Sugarmiss schreef:
@kimbalover: als je een 3-kleur tinker wilt hebben wil je dus: zwarte manen/zwarte staart/zwarte benen en een bruin lijf met hier en daar een witte vlek.
Om dit voor elkaar te krijgen moet je voldoen aan de volgende dingen:
Je merrie MOET zwart zijn. Dus niet lijken maar echt getest zwart ZIJN.
Voor de hengst geldt hetzelfde MAAR die moet ook het agouti-gen dragen. Dit zorgt nl voor het bruine lijf.
Je moet iig GEEN vos hebben, want dit is het ROOD-gen en dit wil je JUIST uitsluiten.
Een vos met zwarte manen is genetisch niet mogelijk !!
Uit deze kombi zwarte merrie/bay (bruin) hengst kun je krijgen: 50% kans op een zwarte en 50% kans op een bruine.
Heb je een homozygote bay dan heb je dus 100% zeker een bay veulen.
Het bont-gen is dan nog een 2e verhaal. Bij een heterozygote hengst heb je dus 75% kans op bont, bij een homozygoot 100%
Is de merrie niet bont en de hengst wel dan heb je 50% kans op bont.
Ook op bont kun je laten testen.
Nou kijk mijn merrie heeft eerder een veulen gehad en die was ook driekleur.
Zwart met witte manen (om en om, was heel leuk om te zien) een witte staart met een zwart streepje, en hara lijf was bruin met wit gevlekt en haar benen waren wit overlopend in de kleuren op haar lijf.
Ze is toen d8 ik gedekt door een bruin bonte.
(als je foto van het veulen wilt zien dan zeg je het maar)
Nu zul je wel denken van, mens wat zeur je dan neem gewoon dan weer een bruin bonte.
Maar het zit zo, stel dat ik een leuke zwart bonte zou tegen komen, zou daar dan ook kans wezen op drie kleur?
Maargoed ik weet genoeg.
(heb btw al een hengst gezien maar geen Tinker, is een fries met waarschijnlijk wat tinkerbloed. Hij is namelijk 3 kleur...ik ben helemaal verliefd op um
)