[TI] hellup: wie heeft of kent een roankleurige tinker????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Re: hellup: wie heeft of kent een roankleurige tinker????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:48

Het Roan is ook een schimmel factor waarbij de witte haren met de haren van de basiskleur vermengd zijn. De uiteinden van het paard (hoofd, manen, staart en benen) behouden hun basiskleur.

Roan komt voor op iedere kleur, achter de naam van de kleur komt dan "roan" te staan. Voor roan op bruin, zwart en vos worden ook wel de termen bruin-, zwart- en rood- schimmel gebruikt. Daarnaast noemt men deze paarden ook wel moorkopschimmels.

Ook Roan is dominant en moeten alle roan gekleurde paarden tenminste één Roan ouder hebben. De Roan factor wordt aangegeven met RnRn.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:49

zo kun je via google met het intikken van roan en paard veel meer lezen dan weet je zeker dat het een roan is

Enya_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 01:35

hallo Rommulus
heel erg bedankt voor je informatie dan is het eigelijk best wel appart dat je paard wit is en de kleuren van de vlekken veranderen dan toch? zo kom je alweer vanalles te weten ik dacht dat roan kleur gewoon over het hele lichaam zat met uitzondering van hoofd , staart, en manen en benen . mijn paard staat gewoon onder roan ingeschreven niet bruin / vos enz ... roan. maar ik ga even op google kijken je krijgt hier nog wel reaktie van me op groetjes annelies

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 08:35

Ik zie hier echter ook paarden voorbij komen die niet Roan zijn, maar stekelharig... Dat is weer wat anders.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:06

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:55

Mijn Angel is stekelharig zwartbont. Althans dat dacht ik en zo is ze ook ingeschreven. Ze heeft dit jaar twee veulens gehad, waarvan 1 zwartbont was en de andere ook stekelharig.

Fotootje:
Afbeelding

In de zomer met veel zon kleurt het zwarte donkerbruiner. In de winter weet ik het nog niet, want ze is nog niet lang bij ons: afwachten dus.
Ik denk dat ginger stekelharig is, maar zeker ben ik niet.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 18:25

Heb je geen duidelijkere foto van Ginger? Is het niet gewoon een lichtere vachtkleur..?? Of zijn het echt witte haartjes tussen donkere haartjes, zoals op de detailfoto hierboven?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 18:37

ik heb helaas geen duidelijkere fotos maar het zijn idd witte haartjes ertussendoor, en ze heeft het alleen net na de rui van winter naar zomervacht tot halverwege de zomer.