De mening van Pukpaleis: Montender niet goed op foto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

harryvdz

Re: De mening van Pukpaleis: Montender niet goed op foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:52

Ik geloof niet dat de ontegenzeggelijke kwaliteiten van Montender hier ter discussie staan. Superbok klaar.

Ik verbaas me alleen over het beleid van het KWPN in deze. Afgelopen maand 2 hengsten met een bemerking ggk/erkend en eentje waarvan ze het simpelweg niet weten.
De erfelijkheid van hoefkatrol is idd groter, althans als ik IDS mag geloven.

Ik snap niet waarom het stamboek deze moeite doet. De invloed is niet meer van dien aard dat de hengst er meer merries mee gaat dekken. Wat is dan het signaal wat ze willen afgeven?
Concessies doen aan constitutie ten opziche van de sportprrestaties? Volgens mij ben je dan het fokdoel van het KWPN wel wezenlijk aan het wijzigen, want ik heb altijd begrepen dat we gezonde paarden willen fokken?!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:00

misschien moet je ook afwegen wat belangrijk is eerst de sportprestaties van je paard of eerst de gezondheid .Tuurlijk liever beide .Maar ik laat hem daarvoor niet staan .Trouwens we maken hier alleen maar de hengst zwart terwijl er zoooveel fokken met een merrie met slechte foto's ,maar ja wat niet weet ,niet deert zeggen ze dan .
Ik zorg dat ik eerst mijn zaakjes in orde heb (dwz merries met alleen maar 1-2) Er wordt zoveel gedekt met hengsten waarvan je niet eens weet i welke klasse ze vallen

Monti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:41

Zeg eh Pukpaleis kep eigenlijk een vraagje he, welke paarden heb jij gefokt? En aan de hand waarvan beoordeel jij de hengsten?
Dr zijn zoveel hengsten bij het KWPN goedgekeurd, waar ja later niets van weer hoort. Ondanks de goede röntgenfoto's, verklaar me dat eens dan............

Heb je al wel gekeken naar de nakomelingen van Montender dan?
Hoe hij verder fokt???

Xander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 12:59

Er zijn over de erkenning van oudere hengsten, die niet de KWPN keuringscyclus doorlopen, afspraken gemaakt dat de veterinaire gegevens worden gepubliceerd. Of als ze niet beschikbaar zijn of komen dan wordt dat ook bericht. Dit is bij Montender gebeurd. Als je een van de meest in het oog springende binnen het KWPN gefokte hengsten laat staan op een 3 voor het straalbeen is er het risoco dat er straks allemaal "gezonde"paarden zijn die een stuk minder presteren.
Eerder is opgemerkt dat veel paarden in de topsport veterinaire bemerkingen hebben, dat is juist. Waar het om gaat is om ze heel te houden en niemand kan aangeven of een paard ooit onbruikbaar wordt op een dergelijk veterinaire bemerking.

X

De Nederlandse springpaardenfokkerij heeft een tekort aan vermogen maar ook aan paarden die zich gemakkelijk laten rijden.
Dus goed dat de Karandasj zoon recent bij herkeuring is geaccepteerd.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:36

Xander schreef:
De Nederlandse springpaardenfokkerij heeft een tekort aan vermogen maar ook aan paarden die zich gemakkelijk laten rijden.

Dus goed dat de Karandasj zoon recent bij herkeuring is geaccepteerd
.

Hoezo......... off-topic......... ?

Haha! Haha! Haha!

montender78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:58

dekgeld MONTENDER 1500 eur vooraf 1000 bij drachtigheid
Wie wil er nu niet zòn ruige olympische hengst.1.74 (geeft mooie veulens volgens paardenkliniek kerken (D)).Exclusiviteit t/m ! Haha!
Ik in elk geval wel volgend jaar is die van mij drachtig van Montender.
Dit jaar sinds kort drachtig van Berlin! Haha!
En aan al die bla bla verhalen en verhalen die uit de duim gezogen zijn veel plezier ermee!waar of niet waar!je moet je eigen visie hebben hierover.einde item voor mij! Pling

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:56

montender78 schreef:
dekgeld MONTENDER 1500 eur vooraf 1000 bij drachtigheid
Wie wil er nu niet zòn ruige olympische hengst.1.74 (geeft mooie veulens volgens paardenkliniek kerken (D)).

Ik niet.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:02

Gelukkig dat niet iedereen met Montender wil fokken. Hebben we volgend jaar allemaal Bontenders , da's ook saai... Haha!:D:D

kwintie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:15

Ik heb al die stukjes hierboven niet gelezen (geen zin in gehad) dus misschien heeft iemand het al gezegd.....

Gisteren hebben wij een 3 jarige laten rontgen. De man die dat voor ons heeft gedaan heeft Montender op 2 jarige leeftijd ook op de foto's gezet. Montender had er toen ook al een 3 voor, dus het is niet erger geworden.
Zijn eigenaar heeft toen verkoop overwogen maar omdat hij toch wel erg veel kwaliteit had heeft hij de gok genomen en zie het resultaat!
Springen kan hij!

Ik zou hem niet laten staan om dat 3-tje, hoefkatrolontsteking is ong. 30% overdraagbaar dus het is gewoon heel belangrijk dat je de merrie goede (merrie)brokken geeft en goed ontwormd en daarna natuurlijk het veulen de juiste voeding geeft.
Meer kan je niet doen.

Verder denk ik dat al dat er te veel wordt gekeken naar de foto's bij de aankoopkeuring, als daar maar iets op te zien is dan neemt men het paard al niet meer, ik heb liever een paard dat goed te rijden is en een bemerking heeft dan een paard dat geweldig is op de foto's maar niet te rijden is!.......

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:02

kwintie schreef:
Verder denk ik dat al dat er te veel wordt gekeken naar de foto's bij de aankoopkeuring, als daar maar iets op te zien is dan neemt men het paard al niet meer, ik heb liever een paard dat goed te rijden is en een bemerking heeft dan een paard dat geweldig is op de foto's maar niet te rijden is!.......

Ik heb hier al eerder gezegd: Ellende hebben we al genoeg, ook met gezonde paarden.
Paarden kunnen zoveel en zo snel iets mankeren. Laten we ze dan alsjeblieft zo gezond mogelijk houden. Zoals je onderschrift al zegt he?

Van een dierenarts vernam ik laatst dat door de hedendaagse fokkerij en de daarmee verbeterde/veranderde bewegingsafloop van met name het voorbeen voor veel meer blessures gezorgd heeft. Doordat de paarden nu zo gooien met de voorbenen, overstrekken ze heel snel de kniebanden, er ontstaat zo irritatie bij de aanhechting van de band aan het bot. Overvulde carpaalschede etc etc. Om over de pezen bij die jonge paarden maar niet te spreken die zo strekken.

Ja jongens, we fokken misschien wel betere paarden als vroeger maar gezonder??????
Laten we dan alsjeblieft streng blijven selecteren op oneffenheden op de foto´s om nog meer ellende te voorkomen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:06

Wat we nooit mogen vergeten is dat er ook beter en meer gecontroleerd wordt en men met alles naar de arts gaat, ook omdat er meer gereden en gesport wordt.

We kunnen ook niet van een huisarts aannemen dat er nu meer Aids is als ooit... immers vroeger had men ook aids en ging men gewoon dood. Evenals met griep....

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 16:30

euwig zonde dat het KWPN zo goedkeurt..
gebruikte je een KWPN gekeurde of erkende hengst dan had je altijd nog een bepaalde gezondheidsstatus er automatisch bij.. Nu niet meer. Om over het goedkeuren van die Don Schufro al helemaal niet te spreken Huilen