Hengstenkeuze, hoe komt men ertoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke hengst kies je voor je merrie?

De best passende hengst
76 (34%)
De beste hengst
7 (3%)
De goedkoopste hengst
2 (0%)
De duurste hengst
1 (0%)
De hengst met het mooiste kleurtje
7 (3%)
De meest commerciële hengst
5 (2%)
De mooiste hengst
11 (5%)
De hengst met de beste afstamming
45 (20%)
De hengst met de beste sportresultaten
32 (14%)
De hengst met het mooiste koppie
2 (0%)
De hengst die het dichtst bij staat
2 (0%)
De hengst met de gemakkelijkste eigenaar
2 (0%)
De minder populaire outsider hengst
7 (3%)
Een hengst die niet verwant is (outcross)
8 (3%)
Een hengst die verwant is (lijnteelt)
12 (5%)

Totaal aantal stemmen: 219

Bucephalus

Re: Hengstenkeuze, hoe komt men ertoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:12

Alikesflame schreef:
Jij hebt geluk gehad, en er zullen velen met jou zijn. Maar dat is echt geluk hebben. Maar kijk maar eens op een manege hoeveel paarden er met een papier lopen. Bijna alle paarden. En soms zat er best een leuk dier tussen, maar de meeten

Toch denk ik dat fokken meer te maken heeft met een bepaalde filosofie. De ene heeft meer succes dan de andere. Er zit wel degelijk meer achter dan toeval. Las vandaag nog een stukje over lijnenteelt in de Paardenkrant m.b.t. een veulen van Casantos uit de moeder van Cantos. Duidelijk consolideren op een hengstenmoeder.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:18

Bucephalus schreef:
Las vandaag nog een stukje over lijnenteelt in de Paardenkrant m.b.t. een veulen van Casantos uit de moeder van Cantos. Duidelijk consolideren op een hengstenmoeder.

Ik heb het stuk nog niet gelezen maar de heer Peeters heeft altijd teruggegrepen op de Banta stam van Egbert Kuijer uit Dwingelo.
Wat zo leuk is, is dat hij Abantos niet goedgekeurd kreeg en later iemand anders wel waarna hij teleurgesteld naar het NRPS gegaan is. Maar met Cantos heeft hij alle voorgaande teleurstellingen goedgemaakt en toen kwam ook Casantos nog.
Peeters heeft altijd in zijn eigen keuzes geloofd en dat is een van de belangrijkste eigenschappen die een fokker moet hebben.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:19

sarabande schreef:
Ik heb het stuk nog niet gelezen maar de heer Peeters heeft altijd teruggegrepen op de Banta stam van Egbert Kuijer uit Dwingelo.
Wat zo leuk is, is dat hij Abantos niet goedgekeurd kreeg en later iemand anders wel waarna hij teleurgesteld naar het NRPS gegaan is. Maar met Cantos heeft hij alle voorgaande teleurstellingen goedgemaakt en toen kwam ook Casantos nog.
Peeters heeft altijd in zijn eigen keuzes geloofd en dat is een van de belangrijkste eigenschappen die een fokker moet hebben.

Ooo, dank voor de info! Dat wist ik niet. Leuk om te weten!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:06

sarabande schreef:
Bucephalus schreef:
Las vandaag nog een stukje over lijnenteelt in de Paardenkrant m.b.t. een veulen van Casantos uit de moeder van Cantos. Duidelijk consolideren op een hengstenmoeder.

Weer een teleurgestelde w.p.n. fokker Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:26

arie53 schreef:
Weer een teleurgestelde w.p.n. fokker Knipoog

Ik geloof toch dat je je brilletje moet opzetten. Ik heb nog nooit iemand zo zien stralen als Theo Peetres toen Cantos de KWPN hengstencompetitie won. Niet teleurgesteld maar met glorie gerehabiliteerd.
Overigens het alsnog goedkeuren van Abantos heeft weinig opzienbarends opgeleverd.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:31

Bucephalus schreef:
Alikesflame schreef:
Jij hebt geluk gehad, en er zullen velen met jou zijn. Maar dat is echt geluk hebben. Maar kijk maar eens op een manege hoeveel paarden er met een papier lopen. Bijna alle paarden. En soms zat er best een leuk dier tussen, maar de meeten

Toch denk ik dat fokken meer te maken heeft met een bepaalde filosofie. De ene heeft meer succes dan de andere. Er zit wel degelijk meer achter dan toeval. Las vandaag nog een stukje over lijnenteelt in de Paardenkrant m.b.t. een veulen van Casantos uit de moeder van Cantos. Duidelijk consolideren op een hengstenmoeder.

Ik begrijp niet helemaal waarom je mij quote. Ik reageerd op Missourie. die op mij reageerde. Ik had gezegd dat er mensen zijn die kijken naar de hengst en niet naar hun merrie. Ze denken goh wat een leuke hengst. Conclusie 9 van de 10 keer past de hengst niet bij de merrie. Missourie had een toevalstreffer. En daar reageerd ik op d.m.v bovvenstaand antwoord.

Ben er meeeens dat het niet alleen geluk is. natuurlijk heb je wel een beetje geluk nodig. 2 broers kunnen ontzettend verschillen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:40

Ik quotte je vanwege je opmerking over het fenomeen toevalstreffer. Meer niet.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:40

joostvangestel schreef:
Hoi, idd, de lijst is niet bepaald volledig Knipoog

Wat mij al opvalt is dat er zich een patroon aftekent. Karakter is overigens deels door aanleren, deels door genetica. Moeilijk te bepalen, maar karakter speelt wel mee in een keuze.

Ik wist dat de best passende hengst een open duer was. Iedereen kiest dat, maar voor iedereen heeft het een andere betekenis Knipoog

De beste passende hengst kun je ook uitleggen voor de "fokker" als de meest commerciele hengst. Knipoog
En denk dan, dat je voor 80% bij de waarheid zit.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:50

Alikesflame schreef:
Missourie had een toevalstreffer.

Ja en nee.

Ja, omdat een pure Holsteiner op een Trakehner merrie (met Gelders/Groningse oorsprong) zetten niet altijd helemaal gelukkig uitpakt.

Nee, omdat de (moeder)merrie écht goed is. En de vader een weliswaar onbekende hengst is, maar wel een super mooi dier met 3 goede gangen (draf iets minder, galop heel extra). En erg mooi Holsteiner bloed.

Naar bloedaansluiting is bij mijn merrie totaal niet gekeken. Dus voor mij is het nu moeilijk; aan welke kant ga ik bloedaansluiting zoeken? Bij de Holsteiner kant? Dan kan ik best met Flemmingh dekken, of met Krack C.
Of kijk ik naar Anglo bloed via de Trakehner kant, dan zou Special D best kunnen (maar van die hengst ben ik echt helemaal teruggekomen), of ik kan een aansluitende Trakehner hengst kiezen.
Kijk ik naar EV, dan zou ik een 'middenweg' moeten kiezen. Een hengst met een scheutje, maar zeker niet teveel bloed.
Of ga ik terugfokken naar de Gelders kant? Dacht t niet Knipoog
Silly is een bloedtype. Maar op papier valt dat wel mee... dus wat moet ik nou?

Vooralsnog blijft het Furst Heinrich of Florestan. Ik neig zelf naar Florestan.

Waarom? Tja... dat vind ik de best passende hengst, totaal niet naar papier gekeken, maar naar het paard.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:52

Jouw Trakehner kant is toch Balzflug, dat is meer volbloed en Arabier dan Trakehner

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:57

Ik kies als eerste de best passende hengst. Is er geen hengst die goed past en dingen gaat verbeteren, dan kies ik geen hengst, sla ik wel een jaar over.
Zijn er meerdere kandidaten die haar kunnen verbeteren, dan zal ik naar afstamming en sportresultaten gaan kijken. Maar de bouw/kwaliteiten geven toch echt de doorslag! Liever een onbekende hengst die verbeterd, dan een dure waar een misser uitkomt omdat t niet past(te)!

roompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 22:03

hij staat er niet bij maar de uitstraling van het paard/ pony vind ik erg belangrijk,
als zijn koppie me niet aanspreekt, blijft dat zo & aangezien je toch geen veulen wilt wat je zelf niet aanspreekt ga ik voor uitstraling,,
het bleod maakt me opzich niet zo heel veel uit, maar een beetje prestatie zou ik erg fijn vinden,

ik heb momenteel zelf Romantic Popcorn ingedachten,,

Als iemand foto's verhalen over zijn nakomelingen heeft Graag , pb'en Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 22:52

sarabande schreef:
Jouw Trakehner kant is toch Balzflug, dat is meer volbloed en Arabier dan Trakehner

Als je het zo bekijkt (klopt wel hoor) kan ik ook met Kubinec gaan dekken Knipoog

De moeder van Habicht en de vader van Balzjagd (resp. Hallo en Insterfeuer) sluiten in de hengst Balzflug op bloed mooi aan door de teelt op Polarsturm. Hallo door Polarstern en Insterfeuer door Hansakapitaen (o.a.)

Ik stel dus dat Balzflug ingeteelt is op (ander andere?????) Polarsturm, ook het bloed van Dampfross komt regelmatig voor.
Misschien heeft hij van Polarsturm wel die mooie zwart kleur Haha!

Maar goed, voor mij als Penny-"ik fok normaal alleen pony's" is het natuurlijk moeilijk om met een merrie met zo'n 'inconstistente' bloedopbouw te fokken.
Want wat moet ik doen? Holsteiner bloed laten aansluiten? Trakehner bloed laten aansluiten? Engels Volbloed laten aansluiten?

Daarin ben ik een leek en dat laat ik dus zitten. Ik kijk naar mijn merrie, wat heeft die nodig? Wat meer souplesse, en wat meer schwung en dan met name in de draf. Qua bouw zou ze een wat minder hoog kruis mogen hebben, en misschien wat opwaartser gebouwd...?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 23:06

Naar mijn bescheiden mening is een van de belangrijkste dingen waar jij bij dit bloed op moet letten, karakter. De wil en het talent om te presteren.
Dus iig een hengst die dat met gemak doet.
Dat zou dus een oudere hengst moeten zijn want ik heb het niet over een zadelrubriek voor jonge paarden.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 23:10

Mee eens Sarabande Ja

Maar ook hiermee hoef ik niet alleen naar het papier te kijken. Gelukkig is Sil een stuk 'hendiger' dan haar moeder, maar het blijft een beetje oppassen... Schijnheilig

Een Olympiadepaard fok ik nooit, en waarschijnlijk wil ik het veulen toch zelf houden. Dus karakter en werklust is vreselijk belangrijk, wat heb je aan een superknol die het niet voor je wil doen? Ik als amateurtje in elk geval niks Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 23:21

Als je iets fokt doe je dat in de eerste plaats voor jezelf, anders moet je niet fokken.
Dus ik probeer iets te fokken dat mijn merrie verbetert, jij probeert iets te fokken waar je een goede prestatie mee neer kan zetten.
Het resultaat hoeft niet verschillend te zijn Knipoog

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 10:34

Ik ben het ermee eens dat je in de eerste plaats voor jezelf fokt, maar is het raar dan dat ik tevens ook nadenk in mijn keuze wat een ander van mijn keuze zou kunnen vinden?
Ik moet het zelf dan wel een goede keuze vinden, maar mocht ik toch willen verkopen dan moet mijn keuze dat ook niet onmogelijk moeten maken toch?

Arie, ben je me alweer vergeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:55

Op zich wel een leuk topic, maar mijn belangrijkste selectiecriteria zitten er niet bij: karakter op 1, ik ga meer van de merrie uit en zoek daar een hengst bij die dan ook nog bij mijn fokdoel moet passen. En de nakomelingen, daar vind ik de sportprestaties belangrijker van dan van de hengst zelf. Bij een 3 jarige zoek ik ook een andere hengst dan bij mijn merrie die al 7 veulens heeft gekregen. Ik heb dit jaar gekozen voor Parcival en Flemmingh