jaarling mogelijk drachtig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: jaarling mogelijk drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 07:55

Desiree schreef:
Soms denk ik wel eens dat ze nare dingen heeft meegemaakt, maar ze was maar anderhalf jaar toen ze bij mij kwam. Veel meegemaakt hebben kon ze niet echt maar je weet het natuurlijk nooit.

Ik kan haar niet laten onderzoeken door de dierenarts. Er kan gewoon niemand bij komen, heel simpel. Een dierenarts kan haar dus ook niet aanraken en zo. ERg onhandig als je wilt onderzoeken.

een 1½ jarige kan zeker wel heel veel nare dingen meegemaakt hebben
ze heeft vast een soort trauma opgelopen of zoiets
ze heeft in ieder geval al jong ervaren dat er mensen zijn die niet te vetrouwen zijn
kan jij zelf dan ook niet bij haar komen en haar ontwormen?
anders zou je haar iets kalmerends kunnen geven voordat de dierenarts komt (wie weet heeft haar gedrag een lichamelijke oorzaak)
als je haar in het land zet bij een hengst om van haar "af" te zijn word het probleem alleen maar groter
en wat nu....als ze een veulen krijgt??
die neemt onmiddelijk het (wantrouwende) gedrag van haar moeder over en zit je met 2 paarden waar jij niets mee kan..
en stel...er zijn complicatie's bij de bevalling en de dierenarts mag niet eens in de buurt komen.. heb je daar als eens over nagedacht??

Desiree schreef:
Ik was in het begin echt wel blij met haar hoor. Ze is tenslotte mooi en ze kan heel fijn bewegen. MAar ze heeft het een beetje verbruid bij mij.

ik denk eerder dat het andersom is!
de MENSEN hebben het verbruid bij je 2 jarige paard
hou je haar dan alleen nog omdat ze zo mooi is en zo goed kan bewegen??
je kan haar beter verkopen aan iemand die veel gevoel en ervaring heeft met jonge paarden..en bekend is met gedragsproblemen
iemand die haar leuk vind en met haar aan de slag gaat
alleen DAN heeft ze nog kans om een normaal paard te worden
gun haar die kans.. ook al zal je er w.s heel weinig geld voor krijgen

maar eerst een onderzoekje door de dierenarts en de vrucht weg laten spuiten als ze toch drachtig blijkt te zijn lijkt mij wel een eerste stap op de "goede" weg....elk paard verdient een kans ook ZIJ
Laatst bijgewerkt door unamie op 23-08-05 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:05

Ik sta ook een klein beetje te kijken van dit topic... Een hele andere Desiree dan dat ik "ken".

Je hebt idd niets te zeggen over andermans paarden. Maar je hebt imo wel je eigen paard te beschermen tegen dergelijke "praktijken". Omdat hij zijn hengst niet wenst te castreren hoef jij 'm nog niet erbij in de wei te zetten... Desnoods een draad ertussen.

En ja, het moge duidelijk zijn dat ik tegen jong veulenen ben... Overigens is een 2-jarige koe absoluut niet vergelijkbaar met een 2-jarig paard.

Ik snap ook niet dat je haar aanhoudt... Verkoop dat beest dan toch gewoon, daar wordt jij gelukkiger van en zij waarschijnlijk ook.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:15

Als je haar daar neerzet omdat het gratis is, hoe ga je dan straks evt 2 paarden onderhouden?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:16

En gratis veulen... Als ik zie hoeveel geld er bij ons bij de dracht en de veulens zelf weg ging aan extra voer, dierenarts en alle andere dingetjes... Je mag blij zijn als je dat er met de verkoopprijs uit haalt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 10:02

[***] schreef:
ik heb medelijden met je paard dat jij zo weinig respect voor dit dier hebt. ze is vast beter af als je haar verkoopt.

Een paard met manen en staart exceem krijg je niet verkocht. MAar ze staat dus te koop.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:04

Een jaarling met exceem en dragend al helemaal niet...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:10

Sylvia schreef:
Een jaarling met exceem en dragend al helemaal niet...

beter lezen hoor..het paard van desiree is 2 jaar

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:11

Ook goed Effect is hetzelfde Een jong, onbeleerd paard met een gebrek én een veulen. Zou ik zelf niet snel voor kiezen...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 10:11

unamie schreef:
een 1½ jarige kan zeker wel heel veel nare dingen meegemaakt hebben
ze heeft vast een soort trauma opgelopen of zoiets
ze heeft in ieder geval al jong ervaren dat er mensen zijn die niet te vetrouwen zijn
kan jij zelf dan ook niet bij haar komen en haar ontwormen?

Ik kan er bij komen en ik kan haar vast zetten inmiddels en borstelen. Ontwormen gaat geheel zonder stress; ik meng het in een lekker hapje slobber en het gaat met smaak naar binnen. Anders moet ik met haar gaan vechten en dat is helemaal slecht voor het vertrouwen. Elke vorm van gevecht wil ik vermijden. Maar laatst wilde ik een homeopaat erbij laten om te helpen tegen die jeuk. Hij kon er niet bij komen. En toen kon ik er ook niet meer bij komen. Ik heb wel het gevoel dat ze me met mijn rug naar de muur zet met haar onwil.

unamie schreef:
anders zou je haar iets kalmerends kunnen geven voordat de dierenarts komt (wie weet heeft haar gedrag een lichamelijke oorzaak)
als je haar in het land zet bij een hengst om van haar "af" te zijn word het probleem alleen maar groter
en wat nu....als ze een veulen krijgt??
die neemt onmiddelijk het (wantrouwende) gedrag van haar moeder over en zit je met 2 paarden waar jij niets mee kan..
en stel...er zijn complicatie's bij de bevalling en de dierenarts mag niet eens in de buurt komen.. heb je daar als eens over nagedacht??

Iets kalmerends geven heb ik wel eens aan gedacht maar ze is zo heftig dat ik vermoed dat dat helemaal neit bij haar zal werken. Ik heb inderdaad nagedacht over wat voor moeder ze wordt. Ik wil haar tegen de tijd van de bevalling naar huis halen en dan denk ik dat ik veel met haar ga lopen of zo. Want ze MOET inderdaad dusdanig vertrouwen krijgen dat ik straks bij het veulen kan komen zodat het veulen niet dezelfde draak wordt als dat de moeder nu is.

unamie schreef:
ik denk eerder dat het andersom is!
de MENSEN hebben het verbruid bij je 2 jarige paard
hou je haar dan alleen nog omdat ze zo mooi is en zo goed kan bewegen??

Dat HOEFT niet he. Je hebt paarden met een verschrikkelijk gecompliceerd karakter. Het is niet zeker dat ze er iets mee uitgevreten hebben. Ik heb haar gekocht aanvankelijk zowiezo voor de handel. Om t.z.t in te rijden en weer te verkopen.

unamie schreef:
je kan haar beter verkopen aan iemand die veel gevoel en ervaring heeft met jonge paarden..en bekend is met gedragsproblemen
iemand die haar leuk vind en met haar aan de slag gaat
alleen DAN heeft ze nog kans om een normaal paard te worden
gun haar die kans.. ook al zal je er w.s heel weinig geld voor krijgen

Zoals die manen en staart er nu uit zien wil niemand haar. JA, de slager.

unamie schreef:
maar eerst een onderzoekje door de dierenarts en de vrucht weg laten spuiten als ze toch drachtig blijkt te zijn lijkt mij wel een eerste stap op de "goede" weg....elk paard verdient een kans ook ZIJ

En dat kan dus niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 10:13

DAt veulen komt er wel weer een keer uit hoor Sylvia. Ik wil het paard zowiezo voorlopig houden als ze drachtig blijkt te zijn. Wat ik met het veulen doe zie ik t.z.t. nog wel. Moeder moet alsnog weg. Ingereden of niet.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:15

Is ze nou drachtig of nog steeds 'mogelijk'? Je hebt het al over naar huis halen... Maar dan; als ik het zo lees heb je kans dat ze een hele pittige mams wordt. Ik heb ooit zo'n Fries mee gemaakt... Die sloeg je dus echt uit de stal toen het veulen er was. Het beest was gewoon amper te benaderen. Dat veulen is aardig verwilderd opgegroeid en had na die 6 maanden het karakter van mams... Dan heb je dus 2 onhandelbare paarden staan.

*edit: nog steeds mogelijk dus.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:21

Sylvia schreef:
Is ze nou drachtig of nog steeds 'mogelijk'? Je hebt het al over naar huis halen... Maar dan; als ik het zo lees heb je kans dat ze een hele pittige mams wordt. Ik heb ooit zo'n Fries mee gemaakt... Die sloeg je dus echt uit de stal toen het veulen er was. Het beest was gewoon amper te benaderen. Dat veulen is aardig verwilderd opgegroeid en had na die 6 maanden het karakter van mams... Dan heb je dus 2 onhandelbare paarden staan.

daar ben ik nou ook zo bang voor
dat gaat echt niet goedkomen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 10:25

Ik heb er over nagedacht om de merrie deze winter te laten betuigen bij hele ervaren paardenmensen (beroeps ook). Daar zal ze een hoop leren. En dan kan ik er zelf ook weer meer mee. Ik bedenk wel een oplossing. Ik heb niet gezegd dat ik het paard aan haar lot overlaat. Ik ben niet slecht voor haar, zij is slecht voor zichzelf door mijn hulp te weigeren. En dat doet ze uit wantrouwen, of door gebrek aan respect.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:31

Waarom doe je er nu dan niks aan? Straks heeft ze écht een keer medische zorg nodig en dan sta je te kijken. Dat soort dingen vind ik toch zeker een verantwoordelijkheid van de eigenaar. En dan is ze ook beter verkoopbaar.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:32

als je haar toch weg wil brengen naar een africhter kan ik je het Balingehof adviseren www.balingehof.nl
zij hebben de ervaring om deze paarden weer op het goede spoor te krijgen

ik heb al een keer meegemaakt dat een paard met koliek dood ging omdat de dierenarts er geen sonde in kon krijgen doordat het paard geen mensen vertrouwde

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 10:35

Ik ken het Balingehof, Paddy, mijn merrie heeft er gestaan en is er getraind. Ik kende MOnya zelfs al lang voor die tijd want toen heeft ze ook een paard van mij in training gehad.

Cornelie, ik heb gewoon even pauze genoemen en afstand genomen van het paard. Dan kan ik het straks weer opbrengen om er iets mee te doen. Maar ze MOET eerst ronder worden, de ribben moeten er van af.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:53

Desiree schreef:
Ik ben niet slecht voor haar, zij is slecht voor zichzelf door mijn hulp te weigeren. En dat doet ze uit wantrouwen, of door gebrek aan respect.

Dat paard denkt niet als een mens Zij ziet jou blijkbaar als een bedreiging, in welk opzicht dan ook. Gebrek aan respect denk ik haast niet, dan zou ze imo anders reageren. Jij vind echter dat het haar eigen schuld is - kort gezegt. Maar een paard ziet niets anders op haar af komen dan het één of andere enge wezen dat haar naar alle waarschijnlijkheid pijn zal willen doen. Het is aan jou om er tijd in te steken dat ze dat vertrouwen terug krijgt, niet aan haar om jouw hulp te accepteren...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 11:02

Ik zeg ook niet dat ze als een mens denkt, want dan had ze mogelijk wel hulp geaccepteert. Maar het resultaat is nog altijd hetzelfde: ze laat mij niet toe dus ik kan niet helpen. Het is ook niet zeker dat ze er vanuit gaat dat ik haar pijn zal doen. Dit gedrag hoeft niet perse ten grondslag liggen aan angst, het kan ook een gebrek aan respect zijn.

Wat ze vreemd genoeg wel deed, geheel tegen mijn verwachting in: vloeiend meelopen op de trailer.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:08

Jij zult daar net zo goed aan moeten werken. Al zit je elke dag een uur in de wei te lezen, dan probeer je wel haar vertrouwen te winnen. Als het gebrek aan respect is, wat let je dan om haar nu al naar een africhtingsstal te brengen?

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:11

Desiree schreef:
Ik zeg ook niet dat ze als een mens denkt, want dan had ze mogelijk wel hulp geaccepteert. Maar het resultaat is nog altijd hetzelfde: ze laat mij niet toe dus ik kan niet helpen. Het is ook niet zeker dat ze er vanuit gaat dat ik haar pijn zal doen. Dit gedrag hoeft niet perse ten grondslag liggen aan angst, het kan ook een gebrek aan respect zijn.

Wat ze vreemd genoeg wel deed, geheel tegen mijn verwachting in: vloeiend meelopen op de trailer.

Klein idee, goede ervaing op de trailer, en verder slechte met mensen? Ik vind toch wel dat je er apart tegenover staat. Als je op deze manier met je paard omgaat, hoe kan je uberhaupt wederzijs respect verwachten?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 11:13

Maar hoe moet ze dan afgericht worden Sylvia? Voor inrijden is ze te jong maar voor tuigen is ze nu ook nog wat te jong. En ze zal misschien dan nog meer afvallen. Eerst moet ze dikker worden. VAn de winter is ze misschien sterk genoeg.

Jubeltje, hoe ga ik volgens jou om met mijn merrie?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:15

Africhten in de zin van mensen accepteren. Hou er wel rekening mee dat het van kwaad naar erger zal gaan, hoe langer je wacht...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 11:17

Nou, die oom van mijn vriend is er wel mee bezig door haar heel veel aan te halen. Hij kan zelfs al aan haar oren komen. Ik kon alleen nog maar aan haar neus komen en even aan haar voorhoofd. Maar halster om of af doen is er nog niet bij.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:22

Desiree schreef:
Maar hoe moet ze dan afgericht worden Sylvia? Voor inrijden is ze te jong maar voor tuigen is ze nu ook nog wat te jong. En ze zal misschien dan nog meer afvallen. Eerst moet ze dikker worden. VAn de winter is ze misschien sterk genoeg.

Jubeltje, hoe ga ik volgens jou om met mijn merrie?

Ik reageer alleen op wat ik lees! Ik ga hier verder niet meer op reageren, maar ja schuift alles op aan je merrie, zij is degene die fout zit en dit en dat, waar ben jij?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 11:26

Ik ben gewoon nergens meer. Ik heb met veel jonge paarden te maken gehad. En daar zaten echt bange tussen. En toch kon ik er iets mee. MAar zo'n draak als deze heb ik gewoon nog nooit meegemaakt. Dit is een heel moeilijk geval.

Sja sorry mensen, mijn geduld is nu even op met die merrie. En als je dat niet kan begrijpen is dat niet mijn tekortkoming maar die van jullie. Verder doe ik nog gewoon op mijn manier mijn best hoor.