Hoe oud, hoe groot...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Hoe oud, hoe groot...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 22:18

mijn KWPN veulen is nu 5 maand en ongeveer 130cm..
Vind ik raar.
Ik denk dat ik verkeerd heb gemeten, want iedereen zegt als ze hem zien: ZOW wat een REUS!!!!
Maar als ik dat met die van jullie verglijk valt dat mee.
Maar asl je naast m staat is het al echt een kanjer.

Ik meet m binnenkort nog een x op.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:42

Ik heb een kruising kwpn/fries. Hij is nu 6.5 maand en 1.35 hoog.
Zijn ouders zijn allebei 1.65 maar ze verwachte dat hij groter wordt. Weten jullie de verwachte stokmaat al?

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:06

Wel, hier weer een "update" van mijn Ayla d'Amour:
ze meet nu vandaag en precies 4mnd. oud op de schoft 1.29m. en op d'r billen 1.33m.
Op het moment groeit ze bijna elke week een cm., ongeloofelijk wat gaat dat hard!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:12

Alweer gegroeid!
Mijn kwpn-er is van 14 mei - dus over 5 dagen alweer 5 maanden....
Hij was vanmorgen alweer 1.36

Ouders 1.72 en 1.69

FriesBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:46

Mijn fries merrie veulen, nu 6 maanden is ergens tussen de 125 - 130 weet het niet zeker, staat een haflingerveulen van 1 1/2 jaar en die is pas opgemeten en die had een stokmaat van 1.35 mijn veulen is maar ietsjes kleiner.

Nu heb ik een ander vraagje, omdat ik haar pas 2 maanden heb, wil ik weten is het nog mogelijk om een geschatte stokmaat te berekenen. Of had ik dat gelijk bij de geboorte moeten doen, wat dus niet mogelijk was.

Als dat mogelijk is hoe moet ik dit dan doen??? Er staan wel voorbeelden maar daar snap ik niets van ??

groetjes Angelique

Ingvild

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:42

Mijn kruising Welsh Cop veulen (moeder is 1.41) is nu 7 maanden oud en ruim 1.25m.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:04

Mijn veulen is met 6 maanden oud ongeveer 1.45 hoog en 1.50 bij zn kont. Ik zou nog wel eens officieel willen meten! Maar zn kont komt iig boven die van onze fjord uit en schoft gaat erom. Onze fjord is 1.46.

Leschem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:17

Hoi,

Mijn jaarling is nu 1.35m. Ze is van mei, dus bijna anderhalf jaar oud. Haar vader is een Arabier van 1.67m, haar moeder is een Welsh van 1.38m. Is het in te schatten hoe groot ze zal worden, en zo ja, hoe groot ongeveer?

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:44

Ik heb verschillende manieren gevonden om uit te rekeken hoe groot een veulen wordt maar of dit klopt weet ik niet:

1) Bereken het aantal cm van de elleboog tot aan de kroonrand en van de elleboog tot de grond. Tel deze dan bij elkaar op en men heeft de stokmaat. Hij moet dan wel eerst 1 jaar zijn!

2) Met 18 maanden is hij op 90% van zijn totale stokmaat. In het geval van leschem: 135/90*100 = 1.50

En ik wist er nog 1 die je op elk moment kan doen maar die ben ik even vergeten dus die vraag ik nog even na

kannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:47

als ik dit zo lees denk ik dat mijn veulen toch redelijk groot wordt, hij was met 4 maanden 1.35 en met zijn kont scheelt het zeker 5 cm.
hij is dus nu redelijk overbouwd. ik ben zo benieuwd hoe groot hij wordt, zijn moeder is maar 1.61 m maar zijn vader 1.73.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:15

Mijn veulen is imiddels 5 1/2 maand oud en ongeveer 1.48 hoog
Geschatte stokmaat tussen de 1.70 m en 1.75 m

deze foto's zijn van afgelopen zondag

Afbeelding

Afbeelding
Hoezo overbouwd? beetje maar

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:19

eerste fotootje wil niet, nogmaals een poging!

Afbeelding

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:13

Zó hej listiglistje. Hij is echt groot....(en mooi)
Welke afstamming?? En hoe heb je z'n verwachte stokmaat berekent?
Gr

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:31

Dank je ......Ja echt een reus! Ik hoop alleen niet dat hij groter wordt dan 1,75m, want ik ben zelf maar 1.70m met korte pootjes

Papa is 174 = Tango = Jazz x Contango
mama is 1,69 = Rossini x Zilverster x Pericless xx

Je kan het aan zijn pijpbeen zien, zijn schofthoogte op dit moment, gemiddelde schofthoogte ouders en als ze 1 jaar zijn heb je een speciale meetmethode waarmee je bijna nauwkeurig de exakte eindmaat kan berekenen. (met een meettouwtje langs zijn voorbeen naar zijn schoft????) Vraag me niet precies hoe, maar dit is mij verteld door (op)fokkers.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:14

Dat is te ingewikkeld voor mij Zie wel hoe groot ie wordt, kan er weinig aan doen..
Rossini ken ik verder niet....blijkbaar wel een goede combinatie met tango
Wanneer is hij afgespeend??? en heb je 'm thuis of in de opfok?
gr

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:38

Rossini (v.Rokoko) is Duits (Westfaler) beetje oud bloed, maar wel goed! veel goede sportpaarden....zie nakomelingen op www.paardenfokken.nl

Hij is begin september afgespeend , de moeder viel heel erg af, het was toen ik hem kocht met drie maanden al een flinke jongen.

Ik hem 'm niet thuis in de opfok, want daar staan veel merries in de groep en ik wil hem hengst laten dus dat lijkt mij niet zo'n strak plan plus er is bij mij thuis te weinig hectare grasland om goed op te groeien. Hij staat nu bij een luxe pensionstal een dorp verder. Hier staat hij met 3 andere hengsten. met heel veel grasland s'nacht binnen en overdag buiten.

_Sheila_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:25

Heey, Ik weet ook niet hoe groot dat mijn veulen word...Ze is nu 5 maand en half maand...1.32 groot..De moeder is een Haflinger van 1.44 en de vader is een Fries van 1.65...Maar als ik het zo ver gelijk dan word ze wel aardig groter dan haar moeder....

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:45

Ik heb het nog even nagevraagt en er is nog een manier om te kijken hoe groot een veulen wordt.

Je pakt een halstertouw.
Je laat het touw langs zijn been hangen.
Je pakt het touw dan op twee plaatsen vast.
1 punt is bij de elleboog en de ander bij z'n kroonrand.
Daarna breng je het punt wat je bij de kroonrand vast heb boven zijn schoft. Daarbij moet je wel het punt bij de elleboog vast houden.
Waar je dan uit komt met het touw is de stokmaat die hij zal krijgen.

Snappen jullie em?

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:07

Jaaaahhhh dat was de methode met 't touwtje!
ik wist alleen niet precies hoe het zat.......BEDANKT!!!!!

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:26

Arevi is vandaag naar de opfok gegaan, hij is nu dus 4.5mnd en is 1.34mtr. Hoplelijk maakt hij snel nieuwe vriendjes

Moeders is OOk een Rossini van ca. 173mtr. Zit zeker in het bloed dat groot fokken? ik ben zelf maar 1.60mtr dus dat gaat goed.

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:27

Ik heb gekeken bij je profiel!een Tuchinsky uit een ster sport van Rossini x Statuar (Carmen-keur,pref,prest) x Darling Boy (keur, prest)........dat is veelbelovend!!! heb je foto's?

P.s. bij mij op stal staat een Tuchinsky x Goodtimes hengstveulen een supermooi beestje, maar echt nog een veulen. ik denk wel dat hij wel zeker 1.68 gaat meten. Hij heeft wel lange pijpbenen

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:36

fotos;

Afbeelding

Afbeelding

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:23

Wat een knapperd!!!! veel front en een mooie aflopend kontje

wat voor kleur heeft hij nu eigenlijk? op de bovenste lijkt het wel een koffievos en op de onderste foto bruin? met Magic color gewassen

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:56

Mijn jaarlingmerrie is nu 1 jaar en 7 maanden en is 1.53
Moeder is 1.55, vader was op 3 jarige leeftijd 1.67 (is daarna overleden dus zou de 1.70 minimaal als eindmaat wel hebben gehaald)

Citaat:
Ik heb het nog even nagevraagt en er is nog een manier om te kijken hoe groot een veulen wordt.

Je pakt een halstertouw.
Je laat het touw langs zijn been hangen.
Je pakt het touw dan op twee plaatsen vast.
1 punt is bij de elleboog en de ander bij z'n kroonrand.
Daarna breng je het punt wat je bij de kroonrand vast heb boven zijn schoft. Daarbij moet je wel het punt bij de elleboog vast houden.
Waar je dan uit komt met het touw is de stokmaat die hij zal krijgen.

Snappen jullie em?

De methode met het touwtje heb ik van Komma op bokt hier weer anders doorgekregen:

Citaat:
Ik heb wel een trucje om ongeveer de stokmaat te berekenen: meet met een touwtje de lengte van het voorbeen vanaf de kogel (waar het vetlokje begint) tot de elleboog (boven aan het been, vlak bij de buik voel je zo'n uitsteeksel aan het bot) Hou je touwtje op de elleboog en ga met het begin van het touwtje dat je nog op de kogel hebt richting de schoft (ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn). Gewoon bij de ronding v.d. ribben meegaan naar boven. De hoogte die je dan krijgt is de uiteindelijke stokmaat van je paard. Snap je?

Het is verschil is dus dat winkie het touwtje vanaf de kroonrand pakt en deze methode vanaf de kogel... Is nogal een verschil van minimaal 5 cm voor de eindmaat
Rarara welke klopt er??? Liever vanaf de kroonrand (want dat betekent ook een langer stuk vanaf de elleboog)

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:18

Dan doe je mijne! Die komt je beter uit!
En ik had nog een berekening... dat was:
Met 18 maanden is hij op 90% van zijn totale stokmaat. Dus stel dat jouwe met 18 maanden 1.51 was.. Dan wordt ie +-:
151:90*100 = 167.7.

Maar uiteindelijk wordt het gewoon afwachten