Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

arie53 schreef:Goh, het begint al een beetje op een discussie te lijken.
In hoeverre hebben stamboeken de taak cq verplichting om niet expliciet de commerciele belangen te dien maar de belangen en het welzijn van de paarden?
arie53 schreef:Goh, het begint al een beetje op een discussie te lijken.
In hoeverre hebben stamboeken de taak cq verplichting om niet expliciet de commerciele belangen te dien maar de belangen en het welzijn van de paarden?
) en dat KI verboden moet worden..........
Aimee schreef:Ik denk ook niet dat een stamboek die verantwoordelijkheid draagt. De eigenaar en de ruiter/trainer van een paard, die horen inzicht te hebben in diens ontwikkeling en kracht. Zij horen in te kunnen schatten wat ie wel en wat ie niet aan kan in combi met een afweging van hun eigen financiële belangen. Want wat een stamboek ook doet, ze kunnen niet in een portemonnee van een ander kijken en zullen een paard ook niet zo goed kennen als de mensen die er dagelijks mee om gaan.
CGJ12 schreef:
"Het welzijn van het paard gaat altijd vóór de belangen van de ruiters, eigenaren, officials, organisatoren en sponsors."
Kaja schreef:Ik vind het erger dat ze zoveel (goede & potentiële) hengsten laten staan....
Kaja schreef:En hoeveel "toppers" zijn er niet blijven staan, simpelweg omdat ze te jong waren om zich dusdanig te ontwikkelen naar de wensen van het KWPN, om vervolgens op latere leeftijd binnen gehaald te worden?!
. In het bedrijfsleven wordt op maat gewerkt. Waarom niet in de paarden? Kaja schreef:Een paard vererft zijn aanleg, niet wat hem aangeleerd is...
CGJ12 schreef:Niet zozeer de toppers blijven staan, maar veel meer de laatbloeiers.
CGJ12 schreef:Norway werd Ermelo uitgebonjourd vanwege een te beperkte draf (vind ik een zeer goede reden........ moeten ze vaker doen)

Aimee schreef:Hoezo, het gaat er toch om dat die voorbenen zo dicht mogelijk in de buurt komen van de oren? Die richtlijn lijkt me duidelijk genoeg om het goede te kunnen herkennen....![]()
Aimee schreef:Oneens, uitbonjouren op slecht stappen en slecht galoperen.... dát moeten ze vaker doen.
CGJ12 schreef:Aimee schreef:Hoezo, het gaat er toch om dat die voorbenen zo dicht mogelijk in de buurt komen van de oren? Die richtlijn lijkt me duidelijk genoeg om het goede te kunnen herkennen....![]()
korte halzen/nekjes dus.........
CGJ12 schreef:De gemiddelde Z-ruiter weet dat de draf véruit de meeste punten oplevert.
Een slechte stap kost bijna geen punten.
Kaja schreef:Kijk eens naar de paarden die vooraan lopen bij de PAVO, allemaal een extensief voorbeentje...
Dat wilden we toch niet meer???