Stekelharig of toch schimmel? (+ foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lachmar

Re: Stekelharig of toch schimmel? (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 12:42

Nee hij wordt echt geen schimmel.
Ik was er eerst al van overtuigd dat het geen schimmel werd, maar na die reacties hier ben ik er helemaal van overtuigd.
Zoals Peterina al zei is het het sabino gen.
Dit komt waarschijnlijk van de moeder van Osmium af.
Hoorde vande week dat deze hele onregelmatige witte benen had.
De mijne heeft trouwens ook kleine witte vlekjes onder z'n buik net voor d'r uier.
En schimmel kan die dus ook niet worden, want de moeder is zwart/bruin en de vader is zwart.

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:14

lachmar schreef:
sigrid1182 schreef:

Wat betreft de roan kleur, de moeder is geen roan, dus dat kan dan ook niet. Vraag me eigen af of je die kleur wel hebt bij kwpn'ers.

Ik heb zelf een Z dressuur ruin van El rosso (zelf vosroan), komt uit een diepzwarte merrie en er is een bruinroan-kleurige goedgekeurde kwpn'er uit komen rollen..

Afbeelding
Afbeelding

Ze bestaan dus wel degelijk Knipoog

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:21

Dat komt omdat de moederlijn van El Rosso alleen maar uit roan kleurige paarden bestaat...Cirma-Killa stam. Daar komt bij jouw paard roankleur vandaan. Roan kan wel een generatie overslaan.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:24

Hmm.. wij hadden een driejarige die minder schimmel was dan deze... maar die was toch wel degelijk schimmel.

Ik neem aan dat je tweejarige gewoon stekelharig is, want anders moet je een DNA proef laten doen, want dan kloppen de ouders niet Bloos!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:08

bij ons op stal hebben we ook zo een discussie Haha! daar staat ook een 3 jarige die ziet ook zo uit als die van jou en we zijn er ook niet zo uit wat het worden gaat wij denken zelf stekelhaar schimmel die word ook iedere zomer schijnbaar zo donker met veel witte haren ik denk niet dat die uiteindelijk schimmel word ook niet roan bruin ik hou het op stekel Haha!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:00

Hmm,

ik zal ook nog maar even bijval geven: ook al had de moeder 10 generaties schimmel voor zich zitten: als ze zelf zwart is, dan geeft ze absoluut geen schimmel door. Dus Junior is niet relevant in dit verhaal.

Aangenomen dat geen embryotransplantatie gebeurd is zijn er slechts twee mogelijkheden:

1) De tweejarige is géén schimmel

of

2) De vader is een schimmel.

Ik ga uit van optie 1 en dat het een rabicano/stekelharige kleur is. Mocht het paard toch écht schimmel blijken (kom je vanzelf achter), dan móet je een DNA proef doen, want dan is de vader dus niet Osmium.

Holly: schimmel is dominant over roan, dus het klopt helemaal dat je een roan hebt uit twee schimmels. Dat betekent gewoon dat een van de ouders drager is van het roan gen, wat heel veel voorkomt bij de Welsh.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:08

Zodra ik een uploadserver heb gevonden zal ik eens een foto plaatsen van mijn paardje. Zomers krijgt hij heel veel witte haren door zn vacht. Staart, manen, benen blijven zwart, bruin hoofd en bruine binnenkant van zn benen en de rest echt stekels wit erdoor en dat overheerst zomers heel erg. sWinters is hij pikzwart, heel typisch.
Geen idee wat hij is, in zn entingsboekje staat bruinschimmel, maar dat geloof ik niet, gezien hij alleen schimmel kont, buik en rug heeft afhankelijk van de zon, met bruine appeltjes.
Elk jaar weer een verassing wat er nu weer uitkomt, heel grappig.

edit: oja, die van mij lijkt qua kleur zo op eerste oog heel erg op die van jou. Bij jouw paardje soms ook afhankelijk van het weer?

memiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:10

lachmar schreef:
Nee hij wordt echt geen schimmel.
Ik was er eerst al van overtuigd dat het geen schimmel werd, maar na die reacties hier ben ik er helemaal van overtuigd.
Zoals Peterina al zei is het het sabino gen.
Dit komt waarschijnlijk van de moeder van Osmium af.
Hoorde vande week dat deze hele onregelmatige witte benen had.
De mijne heeft trouwens ook kleine witte vlekjes onder z'n buik net voor d'r uier.
En schimmel kan die dus ook niet worden, want de moeder is zwart/bruin en de vader is zwart.

Heey, ik zei het al in het andere topic over osmium dat ik er ook twee heb. Een daar van is een stekelharige koffievos met hoge witte benen en een grote bles en precies die zelfde witte haren boven zn staart, hij heeft ook een hele lichte staart. Hij is nu 3 en heeft in de winter ook een hele andere kleur als in de zomer. Ik vind het wel leuk een beetje aparte kleur. Haha!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 10:39

Kimberley77 schreef:
Geen idee wat hij is, in zn entingsboekje staat bruinschimmel, maar dat geloof ik niet, gezien hij alleen schimmel kont, buik en rug heeft afhankelijk van de zon, met bruine appeltjes.

Bruinschimmel is een algemene (en foutieve) omschrijving van bruinroan. Wat je in je post beschrijft is een bruinroan.

Schimmel vind ik overigens ook niet echt een beschrijving. Heeft mijns inziens ook een foutieve associatie met een bepaalde ziekte. De kleur is gewoon grijs (en uiteindelijk dus wit).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:24

Eigenlijk is het heel simpel. Een paard wat een donker hoofd heeft en op zijn lichaam vooral 'zomers een stuk lichter is als 's winters is roan.
Een paard waarvan het hoofd dezelfde kleur heeft als het lichaam en met de jaren egaal lichter wordt is schimmel.

Het verschil tussen roan en rabicano is dat de roan opbouwend over het gehele lichaam (begalve het hoofd) voor komt.
Rabicano zijn vlekken, die groot of klein verspreid over het lichaam voorkomen. Als het op de ribben zit krijg je vaak een specifiek patroon waardoor het net lijkt of je de ribben kunt zien.

Schimmel komt in alle kleuren voor VOOR het paard grijs wordt. Ook bij roan kun je alle kleuren als basiskleur hebben, maar het hoofd zal ALTIJD de eigen lichaamskleur houden.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 07:04

Klopt, onze merrie staat op papier als bruinschimmel, maar is bruinroan. Ze heeft een vosroan gegeven van Belisar, een blauwroan van Rajko, een bruinroan van Lancer II......dus er zit altijd een basiskleur onder die vooral op het hoofd erg opvalt, de rest van het lijf is meestal lichter, vooral in de zomer. Deze merrie is een kleindochter van de moeder van El Rosso.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:38

Kelz_Lagune schreef:
Ik heb zelf een Z dressuur ruin van El rosso (zelf vosroan), komt uit een diepzwarte merrie en er is een bruinroan-kleurige goedgekeurde kwpn'er uit komen rollen..
Ze bestaan dus wel degelijk Knipoog

Viennanova schreef:
Dat komt omdat de moederlijn van El Rosso alleen maar uit roan kleurige paarden bestaat...Cirma-Killa stam. Daar komt bij jouw paard roankleur vandaan. Roan kan wel een generatie overslaan.

Volgens mij moet je hem zo lezen:
De bruin roankleurige Z dressuur ruin komt uit de combi van een diepzwarte merrie en de vosroan kleurige El Rosso. Het heeft dus geen generatie overgeslagen, maar komt rechtstreeks van de vader. (moet ook wel, want roan is dominant en slaat dus nooit een generatie over, als een paard de roan kleur niet laat zien heeft ie hem ook niet om door te geven)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:42

Ik begreep haar wel goed, hoor...De diepzwarte merrie heeft haar roan gegeven. El Rosso is zelf roan, maar hij is roan doordat de gehele merrielijn achter El Rosso roan is. En ik meende echt een keer ergens gelezen te hebben dat roan kan een generatie kan overslaan..... Bloos Maar kan het mis hebben natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:44

Je hebt het mis Lachen, maar dat overkomt mij ook wel eens Lachen