Fokproducten en dierenleed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Fokproducten en dierenleed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 00:55

unamie schreef:

als je geen vlees eet (zoals ik) hoef je ook niet te jagen

Als men het heeft over de tijd van verzamelen en jagen dan dan is het niet alleen het jagen om het vlees te maken, hoe denk je dan dat je aan je groente zult komen? in potjes aangeleverd door de SRV-man? dmv verzamelen....
Dan ben je ook een ondergeschikte in de voedselketen (vleeseter of niet) en zul je moeten verzamelen tussen je natuurlijke vijanden en prooien....

Om de een of andere fiets heeft de mens zich sneller (of juist langzamer) ontwikkeld dan de rest die aanwezig is en was op de deze planeet... dus ook de manier van jagen en verzamelen heeft zich ontwikkeld, dat er mensen zijn die geen vlees willen eten is een kwestie van verwent zijn en de keuze hebben (ieder zijn/haar eigen, lig er niet wakker van)
Andere diersoorten hebben hun technieken ook verder ontwikkeld en zijn van indivisduele jagers overgegaan op groepsjacht omdat hun natuurlijke prooi zeldzamer is geworden of zich ook ontwikkeld heeft (wat is de natuur toch zorgzaam )

Ontopic: inprincipe zet een wilde haas ook fokprodukten neer die ten prooi kunnen vallen aan een mensen die menen hun leefgebied nodig te hebben als moestuin, autosnelweg of ruiterpad.... dat is ook dierenleed

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:06

De aanleiding van deze topic was dat mijn 2 jarige merrie en de jaarling merrie van een oom gedekt zijn door een jaarlinghengst en dat dit veulen dus geen officiele papieren zal krijgen. Ik zou dus fokken voor de slacht, omdat ik het veulen van mijn 2 jarige niet weg laat spuiten.

Vervolgens zou ik volgens de TS niet normaal met dieren om gaan. Als je nagaat dat ik net een haflingerveulen gekocht heb om deze te redden van de slacht. En een veulen slachten heeft eigenlijk geen zin, vlees van een ouder paard schijnt minder taai te zijn.

Het is niets voor mij, een veulen fokken om het af te laten voeren naar de slager. Als dat de enige optie voor mij zou zijn als ik een veulen fokte, stopte ik onmiddellijk met fokken. En dat dieren voor de slacht gefokt worden, sja, dat gebeurt met varkens ook. Mensen eten nu eenmaal vlees. Het is meer de bioindustrie die ik afkeur, de levensomstandigheden waarin de dieren verkeren die totaal niet bij ze past en niet goed voor ze is, dat veroordeel ik.

Wat dat betreft zijn slachtpaarden dan weer niet zo slecht af. MAar nogmaals, mijn veulens gaan NIET naar de slager. Ik vind dat ook niks.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:18

Desiree de keus is helemaal aan jou, ik vind je ook geen "dierenbeul"als je het veulen niet zou wegspuiten. Alleen,.. merries die erg jong een veulen krijgen kunnen stoppen met groeien...
Je hebt dus de kans dat je straks: 1 een kleine moeder, met zomerexceem en een lastig karakter overhoudt en 2.een veulen met een blauw papier. Op zich niks mis mee, maar de handel is nou niet je dàt op het moment.

Er blijven al legio fokkers met hun veulens zitten waar een gewoon papier bij zit. Bovendien kost een veulen gewoon veel geld. Je kiest er nu al voor om je paard ergens gratis te zetten,ben je voorbereid op de dierenarts kosten? (midden in de nacht,of in een kritieke situatie oid) dat kan gewoon voorkomen.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:26

Desiree schreef:
De aanleiding van deze topic was dat mijn 2 jarige merrie en de jaarling merrie van een oom gedekt zijn door een jaarlinghengst

Weet je dat al zeker? Twee jaarlingen bij elkaar zou ik niet bang voor zijn.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:35

Dan zou ik het begin van het topic eens lezen...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 13:02

Albertine_N schreef:
Desiree de keus is helemaal aan jou, ik vind je ook geen "dierenbeul"als je het veulen niet zou wegspuiten. Alleen,.. merries die erg jong een veulen krijgen kunnen stoppen met groeien...
Je hebt dus de kans dat je straks: 1 een kleine moeder, met zomerexceem en een lastig karakter overhoudt en 2.een veulen met een blauw papier. Op zich niks mis mee, maar de handel is nou niet je dàt op het moment.

Er blijven al legio fokkers met hun veulens zitten waar een gewoon papier bij zit. Bovendien kost een veulen gewoon veel geld. Je kiest er nu al voor om je paard ergens gratis te zetten,ben je voorbereid op de dierenarts kosten? (midden in de nacht,of in een kritieke situatie oid) dat kan gewoon voorkomen.

Het is helemaal waar wat je zegt. Gelukkig zal de groei van de moeder later alsnog inhalen, dus dat is het punt niet. Ik hoop alleen dat de jaarling alles goed zal kunnen volbrengen, maar het is niet aan mij om me daar druk over te maken. En je hebt ook gelijk wat betreft de handel en mogelijk krijg ik het veulen dan niet verkocht.

Maar dan NOG gaat het niet naar de slacht!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:14

Nee joh, dat hoeft toch ook niet! Bij ons op stal (niet bij mijn eigen merries) gebeurd af en toe ook wel eens een "ongelukje" en die zijn altijd leuk verkocht (naar leuke stal,niet voor veel geld)

Vorig jaar hadden we een driejarige hengst, maar die man van wie hij is heeft niet de mogelijkheid om naar de hengstenkeuring te gaan (te duur).Die heeft een keer mogen dekken en daar is echt een heel goed veulen uitgekomen.

Ik weet niet of ze die groei nog inhalen trouwens,ik hoorde dat ze deze "truc" vaak uithalen om pony's in de maat te houden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:25

Albertine_N schreef:
Ik weet niet of ze die groei nog inhalen trouwens,ik hoorde dat ze deze "truc" vaak uithalen om pony's in de maat te houden.

Die truc kan wel helpen bij een stamboekopname en de eigenaar "bang"is dat de merrie buiten de maat groeit, maar dat staat geheel los van de KNHS meting (= sportmaat: A, B, C en D pony's ) bij pony's.
Voor de KNHS worden pony's gemeten t/m 8 jaar.

en het leuke aan die theorie is, het is niet te bewijzen of een merrie uiteindelijk groter was geworden zonder veulen of kleiner was gebleven met veulen