Drachtige merries & sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Drachtige merries & sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:36

lees je eigen reactie nog eens door...
ibop moet als je voorlopig om wilt zetten in definitief keur, je moet niets. is je eigen keuze. Net als dekken, je moet niet je wilt het. Om een predikaat laat je haar dekken, ze heeft immers een veulen aan de voet nodig voor het voorl. keur, maar je moet niet naar de keuring, je wilt naar de keuring.
Dan krijg je een jaar uitstel en dat grijp je dan niet aan en laat haar alsnog dekken, wederom moest je niet wilde je dat... Haha!

Ik zeg toch nergens dat je iets niet mag of dat je iets moet.... jij jouw mening ik de mijne Haha!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:42

Je krijgt een jaar uitstel en grijp je niet aan.....
Als je goed leest: heeft de merrie een ongeluk gehad waardoor we niet konden rijden...

Maar je hebt gelijk hoor: wij WILLEN graag het hoogst haalbare met de merrie halen....qua predikaten.
En even goede vrienden hoor, ieder zijn mening! Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:42

fresco schreef:
Ibop is niet moeten...is mogen en willen....

Wat een regelrechte onzin!!!
Als je met je paard op keuring gaat en ze wordt voorlopig KEUR, MOET je een Abop proef afleggen wil je het KEUR predikaat ontvangen.
Welke fokker laat dit ontglippen?!

Geen een toegewijdde fokker van sportpaarden.
Het probleem is dat wanneer je dat niet bent je je schijnbaar moeilijk in die materie kan verplaatsen.

Overigens zou een goede fokker ook nooit een kind op zijn drachtige merrie laten rondhobbelen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:50

fresco schreef:
Je krijgt een jaar uitstel en grijp je niet aan.....
Als je goed leest: heeft de merrie een ongeluk gehad waardoor we niet konden rijden...

Maar je hebt gelijk hoor: wij WILLEN graag het hoogst haalbare met de merrie halen....qua predikaten.
En even goede vrienden hoor, ieder zijn mening! Haha!

is ook niets mis als je het hoogst haalbare wilt halen... wil ik ook.

@Sarabande: als je goede paarden hebt kun je er rustig een kind op rond laten hobbelen Haha!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:51

Sarabande: ik fok geen sportpaarden.... Haha!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 09:30

IBOP met een dragende merrie kan gewoon, hoor. Onze oude merrie heeft de IBOP gedaan in 1980. Ze haalde het hoogste predikaat onder het zadel (IBOP AA met 92 punten) onder een ruiter van 16 jaar. Dat meisje was geloof ik kampioene bij de NKB op een grote pony (1.45m of zo). Onze oude merrie was 1.16m.

De IBOP proef was in October, in Mei is ze toen bevallen van een hengstveulen dat 1A stond terwijl mama gewoon Regionaal kampioene en Nationaal reserve kampioene werd. Daar heeft ze dus niets van geleden.

Maar goed, een IBOP proef is wel even iets anders dan Grand Prix rijden Knipoog

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 09:32

Als ik dit topic zo lees (en ik doe actief mee Haha! ) zijn we uiteindelijk allemaal met elkaar eens!

We hebben allemaal een doel, de een sportpaarden, de ander pony's (waaronder ik...) en daarbij hebben we ALLEMAAL het beste voor met onze merries!
MAAR: er zijn meerdere wegen naar Rome! Knipoog

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:16

De merrie die ik rijd (voor fokster) is 8 april uitgerekend, we hadden 19 februari onze laatste wedstrijd (L2-debuut, met succes overigens). Voor de week erop stond de 'allerlaatste' maar door ziekte (van mijn kant) niet geweest. Je zou nu nog bijna niet zeggen dat ze dragend is. Beetje buik, klein beetje uier, het zit er wel aan te komen. Vorig jaar heb ik ook nog lang door kunnen rijden, toen begon ze ook pas laat buik te kweken, overigens wel 10 dagen overtijd gedragen. De week na de bevalling aan de hand gestapt zonder veulen, af en toe onder het zadel het pad op en af, en na 2 weken weer rustig aan op gang. Ze heeft geloof ik 1 of 2 keer naar het veulen gehinnikt, ik verbaasde me erover hoe makkelijk ze daarin was. Leek soms wel of ze het gewoon lekker vond om even weg te gaan Haha! . Het is wel echt een paard dat moet werken, ontzettend veel werklust, als ze niks doet wordt ze chagerijnig en beetje lusteloos.

De andere merrie die 3 dagen later uitgerekend is, is véél duidelijker. Die begon ook echt al moeite te krijgen met het werk (B-niveau) en die krijgt gewoon rustig aan nog beweging onder het zadel/aan de longe (echt training kun je het niet meer noemen). Deze is trouwens liever lui dan moe, dat scheelt natuurlijk ook een hoop.

Verschilt dus echt per merrie!

Fotootjes van 17-2, nog ruim 6 weken te gaan, maar je zou het niet zeggen Knipoog
Afbeelding

Afbeelding

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:13

iedereen heeft zo zijn mening over het wel of niet,
uitbrengen van een drachtige merrie op wedstrijd
wij doen dit dus ook,wat dus wel verschilt per merrie
inderdaad de een kun je langer door trainen dan de ander.
op wedstrijd gaan met een drachtige merrie neemt inderdaad wat risicos met zich mee,
vermijden dus zoveel mogelijk contact met andere paarden.
of we nu wel of niet met een drachtige merrie oppad gaan
de merrie die ik op dit moment voor de fokker rijd is niet drachtig,
toch vermijd ik contact met andere paarden,waarom??
er staan bij ons zo een 15 drachtige merries,
dus of mijn merrie nu wel of niet drachtig is een risico loop ik toch.

een merrie in de sport uitbrengen,is voor iedere
van belang.
de fokkers willen allemaal een zo een goed mogelijk veulen fokken
en laten we eerlijk zijn dit kost een hoop geld.
ik denk dat bij ons allemaal,een ding van belang is
en dat is de welzijn van een paard.
of we nu op werdstrijd gaan ja of nee
ongeacht of het paard drachtig is