Met een relaxed ritje(2 uurtjes met wat stap,draf,galopje) is hij alleen onder het zadel en voor wat nat.
Ga ik een lange rit(4 uur) maken dan natuurlijk wel flink wat zweet op zijn lijf en schuim tussen de billen
maar Quint is vrij vlot weer op adem.Dat is eigenlijk het enige waar ik op let, dat hij weer op adem is en zijn lijf weer wat aan het opdrogen is....
Ik geef hem zeg maar een "cool down" richting huis...geen drukke/spannende dingen meer voor hem maar lekker lang teugeltje terugstappen.
Ik gooi nooit een zweetdeken of wat dan ook op,hij krijgt na een flinke rit een behoorlijke dot hooi in zijn schuilstal en kan daarna zo weer naar buiten lopen.
Dit doe ik zomer en winter....al vriest het 10 graden.
Nog nooit geen problemen mee gehad,ook zie ik niet dat hij het koud heeft,verkouden/of stram op de spieren is.
Hij staat 24/7 buiten ....bos met schuilstal thuis of in de wei ietsje verderop.
ik dacht ook altijd dat zo'n "deken" model een jachtmodel was, maar hier dus helemaal kaal op benen en "zadeldekje" na
... vaag
..hij heeft dus ook nooit een deken op, alleen als het continu stormt en regent en flink koud is, dan krijgt hij s'nachts een regendeken op, een dunne zonder voering zodat hij droog blijft, maar dat is echt alles, als je eenmaal begonnen bent met scheren, en dekens tja dan heb je ze niet zomaar weer "hard" Een paard in de natuur die door een roofdier achterna is gezeten sterft ook niet aan een koudje omdat hij nat is van het zweet..