Bucephalus schreef:ceasario schreef:Merries die binnen de categorie van de hoge percentages vallen geven dit blijkbaar ook door. Zowel aan de vrouwelijke- als aan de mannelijke dieren.Welke erfelijke aanleg?
Wat geeft die door ?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Bucephalus schreef:ceasario schreef:Merries die binnen de categorie van de hoge percentages vallen geven dit blijkbaar ook door. Zowel aan de vrouwelijke- als aan de mannelijke dieren.Welke erfelijke aanleg?
holly schreef:De andere merrie verloopt het moeilijk mee. Van de keren dat het geprobeerd is, is er 1 doodgeboren, en 1 levend. Allebei prachtige veulens..
sarabande schreef:Ceasario je bent willens en wetens dit topic aan het verzieken.
Als je een punt hebt mag je een eigen topic openen, hier heb je weinig positieve inbreng de laatste pagina's
Pipo schreef:holly schreef:De andere merrie verloopt het moeilijk mee. Van de keren dat het geprobeerd is, is er 1 doodgeboren, en 1 levend. Allebei prachtige veulens..
Dit lijkt mij gewoon hele vervelende pech.
Peterina schreef:Bedoel je hiermee dat het juist vaker voorkomt dan men denkt of dat hetmeer onzin is en dit de schuld geven van het niet drachtig worden.ceasario schreef:Dit problematiek wordt ook veelste vaak over het hoofd gezien en is mede schuld aan veel 'niet-drachtig worden' gevallen.Verder zijn in Nederland de eisen van het sperma zo hoog dat bevruchten haast geen probleem moet geven,tenzij de
Chemie met een merrie niet past.
Bucephalus schreef:In Nederland wordt het sperma onderzocht op dichtheid, beweeglijkheid etc. In de dissertatie die ik heb genoemd, wordt aangehaald dat er naast de gangbare spermaonderzoeken ook informatie gehaald kan worden over de vruchtbaarheid van hengsten uit het DNA.
Bij o.a. het KWPN is het spermaonderzoek een belangrijk onderdeel. Bij onvoldoende resultaat vindt er geen goedkeuring plaats.
Alane schreef:Nu wordt er uit gegaan van de merrie nu, en haar vader en moeder dan?
En wat als door het kruizen/inkruizen/bloedspreiding een recombinatie van genen plaatsvind waardoor vermindere vruchtbaarheid plaats vind?
En wat als nu juist KI de reden is van gust blijven?
Verminderde vruchtbaarheid of onvruchtbaarheid hoeft niet vererft te worden. Kan ook spontaan optreden.
sarabande schreef:Dat is niet het onderwerp van dit topic Alane, er zijn vele vragen rond drachtigheidsproblemen, de mijne is eenvoudig, zijn problemen uit de merriestam bekend. (merrie moeder, dochter etc -> daar een goedgekeurde zoon van)
Fokken met een merrie die moeilijk drachtig te krijgen is kan zon 1000 euro extra op de dekprijs kosten.
Fokkers zouden de keuze moeten hebben om dat niet te doen.

Alane schreef:Ik heb het er weer eens super krom neer gezet
Wat ik bedoelde is dat het niet erfelijk hoeft te zijn om aanwezig te zijn/te tonen. En dat het toeval is, samenloop dat de moeder moelijk drachtig te krijgen is en de dochter verwerpt (bijv.)
Alane schreef:Dan moet het wel aanwijsbaar erfelijk zijn, anders krijgt zo'n hengst en/of stam al gauw (onterecht? ) een stempel.
Een andere vraag zou dan zijn mag je een hengst uit zo'n stam dan uberhaupt goedkeuren?