stap 80 draf 78 en galop 82 MAAR GEEN STER GEWORDEN!! :S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oregon

Re: stap 80 draf 78 en galop 82 MAAR GEEN STER GEWORDEN!! :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:55

ditchie schreef:
En dat we er niet mee mogen doorfokken slaat natuurlijk nergens op

Er is ook niemand die zegt dat het niet mag.
Maar het advies is dus blijkbaar dat het beter is het niet te doen.
Eerst succes met de merrie en ik hoop voor je dat er een andere jury nog eens naar wil kijken. Al is het alleen maar om meer duidelijkheid te krijgen over waarom je merrie geen ster is geworden.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 11:00

Het gaat er om dat de jury gewoon eigenlijk zelf niet weet waarop hij vera heeft afgedankt. Er hebben al meerdere mensen gesproken met de jury en er zijn steeds warrende verhalen; hazehak, reebeen, ingestoken pijp blaribla! maar de jury weet het zelf niet eens. Daar heb ik meer moeite mee dan dat mijn paard geen ster is geworden. En tuurlijk kan ik tegen kritiek en afwijzing maar dan wil het wel duidelijk geargumunteerd hebben!

Thx dees het zijn ook geweldige bewegingcijfers kan niet wachten totdat ik erop kan

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 11:01

Oregon schreef:
Eerst succes met de merrie en ik hoop voor je dat er een andere jury nog eens naar wil kijken. Al is het alleen maar om meer duidelijkheid te krijgen over waarom je merrie geen ster is geworden.

Precies die duidelijkheid mis ik

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:07

Ik als KWPNvolgeling mis die duidelijkheid vaak ook. Dat vind ik een slechte zaak. Wanneer het KWPN die duidelijkheid niet geeft zal het voor de fokkers ook moeilijk zijn te fokken zoals het KWPN het bedoelt.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 11:10

Nou inderdaad! Ster of geen ster als die lui maar duidelijk in hun standpunt zijn!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:01

Ga dan maar lekker voor het sport-predikaat.
Als jouw merrie zo goed kan bewegen moet dat een eitje worden.
En een merrie met sport-predikaat is echt wel voldoende om daar mee te fokken.
De moeder van mijn merrie is stb. maar heeft nu wel door haar nakomlingen preferent prestatie.

Zelf kritisch zijn is daar bij wel heel belangrijk.
Als blijkt dat jouw merrie niet goed genoeg vererft dan moet je wel stoppen met fokken.
En dat mis ik toch bij een heleboel fokkers.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:16

mistral schreef:

Dit raakt echt kant noch wal, de kwaliteit van beweging heeft niks te maken met het sport-predikaat! Daar komt echt veel meer bij kijken dan beweging. Je praat wel over Z2 + 1 en daar zal toch een staaltje africhtingskunst bij komen kijken en ook talent voor sluiten/verzameling en wissels.
Er zijn veel Z2 paarden die de beweging van een shetlandpony hebben maar wel hun wp lopen terwijl er bewegingswonders zijn die door verkeerde africhting of moeilijk karakter hun punten niet halen.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:20

Suzanne F. schreef:
mistral schreef:

Dit raakt echt kant noch wal, de kwaliteit van beweging heeft niks te maken met het sport-predikaat! Daar komt echt veel meer bij kijken dan beweging. Je praat wel over Z2 + 1 en daar zal toch een staaltje africhtingskunst bij komen kijken en ook talent voor sluiten/verzameling en wissels.
Er zijn veel Z2 paarden die de beweging van een shetlandpony hebben maar wel hun wp lopen terwijl er bewegingswonders zijn die door verkeerde africhting of moeilijk karakter hun punten niet halen.

excuse me!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Je hoeft mijn kop er niet af te bijten.

Ik zeg niks over de shetland pony's in het Z2
En karakter van het paard zelf is zeker belangrijk, zeg ik ook niks over!
Goede begeleiding in de africhting is idd ook heel belangrijk, zeg ik ook niks over!
Maar dat wil nog niet zeggen dat je nou zo bijzonder getalenteerd bent als je Z2 kan rijden, of vind jij van wel????!!!

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:24

Sorry, Mistral, maar volgens mij deed Suzanne geen poging op je kop eraf te bijten....

Sterker nog, ze omschreef een en ander netjes. Byzonder is het niet, nee, maar knap nog steeds wel, anders zouden wel meer mensen de Z2 bereiken. Africhting is daarbij een belangrijk onderdeel, meer als het voorbeen gezwaai. Tuurlijk kunnen bepaalde onderdelen makkelijker gaan als je paard gezegend is met goede gangen, maar het komt nog altijd op kundigheid van de ruiter aan om het paard goed af te richten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:27

Eeeh ja inderdaad Viennanova...
Enne Mistral toevallig ongesteld??
No offence hoor, ik zeg ook niet dat je als ruiter getalenteerd bent als je Z2 rijd en ook het paard hoeft niet echt een megatalent te zijn maar er komt meer bij kijken dan goede bewegingscijfers op een stamboekkeuring.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 13:35

daar ben ik het mee eens..! Het wordt straks ook een zware klus wanneer je bedenkt dat dit paard een zeer sterk karakter heeft en soms net een losgeslagen hengst lijkt te zijn

We doen het iig lekker rustig aan met haar want ze is nog behoorlijk jeugdig!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 13:36

Kan je mij niet begeleiden suzanne haha

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:36

ongesteld nee!! maar ik bedoelde het goed.

En het woord eitje zal ik maar niet meer op bokt gebruiken, want dat valt duidelijk verkeerd.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:56

Hmm, zonde en stom van het KWPN dat je merrie geen ster geworden is. Er zijn hengsten met een veel incorrecter achterbeen goedgekeurd.
Sommige stammen staan erom bekend om iets incorrectere achterbenen te fokken. Eén van die stammen is wel één van de topstammen in Nederland, met idioot veel internationale beesten. Nooit last van.
Van bepaalde hengsten is het bekend dat ze het doorfokken.
Jammer dat de jury er nu ineens zo hard aan tilt. Als ze nou een bokvoet oid had, is het nog wat anders.
Jammer, maar trek je er vooral niets van aan, je hebt een super merrie, dat is wel duidellijk.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:11

[quote="ditchie"]Het is een Osmium X Houston.. en ik wil haar straks uitbrengen in de sport.. maar we hadden eerst voor volgend jaar een veulen in gedachten.. dus we wilden haar nu laten dekken door Santano. We hadden eigenlijk gehoopt dat ze door mocht naar Ermelo en daar voor tijdelijk keur.. Ze was bij de veulens 6e in de finale van Nederland in Ermelo..!
[quote]

Hmmm je hoopte dat ze door mog naar de CK in Gorredijk zeker en daar voorlopig keur werd! Maakt verder nie uit ik snap wat je bedoelt! Onze merrie is 2 jaar terug dus net wel ster geworden. Had eigenlijk één punt te weinig op exterieur maar doordat ze 82 punten bij elkaar sprong kreeg ze dat ene puntje erbij. Hebben wij vast geluk gehad en jullie niet. Is echt vet balen!

Maar wat iedereen al zegt probeer het iig nog een keer want een paard wat zo beweegt kunnen ze zeker niet laten staan! Hopen dat de jury zaterdag wel een beetje lief is! Dan moeten wij heen met een ruin.

Whoopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:42

[quote="Venetia"]Hmm, zonde en stom van het KWPN dat je merrie geen ster geworden is. Er zijn hengsten met een veel incorrecter achterbeen goedgekeurd.

Kijk maar eens naar Ferro z'n achterbenen (hazehak).

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 14:46

Misschien waren ze wel bang dat Ferro het bij onze merrie had doorgefokt..?

Trouwens met een hazehak mag je toch niet eens opgenomen worden bij het KWPN ?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:05

Hoi Ditchie,

Gister was ik ook op de keuring (ik moest drijven in de kooi) en ik heb dus ook jouw paard gezien. Erg mooie en zeer aansprekende merrie! Dat vond ik al voordat ik haar had zien bewegen. En toen ze eenmaal aan het bewegen was wist ik het zeker: dit wordt een ster! Veel paarden gezien op zo'n dag en dan weet je het onderhand wel Ik was ook echt verbaasd toen de jury toch besloten had het geen te verklaren... Dus ik ging naar de jury toe: Waarom geen ster?

Dit kreeg ik als antwoord: de merrie heeft een spronggewricht dat bijna grof is en een neergestoken pijpbeen (weet niet meer precies hoe het heette) maar dat komt erop neer dat het pijpbeen op de verkeerde manier het spronggewricht binnen komt: te schuin naar voren in dit geval. Daardoor ontstaat er een bolling in het spronggewricht. Dit ziet men als een serieus gebrek! Hij zei: een hele strenge jury had dit paard afgewezen! Voor de fokkerij is deze merrie dus echt niet geschikt.

Fokken met paarden die gebreken hebben is (vind ik) echt onverantwoord, ook al zijn de bewegingen top en de rest van het extrieur super. Ik snap dat de teleurstelling groot is, maar het is dus nog een klein wonder dat je merrie wel is opgenomen. Wees dus blij!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:40

Alsjeblieft zeg sfieke, wat een onzin.
Ik ken zoveel paarden met het 'gebrek' dat jij beschrijft. Een paard hoeft er nooit last van te hebben, sterker nog, het overgrote deel heeft er ook nooit last van. Ik ken er niet één die er last van heeft. OCD is veel ernstiger.
Dat je er niet mee moet fokken is je reinste onzin.
Veel gebreken zijn veel ernstiger. Dan kunnen we de halve paardenstapel wel op de zwarte lijst zetten, en zouden we heel veel goede paarden zijn misgelopen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:41

Ga lekker de sport in met je merrie, beweging heeft ze iig meer dan genoeg, en laat het fokken met deze merrie voorbijgaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:48

Ik kan helaas niet de foto's kijken in het topic, dus ben erg benieuwd naar de merrie.

Het is wel erg zielig om die ene punt achterwege te laten, misgunning misschien? Net zo banketstaaf als 155 punten te krijgen voor een proef. Of 179.

Kan ik ergens anders de foto's ook zien?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:53

Venetia schreef:
Alsjeblieft zeg sfieke, wat een onzin.
Ik ken zoveel paarden met het 'gebrek' dat jij beschrijft. Een paard hoeft er nooit last van te hebben, sterker nog, het overgrote deel heeft er ook nooit last van. Ik ken er niet één die er last van heeft. OCD is veel ernstiger.
Dat je er niet mee moet fokken is je reinste onzin.
Veel gebreken zijn veel ernstiger. Dan kunnen we de halve paardenstapel wel op de zwarte lijst zetten, en zouden we heel veel goede paarden zijn misgelopen.

Volgens mij snap jij het niet helemaal...?? Je zegt: het overgrote deel heeft er geen last van, en dat andere deel dan?
Ze selecteren deze merrie's eruit om te voorkomen dat er meer paarden komen die er wel last van hebben en straks het overgrote deel er WEL last van heeft!
Fokken doe je met materiaal dat er geschikt voor is op alle gebieden en niet voor maar de helft!
Ik heb het expres nagevraagd aan de jury en deze mannen zijn van het KWPN en ik ga er vanuit dat ze precies weten wat ze doen. Als jij in de toekomst een goed paard wil hebben dan kies je er toch niet voor om merries met dit soort dingen te selecteren voor de fok? Sommige goede paarden zijn toevallig uit een wat mindere merrie gekomen, maar dat betekent niet dat iedere mindere merrie goede paarden voort kan brengen. Als je je paard naar de keuring brengt kan je altijd dit soort dingen tegen het lijf aan lopen.
Het is goed dat het KWPN zo strict is, dan zijn er in de toekomst nog zulke goede paarden als nu en daar hebben we wat aan!

Deze merrie zou het onwijs goed kunnen doen in de sport en ik denk dat je je daar dan gewoon op moet concentreren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:53

Ik geloof ook wel dat dit bewust en met pijn in het hart gedaan is, liefste wat ze willen is zo'n goed lopende merrie goedkeuren!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:55

Dat denk ik ook! Deze merrie heeft verder een prachtig extrieur, mooi bergopwaarts gebouwd en erg chique en dan ook nog goede gangen! Erg jammer...

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 15:58

Is zoiets als veulen ookal te zien? Toen was ze namelijk kampioen en 6e in de finale van ermelo. Of gebeurd dit tijdens de groei van het veulen.