Venetia schreef:Alsjeblieft zeg sfieke, wat een onzin.
Ik ken zoveel paarden met het 'gebrek' dat jij beschrijft. Een paard hoeft er nooit last van te hebben, sterker nog, het overgrote deel heeft er ook nooit last van. Ik ken er niet één die er last van heeft. OCD is veel ernstiger.
Dat je er niet mee moet fokken is je reinste onzin.
Veel gebreken zijn veel ernstiger. Dan kunnen we de halve paardenstapel wel op de zwarte lijst zetten, en zouden we heel veel goede paarden zijn misgelopen.
Volgens mij snap jij het niet helemaal...?? Je zegt: het overgrote deel heeft er geen last van, en dat andere deel dan?
Ze selecteren deze merrie's eruit om te voorkomen dat er meer paarden komen die er wel last van hebben en straks het overgrote deel er WEL last van heeft!
Fokken doe je met materiaal dat er geschikt voor is op alle gebieden en niet voor maar de helft!
Ik heb het expres nagevraagd aan de jury en deze mannen zijn van het KWPN en ik ga er vanuit dat ze precies weten wat ze doen. Als jij in de toekomst een goed paard wil hebben dan kies je er toch niet voor om merries met dit soort dingen te selecteren voor de fok? Sommige goede paarden zijn toevallig uit een wat mindere merrie gekomen, maar dat betekent niet dat iedere mindere merrie goede paarden voort kan brengen. Als je je paard naar de keuring brengt kan je altijd dit soort dingen tegen het lijf aan lopen.
Het is goed dat het KWPN zo strict is, dan zijn er in de toekomst nog zulke goede paarden als nu en daar hebben we wat aan!
Deze merrie zou het onwijs goed kunnen doen in de sport en ik denk dat je je daar dan gewoon op moet concentreren.