Manuutje1990 schreef:Dus een wat zwaarder paard kan geen goede gangen hebben en kan geen goed sportpaard worden en is niet goed gebouwd?
Op die manier hoef je helemaal geen koudbloedras meer te fokken.
En een wat zwaarder paard kan ook de sport in hoor, misschien niet de endurance, want daar heb je nou eenmaal lichtere rassen voor nodig, maar dressuursport kan makkelijk, zelfs voor Trekpaarden!
Bij de 1 wat moeilijker dan bij de ander, maar het kan makkelijk.
En ooit wel is een echte ouderwetse Fjord gezien? Die lijken me eerlijk gezegt nog geschikter voor de dressuursport dan de Fjord die je nu veel ziet.
Een zwaarder paard kan ook proma gangen hebben en een sprima sportpaard zijn. Ik heb zelf ook op een fantastisch oud type fjord dressuur gereden. OP keuringen moet het meest korrect gebouwde paard winnen met de beste gangen. Of dat nu een moderne of ouderwets type is. Heeft zo'n paard goede gangen dan zal deze het in de sport ook goed doen, nietwaar?
Raar dat de fjorden die ik in de sport tegen kom op de keuringen juist niet hoog eindigen dat vindt ik vreemd. Dat zou meer samen moeten gaan.
Het oude type moet zeker bewaard blijven maar als je alleen die behoudt zal het aantal fjorden slinken denk ik. Dus beide soorten maar behouden en ook bij het moderne type zorgen dat het wel fjorden blijven.