Melina schreef:Ik ben eigenlijk heel benieuwd of de hoogte van een paard, genetisch bepaald is. Want zoals ik het nu lees, is het zo, dat als een paard vanaf veulen goed voer krijgt, deze groter en sterker word, dan een paard die dit niet heeft gehad (geen krachtvoer, alleen ruwvoer). In hoeverre is dit waarheid? Ik heb altijd gehoord dat de uiteindelijke hoogte van een paard/pony genetisch bepaald is bij de geboorte.... Wie oh wie??
Het maakt wel degelijk uit of je paarden in optimale condities houdt of dat hij in gebrekkige condities opgroeit. Beweging, ruwvoer en de nodige vitamines zijn de belangrijkste ingredienten. Te veel is net zo slecht als te weinig. Van te veel kunnen ze te snel groeien en dat is niet goed voor de gewrichten (zwakker) en kunnen ze later sneller artrose (slijtage) ontwikkelen. Bij gebrek aan voedsel zal hij slecht groeien en bij bv. vitamine gebrek zwakke botten krijgen of zelfs krom groeien.
Het is niet voor niets dat 'wilde paarden' vaak klein en pezig van stuk zijn en met weinig tevreden zijn. Ze hebben niets aan bv. groot zijn want dan hebben ze meer voedsel nodig.
Ik heb begrepen dat je veulens, enters en twenters beter iets te schraal kan hebben als te vol, omdat dat schadelijk kan zijn voor de gewrichten en ze te snel kunnen groeien.
Mijn bijna 2,5 jarige ruin krijgt in de zomer niks bijgevoerd omdat hij genoeg grasland heeft, en in vers gras zit genoeg. In de winter wordt hij bijgevoerd aan mineralen (nu 1 kilo basisbrok) en vooral veel hooi. (Op advies van paardendierenarts) Hij is nu ong. 156 en groeit prima is gezond als een vis. En loopt altijd buiten. Het is een NRPS-er en we verwachten dat hij rond de 1.60 uitkomt.
Het heeft niet alleen te maken met krachtvoer, maar vooral het hele plaatje. En jong paard wat genoeg beweging krijgt en normaal bijgevoerd wordt waarbij hooi en/of gras het grootste deel beslaat en wat extra vitamines en mineralen krijgt hetzij in de vorm van een liksteen, hetzij in een aanvulling met wat brok groeit het best. In veulenbrok zit minder energie dan in gewone brok.
Het is niet zo dat als een kleine merrie een klein veulen geeft dat dat ook een klein paard blijft, de hoogte is wat dat betreft wel genetisch bepaald.
En als hij te dun word kan je hem beter meer ruwvoer geven dan brokken...
...
. Er staan schapen,, maar daar schenkt hij niet heel erg veel aandacht aan. Hij krijgt gedroogde bruine kapjes. Als ze gewone ongedroogde sneetjes krijgen kan het gaan verstoppen weet ik. Voorzover ik weet kan wat ik geef geen kwaad.
Wat voor brok zou goed voor hem zijn?
Ik was dus gister bij mijn anderhalf jarige in de opfopk langs geweest en ze is opeens echt te dik geworden!
en al 1 maatje, alleen nog 2 merries erbij vinden....
) en onbeperkt (goede) kuil.