KWPN & Fraude (?) Dit is een ongelofelijk verhaal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bucephalus

Re: KWPN & Fraude (?) Dit is een ongelofelijk verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:05

Suzanne F. schreef:
Ja Oriose zelf wordt broer en zus. Bij Votje zit er nog Gribaldi tussen. Zotje is een hengstje dus dat lukt niet haha.

Maar Votje is dus Gribaldi x Balzflug x Pion x Amor. Als ik die zou dekken met Tuschinski (Krack C x Pion x Amor) dan teel ik dus in op de moederlijn. 2 x Kalinja en 2x Toriose dus en 4 x Amor.

Ortje uit IDS 1977 nr. 3
Afbeelding

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:07

Toriose Uit IDS 1980 nr18

Afbeelding

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:08

Suzanne F. schreef:
Ja Oriose zelf wordt broer en zus. Bij Votje zit er nog Gribaldi tussen. Zotje is een hengstje dus dat lukt niet haha.

Maar Votje is dus Gribaldi x Balzflug x Pion x Amor. Als ik die zou dekken met Tuschinski (Krack C x Pion x Amor) dan teel ik dus in op de moederlijn. 2 x Kalinja en 2x Toriose dus en 4 x Amor.

Dat zou ik heel mooi vinden Lijnenteelt op de moederlijn ben ik erg voor. Jij hebt de luxe dat er een goedgekeurde hengst uit de merrielijn komt, dat zou ik dan zeker proberen.

Bij oriose val ik niet eens zozeer over het broer-zus-verhaal, maar denk dat je wel heel weinig paard overhoudt met al dat bloed. Votje met Tuschinski lijkt me dan mooier
(en aangezien veel mensen wel bang worden van broer-zus is het als je eens wil verkopen ook aantrekkelijker denk ik )

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:09

Zet de hengsten erbij, Neem de kwaliteiten en de minpunten van de ouderdieren en zet deze af tegen de paarden waar je op inteelt. Gelijke genen klikken. Als er geen storende fouten in de moederlijn zitten en dat denk ik niet, zou ik het wel durven.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:57

juist lijnen- of inteelt zorgt voor een vast erfmassa.
Als je dan die hengst en dan weer die hengst zou gebruiken dan wordt de erfmassa zeer divers waardoor juist ongewenste of minder gewenste eigenschappen naar voren kunnen komen....

Daarnaast kan er recombinatie van genen ervoor zorgen dat er een fokprodukt komt die afwijkingen vertoont die we dus niet willen zien, vaak is dit een combinatie.

dit is mijn vader X dochter - merrieveulen... (als je op de foto's klikt dan krijg je een vergroting)
Afbeelding

en dit haar moeder:
Afbeelding

en dit de vader cq opa:
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:32

Buc ik kan je wel zoenen!!!
Wat gaaf dat je die foto´s voor me hebt! Echt super bedankt. Zo zie ik die overgrootoma van Lotje ook eens! De Amor merrie ken ik in het echt ook maar dat was voor die tijd ook een sjiek ding zeg!

Echt heel leuk!

Dus dat zou wel kunnen dan? Tuschinski uit Votje? Gribaldi x Balzflug x Pion x Amor? Vind het wel risicovol hoor!
Vind trouwens wel dat ze allemaal wat meer lengte zouden mogen hebben of ligt dat aan mij? Tuschinski zelf is ook al niet echt lang en Votje ook niet. Dat zit er dus al echt in dan. Maar lopen kan alles!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:07

Suzanne F. schreef:
Buc ik kan je wel zoenen!!!
Wat gaaf dat je die foto´s voor me hebt! Echt super bedankt. Zo zie ik die overgrootoma van Lotje ook eens! De Amor merrie ken ik in het echt ook maar dat was voor die tijd ook een sjiek ding zeg!

Echt heel leuk!

Dus dat zou wel kunnen dan? Tuschinski uit Votje? Gribaldi x Balzflug x Pion x Amor? Vind het wel risicovol hoor!
Vind trouwens wel dat ze allemaal wat meer lengte zouden mogen hebben of ligt dat aan mij? Tuschinski zelf is ook al niet echt lang en Votje ook niet. Dat zit er dus al echt in dan. Maar lopen kan alles!

Graag gedaan Suzanne! Je hebt gelijk. Toriose is inderdaad wat kort, maar je bundelt zo wel de erfmassa en dan kun je naar een goed passende outcross toe die zelf ook een gebundelde erfmassa heeft.
Het is wel een hengstenmoederlijn en het consolideren waard. Vind je het risicovol vanwege het karakter? Of heb je andere redenen?

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:16

Ik weet er niet alles van en heb het hele topic ook niet doorgelezen, maar zo kwam ik dus ook een keer een Polansky x Gribaldi tegen (beiden dus van Kostolany).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 07:53

Ik vind het risicovol ook een beetje vanwege karakter ja, moeders is ook al niet echt makkelijk en ik je versterkt zo misschien wel dat hete en misschien wordt het dan wel teveel. Ook vanwege beenwerk, pijpomvang enzo. Votje is wel forser als Lotje maar misschien als je weer terugfokt dat ook dat weer versterkt wordt?

Had hier nog nooit over nagedacht eigenlijk. Het liefst had ik dan misschien gehad dat Zotje een merrie was, met Ferro behoud je denk ik meer bot en massa als met Gribaldi. En misschien meer achterbeengebruik en kracht?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:00

Suzanne F. schreef:
Ik vind het risicovol ook een beetje vanwege karakter ja, moeders is ook al niet echt makkelijk en ik je versterkt zo misschien wel dat hete en misschien wordt het dan wel teveel. Ook vanwege beenwerk, pijpomvang enzo. Votje is wel forser als Lotje maar misschien als je weer terugfokt dat ook dat weer versterkt wordt?

Had hier nog nooit over nagedacht eigenlijk. Het liefst had ik dan misschien gehad dat Zotje een merrie was, met Ferro behoud je denk ik meer bot en massa als met Gribaldi.

Karakter is heel erg belangrijk bij deze combinate. Je loopt inderdaad de kans dat dat alleen maar versterkt wordt. Het fundament is ook een aandachtspunt, je wilt het niet nog fijner hebben. Je brengt dan ook extra xx-bloed in.. Kortom, allemaal overwegingen die je moet meenemen. Overigens heb ik het veulen uit de Olivi x Jazz combi in Maren-Kessel gezien. Qua karakter viel me niets op. De moeder oogde tamelijk gelijkmatig. De overloop van hals naar schoft van het veulen had iets mooier mogen zijn en ik meende rechtsvoor een Frans voetje te zien. Verder was het best een goed veulen. Ik zat achteraan op de tribune en dan is het lastig beoordelen ..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:09

Tja ik heb nog tot het voorjaar om er over na te denken. Ik dacht eerder aan een hengst zoals Rousseau of Osmium.

Met bijv. de Ferro uit Lotje had ik sneller aangedurft maar nu vind het wel een beetje spannend idd vanwege karakter en beenwerk en misschien ook wel kleine dingetjes bijv. het beetje maaien met het voorbeen? Hoewel Votje dat niet doet.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:35

Beber schreef:
En in de natuur dan??????
Denk je nu echt dat vader denkt, OH NEE, DAT IS MIJN EENJARIGE , ERG HENGSTIGE , DOCHTER, DIE MAG IK NIET DEKKEN

hier kun je om lachen, maar het is wel waar dat de vader erop let dat zijn dochters niet op 1 jarige leetijd gedekt worden!! de meeste merries worden zelfs netjes op 3 jarige leeftijd pas gedekt, en het is zelfs zo dat dochters bijna nooit gedekt worden door hun vader, want of dan komt er een neiuwe leiderhengst (die dan nog wel een eens enter of twenter wil dekken) of de merries gaan zelf weg..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:15

In de natuur gaan merries zelden uit zichzelf weg, ze kunnen wel gejat worden door een andere hengst, maar uit zich zelf weggaan gebeurt zelden. De hengsten die gaan wel weg, omdat ze als ze niet onderdanig genoeg zijn, gewoon weg worden getrapt. En dat de merries in de natuur 'netjes' op 3 jarige leeftijd worden gedekt, kom nou? Zo denken ze echt niet, hoor. Daar gaan ze gewoon overheen als ze 2 (of zodra ze hengstig zijn) zijn. Het kan wel zo zijn dat ze nog niet drachtig raken op 2jr leeftijd.

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:45

wij hebben op dit moment een hengst veulen van sandreo (sandro hit x flemmingh) uit een moeder die flemmingh x havidoff x saluut is
dus inteelt op flemmingh maar ja tis een geweldig dier
of ik dat met jazz e.d. zo leuk zou vinden je kruist natuurlijk de positieve maar ook de negatieve dingen met elkaar

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:07

Hoi, veel vragen. Hier wat antwoorden van een KWPN-leek

Olympia96 schreef:
Ik vraag me af of daar wel wordt nagedacht?

Bij de KWPN wordt wel nagedacht. Teveel nadenken is echter niet goed, want hun primaire taak is het registreren van paarden. Controle is nodig en daar zijn procedures voor.

Olympia96 schreef:
Wat zouden jullie in dit geval doen?

Hangt ervan af wie je bent. het gaat om een ruin? Lijkt me dat het papier niet echt relevant is, tenzij het beest opeens van alles gaat winnen. Lijkt me niet dat ze een fortuin voor dat beest hebben neergeteld.

Olympia96 schreef:
Een DNA-test kan opheldering geven, maar hoe zit het dan met het deel van de fraude?

Tja, die fraude ligt dus bij degene die de ruin heeft aangegeven bij het KWPN, niet bij het KWPN zelf..

Olympia96 schreef:
Krijg je nieuwe papieren? Ben je als nieuwe eigenaar ook niet een heel klein beetje aansprakelijk?

er zijn gevallen bekend waarbij je nieuwe papieren krijgt. Dat wil zeggen, als de vader op papier de vader niet is en de échte vader gevonden wordt.

Olympia96 schreef:
En hoe zit het met het KWPN-aandeel in dit verhaal?

Feitelijk geen probleem. Zoals gezegd is degene die het dier aanmeldt bij het KWPN schuldig. Je kan het KWPN hooguit verwijten dat ze geen achterdocht kregen met een tweejarige.

Hoe kan het in Godsnaam zo zijn dat een 100% inteeltproduct gewone KWPN stamboekpapieren krijgt????
[/quote]
Oh, héél simpel. Kijk maar eens naar Hoogheid.

http://www.allbreedpedigree.com/hoogheid

Zonder een hengst als Hoogheid zagen de tuigpaarden er nu misschien wel anders uit. Inteelt is iets heel natuurlijks, dat in de natuur ook vaak voorkomt als een hengst meer dan drie jaar dezelfde kudde leidt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:50

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:24

Als we nooit an lijnen-of ineteelt hadden gedaan waren er nooit rasen onstaan, dus zo slecht is het niet.

En bij Zangersheide hebben ze een goedgekeurde hengst uit een broer x zus combi nl Rex Z (Robin Z x Ratina Z)

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:14

Het komt ook nog wel eens voor dat een losgebroken hengst een merrie dekt die dan toevallig ook door een andere stamboek hengst gedekt is. Dan is het toch nog lastig om te zien wie de vader is in sommige gevallen.

Er moest bij een kennis eens een kruising Haflinger merrie x Rijpaard hengst geboren worden, maar wat eruit kwam bleek toen ie uitgroeide toch echt 100% haflinger te zijn in plaats van ½ rijpaard met haflinger kleurtje. Deze had dus al wel zijn NRPS papieren met verkeerde vader. (later is dit paard overleden aan Rhino dus niet verkocht door de fokker met verkeerde vader op papier)

En inderdaad zullen we betreft inteeld maar niet naar mijn tuiger kijken want die heeft geloof ik wel 18x Oregon in zijn stamboom zitten tot 8 generaties terug.

bouwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:16

In het voorbeeld van het veulen is de hengst Jazz teruggekruisd met zijn eigen grootmoeder van moederkant: de merrie Warmante

Bij inteelt worden de eigenschappen fokzuiverder. Dit kan tot gevolg hebben dat negatieve eigenschappen naar voren komen. b.v. erfelijke afwijkingen. Maar ook de goede eigenschappen worden versterkt (meer fokzuiver) Inteelt is dus een manier om de positieve eigenschappen sneller fokzuiver te krijgen.

Ik zelf heb een merrie ( Roemer X Farn), en probeer meestal te kruisen met een hengst met Farn of met Roemer bloed. Niets mis mee.

In het geval van het stamboek. Ik neem aan dat het stamboek geen papieren afgeeft zonder dekbewijs.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:12

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:57

Beber schreef:
En in de natuur dan??????
Denk je nu echt dat vader denkt, OH NEE, DAT IS MIJN EENJARIGE , ERG HENGSTIGE , DOCHTER, DIE MAG IK NIET DEKKEN

Vandaar dat die eenjarige merries de kudde uitgaan. Er komt in de natuur erg weinig inteelt voor, daar zijn allerlei ingebouwde trucjes voor om dat te voorkomen. Wij mensen willen het argument natuurlijk wel graag gebruiken om onze fratsen recht te praten.....

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:58

Liezel1 schreef:
Heb je in de ijsland wereld al eens naar Ofeigur fra Flugumyri gekeken?

Daar gaan je haren van overeind staan en het is niet een te beschrijven die bloedlijnen!

Toch komt daar echt een tophengst uit, en is Ofeigur zelf een stamvader!

Hmm, zou daar al die zomereczeem dan door komen? Gebrek aan weerstand door inteeltdepressie? Interessant.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 00:01

Olympia96 schreef:

Natuurlijk vind ik lijnenteelt ook heel iets anders.

Wat is het verschil precies tussen inteelt en lijnteelt?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 09:57

Wat ik bedoelde, maar wat er niet staat, is dat ik het wat anders vind als er wat lijnen gemixed zijn een aantal generaties ervoor. Maar ik bedank ervoor als mijn huidige paard een product zou zijn uit een vader/dochter relatie.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:09

Wij hebben ook een inteelt product, met meerder malen inteelt a la dat veulen op de veiling in maren kessel.
Afgezien van een zoeloe onderlip is het een geweldige merrie met onbegrensd springvermogen en een heel goed karakter dat je niet laat zitten.

De link naar paardenfokken:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=52141

Souraya v Zadok (v Nimmerdor x marco polo, ritta sheila stam)
Moeder: ilse v Triton (ook uit ritta sheila stam) x topas x nimmerdor (de moederlijn loopt ook terug op sheila, nimmerdor merries zijn dezelfde).