DE dressuur afstamming op dit moment?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brennie

Re: DE dressuur afstamming op dit moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:40

Als je iets meer wilt weten over preferente en prestatiemerries moet je ff naar de site van het KWPN gaan en kijken onder fokkerij en dan preferente en prestatiemerries. Groetjes Brennie

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:18

Ik ben zelf gek op Donnerhall en Rohdiamant. Zulke bloedmooie paarden al komt Sandro hit ook een heel eind. Zelf heb ik nu een Houstonruin en als je met het karakter om kan gaan dan zijn het ook gewledige paarden

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:57

als ik een paard zou zoeken voor hogere dressuur zou ik er eentje uit een goede merriestam kopen die bekend staat dat er goede en harde en vooral gezonde dressuurpaarden uit voort komen

de afstamming van het paard wat je op het oog hebt klinkt niet echt braaf
hij kan dan wel braaf zijn in de omgang ..(er zijn genoeg paarden die dat zijn ) ,maar onder het zadel niet willen werken en ronduit gevaarlijk zijn
verder kun je het beste op je gevoel afgaan
gewoon dat mooie dier laten staan als je er geen goed gevoel bij hebt
en een "klik" hebben met een bepaald paard.. geen klik dan het dier gewoon laten staan

wel een mooie tijd nu om een 2 jarige te kopen
ze zitten nog kort in het haar en zijn nu veel makkelijker te beoordelen

dan heb ik nog een tip:
er is een manier om het karakter te analyseren van een paard
het boek "de persoonlijkheid van uw paard"(schrijfster Linda Tellington-Jones) is leuk om te lezen en erg leerzaam
misschien kun je het van iemand lenen

je kan leren aan de ogen/neus/oren/vorm van het hoofd te zien wat voor een karakter je kan verwachten
het grappige is het meestal ook nog klopt

ik heb 2½ jaar geleden een (bijna) 2 jarige merrie gekocht
ik ben nog steeds heel erg blij met dit paard
ze heeft een goud karakter

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:27

er zijn genoeg goede merrielijnen die bovengemiddeld veel goede dressuurpaarden geeft.
Ga eerst zelf maar eens onderzoeken wat volgens jouw goede, bewezen merrielijnen zijn....

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:27

Ik zou gaan voor een Duits paard. Kennen over het algemeen goed bewegen en zijn gehoorzaam. Zijn gewoon hele fijne paarden.
En de halve paardenwereld bestaat al uit uit Jazzen, Ferro's en Krack's. Dus zou daar niet zo snel voor vallen (moet ik nodig zeggem met mijn veulen van Rohdium:p)

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:31

Ik denk dat de jazzjes en de grib's wel redelijk in the picture zijn.
Verder is Lingh nu ook hot!!!

Met lingh of met een flemmingh kan je mij een heel stuk blijer maken dan met de grib's en de jazzjes

De jazzjes en de grib's worden zo gewoontjes

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:10

Ga zoeken naar een paard met uitstraling, karakter dat bij jou past en de kwaliteiten die jij nodig hebt om je doel te kunnen bereiken.

Mocht er een kandidaat zijn, kijk dat naar het papier en ga op internet wat research ernaar doen, zo kom je leuke feitjes tegen.

1vraag: waarom wil je een paard met DE dressuurafstamming van dit moment?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:56

Tsja tis maar een persoonlijke smaak maar ik ben helemaal gek van Welt hitt!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:51

Hm, Parouscha, ik heb nog geen afstammelingen van Lingh gezien hoor en helemaal geen 2 jarige, dus... tja dat moeten we nog maar even afwachten hé..? ;-) Ik zou eerst naar het paard kijken, naar de 3 gangen dan de sportpredikaten in de moederlijn en dan naar de vader(s). Dat kan wel voor dat budget...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:19

Yeah, ZZL op een paard dat ZZL heeft gelopen en alles als een automaat doet Dan ben ik ook M-dressuur niveau, kan er ook wel een travers en een contra uitpersen hoor, zelfs op mijn eenvoudige L1-dressuur manegepony-tje

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:32

patsur schreef:
Yeah, ZZL op een paard dat ZZL heeft gelopen en alles als een automaat doet Dan ben ik ook M-dressuur niveau, kan er ook wel een travers en een contra uitpersen hoor, zelfs op mijn eenvoudige L1-dressuur manegepony-tje

Dat zegt natuurlijk helemaal niets. Wanneer je L1-dressuur op wedstrijden rijdt, dan ben je L1 dressuur....niets meer en niets minder. Niveau van rijden wordt bewezen door resultaten in de dressuurring. De jury zal bepalen of je travers en contra-galop beheerst, dus eerst M1 winstpunten hebben. Tot die tijd is het naar mijn mening niet gerechtvaardigd aan te geven dat je M danwel ZZ-licht aan kan.

condor94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:45

patsur schreef:
Ga zoeken naar een paard met uitstraling, karakter dat bij jou past en de kwaliteiten die jij nodig hebt om je doel te kunnen bereiken.

Mocht er een kandidaat zijn, kijk dat naar het papier en ga op internet wat research ernaar doen, zo kom je leuke feitjes tegen.

1vraag: waarom wil je een paard met DE dressuurafstamming van dit moment?

Eens! Een papier is mooi, maar bedenk je wel dat dit soort
" toppaarden" vaak erg moeilijk te hanteren is voor een basisruiter. Het lijkt mooi, maar bedenk dat de profs een aantal van dit soort kwaliteitspaarden per dag rijden en dus weten hoe ze er mee om moeten gaan. Geloof mij: je stapt er niet zomaar op.

Zelf heb ik een Montecristo x Aram x Ulft. Een plaatje van een dier, veel power en kwaliteit maar o zo moeilijk te rijden. Bij dit soort karakterpaarden moet je heel erg consequent en eerlijk zijn, anders drukken ze je gelijk met de neus op de feiten!

Succes!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:15

@ Basvdv als ik alle oefeningen zelf gemonteerd heb tot aan de passage maar geen grand prix start dat betekent dus dat ik geen grand prix ruiter ben volgens jouw redenering. Daar ben ik het mee eens, maar betekent het dan ook dat ik die oefeningen niet goed op mijn paard kan monteren?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:04

Joki schreef:
@ Basvdv als ik alle oefeningen zelf gemonteerd heb tot aan de passage maar geen grand prix start dat betekent dus dat ik geen grand prix ruiter ben volgens jouw redenering. Daar ben ik het mee eens, maar betekent het dan ook dat ik die oefeningen niet goed op mijn paard kan monteren?

Wat heeft dit met fokkerij te maken????

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:06

Basvdv schreef:
patsur schreef:

Dat zegt natuurlijk helemaal niets. Wanneer je L1-dressuur op wedstrijden rijdt, dan ben je L1 dressuur....niets meer en niets minder. Niveau van rijden wordt bewezen door resultaten in de dressuurring. De jury zal bepalen of je travers en contra-galop beheerst, dus eerst M1 winstpunten hebben. Tot die tijd is het naar mijn mening niet gerechtvaardigd aan te geven dat je M danwel ZZ-licht aan kan.

Het was ook sarcastisch bedoeld! ben nu L1 geklasseerd, maar nog geen winstpunten, dus ben nog B-ruitertje

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:38

Ik heb zelf een Kimberley x Jazz; vindt ik een toppertje, maar is op concour vaak wel lastig te rijden. Gribaldi is natuurlijk helemaal hot tegenwoordig, maar zelf vind ik Parcival dus een tophengst. Hij brengt paarden waar een normaal mens ook nog fijn een buitenritje of een sprongetje mee kan maken, dat kan ik ook wel weer waarderen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:05

een paard moet bij je passen. Dat is het allerbelangrijkst. Papier zegt helemaal niets.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:05

QuirA...je vraagt welke afstamming er op dit moment goed lopen....bekijk dan eens de uitslagenlijsten he, daar staat precies welke paarden hebben gewonnen, met hun afstammingen...en klaar is kees.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:12

Suzan1 schreef:
een paard moet bij je passen. Dat is het allerbelangrijkst. Papier zegt helemaal niets.

jup,helemaal mee eens.
omdat de vader bv. een topdressuurpaard is..wilt niet zeggen dat de nakomelingen ook zo goed worden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:14

Maar de kans is groter dan wanneer de vader een tuigpaard of draver ofzo is...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:58

ff ontopic
Ik zie Cabochonafstammelingen graag geadverteerd en ik pak direct de auto voor een Donnerhall x Rubinstein

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:37

Je hebt allemaal een favoriet afstamming waar je voor in de auto stapt of heel nieuwsgierig van wordt....

Ben zelf wel weg van de Metall, Flemmingh, Sandro Hit, Donnerhal afstammelingen dan uit een leuke merrie lijn zoals bijv. Sultan ofzo...nou dan zou ik best gaan kijken...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 11:48

Basvdv schreef:
QuirA...je vraagt welke afstamming er op dit moment goed lopen....bekijk dan eens de uitslagenlijsten he, daar staat precies welke paarden hebben gewonnen, met hun afstammingen...en klaar is kees.

Ja klopt, Máár waarom zou ik nou een afstamming willen die altijd alles winnen??

nee, sorry en het was mijn vraag wat JULLIE DE afstamming vinden, niet wat er op dit moment super presteerd, ofzo...

Maar goed..
De meeste mensen snappen dit niet of willen het niet snappen...

Trouwens waarom zou het belangrijk zijn wat ik heb gereden en wanneer je nu wel of niet die klasse rijd..?

Dat was mijn vraag niet en al helemaal mijn interesse niet...
Ik weet wat ik rij en gereden heb...

En waarom zou een B-ruiter niet net zo goed een paard in kunnen rijden als een Z-ruiter??

Sorry hoor, ik vind het niet belangrijk wat je rijd!
Als je weinig wedstrijden rijd en dus nog L1/L2 rijd, wil niet zeggen dat iemand die elke week wedstrijd en Z2 is beter rijd als die ene die L1/L2 rijd..

Sorry hoor,,, Mij kan het niet intereseren, pas als je wedstrijd rijd kan je goed rijden als je op dat nivo rijd...
Terwijl iemand die geen wedstrijd mss veeeeeeeel beter kan rijden...

Maargoed, nogmaals mijn vraag wat is voor JULLIE De dressuur afstamming, niet die altijd boven aan de lijst staan...
Neen..

Gr. QuirA

edit: ik heb niet gevraagd welke afstamming goed lopen, maar welke afstamming voor jullie DE afstamming is...

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:05

Nou voor mij dus Donnerhall, Balzflug, Rohdiamant en Biotop

mieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:16

ik heb een driejarige future (ouder zijn ze er nog niet) en ik zou geen ander paard meer willen...Heb hem gekocht toen hij twee was en tot nu toe heeft hij nog geen stap verkeerd gezet...future staat er om bekend cool in de kop te zijn (moeders kant telt ook)..ik heb er een super paard aan...future is nog in de opkomst met de rothenbergers...maar je zal er vaker van gaan horen...super paarden.