Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

lachmar schreef:Tuurlijk blijft fokken gokken, maar voor een groot deel heb je het toch ook wel zelf in de hand.
Zeker als je al een paar veulens hebt gehad en je weet hoe je merrie doorfokt.
En een goeie merrrie is al het halve werk of meer.

libke schreef:.Maar met een doodgewoon papier of een merrie waar je gaan verhaaltje kan bijpraten over haar familie/nakomelingen heb je gewoon geen vraag dat is de harde realiteit .Fokken is gokken is voor mij de grootste onzin met goed x goed heb je zo ontzettendmaal meer kans op een goed sportpaard dan uit een slechte x slechte, de enige gok is het geslacht en de kleur,de rest heb je zelf in de hand
[***] schreef:jou 2 jarige merrie heeft toch ook een gebrek! die heeft zomerexceem en ja dat is ook erfelijk. dus veel plezier met het veulen.
Gitta schreef:Als eerste aan de TS begrijp dat een merrie van jou een 2 jarige drachtig is onbedoeld en zo te lezen valt half bokt over je heen!!!!
Aan jou succes met de dracht en hopen op een leuk veulen dan maar .In hoeverre het nadeel kan hebben voor de merrie geen idee ik ken in mijn omgeving meerdere 3 jarige met een veulen aan de voet en die zien er allemaal prima uit!!!
Gitta schreef:Iedereen heeft zo zijn eigen mening over fokken en wat goed en slecht is sommige mensen vragen hulp aan mensen die er meer kijk op hebben door ervaring!
Allemaal prima maar vaak ben je door teveel van die hulp spreek uit ervaring het spoor helemaal bijster.
Laten we naar elkaar toe eens iets toleranter zijn. Ikzelf ben een hobbyfokker of vermeerderaar zoals dat mij meerdere malen verteld is hier op bokt.
Heb ook hulp gevraagd bij het zoeken van een hengst voor mijn merrie en heb aan sommige reacties heel veel gehad daarvoor nog mijn dank!!
Kreeg tientallen totaal verschillende hengsten gepbt door mensen waarvan ik bij meerdere dacht uh heb er echt geen verstand van maar hoe kunnen ze die hengst aanraden voor mijn merrie!!
Ook zeker hengsten waar ik me verder in verdiept heb uiteindelijk heb ik een keus gemaakt en ben met het resultaat voor nu onzettend tevreden !
Hoe dat op langere termijn is moeten we afwachten voor nu heeft de hengst de merrie goed aangevuld en verbeterd .Nu heb ik zeker niet het perfecte veulen verre van maar denk wel dat het een leuk rijpaard zou kunnen worden voor mij en daar het ik het voor gefokt!!!
Volgens mij blijft fokken toch zeker nog altijd gokken tuurlijk kun je de kansen op wat je wilt vergroten en dingen proberen uit te sluiten maar goed x goed is niet altijd goed zou het fokken wel een stuk makkelijker maken!!
Wat betreft dat hengsten geselecteerd worden mede op gezondheid vind ik knap, je kunt echt niet alles uitsluiten dat willen we wel heel graag.
Hoe dan ook mischien kunnen we gewoon onze mening en advies geven zonder een ander gelijk af te branden!!!!
Desiree schreef:Die hobbyfokkers waar Jeroen het over had, hadden merries die vaak niet eens ooit ook maar iets gepresteerd maar ze vonden het zo leuk om er een veulentje bij te hebben.
Desiree schreef:Je laat jezelf mooi kennen Anoukie, goed gezegd! Jij bent niet aan het discusieren, jij bent moedwillig aan het hakken. En daar gaat het jou ook om, om het hakken.
johnnie schreef:en zo is het nu ook met paarden. het is Big Business, fok maar raak. Het gaat de verkeerde kant op mensen. Ik moet zelfs zeggen het gaat de verkeerde kant op met de mensen.
,geen big business voor mij dus johnnie schreef:Ik ben 53 en ben kort op mijn pensioen. Ik kreeg mijn eerste hond toen ik 4 was en deze is 15 jaar geworden. Een bouvier.
Ik ben uit hobby begonnen in 1968 aan dressuur met honden. Ik had toen een Hollandertje. Deze hobby heb ik jaren gedaan en ben professioneel politiehonden gaan opleiden medio 1982. Ik heb 6 honden op de keuring gebracht. Allemaal eigen fok dus van pup af aan opgeleid en op de keuring gebracht. Ik ben gestopt met honden dressuur na het overleiden van mijn bouvierteef Cheetah want er waren geen goede honden meer te vinden.
Ja van die beddezijkers zoals Dafzicht en consorte. Het ras is ten ondergegaan aan die broodfokkers, en zo is het nu ook met paarden. het is Big Business, fok maar raak. Het gaat de verkeerde kant op mensen. Ik moet zelfs zeggen het gaat de verkeerde kant op met de mensen.
Lijkt wel of schizofrenie volksziekte nr 1 wordt.
sarabande schreef:Maar Buc daar is de prijs dan toch ook naar???
jubeltje schreef:Jij ook niet, alleen je gelijk aan het halen. Als dit topic echt is om te discusseren over hobbyfokkers en proffesioneel, ok, maar ik krijg niet eht idee dat het jou bedoeling was.
Bucephalus schreef:Zekers! Voor die prijs koop je tegenwoordig nauwelijks een goed veulen.
sarabande schreef:Dan schijt die man achteraf toch in zijn eigen portemonee, want een waar je weinig voor krijgt, eet net zoveel tot hij 3 is dan eentje waar wat meer achter zit.
Dus alleen al uit financieel oogpunt ben je als fokker beter bezig wanneer je zorgvuldig selekteerd als je een hengstenkeuze maakt.
Desiree schreef:jubeltje schreef:Jij ook niet, alleen je gelijk aan het halen. Als dit topic echt is om te discusseren over hobbyfokkers en proffesioneel, ok, maar ik krijg niet eht idee dat het jou bedoeling was.
Gelijk op wat voor gebied? Omdat ik dat veulen niet laat afspuiten? Want jullie vinden dus dat ik dat zou moeten doen.
Ik sta echt verbaasd van die onredelijke opmerkingen hier. Jullie lezen volgens mij niet eens wat ik schrijf. Volgens mij doet het er niet eens toe WAT ik schrijf!
Bucephalus schreef:Ik ben twee weken geleden naar een paard (hengst) gaan kijken voor een bekende. Het was een driejarige, zonder papieren, ik bedoel dan erkende papieren.
De vader was een niet goedgekeurde telg uit de Utopia-stam waar meerdere ggh. uit voortkomen. De moederlijn van de driejarige (KWPN)heeft veel predikaten en sportprestatie. De fokker, een op het KWPN afgeknapte mijnheer, ging niet naar de keuringen en dekte zijn merries met zijn eigen hengst (volgens mij zonder enige notie, had meer verstand van schapen en koeien) Het fokproduct was echter helemaal niet verkeerd, dus was de koop snel gesloten. De hengst kwam uit bewezen lijnen en dan maakt het niet veel uit. Voor een merrie vind ik het een ander verhaal, tenminste als je daarmee wilt fokken.
Er zijn goedgekeurde hengsten met in de moederlijn veulenboekers, bijv. van Amor. Nobility en Troy stammen uit een lijn waarin een niet-geregistreerde hengst zit.