[TI] Stalondeugden Tinkers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:29

Jordy speelt graag met dingen, dus heeft hij ook speeltjes in zijn stal. Ook een likit ding, een boredombreaker. Zo'n draaiende bal met 2 kleine likits erin. Een gewone likit maakte hij hap-it van, ook als hij vrij hing. Maar die boredombreaker daar is hij erg blij mee, al heeft hij wel een manier gevonden om het ding stil te houden terwijl hij eraan likt. Is hij leeg dan is het vooral erg leuk om er heel hard aan te draaien en herrie te maken
Ook heeft hij een grote jolly-bal, maar die is nu niet zo heel interessant meer. In het begin wel, dat ding is echt mishandeld Hij pakte hem beet en slingerde hem alle kanten op, ook ermee voetballen was erg leuk.

grid

Re: Stalondeugden Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:25

Ik denk dat stalondeugden voornamelijk een gevolg zijn van een bepaalde wijze van houden, maar gedeeltelijk heeft misschien het karakter/ de nuchterheid ook wel invloed ...

Maar over t algemeen worden tinkers (en andere sobere rassen) op een "natuurlijkere"/ vrijere manier gehouden o.a. veel buiten (vaak zelfs 24/7 op t land), veel afwisseling in werk (ook veel naar buiten/bos enzo) .... enz enz enz ....
waardoor paarden dus geen stalondeugden (stereotiep gedrag) ontwikkelen, omdat t (redelijk) aansluit bij hun natuurlijke situatie.

Ken 1 tinker die dus in de randstad stond en (buiten advies om) dus net als wat vaker voorkomt bij "luxe" paarden dan sobere:
Ongeveer 23/7 op stal en dan 1 uurtje dressuur/ of losgooien
--> deze klom dus na een paar weken letterlijk uit stal en was niet meer te rijden en ook in stal niet te genieten
(was een pittig type tinker)

Na haar teruggehaald te hebben en lekker op t land te zetten en in t begin lekker naar buiten en vervolgens rustig weer meer dresuurmatig aan t werk te zetten, was t weer de oude vertrouwde vrolijke, pittige tinker zoals ze verkocht was .

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:06

Dat kan ik me best voorstellen! Angel staat nu op de manege vanwege opleren. Ze was vroeger 24/7 buiten, maar bij ons 's nachts op stal en dat vond ze eigenlijk heel fijn. Nu op de manege staat ze de hele dag op stal (die dan ook nog eens de helft kleiner is dan de onze), mag een halfuurtje vrij in de bak en wordt ongeveer een uurtje gewerkt in totaal. Verder heeft ze ook niet zoveel hooi (voordroog) om te knabbelen de hele dag door. Ze staat wel op stro, dus daar kan ze zich desnoods mee vermaken...

Ik vind het verre van prettig (fijn is alleen dat ze blinkt als een spiegel wegens geen modder ) en vertel haar elke keer weer dat het maar tijdelijk is en dat ze binnenkort weer lekker het moddervarken mag uithangen

Ik kan echt de paarden goed begrijpen die helemaal gek worden van hele dagen op stal te staan!!!

Ik kende ook eens een wever, die was niet stil te krijgen...tot ik van medelijden met hem, tegen zn deur aan gign zitten en hem een verhaaltje heb verteld...na enkele minuutjes hield hij op en ook nadat ik gedaan had is hij nog een uurtje o wat rustig gebleven, daarna was het weer vanouds...zielig vond ik dat!