[TI] Tinkers....zweet die van jullie ook zo snel en veel ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cars

Re: Tinkers....zweet die van jullie ook zo snel en veel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:01

Hier valt het wel mee met zweten....
Met een relaxed ritje(2 uurtjes met wat stap,draf,galopje) is hij alleen onder het zadel en voor wat nat.
Ga ik een lange rit(4 uur) maken dan natuurlijk wel flink wat zweet op zijn lijf en schuim tussen de billen maar Quint is vrij vlot weer op adem.

Dat is eigenlijk het enige waar ik op let, dat hij weer op adem is en zijn lijf weer wat aan het opdrogen is....
Ik geef hem zeg maar een "cool down" richting huis...geen drukke/spannende dingen meer voor hem maar lekker lang teugeltje terugstappen.

Ik gooi nooit een zweetdeken of wat dan ook op,hij krijgt na een flinke rit een behoorlijke dot hooi in zijn schuilstal en kan daarna zo weer naar buiten lopen.
Dit doe ik zomer en winter....al vriest het 10 graden.

Nog nooit geen problemen mee gehad,ook zie ik niet dat hij het koud heeft,verkouden/of stram op de spieren is.
Hij staat 24/7 buiten ....bos met schuilstal thuis of in de wei ietsje verderop.

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:09

hoe doen de mensen dat die hun tinker scheren na het rijden?
Hebben jullie verschillende dekens: 200 en 300 grams of doen jullie het met 1 deken. Ik ben zelf nl bang dat ze kou gaat vatten als ik geen deken op doe

En hoe doe je het na het rijden? eerst ee nzweetdeken , dat snap ik ,maar dan moet je toch een half uur wachten voordat je de winterdeken erop kan leggen?

ik heb Taryn nu nog dekenloos, wil ik het liefste ook zo houden, maar haar vacht is nu al zo dik dat ze na een ritje van 1 uur al weer drijfnat is, en dat wordt alleen nog maar erger naarmate het winter wordt, dat weet ik nog van vorig jaar. Toen was ze soms wel eens de hele nacht nat, maar ziek werd ze er niet van. Dus ik zit te twijfelen wat ik het beste kan doen, scheren of niet.
Maar ja ze gaat overdag wel weer naar buiten en meestal is ze dan wel weer snel droog

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:39

Als rose geschoren is rij ik in met een uitrij deken op,als ze lekker warm is gaat die af.
Als we klaar zijn gaat hij weer op en gaan we uitstappen.

Ze is dan zo droog,en op stal krijgt ze haar stal deken op.
Als het erg koud wordt gaat daar nog een deken overheen.
Als je paard geschoren is moet je echt een deken op doen op stal!

En nee je hoeft geen half uur te wachten na het rijden hoor.
Je zal zien dat hij zo droog is na het uitstappen,en dan kan je gewoon meteen op stal een staldeken op doen.
En ook overdag op het land moet een geschoren paard een goed en warm regen deken op!

En een hele nacht nat lijkt mij niet echt bevoordelijk voor de spieren.

Ik begin met een 300 grams deken.
En als het gaat vriezen gaat daar nog een onderdeken onder die is geloof ik 200 grams

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:58

Rose is best wel een beetje een verwend nest ,en heeft het snel wat frisjes.
Terwijl een ander tinkie bij ons op stal genoeg heeft aan een 200 gram dekentje en het nog warmpjes heeft.
Dus wat ik ook wil zeggen,niet alle tinkies zijn het zelfde.
Dus is voelen aan je paardje zeer belangrijk!

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:32

Die verschillen merk ik bij onze tinks ook. Djana staat gewoon te zweten op stal met dat mega dik haar en Babse daarintegen heeft nergens last van, ze heeft dan ook niet zoveel haren als Djana maar zo zie je maar weer het verschil in vacht.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:06

Connor wordt zo geschoren dat hij zonder deken naar buiten kan> Dus ook geen deken met rijden of zo. Alleen als het heel erg hard vriest (-10 of kouder) krijgt hij een dunne zomerdeken op snachts. Dat is alles.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:11

In welk model wordt hij dan geschoren.?
Dat zou idd ook nog een optie kunnen zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:23

Model is dacht ik een half jachtmodel. Wat eraf gaat is een grote driehoek aan de voorkant van zijn hals. Van ongeveer een hand boven zijn boegpunt (ivm mentuig) tot 10 cm onder zijn keel. Aan de bovenkant smal aan de onderkant ongeveer20 cm.

Bij zijn flanken/liezen gaat ook een driehoek af van vlak onder zijn haarkruin (zodat het regenwater niet over het geschoren gedeelte komt maar wordt tegengehouden door de haarpluk) in zijn lies tot daar waar de smalle liesplooi zit. Ook hier weer aan de bovenkant smal en aan de onderkant ongeveer 20 cm.

Als je paard hierdoor nog teveel zweet kun je onder de buikspiergroef nog een strook weghalen (10/15 cm) van achter de singel plaats tot het kaalgeschoren stuk van de lies. Eventueel kun je dan ook nog aan de binnen of achterkant van de achterbenen het bovenste gedeelte wegscheren tot ongeveer de hak.

Met dit model zijn de plekken vrij waar ze het meeste zweten maar hebben ze nog genoeg haar om bij regen niet helemaal nat te worden. Bij Connor werkt het weghalen van de drie driehoeken al voldoende. Hierdoor komt hij niet drijfnat binnen na een hele dag klooien in de bak.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:33

Ja dat zou natuurlijk ook een hele goed optie kunnen zijn.
Zit je ook niet met dekentjes te rotzooien.

Roosje gaat helemaal kaal,dus dan is een dekentje wel nodig.
Voor in de ring vind ik een jacht model niet zo heel mooi.

Maar zo lang je lekker aan het trainen bent,zou dat de beste optie zijn idd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:59

Het uiterlijk makt mij helemaal niks uit. Al zou het voor wedstrijd zijn. het gaat erom dan dat je paardje schoon is.

Bij helemaal kaal moet je wel een deken opgooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:22

heb je daar een foto van karuna?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:48

Nee nog niet. Vorig jaar ben ik het vergeten. Dit jaar is hij nog niet geschoren omdat het nog niet nodig is.

Ik zal ook eens op internet gaan neuzen of ik wat kan vinden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:52

Ik heb altijd gedacht dat het het jachtmodel was maar het heet dus anders.

In deze link staat dudelijk uitgelegd welk model wat is. Connor heeft dus het zeer lage streep model met wat extra's .

http://www.whoa.nl/scheren.htm

In de zomer heeft hij ongeveer het hoog streep model zonder het gedeelte over zijn achterbenen heen

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:24

Rose krijgt dus een jacht model

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:43

En daar hebben ze echt een deken bij nodig.

Zoals ook in de beschrijving staat zijn de streep modellen dus echt bedoelt voor paarden die ook buiten staan.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:13

Ontzettend zweet ze! En alleen maar omdat ze erg senuwachtig is!? denk ik.. (verzorgtinker)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:18

ik dacht ook altijd dat zo'n "deken" model een jachtmodel was, maar hier dus helemaal kaal op benen en "zadeldekje" na ... vaag

de IJslander krijgt dus altijd zo'n zeer laag streepmodel

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:41

Rose met haar.
Afbeelding
Rose 2 jaar geleden haar eerste scheer beurt.
Met schuin aflopend patroon bij haar benen.
Afbeelding

Grappige toverbal is het

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:50

kaaal. is dat. Grid dat dacht ik dus ook. Omdat ze bij de jacht soms stilstaan en ze daarom meer haar moeten hebben.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:04

De mijne zweet ook snel, maar hij is ook van het zware typje..ook zweet hij behoorlijk na...in de winter staat hij ook dag en nacht op de wei, dan laat ik hem na het rijden even een half uurtje binnen staat wat hooi eten, en daarna gaat hij gewoon de wei op, hij is dan afgekoelt, de vacht van een paard werkt hetzelfde als een zweetdeken, ik doe dit al 7 jaar zo met hem, en hij is nog nooit een dag ziek of verkouden geweest. ..hij heeft dus ook nooit een deken op, alleen als het continu stormt en regent en flink koud is, dan krijgt hij s'nachts een regendeken op, een dunne zonder voering zodat hij droog blijft, maar dat is echt alles, als je eenmaal begonnen bent met scheren, en dekens tja dan heb je ze niet zomaar weer "hard" Een paard in de natuur die door een roofdier achterna is gezeten sterft ook niet aan een koudje omdat hij nat is van het zweet.. .veel hooi voeren, zo blijft het lichaam van je paard op temperatuur, de vertering van het hooi zorgt er nl voor dat er veel warmte geproduceerd wordt in je paard, zijn natuurlijke kacheltje...Ik veroordeel trouwens niemand hoor, iedereen gaat met zijn paard om zoals je zdenkt dat het goed is...mijn andalusier heeft wel een deken op in de winter, ook hij staat 24/7 buiten..en als het echt koud en nat is heeft hij een 300 grams waterdichte deken op...nu alleen s'nachts een regendeken...hij trekt het niet anders...maar ja hij komt dan ook uit de binnenlanden van Andalusie waar het nu nog steeds tussen de 30 en 35 graden is...dat kan je dan natuurlijk ook niet verwachten...hoewel hij al aardig aan het klimaat gewend is na 3 jaar bij mij wonen...

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:39

Ik ben het helemaal met je eens hoor.
Maar ze leeft nu eenmaal niet meer in de natuur.
Rose is ook nog nooit verkouden geweest(ff afkloppen)
En het gaat er ook denk ik niet om of ze wel of niet verkouden geraken.
Maar het is een kwestie van voorzichtig met de bespiering om gaan!

Kijk als ze niet aan sport doet,helemaal met je eens!
Maar wij doen nu eenmaal een beetje aan sport,en dan is het voor roos het beste als ze snel droog is,en snel een lekker warm en droog dekje opkrijgt.

En ieder moet echt zelf doen wat die het beste voor zijn stinkert vind hoor.
Het liefst heb ik ook zo,n lekkere dikke teddy beer.
Maar het gaat gewoon niet met zo,n bontjas aan.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:43

Sox zweet ook best snel. Ze is ook van het zwaardere type en ik laat haar behoorlijk tempo rijden. Als het boven de 10 graden is en zeker met een zonnetje erbij zet ik haar weer zó in de wei, kan ze lekker natuurlijk opdrogen tijdens het grazen. Als het kouder wordt gaat ze in d'r box of doe ik haar zweetdeken om en daarop evt. haar buitendeken die ik er na een uur weer afhaal. Toen ik nog in de binnenbak leste droop het zweet het echt vanaf. Dat is dan toch een verschil met een warm- of koudbloed....

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:38

Koot zweet ook snel, maar hij heeft geen zweetdeken nodig, zijn vacht doet precies hetzelfde als wat de zweetdeken doet.