al het gezever over fokken ten spijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lachmar

Re: al het gezever over fokken ten spijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:51

Tuurlijk blijft fokken gokken, maar voor een groot deel heb je het toch ook wel zelf in de hand.
Zeker als je al een paar veulens hebt gehad en je weet hoe je merrie doorfokt.
En een goeie merrrie is al het halve werk of meer.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:00

lachmar schreef:
Tuurlijk blijft fokken gokken, maar voor een groot deel heb je het toch ook wel zelf in de hand.
Zeker als je al een paar veulens hebt gehad en je weet hoe je merrie doorfokt.
En een goeie merrrie is al het halve werk of meer.

Dat is wat ik bedoel, maar dan in andere bewoordingen.

Een hengst met gewenste eigenschappen x een merrie met gewenste eigenschappen geeft een grote kans op een nakomeling met gewenste eigenschappen, maar geen garantie. Er is méér wat je niet zelf in de hand hebt dan alleen kleur en geslacht.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:06

Er zit naar mijn idee in de hele sportfokkerijk ook veel selffullfilling prophecy. Een paard dat bij een topsporter goed loopt is veel gevraagd en dus duurder en komt daardoor ook vaak bij een betere ruiter terecht, etc

Ik ben het helemaal eens dat de moederlijn minstens zo belangrijk is en wat de nafok van een merrie heeft gedaan. Daar wordt overigens lang niet altijd veel aandacht aan besteed. Veel (amateur)ruiters kicken vooral op pappies en kijken veel minder naar de moederlijn. Als je daar nog bijtelt dat een gemiddelde topper die Anky en consorten staat door een gemiddelde ruiter vrijwel niet is te hanteren, dan vraag ik me niet meer af waarom er in africhtingsstallen zoveel probleempaarden met een mooi papier staan

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:30

Was een poosje afgeleidt van FA wegens drachtigheid van mijn merrie maar lees nu weer vaak mee en dacht goh nu reageer ik weer eens
Als eerste aan de TS begrijp dat een merrie van jou een 2 jarige drachtig is onbedoeld en zo te lezen valt half bokt over je heen!!!!
Aan jou succes met de dracht en hopen op een leuk veulen dan maar .In hoeverre het nadeel kan hebben voor de merrie geen idee ik ken in mijn omgeving meerdere 3 jarige met een veulen aan de voet en die zien er allemaal prima uit!!!
Iedereen heeft zo zijn eigen mening over fokken en wat goed en slecht is sommige mensen vragen hulp aan mensen die er meer kijk op hebben door ervaring!
Allemaal prima maar vaak ben je door teveel van die hulp spreek uit ervaring het spoor helemaal bijster.
Laten we naar elkaar toe eens iets toleranter zijn. Ikzelf ben een hobbyfokker of vermeerderaar zoals dat mij meerdere malen verteld is hier op bokt.
Heb ook hulp gevraagd bij het zoeken van een hengst voor mijn merrie en heb aan sommige reacties heel veel gehad daarvoor nog mijn dank!!
Kreeg tientallen totaal verschillende hengsten gepbt door mensen waarvan ik bij meerdere dacht uh heb er echt geen verstand van maar hoe kunnen ze die hengst aanraden voor mijn merrie!!
Ook zeker hengsten waar ik me verder in verdiept heb uiteindelijk heb ik een keus gemaakt en ben met het resultaat voor nu onzettend tevreden !
Hoe dat op langere termijn is moeten we afwachten voor nu heeft de hengst de merrie goed aangevuld en verbeterd .Nu heb ik zeker niet het perfecte veulen verre van maar denk wel dat het een leuk rijpaard zou kunnen worden voor mij en daar het ik het voor gefokt!!!

Volgens mij blijft fokken toch zeker nog altijd gokken tuurlijk kun je de kansen op wat je wilt vergroten en dingen proberen uit te sluiten maar goed x goed is niet altijd goed zou het fokken wel een stuk makkelijker maken!!

Wat betreft dat hengsten geselecteerd worden mede op gezondheid vind ik knap, je kunt echt niet alles uitsluiten dat willen we wel heel graag.

Hoe dan ook mischien kunnen we gewoon onze mening en advies geven zonder een ander gelijk af te branden!!!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 15:57

libke schreef:
.Maar met een doodgewoon papier of een merrie waar je gaan verhaaltje kan bijpraten over haar familie/nakomelingen heb je gewoon geen vraag dat is de harde realiteit .Fokken is gokken is voor mij de grootste onzin met goed x goed heb je zo ontzettendmaal meer kans op een goed sportpaard dan uit een slechte x slechte, de enige gok is het geslacht en de kleur,de rest heb je zelf in de hand

Dat is waar. En toch zegt dat nog niet altijd iets over de kwaliteit van het paard. WAnt het kan ook een beetje berusten op vooroordelen waardoor het dier nooit de kans zal krijgen om zichzelf waar te maken.

[***] schreef:
jou 2 jarige merrie heeft toch ook een gebrek! die heeft zomerexceem en ja dat is ook erfelijk. dus veel plezier met het veulen.

Meen je dat echt ja?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 16:07

Gitta schreef:
Als eerste aan de TS begrijp dat een merrie van jou een 2 jarige drachtig is onbedoeld en zo te lezen valt half bokt over je heen!!!!
Aan jou succes met de dracht en hopen op een leuk veulen dan maar .In hoeverre het nadeel kan hebben voor de merrie geen idee ik ken in mijn omgeving meerdere 3 jarige met een veulen aan de voet en die zien er allemaal prima uit!!!

Eigenlijk is dat helemaal niet de issue hier en het lag ook niet in mijn bedoeling om daar op terug te komen. Kijk, dat mijn 2 jarige drachtig is, heeft met fokken niets te maken. Fokken is mijns inziens een bepaald beleid: een hengst zoeken bij jouw merrie en ook een bepaald fokdoel voor ogen hebben. DAt heb ik gedaan bij 2 van mijn merries en ik heb mijn best gedaan maar het kan toch nog altijd heel anders uitpakken. Ik heb 1 stermerrie die prok gekeurd is en waarmee vorig jaar een veulen van Calvados is gefokt dat op de veiling in Deurne is weggegaan voor 19000 euro. 19000 euro voor een belofte die misschien niet uitkomt maar goed. De merrie komt uit een moeder die ZZ gesprongen heeft die op haar beurt uit een nationaal springende moeder komt. Ik heb een fokdoel: mooi paard dat zowel elastisch is in het lijf en goed in dressuur als dat kan springen en bovenal met een karakter dat ook door mindere ruiters goed te rijden is.

Ik heb nog een merrie die uit een hele mooie moederlijn komt. Moeder heeft veel stermerries gefokt en zij komt weer uit een moeder die zelfs 2 goedgekeurde zonen zou hebben gefokt. HEb alles nageplozen. Deze merrie (het wordt haar 1e veulen, mogelijk ook het laatste dus als fokmerrie zal ze nooit beoordeeld kunnen worden) mocht op bepaalde punten wat verbeterd worden, en ik heb er een hengst bij gezocht die die eigenschappen goed had.

Ik denk dat ik nu goed mijn best gedaan heb. Ik heb dekgeld betaald, goed nagedacht, goed naar mijn merries gekeken op een objectieve manier. MAar ik ben natuurlijk niet ervaren, het is de eerste keer. MIsschien heb ik toch wel helemaal de verkeerde keuze gemaakt.

Ik snap dan niet dat mensen zoals janne die zo blijven zeiken over die ene 2 jarige van mij die eigenlijk niet drachtig had moeten worden. Dat gedrag zegt trouwens veel meer over die mensen dan over mijn fokken.

Gitta schreef:
Iedereen heeft zo zijn eigen mening over fokken en wat goed en slecht is sommige mensen vragen hulp aan mensen die er meer kijk op hebben door ervaring!
Allemaal prima maar vaak ben je door teveel van die hulp spreek uit ervaring het spoor helemaal bijster.
Laten we naar elkaar toe eens iets toleranter zijn. Ikzelf ben een hobbyfokker of vermeerderaar zoals dat mij meerdere malen verteld is hier op bokt.
Heb ook hulp gevraagd bij het zoeken van een hengst voor mijn merrie en heb aan sommige reacties heel veel gehad daarvoor nog mijn dank!!
Kreeg tientallen totaal verschillende hengsten gepbt door mensen waarvan ik bij meerdere dacht uh heb er echt geen verstand van maar hoe kunnen ze die hengst aanraden voor mijn merrie!!
Ook zeker hengsten waar ik me verder in verdiept heb uiteindelijk heb ik een keus gemaakt en ben met het resultaat voor nu onzettend tevreden !
Hoe dat op langere termijn is moeten we afwachten voor nu heeft de hengst de merrie goed aangevuld en verbeterd .Nu heb ik zeker niet het perfecte veulen verre van maar denk wel dat het een leuk rijpaard zou kunnen worden voor mij en daar het ik het voor gefokt!!!

Volgens mij blijft fokken toch zeker nog altijd gokken tuurlijk kun je de kansen op wat je wilt vergroten en dingen proberen uit te sluiten maar goed x goed is niet altijd goed zou het fokken wel een stuk makkelijker maken!!

Wat betreft dat hengsten geselecteerd worden mede op gezondheid vind ik knap, je kunt echt niet alles uitsluiten dat willen we wel heel graag.

Hoe dan ook mischien kunnen we gewoon onze mening en advies geven zonder een ander gelijk af te branden!!!!

precies!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:17

Desiree schreef:
Die hobbyfokkers waar Jeroen het over had, hadden merries die vaak niet eens ooit ook maar iets gepresteerd maar ze vonden het zo leuk om er een veulentje bij te hebben.

Maar kan me niet voorstellen dat die hobbyfokkers gingen fokken met de jaarlinghengst van de buurman, sorry... Veel hobbyfokkers kiezen nl. ook voor ggk hengsten, welk stamboek dan ook.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 16:21

Je laat jezelf mooi kennen Anoukie, goed gezegd! Jij bent niet aan het discusieren, jij bent moedwillig aan het hakken. En daar gaat het jou ook om, om het hakken.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:02

Desiree schreef:
Je laat jezelf mooi kennen Anoukie, goed gezegd! Jij bent niet aan het discusieren, jij bent moedwillig aan het hakken. En daar gaat het jou ook om, om het hakken.

Jij ook niet, alleen je gelijk aan het halen. Als dit topic echt is om te discusseren over hobbyfokkers en proffesioneel, ok, maar ik krijg niet eht idee dat het jou bedoeling was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:05

ik ben het eigenlijk wel met anoukie eens, en desiree, je vraagt er ook om met het openen van dit topic.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:30

Ik ben 53 en ben kort op mijn pensioen. Ik kreeg mijn eerste hond toen ik 4 was en deze is 15 jaar geworden. Een bouvier.

Ik ben uit hobby begonnen in 1968 aan dressuur met honden. Ik had toen een Hollandertje. Deze hobby heb ik jaren gedaan en ben professioneel politiehonden gaan opleiden medio 1982. Ik heb 6 honden op de keuring gebracht. Allemaal eigen fok dus van pup af aan opgeleid en op de keuring gebracht. Ik ben gestopt met honden dressuur na het overleiden van mijn bouvierteef Cheetah want er waren geen goede honden meer te vinden.

Ja van die beddezijkers zoals Dafzicht en consorte. Het ras is ten ondergegaan aan die broodfokkers, en zo is het nu ook met paarden. het is Big Business, fok maar raak. Het gaat de verkeerde kant op mensen. Ik moet zelfs zeggen het gaat de verkeerde kant op met de mensen.

Lijkt wel of schizofrenie volksziekte nr 1 wordt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:41

johnnie schreef:
en zo is het nu ook met paarden. het is Big Business, fok maar raak. Het gaat de verkeerde kant op mensen. Ik moet zelfs zeggen het gaat de verkeerde kant op met de mensen.

Paarden is niet Big Bussiness, maar pure hobby, meestal moet er geld bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:45

Dat big business mag je me dan uitleggen, want de paarden zijn op het moment niet veel waard, uitgezonderd de toppers want die blijven altijd duur. Fokken is leuk, en een hobby kost geld, de gemiddelde fokkerij zal hoogstens kostendekkend zijn. Dus broodfokkers nou nee, de meeste paarden worden voor het plezier gehouden en er wordt voor het plezier mee gefokt, niks broodfokkers dus. Meteen de onzin van dit topic; hobbyfokkers of professionele fokkers, je kunt het volgens mij niet in een hokje stoppen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:52

Big business blijft het alleen voor de handelaren die de goede paarden in hun stallen krijgen : jonge paarden met heel veel talent en paarden die bewezen hebben het grote werk in hun te hebben daarvoor staan er bij wijze van spreken elke week tien klanten op de stoep maar alles daaronder en ook fokken moet je op toeleggen . Daarom fok ik enkel met bewezen verervers en goede moederlijnen . Die geraak je nog goed kwijt maar als grote liefhebber gaat dat geld dan weer in een interressante merrie en een nog betere dek ,tja ,geen big business voor mij dus

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:01

Ik ben twee weken geleden naar een paard (hengst) gaan kijken voor een bekende. Het was een driejarige, zonder papieren, ik bedoel dan erkende papieren.
De vader was een niet goedgekeurde telg uit de Utopia-stam waar meerdere ggh. uit voortkomen. De moederlijn van de driejarige (KWPN)heeft veel predikaten en sportprestatie. De fokker, een op het KWPN afgeknapte mijnheer, ging niet naar de keuringen en dekte zijn merries met zijn eigen hengst (volgens mij zonder enige notie, had meer verstand van schapen en koeien) Het fokproduct was echter helemaal niet verkeerd, dus was de koop snel gesloten. De hengst kwam uit bewezen lijnen en dan maakt het niet veel uit. Voor een merrie vind ik het een ander verhaal, tenminste als je daarmee wilt fokken.

Er zijn goedgekeurde hengsten met in de moederlijn veulenboekers, bijv. van Amor. Nobility en Troy stammen uit een lijn waarin een niet-geregistreerde hengst zit.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 30-08-05 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:04

Maar Buc daar is de prijs dan toch ook naar???

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 18:05

johnnie schreef:
Ik ben 53 en ben kort op mijn pensioen. Ik kreeg mijn eerste hond toen ik 4 was en deze is 15 jaar geworden. Een bouvier.

Ik ben uit hobby begonnen in 1968 aan dressuur met honden. Ik had toen een Hollandertje. Deze hobby heb ik jaren gedaan en ben professioneel politiehonden gaan opleiden medio 1982. Ik heb 6 honden op de keuring gebracht. Allemaal eigen fok dus van pup af aan opgeleid en op de keuring gebracht. Ik ben gestopt met honden dressuur na het overleiden van mijn bouvierteef Cheetah want er waren geen goede honden meer te vinden.

Ja van die beddezijkers zoals Dafzicht en consorte. Het ras is ten ondergegaan aan die broodfokkers, en zo is het nu ook met paarden. het is Big Business, fok maar raak. Het gaat de verkeerde kant op mensen. Ik moet zelfs zeggen het gaat de verkeerde kant op met de mensen.

Lijkt wel of schizofrenie volksziekte nr 1 wordt.

ik ben het wel met je eens wat broodfokkers betreft bij honden. Maar bij paarden heb je die er inderdaad ook tussen. Maar wanneer is iemand bij de paarden dan een broodfokker en wanneer is er dan iemand een gewone of een goede fokker? Want weet je, bij honden is er nog wel iets te verdienen omdat je dan minder onkosten hebt. MAar bij paarden is er weinig te verdienen. het fokken van een paard kost tegenwoordig meer geld dan dat het oplevert, OOK als je het daarna opfokt en uiteindelijk zelf opleidt voor de handel. Alleen die paar paarden met "net ietsje meer" wordt geld aan uit gegeven. Maar dat zijn er natuurlijk niet zoveel, want dat is hetzelfde met ruiters, die heb je ook niet zoveel met net dat ietsje meer.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:05

sarabande schreef:
Maar Buc daar is de prijs dan toch ook naar???

Zekers! Voor die prijs koop je tegenwoordig nauwelijks een goed veulen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 18:07

jubeltje schreef:
Jij ook niet, alleen je gelijk aan het halen. Als dit topic echt is om te discusseren over hobbyfokkers en proffesioneel, ok, maar ik krijg niet eht idee dat het jou bedoeling was.

Gelijk op wat voor gebied? Omdat ik dat veulen niet laat afspuiten? Want jullie vinden dus dat ik dat zou moeten doen.

Ik sta echt verbaasd van die onredelijke opmerkingen hier. Jullie lezen volgens mij niet eens wat ik schrijf. Volgens mij doet het er niet eens toe WAT ik schrijf!
Laatst bijgewerkt door Desiree op 30-08-05 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:09

Bucephalus schreef:
Zekers! Voor die prijs koop je tegenwoordig nauwelijks een goed veulen.

Dan schijt die man achteraf toch in zijn eigen portemonee, want een waar je weinig voor krijgt, eet net zoveel tot hij 3 is dan eentje waar wat meer achter zit.

Dus alleen al uit financieel oogpunt ben je als fokker beter bezig wanneer je zorgvuldig selekteerd als je een hengstenkeuze maakt.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:22

sarabande schreef:
Dan schijt die man achteraf toch in zijn eigen portemonee, want een waar je weinig voor krijgt, eet net zoveel tot hij 3 is dan eentje waar wat meer achter zit.

Dus alleen al uit financieel oogpunt ben je als fokker beter bezig wanneer je zorgvuldig selekteerd als je een hengstenkeuze maakt.

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt voor hem. Land zat, voer zat, plaats zat. Geen dekgeld en hij vond het gewoon leuk om een veulentje bij de deur hebben. Hij had genoeg inkomsten uit de veehandel.
Voor deze paardjes is ook een handel al is er veel kaf tussen het koren.

Ik ben het met je eens dat je als serieuze fokker zorgvuldig moet selecteren, alleen al om grote teleurstellngen te voorkomen. Een garantie op een topper is het natuurlijk niet, al is de kans op een misser een stuk kleiner.. Ik denk dat Jeroen dat bedoelde met zijn statement. Een topper is vaak een toevalstreffer. Ook al selecteer je nog zo weloverwogen, wat er uiteindelijk uitkomt blijft voor een deel giswerk. Er zijn bekende fokkers die ieder jaar veulens voor dikke prijzen verkopen, maar ook zij hebben te maken met teleurstellingen.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:15

Desiree schreef:
jubeltje schreef:

Gelijk op wat voor gebied? Omdat ik dat veulen niet laat afspuiten? Want jullie vinden dus dat ik dat zou moeten doen.

Ik sta echt verbaasd van die onredelijke opmerkingen hier. Jullie lezen volgens mij niet eens wat ik schrijf. Volgens mij doet het er niet eens toe WAT ik schrijf!

Ik bedoel dat je alleen wilt laten zien dat je als hobbyfokker beter fokt met betrekking tot proffesioneel fokken, en dan weer met betrekking tot jou merrie. Wie heeft het gehad over afspuiten?

Als je dit al onredelijk vind, had ik als ik jou was dit topic niet gestart. Ik vind zeker niet dat ik onredelijk ben geweest.

Maar ik heb liever een discussie over hobbyfokkers vs. proffesioneel, nu verder ipv Desiree vs. proffesioneel.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:31

Bucephalus schreef:
Ik ben twee weken geleden naar een paard (hengst) gaan kijken voor een bekende. Het was een driejarige, zonder papieren, ik bedoel dan erkende papieren.
De vader was een niet goedgekeurde telg uit de Utopia-stam waar meerdere ggh. uit voortkomen. De moederlijn van de driejarige (KWPN)heeft veel predikaten en sportprestatie. De fokker, een op het KWPN afgeknapte mijnheer, ging niet naar de keuringen en dekte zijn merries met zijn eigen hengst (volgens mij zonder enige notie, had meer verstand van schapen en koeien) Het fokproduct was echter helemaal niet verkeerd, dus was de koop snel gesloten. De hengst kwam uit bewezen lijnen en dan maakt het niet veel uit. Voor een merrie vind ik het een ander verhaal, tenminste als je daarmee wilt fokken.

Er zijn goedgekeurde hengsten met in de moederlijn veulenboekers, bijv. van Amor. Nobility en Troy stammen uit een lijn waarin een niet-geregistreerde hengst zit.

Nou buc ,ik heb net hetzlfde gehad ,heb twee jaar geleden een vijfjarige merrie gekocht met een b register een heel aparte merrie ik denk het beste paard wat ik tot nu toe zou gehad hebben. De vader was niet gekeurd ,was van de fokker ( was een wolfgang uit brenda de moeder van ferro) en aan moeders kant damiro ,jasper . Voor de sport maakt het niet veel uit maar kreeg die merrie toch wel een peesblessure , heb ze nog tweemaal geopereerd gehad echt alles aan gedaan helaas een sportcarriere zat er niet meer in ; Maar dan begint het pas , probeer maar eens zo'n merrie als fokmerrie te verkopen ,ik had zelfs geadverteerd dat ik ze gaf in ruil voor haar eerste veulen bij die mensen , noppes . Ik heb er zelf een veulen uitgehaald van chin chin (3500€ dekgeld ) omdat ik overtuigd was van de merrie haar kwaliteiten . Het was spijtig genoeg een hengstveulen deze verkoop ik dan altijd . Nou ze komen alleen kijken omdat het een chin chin is hoor en daarvoor is tie ook verkocht ( het was wel een bloedmooie hengst en een heel best veulen ) ,ik heb hem wel speciaal bij Z ingeschreven omdat ie dan niet met een b papier in de moderlijn erop zou komen ...

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:36

ga eens rondneuzen in die vele maneges waar paarden met de ketting aan de kop tegen de muur staan te wachten op hen die paard willen leren rijden.

Begint het enigzins te dagen mensen wat ik bedoel.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:37

Ja maar dat groepje is veel kleiner dan het aantal mensen dat in de wedstrijd sport rijdt.