Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

. Hij heeft flink kuil gegeten en ze hebben onderweg niks gehoort. Dit is de veiligste manier van het vervoeren van een veulen. jupiler schreef:De reden dat veel mensen een veulen niet vastzetten is omdat een veulen daar nog niet mee bekend is. Het dier weet nog helemaal niet wat dat is en zou in panier kunnen raken wanneer het merkt dat het geen kant meer uit kan. Daarom heb ik er ook zo lang over getwijfeld om het wel of niet te doen en hoe dan. Maar los vervoeren vond ik ook een enge optie. Als je ze smal in de trailer zet met een schot kunnen ze zich net zo goed opgesloten voelen was mijn gedachten en als ie dan gaat staan stuiteren? Maar iedereen moet doen zoals hij of zij denkt dat het het beste is voor het veulen wat je gaat vervoeren.
gr
karin
PhiaBink schreef:Vorige week zaterdag is Athletico van Noord-Holland naar Belgie vervoert in een trailer en helemaal Remi. Ik heb een dikke laag stro in de trailer gedaan en lekker veel kuil. De stangen heb ik eruit gehaald.
Na wat tegen spurtelen stond meneer erin. Snel de klep dicht en via het zijdeurtje snel de trailer uit gegaan. We hebben hem los vervoert. Bij aankomst in Belgie stond hij achterste voren en wilde de trailer niet uit. Hij heeft flink kuil gegeten en ze hebben onderweg niks gehoort. Dit is de veiligste manier van het vervoeren van een veulen.

mlvanmelle schreef:Ik ga zaterdag mijn veulen ophalen en ik ga het op de manier doen die Cassidy zegt. alle stangen eruit, veel stro/hooi voorin en dan los in de trailer (met het zeil aan de achterkant dicht natuurlijk). Ikben er best wel nerveus voor, ik hoop dat alles goed gaat. Het is wel een lange rit, ongeveer 2 uur rijden.. Ik neem wat tranquigel mee, als hij dan heel onrustig/moeilijk is met laden, dan kan ik hem wat geven... Hij is trouwens 5 maanden oud.
mlvanmelle schreef:Ik heb helaas zelf geen trailer, dus ik huur er een.. En ik heb er alleen een kunnen huren met een zeiltje (hoorde gisteravond pas dat ik hem zaterdag moet halen, dus niet echt uitgebreide keus meer in trailers huren). Misschien moet ik er wat op verzinnen om dat zeiltje extra stevig dicht te maken...
Dat van die flinke hoeveelheid hooi en stro was ik ook van plan, dus dat komt helemaal goed. Ik neem de tranquigel voor de zekerheid mee, eigenlijk vooral voor als hij enorm lastig is met inladen oid. Ik heb het meer voor mijn eigen gemoedsrust bij me
dan kom jij ook rustiger over op het veulen en niet zo gestresst. Dat veulen redt zich wel, een dopie zal meer kwaad doen. Veulens staan nog niet zo stabiel als een volwassen paard. Een veulen kan zonder dope dus beter zijn evenwicht bewaren.
mlvanmelle schreef:Ik bedoel ook niet dat ik het perse wil geven. Ik wil het bij me hebben voor het geval hij enorm lastig is met inladen, maar in principe dan als "noodoplossing" als we alle andere dingen al geprobeerd hebben, dus ik hoop dat het gewoon goed gaat zonder
ja misschien wel.. Ik vind het best wel spannend allemaal, ik heb wel vaker 'gewone' paarden vervoerd, maar nog nooit een veulen, dus vandaar
Maar gelukkig al een hoop tips gehad, het komt vast goed allemaal..