Quidam de Revel gekloond (zie www.horses.nl)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Quidam de Revel gekloond (zie www.horses.nl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 14:01

Albertine_N schreef:
ehm dat veulen dat daar geshowd werd was duidelijk een arabier, leek niet eens op een guidam...

Klopt, is hierboven al gezegd:

...Pieraz Cryozootech Stallion (zo heet hij), de hengstkloon van de volbloedruin Pieraz die tweemaal wereldkampioen endurance werd tijdens zijn carrière.

Kloon van dit paard: http://endurance.pedigree.free.fr/Pedig ... umero=2854

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 14:57

Stel dat men Ferro kloont, dan kunnen ze deze toch zonder enige keuring en verrichtingsonderzoek goedkeuren?

Ze weten al wat er uit komt.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 15:02

Ja ook zoiets;

Guidam is nu gekloond en die kloon wordt ingeschreven bij Zangersheide. Het doel is ooit natuurlijk om hem als dekhengst te gebruiken.
Komt zo'n beest op de hengstenkeuring? Wordt ie automatisch goedgekeurd? Ook als zijn sperma bv niet deugd, of mss hij op de foto een bemerking heeft?
Je kunt het tegenover andere hengstenhoudrs toch niet maken zo'n dier gelijk goed te keuren zonder enige keuring vooraf, maar aan de andere kant -wat als hij naar de keuring gaat en niet wordt goedgekeurd?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 15:05

Albertine het is Quidam (Guidam is een zoon...)

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 15:11

aha

Frans is niet mijn sterkste kant weet jij alles van....

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 15:19

Albertine_N schreef:
Je kunt het tegenover andere hengstenhoudrs toch niet maken zo'n dier gelijk goed te keuren zonder enige keuring vooraf, maar aan de andere kant -wat als hij naar de keuring gaat en niet wordt goedgekeurd?

Ik zou het niet meer dan normaal vinden dat zo'n hengst ook wordt doorgelicht zodat hij aan de eisen voldoet (als er iets mis mee is kunnen ze er toch niet lang mee fokken, want ze krijgen geen merries meer aangeboden). Daarnaast kun je er wel vanuit gaan dat zo'n dier onder de allerbeste omstandigheden en ruiter zal worden opgeleid, daar zullen ze heus niet mee aanmodderen, is al veel te veel geld in gestoken om er risico mee te lopen. Of hij een verrichting zal moeten doen weet ik niet. Er is dan inmiddels zoveel geld in gestoken dat de eigenaar misschien liever puur adverteert met de gegarandeerde springaanleg die het dier zal doorgeven (neem tenminste aan dat die aanleg wel hetzelfde moet zijn?).

Ik ben zelf niet voor klonen, en in dit geval lijkt het me helemaal al puur en alleen om het geld te doen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 16:08

Het fokken met kloonproducten is in feite terugfokken. Ik geloof nooit dat je hierdoor verbetering doorvoert. Je bent toch continu weer aan het selecteren en ook moderniseren. Een hengst als Abgar heeft hele goede dingen gedaan voor de fokkerij maar als je hem nu zou gebruiken vraag ik me af of dat dat goed zal doen. Ik bedoel toendertijd hadden ze toch andere paarden.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 07:10

klopt helemaal

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:55

En toch fokken we hedendaags de goede dingen weg die die oudere hengsten wel hadden. Voornamelijk de hardheid, bot, massa en karakter. Nu zijn er veel bloederige fliphertjes met een teer fundament die het niet willen doen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:49

Voor de volledigheid een bericht uit de Paardenkrant van afgelopen woensdag (28/9):

Paardenkrant schreef:

Zangersheide schrijft klonen in

LANAKEN - Paris-Texas en Pieraz-Cryozootech werden zaterdag ingeschreven in Studbook Zangersheide. Het gaat om twee klonen, geboren op het bedrijf van Palmer.

Op Zangersheide werd tevens de identiteit van 'Paris-Texas' bekendgemaakt. Eric Palmer kreeg in Lanaken het pasje van Paris-Texas. Dat betreft een kloon van topvererver Quidam de Revel. Pieraz-Cryozootech is een kloon van het succesvolle endurancepaard Pieraz.

Volgend jaar wordt de geboorte verwacht van twee nieuwe klonen: één van het topspringpaard E.T. en een tweede van de Grand Prix-springhengst Calvaro Z.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:52

Dat is zeker zo. Zeker als het kwpn hengsten als Lingh gaat goedkeuren.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:55

Ik zou liever de goede merriestammen die we nu nog hebben "redden" dan weet ik veel wie gaan klonen.
We weten nu nog niet wat zo'n kloon gaat doen, terwijl we over de merriestammen plenty info hebben.

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:33

Ach ja, aan die klonen is vaak nog een hele hoop mis. Ze hebben een slechte, zwakke gezondheid, leven korter of hebben gebreken. Het is op dit moment nog heel moeilijk om een perfecte kloon te verkrijgen van een dier. Dus ik zou zeggen, maak je niet al te druk, want er zitten nog een heleboel haken en ogen aan klonen.