Paarden tegenwoordig erg heet gefokt.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: Paarden tegenwoordig erg heet gefokt.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:04

Ga maar eens volbloed races kijken bij de BBC. Die oudere paarden die vol energie zitten en ieder moment moeten gaan rennen, gedragen zich veelal super. Iedere keer weer valt me dat op, al die hengsten in een vreemde omgeving met allemaal publiek er omheen en je ziet ze bijna nooit lopen spoken. Denk dat dat toch zeker opvoeding is en de manier van omgang. Alleen de tweejarigen willen wel eens een keertje flippen, maar dat is onervarenheid en vrij logisch, maar de oudere dieren zijn verrassend wel gemanierd. En die krijgen kilo’s en kilo’s energierijk voer. Maar die jockey’s stappen bij de startboxen rustig rond aan een lang teugeltje, tot ze in de startbox worden geladen, wat meestal ook vrij snel lukt. Er moet wel eens een blinddoek om worden gedaan, maar dan gaat het in de boxen laden ook meestal vrij vlot en soepel.
Maar met deze paarden wordt dan ook omgegaan door echte paarden mensen. Wanneer leken met die paarden zouden werken, zou het er wel eens heel anders uit kunnen zien.
De races zijn bij de BBC vaak in het weekend te zien, een aanrader om eens te kijken.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:36

Mee eens , Himyar, mijn dierenarts Arie Hoogendoorn had laatst nog een goede opmerking over mijn slapende volbloed tijdens een onderzoek..... Hij zei: volbloeden worden toch pas wakker in het werk! En dat is ook zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:55

Ik ga voor een paard met het betere karakter..extra show en beweging kun je er ook in rijden..ik hoef niet zo nodig doodsangsten uit te staan om op een super beest te rijden,maar het moeten ook geen dooien zijn,wel willen werken maar niet al teveel willen spoken.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:54

Kijk ZZGP-ruiters kun je niet vergelijken met de basissport, dit zijn de mensen die er ook mee weten om te gaan.

[/quote]

Excuses, niet alleen in de ZZGP, ook in de basissport.
[/quote]

Op zoveel dekkingen lopen er maar een paar ZZGP. Tja. De basissport. Daar komen ze geen stap verder en/of zijn onhandelbaar.[/quote]

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:56

fresco schreef:
Suzanne F. schreef:
Maar wat nou als je een paard fokt wat niet geschikt is qua karakter voor de basissport maar qua aanleg/talent niet geschikt is voor de topsport?

en dit soort paarden bedoel ik nou net!
hierom was ik ook het topic gestart...
ik denk nl. dat er hoop van zulke paarden beginnen aan te komen...
net niet goed genoeg voor de top, maar te moeilijk voor de simpele basisruiter...

Die zijn er al bij bosjes

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:11

Hoi, ik heb zelf geen paard en om eerlijk te zijn weet ik ook niet wat al die namen zijn jazz en dat soort dingen, zelf houd ik ook niet van die ''hete'' paarden , ik neem me niet de moeite om er op te zitten omdat ik weet dat het fout gaat, ik heb liever een rustig paard maar de laatste tijd zijn dr alleen nog van die drukke, ik rijd dan wel op een manege zal wel anders zijn, maar op een manege moet je ook bruikbare paarden hebben,

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:30

moet ik zegge die drukkere zijn rustig als er iemand op zit die g0ed kan rijde, maar ik durf het ook helemaal niet

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 20:49

Wat me opvalt is dat we het hier eigenlijk voornamelijk over het rijden hebben, terwijl mijn hoefsmid ook klaagt over de bloedkikkers....
Er zijn soms zulke etters bij!

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 22:00

fresco schreef:
Wat me opvalt is dat we het hier eigenlijk voornamelijk over het rijden hebben, terwijl mijn hoefsmid ook klaagt over de bloedkikkers....
Er zijn soms zulke etters bij!

En niet te vergeten, de dierenarts, het ontwormen, het in en uit de wei halen.......enz.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 22:15

Dat vind ik meer een kwestie van opvoeding eigenlijk. Meeste driftkikkers die ik ken worden pas 'lastig' in het werk, in de omgang zijn ze best te hanteren mits consequent opgevoed

Zelfs die merrie van mij staat tegenwoordig braaf bij de smid. Eerste keer ijzers eronder twee weken geleden heeft hij zelfs gedaan zonder dat er iemand op stal was
(alleen die wormenspuit erin blijft een beetje problematisch )

ken echt maar heel weinig dieren die aan de hand niet te vertrouwen zijn, dat zijn van die beesten dat je bijna met een zweep de box in moet

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:15

Ik zie het bij de Quarter horses ook gebeuren, de Doc o’ Lena’s, de Peppy San Badgers en de Doc Bars kunnen redelijk heet, intelligent en sensibel zijn en verdragen maar weinig afstraffing. Dit zijn de lijnen die je veel in de topsport vindt, maar Jan en alleman koopt deze lijnen en verwacht dan een soort van makke kinderpony te hebben aangeschaft. Van Poco Lena, moeder van Doc o’ Lena was al bekend dat ze vrij heet en nerveus was en soms kuilen groef waar je een olifant in kon begraven. Maar voor de sport was ze een super merrie, die men vervolgens kruiste met de hengst Doc Bar, die een grote dosis Volbloed in de aderen had (minimaal 5/8) en voor de renbaan was gefokt. Dan moet je niet opkijken dat wanneer je dit soort kruisingen doet, je een “bloederig” veulen fokt. Maar ze presteren in de showring als geen ander en dat is waar iedereen op kickt. Echter deze paarden zijn niet altijd voor iedereen geschikt. Dan nog, ik ken ook wel een paar zeer actieve, sensibele Tinkers waar ik niet zo gauw op zou gaan zitten .
Het is ook niet zo handig om jonge dieren drie jaar in de opfok te doen en er nauwelijks naar om te kijken en dan te verwachten dat je paard in no time zich super gedraagt.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:38

mee eens

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:07

Ik heb toevallig met een oude kennis van mij, een hengstenhouder ook
hierover gepraat. Hij zegt dat het grootste gedeelte van zijn klanten
mensen zijn die na een dag op kantoor een lekkere buitenrit willen
maken en misschien af en toe een concoursje mee will pikken.
Hij zegt dat je in Duitsland "de straten kunt plaveien met Florestan
nakommelingen" (dit is een Duitse uitdrukking letterlijk vertaald en
betekend dat je zowat omkomt in de Florestanen). Hij zweert bij het
karakter van dit paard. Hij zei letterlijk "wat heb ik eraan als ik de
mensen een Pilot verkoop die ze niet eens uit de stal kunnen krijgen?"

Naast goedzakken als Florestan en wat goedgekeurde zonen van
hem hij ook nog Klimke's oude dressuurkampion Biotop staan die ook
hele goede karakters doorgeeft.

Het kan dus ook anders.

Ik kan me voorstellen dat je paarden met een heet karkater fokt voor
de sport en topsport, maar laten we eerlijk zijn, het grootste gedeelte
van de rijdende bevolking draait niet mee in de top en wil graag een
betrouwbaar, eerlijk paard hebben waar je lekker mee naar buiten
kunt zonder dat je iedere keer gelanceerd wordt.

Nou ja, ik in ieder geval
Laatst bijgewerkt door yfande op 14-07-05 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:09

yfande schreef:
Klimke's Biotop staan die ook hele goede karakters
doorgeeft.

Waar baseert hij dat op???

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 12:13

Ik denk dat we het met elkaar eens zijn, en dat het probleem toch voor een groot gedeelte bij de ruiters ligt.
Misschien moet er dan maar eens goed worden gekeken naar instructie, etc.
Ik heb wel eens gelezen dat je zelfs in duitsland een paard pas mag starten, als je eerst een soort proef hebt afgelegd die bewijst dat je goed bezig bent...
Mischien iets voor in nederland?
Nu kan elke domme gek met centen een paard kopen en er mee gaan starten...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:08

Vroeger gebruikte de cavalerie toch ook vaak bloedpaarden. Zullen ze toch wel goede redenen voor hebben gehad. En polo ponies zijn vaak ook grotendeels of helemaal Volbloed. Dus bloedpaarden zijn vaak breed inzetbaar, breder dan je soms zou denken.
Veel auto’s op de weg met daarin mensen die geen verstand van paarden hebben, zijn sowieso geen goede combi met paarden (i.v.m. buiten rijden) en verkeersmak maken, is iets wat toch de nodige training verlangt. Mensen verwachten blijkbaar dat paarden verkeersmak geboren worden, maar je moet een paard toch echt aan dingen laten wennen door het aan die dingen bloot te stellen en misschien wel hoe jonger, hoe beter. En de reactie op de omgeving is ook erg afhankelijk van de band die ruiter en paard met elkaar hebben. Als de ruiter al bang is en gespannen als een veer is, dan zal het paard dit feilloos oppikken. Als je niet met een beetje lef rijdt en voldoende leiding geeft, dan zal dat ook zijn uitwerking hebben op het gedrag van het paard

Paarden met “bloed” waren vroeger heus niet anders of makkelijker dan tegenwoordig, alleen gaf het vroeger blijkbaar minder problemen. Mensen hebben tegenwoordig met niets meer geduld en willen alles even snel kunnen “fixen”. Ik denk dat mensen met Gelderse paarden of wat voor ras of bloedvoering dan ook, ook wel eens hun problemen/aanvaringen hebben.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:18

Hoi! Heb mijn merrie bewust laten dekken door een hengst met een braaf karakter. Ik hoef niet zo'n bloedkikker. Mijn verzorgpaard heeft ook veel bloed, en als jong paard was dat soms echt niet leuk! }> Maar je kunt veel doen met opvoeden en nu is hij superbraaf in het verkeer en bij de hoefsmid. Maar soms komt heel onverwachts toch dat beetje bloed even weer boven en kan ik weer een leuk spectakel verwachten op bijvoorbeeld een wedstrijd.
Dit paard heeft tijdens het vrij bewegen geen spectaculaire bewegingen, maar na een paar jaar hard trainen doet ie het wel onder het zadel! Groetjes Brennie

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 17:23

ik zelf ben een fan van bloedkikkers om ernaar te kijken, mee omgaan is wat anders, je moet zelf koel en dominant zijn want deze paarden zijn je gauw te slim af. daar je tegenwoordig weinig paarden mensen meer hebt en des te meer mensen met paarden die het al gauw zielig vinden als een paard eens op zijn nummer word gezet krijg je van die onhandelbare*rotbokken*. dus paarden met veel bloed voor de profesionele ruiter en voor de rest gewoon een normaal gefokt paard met een scheutje minder bloed, dit voorkomt een hoop problemen voor paard en eigenaar

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 22:36

Ik vind inderdaad dat fokkers bij het kwpn onvoldoende op het karakter letten. Een paard mag van mij best heet zijn, maar moet ook een beetje bereid zijn om mee te werken met de ruiter. Ik ken wel zeer goede paarden die alleen maar te rijden zijn door zeer ervaren ruiters die al hun gevoel en techniek in de strijd moeten werpen om er iets van gedaan te krijgen. En ja, dan zijn die dieren wel heel erg goed, dat wel.

Maar wat hebben de meesten er aan>? De meesten van ons zijn middelmatige hobbyruiters die op landelijk niveau hooguit z kunnen halen, voor een enkeling zit er meer in. WAt hebben we dan aan moeilijke karakters met talent?

Geef mij maar een paard met wat minder talent maar wat me wil geven wat hij in huis heeft. Daarom fok ik zelf op karakter: ik let heel erg op het karakter van de hengst.
WAnt die topruiters komen niet bij mij op stal kijken of ik iets voor ze heb staan. Dus moet ik er zelf mee overweg kunnen.

Ik heb zelf een ontzettend fijne merrie (uit hele goede sportbloedlijnen) waar ik Solitair voor gekozen heb vanwege zijn beweging en zijn karakter.

Voor mijn hete merrie een Lupicorzoon. En nu hopen dat dat veulentje wat gemakkelijker wordt dan de moeder.

Ik geloof ook dat het gemiddelde paardenmateriaal wat er rondloopt meer in huis heeft dan het gemiddelde ruitermateriaal wat er op rijdt. Maar dat is eigenlijk ook heel logisch. Paarden worden nog een beetje uitgeselecteerd in de fokkerij. Ruiters niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 22:40

Desiree schreef:
Ik vind inderdaad dat fokkers bij het kwpn onvoldoende op het karakter letten.

KWPN hengsten worden op karakter getest, wie let volgens jou niet op karakter.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 23:36

Nou, dat is dan niet te merken aan de fokproducten van sommige hengsten.... (lees: Jazz, Gribaldi, Ferro, Numero Uno) Volgens mij is die selectie van het KWPN niet van goede kwaliteit.....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 23:51

sarabande schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Ik vind inderdaad dat fokkers bij het kwpn onvoldoende op het karakter letten.

KWPN hengsten worden op karakter getest, wie let volgens jou niet op karakter.

Bij het kwpn is 'een normaal karakter'al jaren een rekbaar begrip.
Menig etterbak heeft in zijn rapport staan dat het 'normaal' is van karakter.

Dan vraag ik me vaak wel af, 'Normaal", ten opzichte waarvan?
Want laten we wel wezen - er lopen een hoop lamstralen met een kwpn-brandmerk op de billen....

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 23:53

Daarom heb ik ook een paard zonder Kwpn-brandmerk op de billen....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 07:57

Desiree schreef:
Ik vind inderdaad dat fokkers bij het kwpn onvoldoende op het karakter letten. Een paard mag van mij best heet zijn, maar moet ook een beetje bereid zijn om mee te werken met de ruiter. Ik ken wel zeer goede paarden die alleen maar te rijden zijn door zeer ervaren ruiters die al hun gevoel en techniek in de strijd moeten werpen om er iets van gedaan te krijgen. En ja, dan zijn die dieren wel heel erg goed, dat wel.

Ik quoot Desiree nog een keer als antwoord op Dees, met name op de door haar genoemde hengsten
Dat heeft niets met het KWPN te maken dat heeft met de keuze van de gebruikers te maken. Als je geen ambities hebt om om te kunnen gaan met datgene dat zulke paarden aanbieden moet je zulke paarden niet kopen.

Je gaat ook niet naar de winkel om een ferrari te kopen terwijl je je alleen een corsa kan veroorloven. Als je dat wel doet kom je jezelf vroeg of laat tegen, al is het maar financieel.

Fokken, rijden, paarden houden het is een kwestie van vooraf keuzes maken, niet achteraf zeuren.

O ja en branden doen ze in Nederland al een tijdje niet meer

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:59

sarabande schreef:
[naam verwijderd] schreef:

Ik quoot [naam verwijderd] nog een keer als antwoord op [naam verwijderd], met name op de door haar genoemde hengsten
Dat heeft niets met het KWPN te maken dat heeft met de keuze van de gebruikers te maken. Als je geen ambities hebt om om te kunnen gaan met datgene dat zulke paarden aanbieden moet je zulke paarden niet kopen.

Je gaat ook niet naar de winkel om een ferrari te kopen terwijl je je alleen een corsa kan veroorloven. Als je dat wel doet kom je jezelf vroeg of laat tegen, al is het maar financieel.

Fokken, rijden, paarden houden het is een kwestie van vooraf keuzes maken, niet achteraf zeuren.

O ja en branden doen ze in Nederland al een tijdje niet meer

Dus zo bij de tijd ben je nog wel Saartje, dat je weet dat branden niet meer geschiedt.

Wat een raar vergelijk, Ferrari niet kunnen betalen dus Corsa kopen.
Jij impliceert hier dat de paarden met karakter de dure Ferrari's zijn, en de bravere paarden zich laten vergelijken met goedkopere Corsa's?
Wat men mij altijd heeft verteld is dat de Ferrari zich zo heel plezierig laat rijden, en dat de Corsa vaak met problemen bij de garage staat.

Laat ik nou die lastige heetgebakerde krengen maar vergelijken met de Corsa - en dat vriendelijke paard dat graag voor mij aan het werk zou willen met de FErrari.
Want juist die vriendelijke paarden die werkelijk voor de baas aan het werk willen - die zijn onbetaalbaar
Alle andere paarden zijn juist te koop!