Is er al iets bekend over Lingh's test?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Re: Is er al iets bekend over Lingh's test?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:09

Kaja schreef:
PhiaBink schreef:

Is toch bezopen die prijs!!

Absoluut niet! Zo voorkom je dat Jan en Alleman komen leuren met hun merries! Je kunt maar beter selectief wezen...

De voorkeur ligt voor Lingh toch bij de sport!

Geloof me... er zijn nóg hogere dekgelden Knipoog .

Ik weet dat 2000/4000 euries ook aan de orde is.

ceasario schreef:
Als ze alleen maar predikaat merries erbij doen heeft het de hengst moeilijker straks op de afstammelingenkeuring.

Want dan kon het wel eens zijn dat er in het rapport staat dat hij niet verbeterd, daar de veulens vergezeld waren van predikaatrijke merries.

Je kunt beter een bericht straks hebben.
De veulens galoppeerde gemakkelijk aan en waren vergezeld van gewone merries.

Hier ben ik het mee eens!! Je heb totaal geen beeld hoe de hengst fokt.

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:11

Citaat:
Absoluut niet! Zo voorkom je dat Jan en Alleman komen leuren met hun merries! Je kunt maar beter selectief wezen...

inderdaad zo kan Lingh nog tijd over houden om fatsoenlijk in de sport te lopen en blijven de nakomelingen teminste een beetje exclusief.
Als het dekgels goedkoper was kunnen ze nog zoveel adviezen geven over de merries die er bij passen, iedereen met een htk merrie op stal gaat er dan toch bij dekken. Nu bedenken ze zich wel 2 x Haha!

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:16

Ook mét selectiecriteria heeft Lingh het nog druk zat......! 30 merries in 1 week is vrij veel.

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:21

moet je voorstellen dat het dekgeld de helft zou zijn, dan kunnen ze die bok beter bij hem in de stal parkeren. Haha! Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:30

Niet echt verrassend maar toch wel leuk! Ferro is achteraf buiten een supersportpaard ook een goede dekhengst geweest dus misschien wordt Lingh later ook wel preferent??! Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:14

PhiaBink schreef:
Sjuimpje schreef:
Om gelijk maar weer af te geven op de zogenaamde vriendjespolitiek van het KWPN is wel zooo makkelijk.
Dat wordt altijd geroepen door gefrustreerde mensen, die zelf juist niet objectief naar paarden kunnen kijken.

Als ik je onderschrift bekijk, dan heb je het heel hoog in je bol. Wacht eerst maar af of er een gezond veulen uit komt, met een goed exterieur en of het lopen kan. Voor het zelfde geld komt er een lelijke kromme bok uit. Dan is het "grote geld" ver te zoeken. Haha!

Goh, je laat je nu wel heel erg kennen en je laat gelijk zien waar ik op doelde.

(Bovendien, uit alle pb's en opmerkingen in diverse topics begrijp ik dat tot nog toe iedereen mijn onderschrift begrijpt zoals het bedoelt is: Met een vette knipoog.)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:15

Kaja schreef:
Ik weet niet waar je heen wilt, LdT, maar krijg een vaag vermoeden dat je iets bijzonder dwars zit!

Dan ken jij mij beter dan ik mezelf ken....!

Kaja schreef:
Als jij echt kijk hebt op de zaken die je aanhaalt dan sta jij boven het penny-gekwijl, maar zoals je zegt verloochen je je afkomst niet. Je trekt ze wel door de modder??? Clown

Beetje zelfspot is hartstikke gezond.

Kaja schreef:
Verdiep je eens in zaken, alvorens te gaan roepen... Knipoog

Ik kan toch ook niet helpen dat dit mijn mening is Verward

En wat versta jij onder verdiepen in de zaken?

Ik hoop voor Lingh zeker dat hij veel goede veulens voortbrengt. Ik hoop alleen dat hij voorzichtig van het fantoom af stapt. Anders kan hem dat ook nog wel Bejing kosten....!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:45

sarabande schreef:
Trouwens ik denk niet dat een Andalusier binnen de selektie valt Haha!

Of een Arabier, welke ik in een ander topic ook al hoorde aangdragen. Brrrrrr.
Van een beetje selectie ga je niet dood.

Kaja schreef:

Neem nou bijv. Chin Chin voor 3.500 euro. Katching Katching inderdaad!

En LuvdaTossa, misschien eerst wat verdiepen in je stof voordat je niet gegronde uitspraken doet Knipoog

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:48

VValar schreef:
En LuvdaTossa, misschien eerst wat verdiepen in je stof voordat je niet gegronde uitspraken doet Knipoog

Ik zal voortaan altijd netjes mijn huiswerk doen.....

Sommige mensen hebben nou eenmaal overal verstand van....

Ik niet, gelukkig niet en heb iig de mogelijkheid om nog wat leren! Daardoor doe ik misschien niet altijd gegronde uitspraken, maar aangezien dit land democratisch is (ja, het land) zeg ik - zo netjes mogelijk - wat ik denk!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:46

VValar schreef:
sarabande schreef:
Trouwens ik denk niet dat een Andalusier binnen de selektie valt Haha!

Of een Arabier, welke ik in een ander topic ook al hoorde aangdragen. Brrrrrr.
Van een beetje selectie ga je niet dood.

Wat heeft een P.R.E. en een Arabier in deze topic met Lingh of het KWPN te maken? Beetje off-topic Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:17

LuvdaTossa schreef:
VValar schreef:

Ik zal voortaan altijd netjes mijn huiswerk doen.....

Sommige mensen hebben nou eenmaal overal verstand van....

Ik niet, gelukkig niet en heb iig de mogelijkheid om nog wat leren! Daardoor doe ik misschien niet altijd gegronde uitspraken, maar aangezien dit land democratisch is (ja, het land) zeg ik - zo netjes mogelijk - wat ik denk!

Je hoeft geen verstand te hebben om de uitspraak "geen vertrouwen" te lezen en te misplaatsen!

Als je er geen verstand van hebt, moet je ook geen domme uitspraken doen die een hengst kunnen schaden Knipoog ...

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:11

Zoooooo lekker gezellig hier,
Ik vind Lingh een leuk en god sportpaard, maar idd vind ik het ook zo'n dier die door heel veel word gebruikt, omdat hij zo mooooooi is. Nou voor mij geen lingh
Ik vind het echt een barbiepaard voor pennymeisjes. Ben wel benieuwd naar zijn nakomelingen of het ubehaupt wat word. En Ferro zal die denk ik niet gaan evenaren. Ferro was een hengst van absolute topklasse!!!!

kwintie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:07

[b]WAT EEN NEGATIEVE ENERGIE VOEL IK HIER?! Verdrietig
Laten we gewoon de veulens afwachten volgend jaar...........
Een goed sportpaard is het in ieder geval

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:25

Kaja schreef:
PhiaBink schreef:

Is toch bezopen die prijs!!

Absoluut niet!
Zo voorkom je dat Jan en Alleman komen leuren met hun merries!
Je kunt maar beter selectief wezen...

De voorkeur ligt voor Lingh toch bij de sport!

Ik ben het er mee eens dat een hogere dekgeld een bescherming is voor de hengst terwijl de eigenaar per saldo evenveel winst maakt (een marketing-bureau stageaire rekent zo op basis van een marktonderzoekje uit hoe de dekgeldelasticiteit is...), maar het regelt NIET dat je dan de betere merries krijgt.

Juist een aantal dressuurmutsen (een groot deel van het dekpubliek van Lingh) interesseert dat geen zier. Sterker nog...... hoger het dekgeld...... hoe beter de hengst wel zal zijn........ en hoe exclusiever het veulen.......... Ja

En daarmee spreek ik dus GEEN waardeoordeel over Lingh uit (anders begint gelijk iedereeen weer te zeiken en dat is nu niet mijn bedoeling)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:43

PhiaBink schreef:
Wat heeft een P.R.E. en een Arabier in deze topic met Lingh of het KWPN te maken? Beetje off-topic Haha!

Haha, alsof jij ontopic blijft met je gezeik over sjuimpjes onderschrift!

Practice what you preach!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 23:26

Helemaal met CGJ eens. Laat Lingh maar mooi merries van dat soort mensen dekken. Staat hij zo op wacht. }>

jorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:00

Sjuimpje schreef:
Ik denk niet dat ze zozeer op predikaten selecteren,
maar eerder op bloed en exterieur.
Hier op Bokt heb je ook al kunnen lezen dat mensen overwegen met Lingh te dekken, maakt niet uit met wat voor merrie. Lingh mag in de ring dan wel een hele verschijning zijn, maar ik denk niet dat hij gaat passen op die moderne Jazz en Gribaldi merrietjes.
Daarbij zal hij merries met een sterke bovenlijn nodig hebben.

Ik vind het zo stom nog niet, door een selectie toe te passen hou je hem exclusief. Zo hoeft het dekken zijn sportprestaties niet in de weg te staan, door het hoge dekgeld brengt hij echter wel wat centen in het laatje.
Daarbij komt het de kwaliteit van de nakomelingen waarschijnlijk alleen maar ten goede.
Waarom is dit belachelijk? Lingh is in eigendom van Sadelhoff, die hoeft zich niet te verantwoorden, het is zijn hengst.

Om gelijk maar weer af te geven op de zogenaamde vriendjespolitiek van het KWPN is wel zooo makkelijk.
Dat wordt altijd geroepen door gefrustreerde mensen, die zelf juist niet objectief naar paarden kunnen kijken.

Je hebt gewoon gelijk. En je hebt t erg hoog in je bol hoor... HAHA
Wat zijn dat nu weer voor een uitspraken. Wees blij dat Lingh mag dekken en dat de kans dat ie nu voor de nederlandse dressuursport beschikbaar blijft een stuk groter is! en als je een merrie hebt die bij lLingh past is dat toch alleen maar leuk en de prijs....? groot gelijk

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:27

Kaja schreef:
Als je er geen verstand van hebt, moet je ook geen domme uitspraken doen die een hengst kunnen schaden Knipoog ...

Zou ik Lingh kunnen schaden? Dan is het wel een watje zeg! Dan zullen er geen hengsten meer over zijn die nooit eens bekritiseerd zijn, denk alleen maar wat er op bokt (of dat andere forum) gezegd wordt over de hengsten.

Iedereen heeft een andere mening en gelukkig maar.

Het is een verschrikkelijk goed sportpaard, ben de laatste die dat ontkend.

Hengsten moeten verbeteren, ook bij merries die doorgaans van slechtere kwaliteit zijn. Daar zet ik met Lingh mijn vraagtekens bij. Dekgeld is hoog dus ook voor de beste merries. Merries die hoogstwaarschijnlijk zich al bewezen hebben. Merries van het circeltje ons kent ons. Daar zijn ze voornamelijk bij het KWPN heel goed in.

Is Lingh trouwens als 3 jarige ook voor de keuring gebracht?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:30

Jorg ik snap jouw reactie niet Verward

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:42

LuvdaTossa schreef:

Is Lingh trouwens als 3 jarige ook voor de keuring gebracht?

Ja als jonge dunne slungel en bij de 1e bezichtiging weer naar huis gestuurd.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 12:29

LuvdaTossa schreef:

Hengsten moeten verbeteren, ook bij merries die doorgaans van slechtere kwaliteit zijn. Daar zet ik met Lingh mijn vraagtekens bij. Dekgeld is hoog dus ook voor de beste merries. Merries die hoogstwaarschijnlijk zich al bewezen hebben. Merries van het circeltje ons kent ons. Daar zijn ze voornamelijk bij het KWPN heel goed in.

Daar gaat het niet om, het gaat erom (en dat doe je in je bovenstaane tekst weer) dat je al afgeeft alvorens hij zich bewezen kan hebben!

Niemand weet hoe Lingh uitpakt als vaderdier!
Ik zou zelf ook niet bij/met Lingh fokken, maar je loopt gelijk zo hard van stapel en begint met allerlei vraagtekens/ vertrouwenskwesties te smijten... Waarom nou???

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:39

saluut schreef:

Je moest eens weten hoeveel super sportpaarden en evt. superdekhengsten/verververs er in de 1 ste bez. uit gegooid zijn door de allesziende keuringsmeesters.
Deze paarden hebben in 9 van de 10 gevallen niet de kansen en het management gekregen zoals bijv. Lingh of zijn gecastreerd en je hoort er niks meer van terwijl het megatalentvolle paarden kunnen zijn/worden.

Misschien wordt er teveel waarde gehecht aan het principe "op het straatje eruit" en aan de hengstenkeuring an sich en de keuringsmeesters.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:15

Suzanne F. schreef:
Je moest eens weten hoeveel super sportpaarden en evt. superdekhengsten/verververs er in de 1 ste bez. uit gegooid zijn door de allesziende keuringsmeesters.
Deze paarden hebben in 9 van de 10 gevallen niet de kansen en het management gekregen zoals bijv. Lingh of zijn gecastreerd en je hoort er niks meer van terwijl het megatalentvolle paarden kunnen zijn/worden.

Misschien wordt er teveel waarde gehecht aan het principe "op het straatje eruit" en aan de hengstenkeuring an sich en de keuringsmeesters.

Heb je een alternatief???

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:23

sarabande schreef:
Heb je een alternatief???

Meer kansen openlaten voor de oudere hengsten. Het is vaak in de 1 ste bez. nu of nooit. Misschien zou er ook meer ruimte moeten zijn om nog 5 jarigen te keuren.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:29

Suzanne F. schreef:
saluut schreef:

Je moet natuurlijk niet vergeten dat bij een goedgekeurde hengst eigenlijk het hele plaatje moet kloppen. Afstamming, exterieur ( Clown ), kwaliteit in spr. of bew., correct fundament, gezond, goed op foto´s, etc. Dus wanneer men een hengst afwijst (bv. Pennsylvania) betekent dat NIET dat de hengstenkeuringscommissie daarmee zegt: dit is geen goed paard, dus hij mag niet verder.
Dat maakt nogal een verschil.

Over Lingh: Ik ben zeer benieuwd hoe zijn veulens volgend jaar lijken. Het is geen hengst waar ik zelf snel mee zou dekken (maar ik fok sowieso geen dressuurpaarden Lachen ), eerst maar eens afwachten hoe zijn nafok lijkt.