Tuschinski of Obelisk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Tuschinski of Obelisk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:54

fargo schreef:
Wat grappig dat ik dit topic tegenkom. De keuze tussen Tuschinski en Obelisk is helemaal niet zo raar! Want het zijn halfbroers!! Ze hebben dezelfde moeder namelijk maar een andere vader. Daar kwam ik laatst achter.

Eeeeeeh....??????????
Nou dat dacht ik niet. Tuschinski is een Krack C uit Kalinja van Pion x Amor.

Je bent door de war met een andere, dat dier van Rutten. Kan niet op de naam komen. Oja Tsjaickovsky of zoiets. Die komt uit dezelfde moeder als Obelisk.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:59

Ach ja, dat klopt en die is net goedgekeurd toch? Mistake! Sorry!! Dan ligt de keuze toch minder voor de hand inderdaad.

Wobelisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:38

wij hebben een obelisk hengst van 3 jaar en met een super karakter en zeer fijn lopen. en een sprongetje maken doet hij ook niet verkeerd

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:55

wij hebben een veulen van obelisk gehad uit een gribaldi merrie(vos)kwam een super mooi zwart hengstveulen uit,wel ene pittige een,twas ook een hengst maar echt een met hengstenstreken,moet nog wel wat opgevoed worden,niet echt een braverikje...zal binnenkort wel n foto,s plaatsen

Ghjkl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:47

Ken geen nakomelingen van Tuschinski, maar wel van Obelisk.
Ik vind (Met nadruk op IK VIND, is dus alleen maar MIJN mening) dat de meeste Obelisken op de voorhand gebouwd zijn, ze lopen niet echt bergop en de achterhand moet er beter onderkomen.
Heb er al redelijk wat zadelmak gemaakt en ik vind ze allemaal superbraaf. Je rijdt er zo mee rond!
Heb heel vervelende verhalen gehoord over de karakters maar die ben ik nog niet tegengekomen, op eentje na dan maar dat zal dan wel die uitzondering zijn!!

visca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:36

aannjjaa schreef:
Ken geen nakomelingen van Tuschinski, maar wel van Obelisk.
Ik vind (Met nadruk op IK VIND, is dus alleen maar MIJN mening) dat de meeste Obelisken op de voorhand gebouwd zijn, ze lopen niet echt bergop en de achterhand moet er beter onderkomen.
Heb er al redelijk wat zadelmak gemaakt en ik vind ze allemaal superbraaf. Je rijdt er zo mee rond!
Heb heel vervelende verhalen gehoord over de karakters maar die ben ik nog niet tegengekomen, op eentje na dan maar dat zal dan wel die uitzondering zijn!!

Wij hebben 2 Obelisken gefokt (staan beide in mijn profiel)
En het zijn beide merrie`s maar ze zijn super braaf de 4 jarige was zo zadelmak en de 3 jarige is ook al bijna zadelmak (lees de topic`s van Renske20) Verder hebben beide merrie`s wel een tic de mijne heeft een oren tic en die van Renske heeft een benen tic waar dat vandaan komt zou ik niet weten ze komen beide uit een Rex Magna merrie maar die had nergens last van die was super braaf .

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:51

Vind het wel vreemd dat sommigen hier op dit topic een hengst kunnen beoordelen vanaf een foto, maar ja...
Heb Obelisk zelf 2 keer in actie gezien en ben zelf ook bij hem in de stal geweest en heb met zijn berijder gepraat. Ik persoonlijk vind hem super en hij past zeer goed bij mijn merrie, ze moet nog ongeveer 2 weken voordat haar Obelisk veulentje geboren wordt. Obelisk fokt helemaal niet slecht, anders zouden er niet elk jaar zoveel nakomelingen van hem het zeer goed doen op onder andere de hengstenkeuring!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:44

Mijn obelisk Merrie van 5 heeft echt een super draf en galop... en loopt ook niet op de voorhand en heeft wel achterbeen. ze is heel fijn gebouwd. dus een veulen hoeft helemaal niet op zn vader te lijken. want mijn oom heeft een obelisk en das me toch een beer! dus de mama heeft ook wat in te brengen. maar het is natuurlijk iedereens mening van wat hij van een hengst verwacht want sommige willen een heel ander typ als de ander... das toch gewoon Smaak?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:48

Visca, ben toch geinteresseerd, wat bedoel je precies met de tiks van je merries? Een oren en een benentik? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Gewoon geinteresseerd! Ik heb Obelisk 2 keer zien lopen in het Westbroekpark en heb foto's gemaakt van dichtbij en het is gewoon een erg mooie elegante en relaxte hengst. Ik heb een heleboel foto's van dicht bij kunnen maken omdat hij gewoon erg braaf poseerde en helemaal niet onrustig was ondanks dat er op het wedstrijdterrein om hem heen heel veel gebeurde. Mijn Obelisk heeft een erg sterk achterbeengebruik en goede draf en galop. Ik ben bezig met de voorberijdingen voor het zadelmak maken en heb inderdaad het idee dat hij daarin heel relaxed zal zijn en dat dat maar zo gebeurd zal zijn. Maar wel leuk om te lezen dat dat bij anderen inderdaad vrij makkelijk is gegaan!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:11

haha mijn benen-tic kan je hier op bokt uitgebreid zien met foto's
ze wil dr achterbenen níet geven, ja geven wel maar dan gericht&met volle kracht uitslaan
netjes optillen en dan opgetild houden komt nog niet in dr boekje voor, maar we oefenen stug verder en voorbeentjes geeft ze nu zelfs als ze los in de wei staat!
zadelmak dat was een eitje, zadel erop, singel vast en klaar

ff de topic op een rij hoor:

voetjes optillen viewtopic.php?f=53&t=507435&start=0&st=0&sk=t&sd=a

voorbereidend werk zadelmak maken: viewtopic.php?f=10&t=536688&hilit=

en zadelmak: viewtopic.php?f=10&t=536851&hilit=

ze is nu 2 jaar en 7 maanden oud, 1.66/1.67 hoog en errug lief, supernieuwsgierig, slim en nergens bang van!

en ik vind haar super wat er ook over Obelisk gezegd wordt!

1e keer met zadel op, en de 5e keer aan de longe, alsof ze nooit anders gedaan heeft, zelfs door de plassen heen!
Afbeelding

in mn profiel staan ook nog veeeel foto's van wisje!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:02

horsePicasso schreef:
Heeft er nog iemand ervaring met Tuschinski en Obelisk nakomelingen?

Ik heb een Obelisk merrie Lief karakter, erg aanhankelijk. Heeft een eigenwilletje maar als je daar doorheen prikt is ze super te rijden! Ze kan goed lopen, heeft 3 goede gangen en van zichzelf een ontwikkelde achterhand. Ook springen gaat goed. Het is een veelzijdigbeestje, koel in het hoofd (niet schrikkerig enzo ) maar toch met karakter!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:12

Ha renske dat klinkt ergens wel een beetje bekend! Whizard (mijn obelisk) sloeg in eerste instantie rechts achter nog wel eens NA. Dus dan gaf hij keurig een beentje en daarna sloeg hij me naar mijn knie of hand een beetje krampachtig. Heb hem daar heeel beslist met mijn stem en een tik van mijn hand op afgestraft en dan meestal nog 1 a 2 keer dezelfde voet gepakt tot hij het dan goed deed en dan heel erg beloond met stem. Hij vond voor voetjes geven heel eng. Vlgs een animal communicator is hij erg slim en erg gevoelig en zij stelde voor om dingen uit te leggen waarom je ze doet of wilt gaan doen. Klinkt beetje 'dom' maar ik heb dus heel geduldig elke keer verteld als ik zijn voeten wilde bekijken dat ik dat deed om te kijken of ze in orde waren. Hij vond het ook eng dat hij dan zijn evenwicht verloor in het begin. En heel erg beloond met stem en evt wat lekkers als hij het wel goed deed. Geeft inmiddels al een behoorlijke tijd als een champ zijn voetjes. Maaaaar had vorige week een hoefzweer rechts voor en geeft nu dus al 2 weken uit principe geen voetje rechts voor. Gaat wel met de voet in een emmer met betadine en blijft 15 min staan (dat is dan minder eng vind ie, tja!!) Ze onthouden hun ervaringen HEEL ERG GOED en denken dus dat het dan weer zeer gaat doen of fout gaat etc. Dus zorgen voor GOEDE ervaringen (wat je aan het doen bent!) en probeer haar uit te leggen waarom het nodig is. Klinkt stom maar bij Whizard werkt het echt. Whizard kan dus rondom inmiddels in peesbeschermers en zelfs hoefschoenen voor als het nodig is. Hij is lichterbruin maar verder zouden de foto's van jou echt Whizard kunnen zijn. Heel braaf, maar af en toe vooral op zijn slappere kant wat sjeespartijtjes. Draf en galop zijn prima en lijken erg op die van Wis. Zadel en dekjes en singels waren ook helemaal geen probleem. Whiz wordt 3 in mei en ik probeer ongeveer rond of vanaf die tijd hem te gaan berijden. Ik zal es wat beter op de andere forums kijken want jouw foto's zijn zeer herkenbaar en de moeite waard!!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:28

Mijn Obelisk uit een Keur Sport (dress) merrie Purioso x Farn x Millerolle, de foto is van november 2005:

Afbeelding

Een best achterbeengebruik (komt ook veel van moeders kant) genoeg gedragen en zeer lichtvoetig. Enig minpuntje vind ik de wat korte hals, maar goed, dat is nu eenmaal niet anders.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:32

Zou voor Obelisk gaan, veulens doen het goed op de keuringen en de oudere nakomelingen doen het ook goed.

Vind trouwens Tuschinski en Obelisk wel 2 heel verschillende types...