Wat voeren jullie veulens t/m twenters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Erretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:32

Melina schreef:
Ik ben eigenlijk heel benieuwd of de hoogte van een paard, genetisch bepaald is. Want zoals ik het nu lees, is het zo, dat als een paard vanaf veulen goed voer krijgt, deze groter en sterker word, dan een paard die dit niet heeft gehad (geen krachtvoer, alleen ruwvoer). In hoeverre is dit waarheid? Ik heb altijd gehoord dat de uiteindelijke hoogte van een paard/pony genetisch bepaald is bij de geboorte.... Wie oh wie??

Het maakt wel degelijk uit of je paarden in optimale condities houdt of dat hij in gebrekkige condities opgroeit. Beweging, ruwvoer en de nodige vitamines zijn de belangrijkste ingredienten. Te veel is net zo slecht als te weinig. Van te veel kunnen ze te snel groeien en dat is niet goed voor de gewrichten (zwakker) en kunnen ze later sneller artrose (slijtage) ontwikkelen. Bij gebrek aan voedsel zal hij slecht groeien en bij bv. vitamine gebrek zwakke botten krijgen of zelfs krom groeien.

Het is niet voor niets dat 'wilde paarden' vaak klein en pezig van stuk zijn en met weinig tevreden zijn. Ze hebben niets aan bv. groot zijn want dan hebben ze meer voedsel nodig.

Ik heb begrepen dat je veulens, enters en twenters beter iets te schraal kan hebben als te vol, omdat dat schadelijk kan zijn voor de gewrichten en ze te snel kunnen groeien.

Mijn bijna 2,5 jarige ruin krijgt in de zomer niks bijgevoerd omdat hij genoeg grasland heeft, en in vers gras zit genoeg. In de winter wordt hij bijgevoerd aan mineralen (nu 1 kilo basisbrok) en vooral veel hooi. (Op advies van paardendierenarts) Hij is nu ong. 156 en groeit prima is gezond als een vis. En loopt altijd buiten. Het is een NRPS-er en we verwachten dat hij rond de 1.60 uitkomt.

Het heeft niet alleen te maken met krachtvoer, maar vooral het hele plaatje. En jong paard wat genoeg beweging krijgt en normaal bijgevoerd wordt waarbij hooi en/of gras het grootste deel beslaat en wat extra vitamines en mineralen krijgt hetzij in de vorm van een liksteen, hetzij in een aanvulling met wat brok groeit het best. In veulenbrok zit minder energie dan in gewone brok.

Het is niet zo dat als een kleine merrie een klein veulen geeft dat dat ook een klein paard blijft, de hoogte is wat dat betreft wel genetisch bepaald.

BleikjA

Re: Wat voeren jullie veulens t/m twenters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:25

[/quote]

Sasjuh89 schreef:
Mijn shetlandveulen van anderhalf heeft weidegang (aan een touw, dus kan niet te veel eten in één keer), een emmer
hooi en 2 sneetjes brood per dag.

Genoeg?

Ik denk dat je hem beter los kunt zetten, en dan strookbeweiding kunt doen als je hem niet te dik wilt hebben. want aan zo'n touw kunnen ze minder goed lopen (vind ik) En ik weet niet of hij al een maatje heeft, als hij dat niet heeft zou ik er wel een ander paard bij zetten.
Geef je je paardje zo'n grote emmer waar sommige mensen ook water in geven of zo'n klein emmertje waar je meestal brokken in geeft ? Zo'n grote emmer zou mischien nog wel kunnen, maar je moet wel goed blijven kijken of je paardje niet te veel afvalt, anders moet je hem gewoon bijvoeren. Ik heb gehoort dat brood niet zo goed is voor paarden, ik weet niet meer waarom.
En je zou hem mischien ook 1/4 of 1/2 kg brok kunnen geven (per dag).....

Als je een paard met 2 laat dekken (dus nog niet volgroeit) heb je wel kans dat je paard kleiner blijft omdat ze dan de meeste energie aan het veulen geven.....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:36

BleikjA schreef:
Als je een paard met 2 laat dekken (dus nog niet volgroeit) heb je wel kans dat je paard kleiner blijft omdat ze dan de meeste energie aan het veulen geven.....

Dat later dus gewoon weer ingehaald wordt, enige is dat de merrie tijdens haar eigen opgroei een dreun krijgt.
Maar daar zijn op F&A al veel topics over geweest.

regina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:08

regina schreef:
ik geef aan mijn half jaar oude shetland hengstje een halve kilo.

iemand idee of hij meer moet? minder zeker niet, dan wordt hij te dun...

iemand nog een antwoord?

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:06

@ Regina: Ik denk dat dat wel genoeg is En als hij te dun word kan je hem beter meer ruwvoer geven dan brokken...

@ sarabande: Dat wist ik niet ...

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:05

Citaat:
Ik denk dat je hem beter los kunt zetten, en dan strookbeweiding kunt doen als je hem niet te dik wilt hebben. want aan zo'n touw kunnen ze minder goed lopen (vind ik) En ik weet niet of hij al een maatje heeft, als hij dat niet heeft zou ik er wel een ander paard bij zetten.
Geef je je paardje zo'n grote emmer waar sommige mensen ook water in geven of zo'n klein emmertje waar je meestal brokken in geeft ? Zo'n grote emmer zou mischien nog wel kunnen, maar je moet wel goed blijven kijken of je paardje niet te veel afvalt, anders moet je hem gewoon bijvoeren. Ik heb gehoort dat brood niet zo goed is voor paarden, ik weet niet meer waarom.
En je zou hem mischien ook 1/4 of 1/2 kg brok kunnen geven (per dag).....

Fenks!
Hij staat aan een touw, omdat het gras eerst nogal lang was.. en hij achter de schapen aan joeg. Ook is het weiland erg groot.. en een stroomdraad er doorheen is niet echt mogelijk. Hij zou ook kunnen gaan schuren (staat geen stroomdraad op de hekken), het is niet ons weiland btw. Hij krijgt een volgepropte emmer hooi, normale emmer. Hij heeft geen maatje, dit is niet mogelijk . Er staan schapen,, maar daar schenkt hij niet heel erg veel aandacht aan. Hij krijgt gedroogde bruine kapjes. Als ze gewone ongedroogde sneetjes krijgen kan het gaan verstoppen weet ik. Voorzover ik weet kan wat ik geef geen kwaad. Wat voor brok zou goed voor hem zijn?

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:45

Ik denk zelf, dat je niet te veel en niet te weinig moet voeren. Te is indd. nooit goed. De basis is goed ruwvoeder en wat bix (zowiezo s'winters) is een goede aanvulling voor een sterk en gezond gestel. Zomers op een overvolle wei, is bix (mijn mening) een (overbodige) luxe. Ligt er natuurlijk ook aan of het goed bemest grasland is en hoe de paarden erbij lopen.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:28

Indra krijgt onbeperkt hooi, en een kilo veulenbix per dag. Twee keer in de week krijgt ze slobber.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 10:54

Citaat:
Ik zie hier vaak beesten verschijnen waarvan gezegd wordt ,hé hij heeft een lekker dik buikje nou dan krijg ik het zowat ,een dikke buik hoort niet voor een veulen ,jaarling ... dan zitten ze gewoon vol bloedwormen . Ze mogen mooi rond zijn maar geen hangbuikje hebben

Bloedwormen?! Ik was dus gister bij mijn anderhalf jarige in de opfopk langs geweest en ze is opeens echt te dik geworden!
Zoals ik bij de start van dit topic aan heb gegeven krigjt ze onbeperkt kuil en 2 kilo havens basisbrok... Ze komt nu wegens gebrek aan ruimte wel maar paar kleine uurtjes buiten.
Te weining beweging heeft ze zowiezo maar hoezo is zo dik? Krijgt ze dan teveel kuil?
En wat zijn dan dus bloedwormen???

Citaat:
Mijn bijna 2,5 jarige ruin krijgt in de zomer niks bijgevoerd omdat hij genoeg grasland heeft, en in vers gras zit genoeg. In de winter wordt hij bijgevoerd aan mineralen (nu 1 kilo basisbrok) en vooral veel hooi.

Na het lezen van alle uitgebreide reactie, vraag me nu wel af of ik haar nu beter Pavo veulenbrok kan geven ipv basisbrok?

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 10:56

Citaat:
In veulenbrok zit minder energie dan in gewone brok.

Minder energie? En is dat nou juist goed of slecht voor je jaarling? Want het gaat dus om de vitamines en mineralen, maar neem ana dat dat niet hetzelfde is als energie? Is het zo dat als ze die energie niet verbranden, ze te dik worden?

Citaat:
Tip: Geef veulens en opgroeiende paarden GEEN enkelvoudige granen. De mineralenverhouding in granen is namelijk precies verkeerd voor paarden in de groei.

Wat zijn enkelvoudige granen?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:56

Havens veulenbrok is prima, ik heb er al heel wat veulens die er slecht aan toe waren enorm en snel van zien opknappen.
Teveel kuil en vooral te weinig beweging is funest.
Dan gaan ze uit pure verveling teveel eten en kunnen dat niet omzetten in energie van de beweging, buiten dat het voor het bottengestel ook heel slecht is.
Ik zou ontwormen en een andere opfokplek zoeken.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 12:35

Nee ze kijgt haven basisbrok...

Ontwormt is ze als het goed is, maar kan het kwaad als ik het voor de zekerheid zelf nog een keer doe?

Ik heb in principe al een geweldig plekje op t oog en al 1 maatje, alleen nog 2 merries erbij vinden....

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:41

Je kan beter veulenbrok voeren, zie boven bij mijn post hierover.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 12:57

Gaat ze op haar nieuwe locatie zeker krijgen

_Noah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:27

eenvoudige granen is bv meusli (of in ieder geval dat begreep ik van pavo) als je dr dan ontwormt zou ik Equimax of Eqvalan Duo gebruiken die dekt een heel breed scala aan wormen!!

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:58

Ro is nu anderhalf en die staat gewoon het hele jaar buiten, in de zomer krijgt hij alleen gras, en nu in de winter krijgt hij onbeperkt kuil, meer niet. Het is een koudbloed en hij ziet er prima uit.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:33

irish_lady schreef:
Het is een koudbloed en hij ziet er prima uit.

Van buiten wel ja, maar heb je röntgenogen, dat je kunt zien hoe zijn botten zich ontwikkelen ??

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:38

Voor mijn opleiding ( hbo ph) hebben we onderzoek gedaan naar het opgroeien van veulens tot volwassen paarden. Feit is dat OC practisch niet voorkomt bij koudbloed paarden. Beweging is een van de belangrijkste elementen in de groei van een veulen. Een goede kuilgras bevat alle voedingsmiddelen die een koudbloed jaarling in de groei nodig heeft. De warmbloeden die bij Ro op het land staan hebben duidelijk meer nodig, die krijgen per dag 1 kilo haver erbij, voor Ro vind ik dat (voorlopig) niet nodig. Mocht hij echt te kort krijgen dan zal ik hem wel bijvoeren.

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:43

mijn jaarling kreeg vorig jaar ( toen ze op stal stond) in totaal een half kilo biks en ee half kilo pulp per dag. zomers staat ze op het land en krijgt ze niets bij. nu staat ze in opfok. ze krijgt naast gras dan kuil bijgevoerd. wanneer het erg slecht weer wordt ( lees:weinig gras) kijk ik even of ze er wat bij moet krijgen.

ze krijgt trouwens wel extra vitamine dmv een kuur.

irene_isis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:17

Ik denk dat je per veulen/paard moet kijken wat en hoeveel je hem voert. Mijn veulen van bijna 5 maanden, werkte bij haar fokker 5 kilo biks/haver weg, maar ze was niks te dik. Ik geef haar nu zelf 2 kilo veulenopfokkorrel van pavo en ga straks over op veulenbrok van pavo. In deze brokken zitten weer extra voedingstoffen die mijn veulentje nodig heeft en er zit tevens PODO, tegen OC/OCD.

Je merkt gauw genoeg of je veulen het goed doet op jouw voer en als dat niet goed is, ze wordt te mager of te dik, dan kun je daar je voedingschema op aan passen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:34

Mijn twenter krijgt gras (al is het niets meer, bezigheidstherapie? ) en onbeperkt (goede) kuil.
Het is een uin van net 2 jaar en 2 maand en hij heeft een mega gras (kuil??)buik
dus 't gaat prima

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 10:29

Citaat:
Het is een uin van net 2 jaar en 2 maand en hij heeft een mega gras (kuil??)buik
dus 't gaat prima

Dat is een gote misvatting. Aan ene mega grasbuik kun je niet zien of een paards bottengestel goed ontwikkeld is en of hij genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgt. Van alleen brood worden ze ook 'lekker dik' maar krijgen ze toch echt te weining binnen.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:57

Die van mij krijgen vitamine preparaten en verder onbeperkt kuilgras.
Biks voeren in opfok is helaas niet goed mogelijk maar al jaren doen we het zo en het gaat eigenlijk prima.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:57

Mijn veulen krijgt gras (logisch op een wei ) en hooi..en sinds vandaag ben ik JuniorX van Cavalor beginnen bijgeven. Niet al te veel maar het dient voor een goeie ontwikkeling van het beendergestel en voor de spijsvertering en het voorkomt de té snelle groei van een veulen. Dus ze heeft alles wat ze nodig heeft

Katelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:29

Ik geef buiten kuilhooi en stro in de stal, ook pavo veulenkorrels en vitaminen en mineralenkorrels erbij. Regelmatig gekookte lijnzaad en wortels.