Eurocommerce Paardenbehandeling.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:56

Arie heeft hele jammergezangen aangeheven over de KWPN hengsten die nu hun verrichting lopen. Arie en zijn makkers komen dan direkt met lovende verhalen dat het in Duitsland allemaal veeeeel beter en veeeel professioneler is.
Dit is een Duitse hengst, in Duitse handen, heeft in Duitsland zijn verrichting al gelopen en wordt op Duitse manier voorgesteld.
In welk opzicht zijn de hengsten zo veel slechter af in Nederland Verward

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:05

sarabande schreef:
Dit is een Duitse hengst, in Duitse handen, heeft in Duitsland zijn verrichting al gelopen en wordt op Duitse manier voorgesteld.

Je bedoelt dat je verder alleen nog een helm mist......... ?
Haha! Haha! Haha!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:08

Waar ik dan een beetje moeite mee heb dat een grote groep mensen verantwoordelijk zijn voor de manier van trainen van deze jonge paarden. Ten eerste de eigenaar die geld wilt zien, de trainer die ook geld wilt zien, de ruiter die tenslotte ook uiteindelijk geld wilt zien. Om deze jonge paarden optimaal te tonen gaat dus veel geld mee gepaard en als het goed gaat brengt het dus veel geld op. Alle partijen zijn dus bij gebaad als het jonge dier eruit ziet als een patser van 8 jaar. Zo zit helaas het systeem in Nederland in elkaar. Als de ruiters daar nou zo moeite mee hebben, waarom dan niet meerijden aan die jonge paarden concoursen? Waarom komt er niet een duidelijk advies van de KWPN over training. Maar, dit is een never ending discussie die al een paar keer is geweest op bokt. Geld speeld de hoofdrol en omdat jonge hengsten nou eenmaal meer geld opbrengen als het als een dijk van een hengst gepresenteerd wordt zal het altijd zo blijven gebeuren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:18

Het belachelijke aan deze discussie vind ik dat hij gebaseerd is op 1 momentopname. Begrijp me goed, ik keur het niet goed dat een paard dagelijks op deze manier getraind wordt maar in dit geval lijkt mij dat de betreffende amazone koos voor veiligheid. Er was immers geen afgesloten longeerbak waar het paard niet uit kon, er liepen honderden mensen op het terrein met kleine kinderen etc. Daarnaast was er voor de nog maar 3 jarige hengst de afleiding van vele merries met veulens.

Wat nu als deze jonge hengst los was gekomen met de longeerlijn er nog aan???? Het spektakel zou niet te overzien geweest zijn en de hengst zou voor de rest van zijn leven een slechte naam hebben gehad. Het was misschien niet chique om op deze manier bij te zetten maar imo wel de veiligste optie. Ik vind het ook veel te kort door de bocht om te zeggen dat het paard alle dagen wel zo bijgezet zal worden..... Lekkere makkelijke conclusie uit 1 foto

Sue_

Re: Eurocommerce Paardenbehandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 06:02

Maar er bestaat ook zoietz als een bijzetteugel. Knipoog Dat zijn van die dingen speciaal gemaakt voor het longeren! Knipoog Zit ook nog enige speling in zodat het paard niet bij iederen stap een enorme lading druk op zijn mondhoeken voelt. (zoals nu dus wel het geval is)

Deze discussie had vermeden kunnen worden door gebruik te maken van zown dingetie. (welke maar liefst 16,95 kost bij Divoza)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 07:19

Afbeelding

suepergirl schreef:
Maar er bestaat ook zoietz als een bijzetteugel. Knipoog Dat zijn van die dingen speciaal gemaakt voor het longeren! Knipoog Zit ook nog enige speling in zodat het paard niet bij iederen stap een enorme lading druk op zijn mondhoeken voelt. (zoals nu dus wel het geval is)

Deze discussie had vermeden kunnen worden door gebruik te maken van zown dingetie. (welke maar liefst 16,95 kost bij Divoza)

Ik had hier geen aandacht aan gegeven,maar die knoop viel me op.

En dan denk je. Oh, zit men zo in elkaar. Ach gut
En dan zijn al die excuses niet meer van toepassing.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:20

suepergirl schreef:
Maar er bestaat ook zoietz als een bijzetteugel. Knipoog Dat zijn van die dingen speciaal gemaakt voor het longeren! Knipoog Zit ook nog enige speling in
zodat het paard niet bij iederen stap een enorme lading druk op zijn mondhoeken voelt.
(zoals nu dus wel het geval is)

Neem van mij aan dat dit beestje bij het longeren MINDER geruk en GETREK in de bek krijgt, dan met een willekeurige M/Z ruiter erop........
Een stille hand is een zegen voor het paard. En deze hand is extreem stil.......

Dat vond ik nu juist zo lekker simpel en vlot van dit systeem. Zo even de teugels aan de singel knopen. Geen gekul met andere rotzooi. Altijd handig als je verder even niks bij de hand hebt en je kunt er zó niet gelijk op.......

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:34

Wanneer dit eenmalig is gebeurd, met als doel de veiligheid van mens en dier te waarborgen.. heb ik er geen... probleem mee. 't zou natuurlijk anders zijn wanneer het dagelijks op deze manier werd gedaan. Maar wanneer je zo van stal op een jonge 3-jarige hengst stapt die ook nog eens tussen mensen, merries en veulens moet lopen... dan is de kans groot dat dat dier wel even gek zou kunnen zijn, dan is dit de manier om hem even van de frisheid te ontdoen zonder dat ie zich overloopt, of gigantisch gaat racen.. Iedereen weet het natuurlijk beter, ik zou het zelf ook iets anders oplossen, maar ik heb hier geen problemen mee....

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:39

CGJ12 schreef:
suepergirl schreef:
Maar er bestaat ook zoietz als een bijzetteugel. Knipoog Dat zijn van die dingen speciaal gemaakt voor het longeren! Knipoog Zit ook nog enige speling in
zodat het paard niet bij iederen stap een enorme lading druk op zijn mondhoeken voelt.
(zoals nu dus wel het geval is)

Neem van mij aan dat dit beestje bij het longeren MINDER geruk en GETREK in de bek krijgt, dan met een willekeurige M/Z ruiter erop........
Een stille hand is een zegen voor het paard. En deze hand is extreem stil.......

Dat vond ik nu juist zo lekker simpel en vlot van dit systeem. Zo even de teugels aan de singel knopen. Geen gekul met andere rotzooi. Altijd handig als je verder even niks bij de hand hebt en je kunt er zó niet gelijk op.......

Het zou je sieren als je eens je ongelijk in deze zou willen toegeven. Deze hand is extreem stil......... tsja wat wil je met een knoop erin en de mond stijf naar de borst getrokken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:40

CGJ12 schreef:

nou dit is geen ZEGEN voor het paard dat kan ik je wel vertellen

een stille hand is soepel en gaat mee met de bewegingen van het paard

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:48

De opmerking van CGJ was niet serieus bedoeld mensen!

Verder ben ik het met Eleonoor eens dat is een eindeloze discussie wordt als je zegt dat zo'n jong paard daar niet eens zou moeten zijn. Geld, geld, en nog eens geld. Het is toch echt zonde...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:53

unamie schreef:

Dat dacht je maar.

Een (goed..... wat is goed?) bijgezet paard heeft continu een zéér lichte verbinding met het bit. Een dergelijk paard kauwt heel snel en vlot het bit af.
Als ruiter krijg je dat nooit zo goed voor elkaar.
Anders kun je het "rijtechnisch longeren" wel aan de wilgen hangen.

Vraag het maar even aan Lammert Haanstra anders.
die werkt toch ook met een touwtje........ niet met een elastiek?
Dat laatste gaan ze namelijk op hangen!
Hetzelfde geldt voor ruiters. Veel paarden hangen/steunen op de hand.
Op en bijzetje of touwtje hangen ze echt nooit.....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:57

CGJ12 schreef:
unamie schreef:

Dat dacht je maar.

Een (goed..... wat is goed?) bijgezet paard heeft continu een zéér lichte verbinding met het bit.

Vraag het maar even aan Lammert Haanstra anders.

als jij dit goed bijgezet vindt ben ik blij dat ik geen paard van jou ben Tong uitsteken

en Lammert Haamstra heeft hier helemaal niets mee te maken
wat een vergelijking zeg Clown

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:01

Ziet nou niemand wat voor lengte dat dier nog krijgt aangeboden?
Hij duikt nu gewoon zelf een heel eind naar benee, maar hij kan met deze lengte ook gewoon dat neusje op de loodlijn brengen.
Dat kan je de longeur wel verwijten, het paard stort te veel op de voorhand, maar zoals al vaker hier gezegd, het gaat om een moment opname. Ik heb geen idee of hij de complete tijd zo liep.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:08

Sjuimpje schreef:
Hij duikt nu gewoon zelf een heel eind naar benee, maar hij kan met deze lengte ook gewoon dat neusje op de loodlijn brengen.

Eindelijk een kenner in de zaal.
Het was even wachten.

Dat had ik namelijk al lang geconstateerd. Ik had er zojuist iets over ingetikt, maar niet doorge-enterd.......

Toen de dame in kwestie er namelijk op ging zitten liep hij namelijk opvallend VEEL korter in de hals.......... maar wel vóór de loodlijn.
Hebben jullie dat dan liever??? Dat hij zich opkropt ?
Daar hoor ik dan niemand over hier........

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:12

Het maakt helemaal niet uit!!!

En niemand heeft hier ook maar iets van of over te zeggen, enkel de amazone die erop stapt na enkele rondjes aan de longe....

Grootspraak hebben velen totdat zij de ruiter of amazone is die erop moet stappen....

Nou geloof me... Ik slinger die hengst ook eerst rond aan de longe en bij gebrek aan mogelijkheden tot bijzetten gebruik ik ook mijn teugels...

Of dacht je dat het beter is om gelanceerd te worden???

Overigens vind ik TS, zoals gewoonlijk, dat de afgunst er maar weer eens afdruipt!!!

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:16

Kaja schreef:
Overigens vind ik TS, zoals gewoonlijk, dat de afgunst er maar weer eens afdruipt!!!

Deze discussie heeft toch helemaal NIKS met afgunst te maken? Altijd wel lekker makkelijk om het daarop te gooien he?

TS attendeert alleen op deze manier van paarden behandelen. Afgunst betekent volgens de Van Dale: dat je iemand benijd, nou ik geloof niet dat TS dat doet hoor!
Laatst bijgewerkt door Sjappie op 12-04-05 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:16

Kaja schreef:

Grootspraak hebben velen totdat zij de ruiter of amazone is die erop moet stappen....

Nou geloof me... Ik slinger die hengst ook eerst rond aan de longe en bij gebrek aan mogelijkheden tot bijzetten gebruik ik ook mijn teugels...

Hulde......... OK dan!
Mooie uitspraak trouwens

messy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:22

zijn er ook nog mensen die van the man wel goed vonden? ik vond het echt geen slecht dier om te zien qwa beweging en exterieur.
en waar maakt iedereen zich druk om hoe dat beest gelongeerd werdt? denk dat ik het zelf ook niet anders had gedaan veiligheid staat ten alletijde voorop toch.
en wanneer ze er zo op was gaan zitten en er af was gevallen en die hengst schade had aangericht bij personen (kinderen) dan was het veel erger geweest dan een keer zo longeren toch?

zijn er trouwens ook nog mensen die meer informatie of foto's hebben van pennsylvania en is er ook bekend hoe die fokt (als er al nakomelingen van zijn)?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:22

Eleonoor schreef:
Zo zit helaas het systeem in Nederland in elkaar. Als de ruiters daar nou zo moeite mee hebben, waarom dan niet meerijden aan die jonge paarden concoursen? Waarom komt er niet een duidelijk advies van de KWPN over training.

Het is geen Nederlands systeem, dit topic gaat over, zie boven een Duitse hengst
De hengsten lopen niet in de basis sport omdat ze moeten dekken en dat te belastend zou zijn.
Daarvoor is de hengstencompetitie ingesteld.

En al dat geld, ga eens naar een hengstenhouder en vraag eens wat het managen van een hengst kost.

CGJ, de plek waar gelongeerd werd was te klein om ook nog te salueren heb ik begrepen Haha! .

En als slot ik ben het deze keer met Kaja een.
Dat na alle uitleg van lokatie en omstandigheden, vooral van ruiters die in dezelfde omstandigheden verkeerd hebben, toch weer de foto en het ik heb altijd gelijk verhaal komt, ach....

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:24

ceasario schreef:
Iedereen kent inmiddels deze stal.
De stal waarbij hun ruiters regelmatig in de belangstelling staan,
al is het maar omdat de een zijn nek breekt of een dubbele beenbreuk oploopt.
Of met zijn paard tijdens het springen bij de landing over de kop gaat.

Sjappie schreef:
Deze discussie heeft toch helemaal NIKS met afgunst te maken? Altijd wel lekker makkelijk om het daarop te gooien he?

Oh nee..???

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:25

messy schreef:
zijn er ook nog mensen die van the man wel goed vonden? ik vond het echt geen slecht dier om te zien qwa beweging en exterieur.

Daarvoor is het ANDERE eurocommerce-topic.
trouwens......... IK vond het zeker GEEN slecht dier.

messy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:28

ow okay ga daar wel ff kijken

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:33

Kaja schreef:
ceasario schreef:
Iedereen kent inmiddels deze stal.
De stal waarbij hun ruiters regelmatig in de belangstelling staan,
al is het maar omdat de een zijn nek breekt of een dubbele beenbreuk oploopt.
Of met zijn paard tijdens het springen bij de landing over de kop gaat.

Sjappie schreef:

Oh nee..???

Nee, constatering van feiten is wat anders dan afgunst. En bedankt voor je voorbeeldfunctie naar al die Penny's die hier meelezen en vanmiddag hun shetje of ander paard ook lekker aan de bijzet zetten.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:39

Sjuimpje schreef:

Inderdaad, hij mag nog wel wat strakker.