sarabande schreef:Ja dat weet ik maar dat hij wordt erkend betekent niet dat hij Gelders is, dat wordt wel beweerd op sites en zo.
Jij noemt hem het Gelderse in Koss, Goudsmit is Holstein x Frans ik blijf op zoek naar het Gelderse.
Het is zoals Johan Knaap zei er is een type, dus noem het dan basis type dan is er geen verwarring meer.
ja maar we hebben het ook over een stamboek en niet meer over een RAS. En het stamboek is nu gericht op het TYPE. Mogelijk was het gelders paard vroeger echt een raspaard, maar er waren er te weinig van over om mee verder te kunnen in de fokkerij ZONDER dat het mogelijk was om inteelt te voorkomen. Met name holsteiners zijn toen aangewezen door het gelderse stamboek om het gelderse TYPE te fokken. En welke hengsten nog echt puur gelders waren? Ik weet het niet. Misschien Sinaeda? Dit is wel DE basishengst die fundament heeft gelegd voor het huidige KWPN EN het gelderse stamboek. Overigens, ook de wortels van Sinaeda (groningerhengst genoemd) liggen bij het holsteiner stamboek.
Ook het kwpn is geen ras maar eens stamboek wat staat voor een bepaald type paard dat goed kan voldoen voor de sport. En wat voor percentage is het fokbestand (merries en hengsten) nog nederlands? het zal niet veel meer zijn met die al die duitsers en fransen erin.
CGJ12 schreef:Als ik het heb over puriteinen, dan bedoel ik de gelders-fundamentalisten die diverse hengsten die jij opnoemt NIET zouden hebben goedgekeurd.
En daar spreek ik verder geen oordeel over uit trouwens (vast wel weer iemand die door het gebruik van deze term nu in de gordijnen klimt..... LOL)
Ik heb met puriteinen en gelders-fundamentalisten niets te maken. Ik heb alleen met mezelf te maken en de paarden(mensen) om mij heen.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 08-10-05 22:40, in het totaal 4 keer bewerkt