef:
Ragne schreef:
[Er lopen op dit moment geen (bij mij bekende) Houstons in de internationale Grand Prix dressuur. Maar gezien CGJ's antwoord komen die er dus aan...
[/quote]

Waarom nou weer gelijk
internationaal

GP?
In Nederland hebben we zo'n 40-50 actieve GP paarden. Alleen de paarden die zo bevoorrecht zijn dat ze bij een A-kader lid op stal staan lopen internationaal. De rest loopt grotendeels gewoon nationaal GP(en soms boven de 65%) en dat is ook meer dan knap.

waarom vat jij het nou negatief op? (en waarom reageer ik hier op!? )
het is nl een feit!

ik weet gewoon hoe het zit met de internationale GP paarden en daar loopt geen Houston bij. Hoe het met de nationale GP paarden op dit moment zit weet ik niet precies, dus daar doe ik geen uitspraak over. Misschien een rare gewaarwording voor jou, maar er zijn ook mensen die dus geen uitspraken doen als ze het niet precies weten, zoals ik dus. En internationaal weet ik het wel precies. Er zijn trouwens wel meer paarden die internationaal starten zonder dat ze gelijk van een A-kader lid zijn.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:38

CGJ12 schreef:
arie53 schreef:

Ik heb er weer een vriend bij dunkt me.........

Beter een verre vriend dan een naaste buur

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:47

CGJ12 schreef:
sanne_ schreef:
Zouden ze die man een toq geven als hij moet rijden?

Nee...... een bord......... om voor zijn kop te doen denk ik....... want jaar op jaar komt ie terug......

Nja das op zich ook wel n goede...en als hij op meer dan 3 paarden is gestapt krijgt ie misschien een zalfje (of er zit gewoon nauwelijks gevoel meer in, die zenuwbanen zijn zo ongeveer afgestorven...)

LuvdaTossa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:31

Ragne schreef:
ik weet gewoon hoe het zit met de
internationale
GP paarden en daar loopt geen Houston bij. Hoe het met de nationale GP paarden op dit moment zit weet ik niet precies, dus daar doe ik geen uitspraak over. Misschien een rare gewaarwording voor jou, maar er zijn ook mensen die dus geen uitspraken doen als ze het niet precies weten, zoals ik dus. En internationaal weet ik het wel precies. Er zijn trouwens wel meer paarden die internationaal starten zonder dat ze gelijk van een A-kader lid zijn.

Zit er verschil in de internationale en nationale GP, qua oefeningen e.d.?

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:22

Nee maar vaak is het zo dat wanneer je internationaal wilt/ kunt starten, dat je eerst nationaal goed moet scoren. En dat je zo dus uitgezonden wordt. Maar dat hoeft niet per se, je kunt ook gewoon inschrijven op bv. een CDI.

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:37

LuvdaTossa schreef:
Ragne schreef:
ik weet gewoon hoe het zit met de
internationale
GP paarden en daar loopt geen Houston bij. Hoe het met de nationale GP paarden op dit moment zit weet ik niet precies, dus daar doe ik geen uitspraak over. Misschien een rare gewaarwording voor jou, maar er zijn ook mensen die dus geen uitspraken doen als ze het niet precies weten, zoals ik dus. En internationaal weet ik het wel precies. Er zijn trouwens wel meer paarden die internationaal starten zonder dat ze gelijk van een A-kader lid zijn.

Zit er verschil in de internationale en nationale GP, qua oefeningen e.d.?

Nee, blijft dezelfde proef van de FEI versie 2003. Kan hooguit een korte en lange GP uitgeschreven worden (dat scheelt dan een uitgestrekte draf ofzo). Maar goed, daar gaat het niet om. Ik zei alleen maar dat ik weet dat er op dit moment geen afstammelingen van Houston in de internationale GP lopen = feit. Ik heb geen mening hierover verder, iemand vroeg er hier naar (hanneliesje geloof ik).

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:18

arie53 schreef:

Citaat:
Hahaha..dat zou wel heel verrassend kunnen uitpakken.

Bij ons op school hadden we een examen paardenbeoordelen. De cursisten moesten de paarden dus beoordelen zonder de afstamming te weten. Ik had mijn Jazzje meegenomen en een collega haar Lux merrie... Dat is een keurmerrie, die van mij ster.
We lieten ze precies als op een keuring zien, dus ook inclusief vrij springen.
De cursisten moesten alles invullen en schriftelijk motiveren, dus wat die er van vonden weet ik niet.
Nadat al het papierwerk ingeleverd was gaven de heren examniatoren commentaar op de paarden. Het waren degenen die ook de stamboekkeuringen doen.
Wij hebben gelachen...ze waren het onderling volledig oneens...het liep uiteen van toontredend tot frans...terwijl je dat dus gewoon kunt vaststellen....één van de weinige zaken die niet subjectief zijn te beoordelen.
Verder werd mijn paard als "duidelijk springgefokt"beoordeeld.Nu moet ik zeggen dat ze best wel leuk kan springen...maar een blind paard kan zien dat ze dressuurgefokt is...hahaha....en van de Lux werd gezegd dat het maar devraag was of dat paar überhaupt in het stamboek opgenomen zou worden...was wel sabelbenig....dus tja...niet stamboekwaardig....Laat die merrie nu reservekampioen zijn geweest.... En dat was toch meer het dressuurtype, dus die sabelbenigheid was dan erg kwalijk...gut, gut gut wat hebben wij gelachen toen we de afstamming bekend maakten...ze draaiden zich in allerlei bochten om recht te praten wat krom was...
Toch dieptriest dat dit kan. Wat de cursisten betreft...die waren allemaal (!) gezakt en er loopt nog een onderzoek naar het waarom van de hele zaak. Voor alle duidelijkheid: die cursus was georganiseerd door het KWPN en werd ook door hen geëxamineerd, maar daarvoor was onze accomodatie gehuurd....dus vandaar dat ik er bij betrokken was...

Dus: ja...er zou "blind" gekeurd moeten worden in mijn ogen....

Ik heb inderdaad ook vernomen dat de keurmeesters binnen het KWPN het niet met elkaar eens zijn

En laat nou degene die cursus geven ook nog eens op examen moeten en daar niet allemaal voor slagen...

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 15:14

Citaat:
De Feijter in de Paardenkrant vandaag: Ze hebben vandaag precies laten zien hoe ze zijn. De lastige lieten heel duidelijk zien dat ze lastig zijn.
en
Mijn opdracht is om de natuurlijke aanleg in de paarden naar boven te halen

Laat het KWPN nu net besloten hebben dat de laatste dag van het verrichtings-onderzoek een "show" element heeft, de eind-beoordeling heeft dan al plaats gevonden...juist om die reden is het gebeuren weer naar binnen geplaast ,nadat het buiten laten lopen een fiasco bleek ( maar toen kwam toch juist de natuurlijke aanleg en karakter boven?? )
Het lijkt erop dat De Feijter, recht probeert te praten wat krom is...Pukkie vond een aantal hengsten niet te beoordelen en de meeste gaven ook geen 'showtje" weg dus om Hamoen te quoten in de zelfde Paardenkrant:
Citaat:
Maar misschien, Kees, moeten ze de volgende keer toch harder aangepakt worden?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 20:43

Citaat:
Het lijkt erop dat De Feijter, recht probeert te praten wat krom is

Advocaten worden daar doorgaans rijkelijk voor betaald. Ik weet niet of de Feijter zich financieel ook op dit niveau beweegt

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:03

Als ze di hengsten in Ermelo nu gewoon een dag van te voren even flink laten uitrazen in een grote en zware paddock is er geen vuiltje aan de lucht.
Maar ja......... dan draven ze allemaal minstens een punt slechter, en dat was nu ook weer niet de bedoeling........
(wie bedenkt het trouwens dat die hengsten op het eindexamen nog onder een gastruiter moeten lopen ........ )

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 23:12

Citaat:
(wie bedenkt het trouwens dat die hengsten op het eindexamen nog onder een gastruiter moeten lopen ........ )
maar ze zouden toch beter moeten lopen onder een test-ruiter dan onder de Deurne staigaires??, anderzijds liet Dave Maarse weer zien uit het juiste "paarden" hout gesneden te zijn (zou op een dressuur paard ook nog nie zo'n slecht figuur slaan vlgs. mij) en hij lijkt zelfs verstand van een paard te hebben:
Citaat:
Paardenkrant:De laatste tijd is hij stressiger,schiet hij onder je uit en springt dan te veel naar voren"
vs Pukpaleis
Citaat:
Quik star x Cantusbeknopte pony, hals ondersteboven gebouwd, loopt zwaar op de voorhand springt wel vlug maar erg naar voren en begint dan na de sprong te trekken en te rennen, lijkt "echte Quik Star' maar of de fokkerij er mee gediend is??

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:01

maar bij veel Quick stars is het wel; vraag niet hoe ze het doen, maar ze komen wel met een nul-rondje thuis...

haan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:08

Basvdv schreef:
maar bij veel Quick stars is het wel; vraag niet hoe ze het doen, maar ze komen wel met een nul-rondje thuis...

Maar wat wil je nu dan ?? Een sportpaard of een fokhengst ??

Pukpaleisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 14:26

Vlgs mij heeft zwaar doorgewogen dat dit een Quik Star uit een zeer interessante moederlijn is (al heeft Cantus merrie lvgs mij niet veel gepresteerd en lijkt vermogen niet te zijn toegenomen), eerdere Quic Star's zoals Quincy=Omni Star en Royal Star, waren bij de fokkers niet in trek en zijn via een achterdeur alweer vertrokken. hij lijkt zeer moeilijk om een Quick Star te vinden die in het KWPN "plaatje" past te vinden , ondanks meerder pogingen , met deze is geprobeerd een "interessante" binnen boord te halen. Voordeel voor deze hengst is dat vd O, zeker weer zijn klanten/vrienden zal bedolven onder het sperma van deze hengst (figuurlijkdan) en dat met Vleut als eigenaar het management en opeliding van succes verzekerd lijkt (zie ook Oklund) in de sport dan wel te verstaan, in de fokkerij wil ikhet nog zien (zie ook Oklund,sorry Franske)

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:14

[/quote] vs Pukpaleis
Citaat:
Quik star x Cantusbeknopte pony,
hals ondersteboven gebouwd
, loopt zwaar op de voorhand springt wel vlug maar erg naar voren en begint dan na de sprong te trekken en te rennen, lijkt "echte Quik Star' maar of de fokkerij er mee gediend is??

[/quote]

Naar aanleiding van dit commentaar zie ik er meer een sportpaard in dan een dekhengst, vandaar dat ik hier ernstige twijfels bij heb of dit de fokkerij wel ten goede komt.