Niet gekeurde hengst op mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: Niet gekeurde hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:08

Anneke1:
dat klopt, dat het soms gevaarlijker is. maar dat geldt vaak tot hun 10de levensjaar. daar ben je al voorbij Knipoog
dus of je nu een veulen fokt, of over 5 jaar, denk dat de risico's bijna hetzelfde zijn.
hoe er rekening mee dat merries en veulens bij de geboorte dood kunnen gaan. als je het veulen bij voorbaat al niet wil houden, zou ik als eigenaar niet het risico nemen op een dood paard. misschien als ik het zelf zou houden wel ( dat heb ik zojuist al gehad Knipoog )
misschien verstandig om even 2 jaar te wcahten, en dan een goede dekhengst erop te zetten. kun je gelijk de nakomelingen bekijken, want geloof mij maar... wat je ziet als ouders hoeft niet bij het veulen voort te komen!
fokken is gokken, dus het kan best, maar doe er wel veel onderzoek naar voordat je die hengst erop zet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:44

Anneke1 schreef:
Ja oke, goed ik ben misschien wel heel selectief maar voor een vraag hoef je echt niet zo grof te reageren hoor!
Vind je mijn laatste reactie grof? Verward

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:09

Ik snap je dilemma: je wilt graag een nakomeling van je merrie voor later. Maar omdat je er nu nog geen geld en tijd voor hebt om het veulen te houden denk jij aan de optie om een veulen (goedkoop) te fokken, hopend dat je merrie geen complicaties voor, na of tijdens het bevallen krijgt en haar dan vervolgens na het afspenen direct kunt verkopen. Ik vind dit allemaal een beetje 'zonnig naar de situatie kijken'. Kan aan mij liggen.
Tuurlijk wil je niet dat je veulen als worst eindigt logisch! Maar wat als jij dan met merrie en veulen zit en je kan hem niet verkopen? Als je geld en tijd op is, zit je dan wel met een probleem...
Als ik jou was zou ik je merrie dit jaar door een ggk hengst laten dekken (wel 1 die bij je merrie past etc. maar dat snap je ook wel) en dan het veulen houden. Tegen die tijd dient zich misschien wel een oplossing voor m.b.t. tijd en geld. En vind je dit geen goede optie: tja, dan zou ik geen veulen fokken.

Succes met je beslissing!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:48

stef schreef:
Ik zit niet te dromen
Met Hon fok ik met papier, aangezien dat geen gebruikspony is.
Er zijn legio mensen die niks om een papier geven, en dan praat ik niet alleen voor mezelf...

Hoe veel zijn dat er? En hoeveel paarden worden er ieder jaar zonder papier geboren?

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 18:30

@ sammie: neen jou reactie vond ik niet grof ik had het zowat in het algemeen! Ik kan begrijpen dat er slechte reacties op komen, dat had ik wel gedacht ook! Maar niet dat ze gingen laten uitblijken dat ik precies een beul zou zijn. Maar ja dan zal ik nog wel een tijdje wachten tot ik tijd en geld voor een veulen bij te houden.

Livado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 23:59

zou het niet doen....
het paard is niet goed gekeurd....lijkt me niet zo verstanding
en tja...paard zonder papier levert minder op
en raak je meestal minder makkelijk kwijt

maar het is jou paardje Lachen

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 23:21

Je loopt natuurlijk altijd een risico als je een merrie laat dekken maar als je er geen geld aan hoeft te verdienen en eventuele onvoorziene onkosten kunt betalen, zie ik niet waarom je er geen veulen bij zou fokken. Je ziet nu hoe je merrie met het veulen omgaat en je kunt zelf ook ervaring op doen. Natuurlijk moet de hengst wel bij de merrie passen. Er zijn best mensen die een "wild" veulen willen maar dan zal hij er toch goed moeten uitzien en goed moeten kunnen lopen. En natuurlijk wordt er minder voor betaald dan voor een stamboekdier. Maar er zijn altijd mensen op zoek naar een maatje voor hun eigen veulen en als ze dan zo'n beestje voor niet teveel kunnen kopen willen ze de gok op een leuk verkooppaardje later, best maken.