voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cynderella81

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 20:25

@Dutske; leuk!! Graag meer info Pling

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 07:11

veel info heb ik niet Haha!
ze heet pascalien ...
ze is wit en vuil, 2 jaar oud, en ongelooflijk lomp, en niet van de slimste ook Haha!
Afbeelding
Afbeelding

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 08:25

Leuk beessie!! Maar staan jullie paarden er altijd zo bij?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:00

hoe bedoel je?
van de modder?
ja, enkel als het erg nat is, maar in de weide zelf (er is achter die muur nog een heel groot stuk weide) zijn er hoger gelegen stukken die droger zijn, ze kunnen ook altijd in de stal als ze willen.
er komt op de grootste modderplekken houtmul oid, dan staan ze iets droger.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 12:32

@Dutske, maar eh waar heb je haar eigenlijk vandaan?? Ergens in NL of van over de grens?
En hoe groot is ze nu ongeveer?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:50

@ Dutske: Heel leuk paardje! Ja
Ik ben gek op Percherons en Boulonnais en dat soort rassen. Ja
Ik ben ook wel benieuwd of er stoeterijen/fokkerijen hier in Nederland zijn. En weet iemand misschien ook of er een stoeterij/fokkerij is van de Suffolk Punch in Nederland?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:41

het zijn mijn paardjes niet, waar de eigenaar ze gekocht heeft weet ik niet Haha!
maar wij wonen in belgie, dus ergens uit belgie.
ik zou haar eens moeten meten, kga woensdag es een meetlint meenemen, denk toch gauw tegen de 1.65 hoor

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:12

Wij hebben twee koudbloeden, een Belgisch Trekpaard Margriet - officieel Marjolien van de Herdershoek (merrie, 9 jaar) en een Ardenner Tarzan (hengst, 6 jaar).

1; welke maat stal hebben ze nodig? (alleen in de winter dan)
Bij ons staan ze elk in een kalverbox van 10x15 meter, ruim genoeg denk ik Knipoog De nieuwe stallen gaan kleiner zijn, ik gok 4x5 ofzo.

2; wat voeren jullie, en hoeveel?
Tarzan krijgt enkel wortels bijgevoerd omdat hij aanleg heeft tot hoefbevangenheid. Bovendien hoeft hij momenteel niet veel te doen. Hij loopt de hele dag in het land en 's avonds krijgt hij hooi te knabbelen. Margriet staat ook de hele dag buiten en krijgt naast het hooi en de wortels twee scheppen muesli en een schep zemelen.

3; over de hoeven, hoe zijn die over het algemeen en wat is
aan te raden wel/geen ijzers?
Dat hangt van paard tot paard af, en natuurlijk van wat je ermee doet. Tarzan heeft heel stevige hoeven en loopt blootvoets, mss gaat dat wel veranderen als we meer met hem gaan doen maar dat zien we dan wel weer. Margriet dr hoeven smelten weg als je er naar kijkt, dus die staat vierkant beslagen.

4; het rijden, hoe is dat nou en wat zijn de reële mogelijkheden
(en heb je een op maat gemaakt zadel nodig)?
Gewoon als met een ander paard Clown Alleen een beetje breder! Margriet loopt zowel in het tuig als onder het zadel. Eerst hadden we een oud vzh-zadel, maar ze was toen nog vrij "mager", omdat ze al die tijd met een veulen had gestaan. Daarna had Tom een westernzadel gekocht maar aangezien ik fallikant weiger om daarmee te rijden gaat die terug verkocht worden en rijden we nu terug met een vzh.

5; wat zijn de gemiddelde prijzen voor een merrie
veulen/enter/twenter met papieren?
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar de merries waar wij naar gaan kijken waren (enkel veulens) zaten om en bij de 1200 euro. Een hengst kon je krijgen vanaf 800 euro ongeveer.

Nog wat foto's (sorry voor de teksten maar ik kan er niet tegen dat mijn foto's aan de lopende band gerat worden van mijn site)
Margriet (en Tom) met de opendeur op stal
Afbeelding

In haar weitje
Afbeelding

Margriet is echt ontzéttend wild hoor!
Afbeelding

In haar mooie tuig
Afbeelding

Afbeelding

En klein maar dapper, onze stoere Tarzan
Afbeelding

Afbeelding

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:06

Wow! Dat is een hele lekkere zware merrie! Ja

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:15

@ Memuska: Ik vind ze echt prachtig! *LOL*

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:21

Ze zijn alle bij mooi.
Goed idee om die tekst in je foto's te zetten.
Anders gaan ze zeker gebruiken.

Groetjes Nicole

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:10

Dank jullie voor de lieve reacties Bloos
@ pink_unicorn: de laatste tijd worden er steeds vaker foto's van mijn site gehaald, en daar kan ik niét mee lachen. Momenteel is mijn site gewoon offline en hetgeen ik nog online zet, daar komt gewoon een tekst door. Ik vind het zelf ontzettend storend, maar wat moet dat moet...
Margriet is trouwens gedekt (door Simon van Straten, een zwarte hengst) dus duimen jullie mee?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:34

Memuska schreef:
Dank jullie voor de lieve reacties Bloos
@ pink_unicorn: de laatste tijd worden er steeds vaker foto's van mijn site gehaald, en daar kan ik niét mee lachen. Momenteel is mijn site gewoon offline en hetgeen ik nog online zet, daar komt gewoon een tekst door. Ik vind het zelf ontzettend storend, maar wat moet dat moet...
Margriet is trouwens gedekt (door Simon van Straten, een zwarte hengst) dus duimen jullie mee?

Dat is idd erg irritant, dat je er eerst een tekst doorheen moet zetten, want anders worden ze door half penny-land gejat. En als je ze nou voor een bepaald doel wilt gebruiken, kan je het ook vragen.
Er komt vast een prachtig veulen uit! Ja Ik duim zeker mee! Haha! Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:00

.

Mag ik jullie hulp vragen bij dit intrigerende raadseltje? Haha!

Toerend door Drenthe ontwaarden wij vorige week een kolossaal zwart
paard in de omgeving van Wittelte (?)

De kiekjes die we gemaakt hebben zijn niet geweldig,
maar misschien is het paard bekend bij (een van) jullie.

Het staat 'ergens' tussen Dieverbrug en Kallenkote.
We reden langs de weg lang het kanaal en sloegen af
richting Wittelte.
(Alweer) 'ergens', stond dit paard, net voordat we linksaf
moesten slaan, rechts van de weg bij een boerderij, op een
klein landje (er was véél land omheen!) en achter een enorme
bult kuil.

Afbeelding
Afbeelding

Iemand die dit paard kent of heb je een idee wat voor ras / kruising dit is?

Van een afstand is het moeilijk te zien, maar wij schatten
de hoogte op > 1.70m.

Ben benieuwd ........ Ja

.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:32

Ik ken het paard niet, ik kan ook echt niet zien wat voor ras(sen) erin zit(ten). Het enige wat ik zie is een zwart vlekje op een groene wei. Bloos

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 18:56

@memuska; wat een super foto's! Vooral die dat (jij?) op Margriet ligt, daar lijkt ze erg kolossaal. Fantastische paarden!
Is Margriet net gedekt of is ze al bijna uitgerekend, en ben je van plan om het veulen te houden?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 08:22

Cynderella81 schreef:
@memuska; wat een super foto's! Vooral die dat (jij?) op Margriet ligt, daar lijkt ze erg kolossaal. Fantastische paarden!
Is Margriet net gedekt of is ze al bijna uitgerekend, en ben je van plan om het veulen te houden?

Dat ben ik idd die op haar rug ligt te slapen Bloos Dikke vriendinnetjes hoor, ik en ons Margrietje. Ze is best groot ook, uitgemeten 1.63m en om en bij de 1000 kilo - die wil je niet op je tenen!
Ze is net wéér gedekt, enfin, ik leg het even uit. Toen we haar kochten (september 2003) stond ze met een veulen en was ze ook weer gedekt. Dekbewijs zat er bij, maar Margriet bleek niet drachtig. Het was toen al laat op het seizoen maar niet getreurd, na een telefoontje met de hengstenboer bleek dat we haar het seizoen erop (2004) gratis terug mochten laten dekken. Zo gezegd zo gedaan, maar de hengst waar ze eerst van gedekt was zat intussen in Polen Knipoog Dus mochten we een andere hengst kiezen. Daarvan is ze tig keer geïnsemineerd, en toch werd ze niet drachtig. De dierenarts heeft daarop het sperma gecontroleerd en dat was van miezerige kwaliteit. Met de hengstenboer gepraat en we mochten een andere hengst kiezen, maar dat was hetzelfde verhaal: niet drachtig, kwaliteit waardeloos.
Dan zijn we uiteindelijk van hengstenboer veranderd en hebben we gekozen voor een hengst die natuurlijk dekt. Daar is ze vorig jaar oktober nog van gedekt maar dat was niet meer gelukt, dit seizoen hebben we weer twee keer laten dekken en wéér niets... *zucht*
Een hele story maar we blijven proberen...

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 13:31

He wat jammer zeg! Maar misschien heb je de volgende keer meer geluk, ze heeft er wel een mooie leeftijd voor.
Ik wilde mijn merrie (kwpn 17 jaar) eigenlijk ook laten dekken en dan dat veulen houden maar mijn merrie bleek cystes te hebben.
De DA raadde mij ook natuurlijk dekking aan, dus vorig jaar een pracht van een Groninger hengst gevonden die goed bij mijn merrie past, al afspraken gemaakt met de hengstehouder enzo.
Werd ze begin dit jaar plotseling 5 weken ( Rolleyes ) hengstig en daarna niet meer terwijl ze daarvoor altijd netjes regelmatig was.
Afijn ik de DA er weer bij gehaald, hij weer scannen; bleken de cystes en de algemene staat van de baarmoeder er erg op achteruit te zijn gegaan. En ook was een eierstok totaal inactief en die ander nog maar een heel klein beetje. Dus de kansen op dracht en het ook volbrengen van de dracht was toen zo ong. onmogelijk.
Dus ja nu ben ik op zoek naar een ander paard voor erbij en heb ik mijn oog toch weer op de trekpaarden laten vallen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 15:50

.
Laatst bijgewerkt door jokari op 20-04-25 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 17:06

@ Cynderella81: tja jammer is het iig, maar we blijven dit seizoen sowieso nog proberen. Lukt het niet vliegt ze bij Tarzan Knipoog
Wat rot voor jou en je paardje zeg Boos! Veel succes met de zoektocht!

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 17:41

@memuska; ach ja ik heb er vrede mee. En het grote voordeel is natuurlijk wel dat ik me geen zorgen hoef te maken over mn meissie, geen bevallings stress enzo Haha! .
Ik kan nu voor een "kant en klaar" veulen/enter/twenter kijken die compleet naar mijn zin is, en die speurtocht vind ik toch ook wel erg leuk.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:45

@ Cynderella: welke Groningse hengst had je voor je paardje uitgezocht? Ik ben zelf gek van Groningers, dus een beetje nieuwsgierig Haha!

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:16

Hoihoi ik meld mij ook even tussen al deze koudbloed- fans.... Leukleukleuk! Ik heb zelf een Letlands koudbloed (weet niet of ik foto mag plaatsen ivm verzamel topics....) Over dit 'Ras' is niet veel te vinden, helaas... Het is een Palomino kleurige ruin genaamd Tolstoi, is nu 1.66m maar groeit nog flink door in de hoogte en breedte. Meer weten? Dan hoor ik het graag Knipoog

En @ Dutske : Tolstoi heeft wel wat weg van jouw Pascalien.. Grappig om te zien.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 07:11

@TheSam; mijn keus was op Orbaldo II gevallen. Echt een prachtbeest en ook een super karakter zowel onder het zadel als gewoon. Ben laatst naar de IHW keuring geweest in Wezep en hij is gewoon echt fantastisch!

@Niessie; kom maar met die info/foto's hoor Haha! ! Heb daar idd nog nooit van gehoord dus ben erg nieuwsgierig.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 14:20

memuska, waarom zowiezo niet je eigen tarzan erop? ik denk dat het een leuke combinatie is. (tenzij je een stamboek veulen wilt) Lachen