naturel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Re: naturel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:34

Ik heb een Naturel x Royal Dublin gehad (naam: Calypso), gefokt in Best, van 1984. Helaas had ik daar niet veel geluk mee. Kocht hem van een manege in Amstelveen als handelspaard. Heel mager en verreden. Is bij mij in 3 jaar echt compleet ander paard geworden, qua uiterlijk dan. De 'voor' en 'na' zeg maar is fijn om te zien, maar het rijden gaf alles bij elkaar niet genoeg plezier. Ik kocht hem toen hij 8 jaar was. Hij wilde niet naar buiten, niet dressuren, niet springen. Alleen toen hij eenmaal bij mij thuis was en wat was bijgekomen, wilde hij wel weer over een laag balkje springen en rustig wat dressuren. Maar naar buiten draaide hij na 100 meter om, en steigeren en niet verder willen. Mijn toenmalige vriend/ tevens instructeur zei altijd 'teveel op zijn ziel getrapt'. Oh ja wat hij nog net wilde: naar buiten en mijn vriend dan ervoor met de fiets. Een held, nou ja...

Ik heb hem bij een handelsstal waar ik redelijk vertrouwen in had, in kunnen ruilen. Ik kwam hem brengen, de eigenaar zei: he dat paard ken ik! Ik dacht 'dit gaat dus niet door'. Maar hij mocht het paard ondanks zijn nukken wel (paard was niet oneerlijk maar te ver heen) en we konden een deal maken met een ruil.
Zal binnenkort foto's scannen: een donkerbruine ruin, inderdaad nogal grof hoofd (met hoofdstel mooier dan zonder) flinke bles. Beetje flegmatiek inderdaad.

Waarom dan gekocht? Ja eerste echte paard he, daar denk je niet bij na, daar val je gewoon op en moet je hebben. Nou ja ik denk altijd maar ik heb hem een kans gegeven om weer beter terecht te komen door hem zover (qua rust in zijn hoofd en qua uiterlijk goed in zijn vel) wat opgeknapt te hebben. Ik hoop altijd maar dat ik niet eens een vreemde manege binnenloop en hem er dan slecht bij zien staan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:48

Naturels geven over het algemeen eerlijke karatkers (en zelfs mijn trutje van een naturel merrie die niet op haar vader lijkt is goudeerlijk) en ze zijn ook koel in de kop, ALS ZE OP DE VADER LIJKEN....

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 13:45

heel leuk dat jullie allemaal reageren.
leuk opm te lezen allemaal.
ik zie inderdaad ook dat veel naturels kort benig zijn die van mij heeft dat ook minder hij is 1.78
naturel x saluut x vesins xx zit dus ook wat meer bloed in

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:28

Hier alvast een foto van de naturel x saluut x vesinsxx van xafir.
Afbeelding

Hier werden ze reserve kampioen van zeeland in het Z2!

K heb ook nog een mooie galopfoto van de hippiade, maar die doet het nog niet.... nog even geduld...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:52

Heb je geen foto van haar opzij? Ik ben het trouwens niet met je eens dat Naturels kortbenig zijn. Eerder hoogbenig en kort van lijf. Ze missen vaak de lengte in het lijf en hoewel Naturel keur is verklaard betwijfel ik het zelfs of hij op dit moment erkend zou worden voor de fokkerij zouden ze hem weer als jonge hengst voorleiden. WAnt hij voldoet niet meer aan de huidige normen van het kwpn. DAar willen ze namelijk een rechthoeksmodel zien. En dat was Naturel niet.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:28

Ja die foto van opzij heb ik! alleen dat is een bmp bestand en geen jpg, dus kan ik m helaas nog nie uploaden bij mijnalbum.nl

nog even geduld

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:44

Hier zijn dan de foto's van xafir en haar Naturel op de hippiade:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 11:42

ow je heb die draf fotos ook erop gezet die vin ik zo lelijk
maja ach we waren zenuwachtig
maar bedankt voor de fotos erop zetten

en inderdaad master is voor zijn hoogte van 1.78 vrij kort beetje vierkant maar zoals je zegt naturel zou misschien nu niet meer wqorden opgenomen maar ja dat was ook een heel andere tijd al die oude hengsten zijn toch anders dan nu de paarden zijn veel moderner geworden vaak toch meer elegantie de oudere paarden van vroeger waren toch meer geblokt en het echte werk type wel sterke paarden! nu is het allemaal heel anders maar of het beter is ja ach meningen zijn verdeeld heb vanalles wat staan ook van die mooie slanke langgelijnde paarden maar deze naturel is gewoon zo fijn is sterk kan goed verzamelen vergeet niet ik reed hem bij deze foto's pas 5 maanden daarvoor was hij 2 jaar recreatief gereden in die tijd is hij van recreatie paard naar toch sportpaard gegaan
hij heeft wissels geleerd doet ze zelfs al om de 4 en 3 de pirouettes zijn we mee bezig en een beetje aantreden kan hij ook
als ze maar goed in hun kop zijn en graag werken dan maar een grote kop grote voeten en vierkant gebouwd hij heeft in 9 Z2 wedstrijden binnen 5 maanden 26 winstpunten gelopen
toch best knap en over 2 weken gaan we zzlicht starten

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 11:45

en ja je hebt echt een vriend aan hem! hij is altijd blij als je komt en ja ik ben maar 1.64 dus best een ukkie maar hij doet alles voor me beetje eenkennig ook ben van de week 5 dagen weg geweest en hij was op en top beledigd
en ja goed scoren op wedstrijden is mijn doel maar het is toch wel verschrikkelijk fijn als je een paard hebt die met veel plezier alles voor je doet dan blijft het leuk ik heb ook andere gehad wat gewoon van die etters waren met dees heb ik zoveel plezier

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:48

Die foto's van de Hippiade zijn niet van dit jaar he?

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 12:09

jawel van vrijdag 9 september

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:16

Volgens mij was er een meisje res. kamp. die een afstamming van de hengst Master reed?

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 12:20

weet ik niet maar dit op die foto's ben ik met master zo heet hij het is een naturel en deze fotos zijn van de hippiade dit jaar ik was 2e op de zeeuwse kampioenschappen

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:36

Oke, dan weet ik nu ook wie jij bent .
Ik dacht al, Odie op de Hippiade in het Z2???

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 12:46

haha nee dat ben ik anneke de ruiter heet ik int dagelijks leven ben 18 en dit is mijn 5e paard in het Z2 we hebben m als recreatie paard gekocht voor mijn moeder maar omdat mijn eigen paard geblesseerd is ben ik deze voor de grap eens gaan starten ging bovenverwachting dus gaan we nog maar even door
( heb met mijn andere paard van facet en met klister ( volle broer van jazz) ook junioren gereden) maja met deze ga ik gewoon maar even door we zien wel waar het schip strand

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:49

Gelijk heb je. Eem vriend van mij heeft een Lancet bij jullie in de opfok gehad. En toen vertelde hij dat je idd met een ''simpel'' beestje res. kamp. van Zeeland was. Hoe waren je scores eigenlijk?

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 12:56

ja naja hij heeft master 2 weken geleden zien lopen in mijn les en mijn moeder aan de telefoon gehad
hij zei dat zijn bek er van open viel haha hij was echt stil komt niet vaak voor bij hem haha
hij loopt echt super op het moment
scores ja viel erg tegen zat rond de 63 procent maar ja ach de rest was nog slechter denkik dan maar haha deden er 23 mee en was 2
voor t eerst kur gereden allemaal heel spannend maar was heel leuk allemaal had t echt niet verwacht heel stal hexagon deed mee dus ik dacht nou ik kan net zo goed niet gaan ik ging dus ook meer voor de ervaring rijd m pas zo kort dus dacht mooie oefening
dus heel onverwacht allemaal elke wedstrijd gaan we weg en komen we verbaasd thuis tis denk ik het minste paard wat ik heb heb een aantal goeie jonge beesten maar dees is gewoon goed in zijn kop en gaat ver boven zijn kunnen uit gewoon omdat hij zo zijn best doet en ik ben dr achter dat je dara meer aan hebt dan aan een die dan wel geweldig mooi is en enorm kan lopen maar niet wil werken

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:00

Ik bedoelde op de Hippiade...
Lennard is niet heel erg snel stil te krijgen nee! Haha!

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 13:05

op de hippiade had ik 190 189 en bij eentje geen winst tsja als die hoger had gezeten zat ik bij t over kampen maar ja dat blijft zo in de dressuur t ging ook nie helemaal lekker meneer was beetje anders dan anders zal door mijn spanning zijn geweest
maar goed ik zat bij de bovenste helft van mijn ring en ik had winst al met al mag ik niet klagen t was al heel leuk er heen te mogen allemaal onverwacht en er waren dr genoeg zonder winst

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 15:47

Jouw paard is ook weer een typische naturel, Xafir. En hij mag dan een simpel paard zijn, maar het dan toch zo goed doen zegt wat over zijn karakter. Ook weer heel typerend voor een nakomeling van Naturel.

Hij zou nu niet meer voldoen, maar Naturel is WEL keur verklaard he.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:03

Ik heb een Belisar x Naturel x Doruto x Amor.
Maar het is wel echt een Naturel type (helaas).

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 16:35

hoe bedoel je helaas?

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 16:40

@ desiree hij was simpel! echt mensen die hem een jaar geleden hebben gezien en hem nu terug zie herkennen hem niet meer hij kon niet strekken hij liep kort trok zijn benen achter hoog op en hield ze vast liep in een houding
nu is hij totaaaal anders hij swingt loopt ruim kan nu echt wel strekken doet die achterbenen ook niet zo raar meer en hij word steeds mooier qua bespiering enzo
kijk supermooi word hij nooit op stal loop je hem zo langs maar in zijn werk groeit hij heb al zeer veel positieve reacties gehad van juryleden en instructeurs met name omdat hij altijd tact heeft altijds mooi door blijft springen en echt dat waar ze nu zoveel over bezig zijn het happy beeld hij vind alles leuk en straalt plezier uit

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:41

met helaas zal ze het "ouderwetse" beknopte bedoelen. Of het grove, want Naturel was best grof gebouwd en dat zijn vele van zijn nakomelingen ook. Toch wel grappig. WAnt nakomelingen van Belisar staan bekend vaak als moeilijk (Saros...) en Doruto's zijn vaak ook niet de gemakkelijksten en Amors zijn zelfs vaak draken van paarden. Ik hoop dat dit paard het karakter van Naturel heeft.

xafir schreef:
@ desiree hij was simpel! echt mensen die hem een jaar geleden hebben gezien en hem nu terug zie herkennen hem niet meer hij kon niet strekken hij liep kort trok zijn benen achter hoog op en hield ze vast liep in een houding
nu is hij totaaaal anders hij swingt loopt ruim kan nu echt wel strekken doet die achterbenen ook niet zo raar meer en hij word steeds mooier qua bespiering enzo
kijk supermooi word hij nooit op stal loop je hem zo langs maar in zijn werk groeit hij heb al zeer veel positieve reacties gehad van juryleden en instructeurs met name omdat hij altijd tact heeft altijds mooi door blijft springen en echt dat waar ze nu zoveel over bezig zijn het happy beeld hij vind alles leuk en straalt plezier uit

Was dat met Bonfire niet ook zo?

Luca, die Naturel x Overste had ook tact, en niet een beetje. Tact en schwung. Maar hij was indrukwekkend.

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 17:00

heb je gelijk in naja master is wel grof zijn hals word nu ook steeds gespierder daar ben ik blij om want dan past t wat mooier bij elkaar verder ja ach beknopt is hij niet echt maar ik ben blij dat hij niet super lang is want hij kan juist goed sluiten en met zijn 1.78 en ik met mijn 1.64 kan zon lang dier niet bij elkaar rijden hoor:)

amor is idd moeilijk ik heb een amsterdam x contango x amor en had een cocktail x ulster x amor (volle broer van jazz) moeilijke paarden
we hebben nog een merrie staan die is nu 21 dat is een ultimaat x amor nou wat een portret de enige hie rop stal die aan de hengstenketting naar de wei moet want ze sleurt je overal heel ze rent zo de mest bak op en springt er aan de achterkant af haha
keiharde paarden zolag die ketting erhangt gaat het goed dan denk je ach nu kan t wel zonder en dan ga je weer met madame over t terrein !!!
beetje off topic maarja