x

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: Waarom zijn Belisars zo rot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:56

Misschien ligt het probleem wel bij alles wat we tegenwoordig van het paard verlangen, wat veelal nogal eens tegen de hele natuur van het paard in gaat:
http://horsemanpro.com/articles/impulsion_line.htm
Sommige paarden beschermen zichzelf tegen de mens.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:02

Brennie schreef:
Belisar is een zoon van de volbloedhengst Saros, vandaar het hete karakter. En Houston is weer een zoon van Belisar, vandaar dat die ook wel eens kunnen ontploffen. Maar de moederlijn speelt ook een grote rol hoor. Als de moederlijn weinig 'bloed' bevat kan het met de Belisar en de Houston wel meevallen. Je moet er inderdaad ook mee om kunnen gaan door zelf ook rustig te blijven en het paard zoveel mogelijk mee te laten maken. Zo krijgt hij routine en wordt ook een stuk rustiger in zijn koppie. Groetjes Brennie

ik ken ook een saros nakomeling en als er een een dooie is was die het wel...
ook een houston nakomeling die het allemaal wel best vond.

ik denk altijd dat de vader meer voor het uiterlijk zorgt en de moeder meer voor het karakter.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:59

Ook de vaders hebben echter een moeder

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:00

Himyar schreef:
Misschien ligt het probleem wel bij alles wat we tegenwoordig van het paard verlangen, wat veelal nogal eens tegen de hele natuur van het paard in gaat:
http://horsemanpro.com/articles/impulsion_line.htm
Sommige paarden beschermen zichzelf tegen de mens.

Ik praat nu over de ervaringen die 15 jaar geleden begonnen zijn..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:21

Belisars zijn niet lastig maar verrekte slim..en je moet slimmer dan ze zijn denk ik..

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:28

Op vorige werk hadden we ook een Belisar merrie.
Alleen dat was en fokmerrie dus weet niet hoe ze met werken was.
Ze poepte 1 ker per jaar een veulen eruit en de rest stond ze op het land dus

Maar ik vond er gewoon in de omgang wel super braaf makkelijk paard heel rustig.

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 18:43

[..........]
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 19-01-24 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:48

Mijne doet juist haar hoofd in het halster en hoofdstel..zo meewerkend is ze..

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 20:46

ze zijn allemaal verschillend!! en dat is toch ook leuk of niet dan. als je van elke hengst de zelfde nakomelingen kreeg met de zelfde karakters jeetje wat saai!! maarja de goeie eigenschappen wil je altijd wel he!

ken een belisar merrie, toen ik daar voor het eerst kwam zei ik zo goh een jong beestje of niet,stond zo raar te doen op stal, nee hoor zegt ze ze is al 10!! ik huh, ja met poetsen enz. braaf in het land ook maar met rijden opzich braaf alleen weer nergens langs zonder een ander paard, en als die niet wil kan je wel ophouden want je wint het niet!! buitenritten !! daar waagt ze zich niet op!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 06:05

Elisa2 schreef:
Belisars zijn niet lastig maar verrekte slim..en je moet slimmer dan ze zijn denk ik..

Waarom een excuus vinden voor doorgefokt lastige paarden?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 07:17

gevonden schreef:
er zijn altijd uitzonderingen op de regel, maar ik denk dat de meeste Belisar eigenaren zich wel kunnen vinden in het feit dat het niet de makkelijkste zijn. ( geen aanrader voor iemand die zijn eerste paard gaat aanschaffen)
Vind het wel over het algemeen hele mooie paarden, maar goed je moet er ook wel wat mee kunnen natuurlijk.

En toch was mijn Belisar mijn eerste paard. En echt, een beter kon ik niet hebben. Hij deed werkelijk alles voor me, ging overal langs, kon gruwelijk goed lopen. Oke, hij kon heel heet worden, maar zo betrouwbaar dat je daar nooit bang voor hoefte te zijn. Kon altijd alleen met hem op pad, wedstrijdterrein op, bos in en gewoon trainen. En als die heet werd, kreeg hij gewoon een vrelijke snel achterbeen, kon dan zitten waar je bijna profruiter van voelde en ging enorm showen. Maar gekke dingen als stijgeren, bokken e.d. deed hij nooit. Ben er ook maar twee keer af gevallen in de 4 jaar, een keer toen een kat tussen zijn benen sprong en we beide te ontspannen waren. Hij schoot weg, ik lag op de hoefslag. En tweede keer omdat ik een stuurfout maakte met springen.

Nee, ik zou zo weer gaan voor een Belisar. En de eerdere opmerking van slim, ja, dat zijn ze zeker.

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 08:36

[..........]
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 19-01-24 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:59

Ik zie dit topic nu pas, maar kan natuurlijk niet achter blijven.

Ik denk dat Belisar paarden geeft met een heel sterk karakter, die goed voor zichzelf zorgen.
Er zitten dan ook zeker wel lastige tussen, maar de meeste willen echt wel voor je gaan, als je ze maar in hun waarde laat!
Ik vind het geweldige paarden, ze kunnen bijna allemaal super lopen (op wedstrijd pik je ze er zo uit, en nee, niet doordat ze overeind staan. ) en ik leer nog elke dag van mijn karakterpaard.

We noemen die van mij en zijn broertje wel eens de familie Sar, omdat ze in de wei samen spannen tegen de rest. Niet kwaad, maar er moet wel reuring zijn tenslotte.
Het zijn paarden die bezig moeten zijn. Omdat ze zo slim zijn gaan ze zich snel vervelen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:18

Waarom vind iedereen ze slim??

Ik vind het niet slim om gewoon tot de dood te vechten en bij iedere ruiter NIET aan het werk te willen... vind dat dom!! Dom om 1000x dezelfde fout te maken en tegen onvrede van de baas die je voedt en op het land zet en wast aan te lopen!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:06

Joh, als je zo redeneert dan kan je beter gaan dammen. Als je niet kan accepteren dat paarden levende wezens zijn met hun geheel eigen manier van doen en reageren. Veelal op een manier die niet in ons straatje te pas komt. Maar het zijn nu eenmaal individuen en geen robots. Keep it cool, want met zoveel agressie kom je er zeker niet met dit soort paarden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:33

Hahahahahaha IK en agressie, mensen die mij kennen schieten nu in de lach, ik ben ANTI-agressie en zeker naar paarden, juist omdat het paarden zijn en dus allemaal verschillend.

Maar mijn ervaring leert dat er gewoon lastige paarden zijn, echte rotzakken, die ook niet opgevoed willen worden en niet mee willen werken, onder welke omstandigheid ook... vandaar dat ik die uitroeptekens gebruikte...

Sorry als het agressief overkwam, dat is zeker NIET de bedoeling ...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:51

Ik ben er echt van overtuigd dat de eigenaren/berijders van belisar-afstammelingen gewoon niet goed pasten bij het karakter van het paard. Schijnbaar kan een kleine groep mensen ermee omgaan en om dat nou gelijk een rotkarakter te noemen vind ik een beetje vreemd.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:12

Ik ben er helaas van overtuigd dat dat niet zo is, met name omdat ik ook belisars heb meegemaakt die dit gevoel hebben bevestigd door gedurende de jaren dat het geprobeerd is bij vele mensen hebben gestaan met ieder hun eigen ding en allemaal profs in de juiste zin van het woord.

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:54

Waarom is het nou moeilijk voor sommige mensen om toe te geven dat het over het algemeen rotzakken zijn?!!?!? ( uitzonderingen daar gelaten) en nee schrijf nu geen reactie dat die van jou zo braaf is want ik heb de uitzonderingen al uitgesloten. Natuurlijk zijn er ruiters die niet met dit soort paarden overweg kunnen maar in dat geval krijgt een nadere ruiten ze wel aan het werk. er zijn er gewoon die met geen enkele ruiter aan het werk willen, dat zijn gewoon de criminelen onder de paarden.
Niet alleen belisar heeft ze hoor, ken er nog een paar

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:22

Ja absoluut...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:24

Okay, het zijn rotzakken, nu tevreden.......?
Waarom? Geen idee.
Gewoon niet (meer) aan beginnen dus...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 18:55

Er zullen heus wel rotzakken bij zitten,maar ik blijf ze slim vinden als ik zelf een paard was dan zou ik me ook op elke mogelijke manier aan het werk ontrekken..:-b..Neehoor maar wel als het vervelend is..

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:44

Natuurlijk zitten er rotzakken tussen. Dat ontken ik ook niet.
Maar vaak worden ze 'gewoon' niet begrepen. Een Belisar die van de ene ruiter naar de andere gaat, dat gaat niet goed, dat pikken de meeste inderdaad niet.

Mijn Belisar heeft besloten dat hij alleen mij voldoende vertrouwd om op hem te mogen zitten. Verder niemand. Ook mijn vriendin, waar hij op stal staat en die verder met hem kan lezen en schrijven, laat hij niet op zijn rug. Als wij dat perse wel willen doorzetten, ja dan gaat ze er inderdaad af, zonder pardon. (we hebben het dus inderdaad wel geprobeerd) Maakt dat mijn paard tot een rotzak?
Nee, voor mij niet, het is zijn angst en of dat nou reëel is of niet, hij heeft het. En hoewel het vreselijk lastig is dat niemand anders hem kan rijden, aangezien ik zelf vaak niet kan ivm mijn gezondheid, respecteer ik het wel.
Als hij echter in de handel terecht zou komen, zou het me niet verbazen dat hij gevaarlijk wordt. Door zijn angst en niet doordat het een rotzak is. Al zou hij dan absoluut zo gezien worden.

Verzet omdat hij aan het werk moet ken ik van hem helemaal niet, waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat ze er niet tussen zitten, vast wel.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:43

De Belisars die ik ken zijn geen van alle rotzakken. Ze zijn wat eenkennig in omgang. Maar op de stallen waar ik heb gestaan met die van mij hebben ze nooit problemen met hem gehad.

Daarbij komt zijn van elke hengst wel rotzakken te vinden, dus of dat nou specifiek bij Belisar hoort... nee...

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:59

ik denk ook dat t eerder slimmigheid en karakter is (gaan liggen tijdens het longeren en weer opstaan als de touwtjes eraf gaan.....). Uiteindelijk is t natuurlijk niet slim van ze want wat moet er van een paard worden die zich niet laat bewerken door mensen, maar zover denkt geen enkel paard door lijkt me.
Ik ga mijn ferro merrie morgen laten dekken met houston vandaar dat ik even naar dit topic keek. Ik ben wel benieuwd wat daar dan uit zal komen (als ze tenminste drachtig wordt).