Engels Volbloed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:35

Onassa schreef:
Wat me opvalt is dat er in Nederland maar weinig mensen zijn met een 100% EV paard.

Nederland heeft geen rensportcultuur. Vergeleken met andere hippische disciplines is er maar een heel kleine groep die zich hiermee bezighoudt. In landen als de UK, Frankrijk, de USA, Australië en Nieuw-Zeeland leeft de rensport veel meer, en daarmee ook de fokkerij van en handel in Engels volbloeds. In NL kom je ook vrij weinig Anglo-Arabieren tegen in vergelijking met bijvoorbeeld een land als Frankrijk.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 06:56

Gracy schreef:
*Woogy* dat is een erg mooi hengst!
Ze heeft een luxe leven-tje (nu nog ), ook al was het de bedoeling toen haar moeder werd gedekt dat ze een renpaard moest worden, heeft ze gelukt gehad en dat leven op de renbaan is niet doorgegaan.

ik moet hier zo enorm om lachen, hoezo gelukkig dat haar rencarriere nooit begon? Deze paarden worden al sinds 1600 zuiver gefokt voor de rennen. Denk je dat de paarden het niet leuk vinden? Man die paarden willen niks liever. Er zijn erbij die er geen trek in hebben maar das met elk ras(niet elke KWPNer wil dressuren of springen).
Deze paarden willen niks liever dan hard, in de training weten ze precies wat ze wel en niet mogen en man af en toe hang je eraan om ze in een normaal tempo te houden.
Al van veulen af aan zijn het galoppeurs en hebben ze een enorme strijdlust. De meeste beginnen als idioten te trekken en te sleuren zodra ze een ander voor zich zien.
Nee rensport is niet paard onvriendelijk, maar juist natuurlijk een paard loopt in de natuur ook geen zijgangen en voltes, daar eten ze en ze rennen een stukje. ze wandelen wat rond, oh jee gevaar aan de hol.
Kortom volbloeds zijn renpaarden ze willen graag gaan en ze hebben geen hekel aan hun werk. Zoek maar wat foto's op internet van paarden ze hebben allemaal een enorm vechtershoofd op zodra ze in de koers zijn. ze willen gaan. Dus gelukkig dat een paard niet (meer) hoeft te rennen is het niet.

En u weer over Boy, altijd als ik met hem op stap was kwam ik wel mensen tegen die me vroegen over hem goh wat mooi wat voor ras wat issie lief voor een hengst etc. En iedereen die hem kende wilde hem wel hebben...hij is gewoon ene kanjer

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 06:59

Karin schreef:
Onassa schreef:
Wat me opvalt is dat er in Nederland maar weinig mensen zijn met een 100% EV paard.

Nederland heeft geen rensportcultuur. Vergeleken met andere hippische disciplines is er maar een heel kleine groep die zich hiermee bezighoudt. In landen als de UK, Frankrijk, de USA, Australië en Nieuw-Zeeland leeft de rensport veel meer, en daarmee ook de fokkerij van en handel in Engels volbloeds. In NL kom je ook vrij weinig Anglo-Arabieren tegen in vergelijking met bijvoorbeeld een land als Frankrijk.

je hoort in nederland ook niks over de rensport. ik heb dan ene paardenopleiding gedaan en het enige wat we in de 3 jaar hebben geleerd over rensport was: de training van een draver en een renpaard is zwaar in tegenstelling met die van een rijpaard. Hup in slecht daglicht. In mijn klas wisten ze allemaal het verschil niet tussen arabier, volbloed en draver...wordt gewoon niks over uitgelegd. Maar ja ik zou zeggen kom eens kijken naar de koersen en kom eens kijken op een doordeweekse dag. Zo'n leven hebben niet veel rijpaarden. En dat zeg ik niet omdat ik net wil doen of renpaarden het beste leven ter wereld hebben, maar veelzijdig en alles draait om het paard, kom je op weinig stallen tegen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:13

Idd, ik denk ook wel dat die paarden het heerlijk vinden.

kawa, die dan niet eens een renpaard is, kan ook gruwelijk hard (en ik heb toch vaker op een lang zandpad gecrost, met verschillende paarden) maar die gaat echt loei hard.
Ik durf hem niet eens volop te laten gaan. Bang dat we over de kop gaan, omdat er een kuiltje zit.

En anders heb ik bijna geen druk in mijn handen, maar dan wel
en 1 mm meer vrij is gewoon nog een versnelling harder
echt super gaaf.

En ik heb wel eens tegen anderen gecrost in het bos, die zeggen de mijne kan zo hard
zand happen, dat mochten ze

En nee, je hoeft je paard echt niet te dwingen om zo hard te gaan.
En moe daarna, ja qua ademhaling, maar zo gek als een duer, helemaal fris van zo'n rengalopje
echt heerlijk!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-10-05 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:19

Dat 'hard gaan' herken ik wel ja

En enige aanmoediging is ook niet nodig

(Even in je beugels gaan staan 'toe maar' zeggen en weg ).

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:31

Ja,....hard gaat ze zeker, er is geen enkel paard op stal die haar bij kan houden.
Voordeel is dat je dan geen zand hoeft te happen.
Ze laat ook absoluut geen ander voor hoor ,als ze mogen gaan zal ze zorgen dat ze binnen notime voorop loopt en dat lukt haar ook altijd zonder al te veel moeite.
Ik doe dat alleen bij ons in het bos waar een rul zandpad is wat aan het einde flink omhoog gaat.
Daar komt ze dan weer terug omdat ze dan wel effe bekaf is.
Op een hard zandpad durf ik haar niet te laten gaan ,want ik krijg haar echt niet meer terug.
In de tijd dat zij nog op de baan liep en het publiek hoorde dat Onassa ook starte, wilde de mensen het liefts de startboxen kunnen zien want zij stond erom bekent daar dan al zo heet te zijn, dat ze de startbox bijna in elkaar sloeg.
Dan had ze al zoveel kruit verschoten dat ze niet echt een topper werd, maar wel geregelt in Duindigt en Wolvega een tweede plaatst wist te halen.
Wat dat betreft is het echt een vuurvreter

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:18

Als ze alleen maar heel af en toe een stevige gallop doen zijn ze inderdaad enorm aan het hijgen na zo'n sprintje. Mijn arabier is nu nog een renpaard althans dat ben ik er weer van ana het maken na anderhalf jaar ertussen uit te zijn geweest en die begint het steeds weer beter te doen, samen met een oude draver die normaal pijlsnel in de galop is. hij ging in een flink tempo en ze was alleen maar aan het drijnen erachter van ik wil erlang ik wil harder!
en tsja het zit op een of andere manier in het hoofd van een volbloed(dus ook half bloeds) dat als ze hard gaan en er verandert iets aan de teugels(ze worden korter gepakt, langer juist of je tilt je handen op of zet ze juist neer) dat ze moeten versnellen. finishrijden zeggen ze dan tempo!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:21

caat_eve schreef:
BailyKarlos schreef:
Ik heb ook een Engels volbloed merrie! Haar vader is Apollonios.
Ze heeft Kwpn papieren, maar ze is meer dan 78% Engels volbloed.
Ze is 14 heeft flinke atrose, maar nog steeds een pittig ding.
Het duurde lang dat we een band hadden, maar als je die met ze hebt dan lopen ze zich letterlijk dood voor je.
Ze heeft wel karakter. Ik vergelijk haar wel eens met een kat ze is eigenwijs, neemt graag de leiding over en ze is ook erg eigenzinnig en dominant.
Als je een plaatstje in haar hart hebt dan zit dat diep en is ze een hondje of lammetje.
Haar absolute passie is springen en racen.
Ze is gek op werken en kan niet tegen niks doen.
Ze is gek met kinderen. Die mogen er ook op rijden. Wel met mij erbij want ze blijft soms wat onvoorspelbaar.

Ik vind het gewoon heerlijke paarden, voor zover ik kan beoordelen.
Baily heeft me hart gestolen.

mijne is precies zo, heb ook KWPN papieren

mijne heeft ook KWPN papieren, dat hebben toch heel veel engels volbloeds?
dat met die band herken ik wel, het duurde bij mij ook ontzettend lang voordat we echt een band hadden, maar nu we dat eenmaal hebben werkt ze graag voor me alleen het aan de teugel lopen, dat vind ze eng omdat ze vroeger nogal ruig gereden schijnt te zijn...
die van mij kan trouwens ook gruwelijk hard als ze van slag raakt (schrikt bijna nooit ergens van maar als ze echt schrikt )

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:36

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:58

Mijn Amore is een Furioso-merrie. Half engelse volbloed, half Nonius. Maar dat volbloedje neemt in haar hoofdje toch de bovenhand Ik vind het wel een leuk ras, het temperament dat ik zoek zit er echt in!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:46

Mijn ev heeft helaas geen papieren en ik weet niets van zijn verleden. Schijnt normaal dat de papieren niet meegeleverd worden als ze van de baan afgaan.
Hij is nergens bang van eerder nieuwsgierig en loopt erop af. Het is een fantastisch paard. Ondanks zijn leefdtijd van (ong) 22 jaar, loopt ie als een jonge god. In het bos is he tremmen los en gaan en wel voorop. Hij heeft nog geen paard voor zich moeten laten lopen.

Ik heb hem perongeluk gekocht. Iedereen zegt, oh een eng. volbloed, wat mooi. Ik had dat nooit gezien en als ik het had geweten, had ik hem misschien niet gekocht.
Nu zeg ik, als hij er niet meer is, wil ik er weer een.

Ilzjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:19

Kenzo schreef:
Ik heb ook een volbloedje ze is van Sit this one out X Utrecht. Erg lief maar ook onwijs eenkennig. Zoals andere al zeggen: zolang je haar eerlijk behandeld gaat ze voor je door het vuur. Dat is in het begin erg moeilijk. Ze kan namelijk overal wel een oplossing voor verzinnen om er onderuit te komen. Probeer dat dan maar rustig op te lossen. Dat gaat nu heel goed. Ik heb haar goed door.

is die van jou ook van Sit this one out? die van mij ook
Erg lief maar ook onwijs eenkennig. Zoals andere al zeggen: zolang je haar eerlijk behandeld gaat ze voor je door het vuur. dat herken ik ook wel

prinston

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:44

hallo allemaal ik heb in augustus een engels volbloed gekocht van de renbaan in wassenaar maar het valt niet mee om hem opnieuw te beleren hoor hij blijft maar gaan en zo vreselijk hard dat er al heel wat zijn afgevallen maar het is zo'n lief en aanhankelijk paardje dat we hem nooit meer weg doen wou alleen dat hij wat tempo af zou nemen maar misschien komt dat nog eens

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:12

@ prinston...
welk paard?

Lolientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 01:18

@ Karin: Heeeel toevallig heb ik net (pas sinds September) een Anglo-Arabier gekocht, ( Me eerste paardje, na 6 jaar zeuren en zeiken.. =# )zit wel wat Lusitano bloed in, maar ze is echt geweldig.. rend vet hard =D.

Ae hadden ons zo in het begin gezegd van, ja dit paard dat is een Lusitano met een beetje Engels bloed erin..
Kregen wij later haar DA boekje, stond daar; ras = Anglo-Arabier..
Later nagevraagt.. idd, met een beetje Lusitano..
Ik heb haar nog niet zo lang, maar ik zal echt niet meer zonder haar kunnen..

* Loves her Lollypop LOLA *

( Maar in Nederland zie je IDD echt heel weinig Anglo-Arabieren..
En ik hoor er NIET bij, want ik woon in Portugal.. )

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:05

Woogy schreef:
Nee rensport is niet paard onvriendelijk, maar juist natuurlijk een paard loopt in de natuur ook geen zijgangen en voltes, daar eten ze en ze rennen een stukje. ze wandelen wat rond, oh jee gevaar aan de hol.

In het natuur gaan paarden ook niet tegen elkaar koersen..

Het enige nadeel met een ren carriere is dat de paarden worden jong ingereden en hierdoor slijten ze sneller

Mijn merrie is een laatbloeier, waardoor ze pas als 4 jarige is ingereden. Ze is vanaf haar geboorte in ons bezit. Ik vraag mij af of ze ooit de kans zou hebben gehad om te volgroeien als ze bij een renstal was terecht gekomen.

Woogy schreef:
Kortom volbloeds zijn renpaarden ze willen graag gaan en ze hebben geen hekel aan hun werk. Zoek maar wat foto's op internet van paarden ze hebben allemaal een enorm vechtershoofd op zodra ze in de koers zijn. ze willen gaan. Dus gelukkig dat een paard niet (meer) hoeft te rennen is het niet.

Ja, je hebt gelijk het is herkenbaar - volbloeds willen het liefst hardgaan! Maar dat zijn de karacter eigenschappen van het ras.

Het is een veelzijdigheid paardenras die geschikt is voor meerdere onderdelen van de paardensport o.a. cross, endurance enz.

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:59

Is er iemand die misschien wat meer informatoe heef over Saros xx?

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:59

wat wil je van hem weten?

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:13

classic_life schreef:
wat wil je van hem weten?

Gewoon wat algemene informatie (evt. foto en prestaties oid.). Ik weet helemaal niks van hem en lijkt me toch wel leuk wat vind hem te weten. Omdat mijn paard Nor or Never M x Saros xx is.

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:11

uit welk jaar komt ie?

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:01

classic_life schreef:
uit welk jaar komt ie?

Wie?Saros xx? Ff kijken uit: 1974

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:59

heeft hij als vader Charlottown of Sassafras?

Prinnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:48

Ik heb een 54,48 % EV, (net even uitgerekend ) Koriander x Tangelo XX.

Herken de verhalen hier goed, gebruik nu haar werklust voor het rijden van Endurance wedstrijden. Soms is dat een strijd omdat elke paard voor haar ingehaald moet worden.
Op stal laat ze alle anderen haar kont ziet als het om snelheid gaat.

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:04

classic_life schreef:
heeft hij als vader Charlottown of Sassafras?

Charlottown.

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:48

9x gelopen, 2x gewonnen, 4x geplaatst, totale winsom 44.963, deze hengst is verongelukt bij een auto ongeluk