wanneer weer rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bella

Re: wanneer weer rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:43

paars schreef:
Bella schreef:
Je kunt het ook bekijken: Een merrie uit haar ritme halen, een merrie niet meer rijden, wekt ook enige frustratie omdat je ze uit hun gewende ritme haalt. .....En waar ik ook een beetje over val is: Er wordt weer gesproken over paarden in de natuur, maar hoeveel paarden leven werkelijk nog in de natuur? Instincten veranderen, we houden paarden in boxen, hoe je het ook wend of keert, paarden reageren daar op. En wat eerlijk is tegenover veulens, tjah, daar heeft ieder zijn eigen denkwijze over. Mensen krijgen ook geen zoogverlof van een half jaar, dumpen hun kinderen ook in creches, ook allemaal stress, maar dat moet maar kunnen. De meest essentiele biest voor een veulen is de eerste twee dagen, daarna is het hooguit voeding. En dat kwartiertje tot nagenoegelijk uurtje per dag dat ze zonder die biest moeten leven heeft nog geen dood tot gevolg!

Sorry hoor, maar ik ben het toch echt volledig met Cassidy eens. Een merrie uit haar ritme halen??? Ze is 11 maanden drachtig geweest en heeft nu een veulen aan de voet. Waar héb je het over!! Al dat egoïstische gedoe van de baasjes dat ze weer in het wedstrijdritme moeten komen. Er moet helemaal niks, behalve dat je merrie met je veulen lekker een aantal maanden samen moeten zijn. Gun ze die tijd samen. Of je nu wel of niet bewust een veulentje hebt; het is er nu en laat de wereld eens niet om jou behoeftes draaien alstublieft. Overleven zullen de veulens het wel hoor, natuurlijk. Net zoals zoveel kinderen het overleven bij slecht zorgende ouders. Maar het gaat hier niet alleen om je eigen behoeftes en het feit "dat het veulen het wel zal overleven" mag ik hopen. Dan kan je beter een hobby zoeken zonder dieren.

Heb helemaal niks gezegd over wedstrijden of iets wat er ook maar in de buurt komt. Maargoed.....ieder zijn eigen kijk, maar als ik zie dat mijn merrie absoluut geen problemen heeft met het boswandelingetje wat er gemaakt wordt en lekker oortjes naar voren dr van geniet...(en de ruin die ik rijd veel paniekeriger is als hij weet dat zijn kuddegenootjes in het land staan, moet ik die dan ook maar laten genieten van zijn weideleven?)..wie ben ik dan in hemelsnaam om haar dat af te nemen en haar maanden lang het zelf uit te laten zoeken (en omdat iemand zegt dat het MOET...tjah ik kan nog geen goed argument bedenken waarom het zou moeten, maar zou zeggen; proberen tot overtuigen mag altijd). Af en toe borsteltje en thats it.

En het spijt me, maar zo fel als jij tegen mij kan zijn kan ik ook tegen jou zijn. Wat jij als egoistisch aan mij ziet, kan ik op gelijker wijze jou mening op relateren. Maargoed, ik laat mensen ook in hun waarde, tenminste doe poging tot en laat ze hun eigen mening hebben...maar dat lukt hier geloof ik nog niet helemaal...

Cassidy schreef:
Maar aangezien men hier de vergelijking wil trekken met de mens: laat ik je wel vertellen dat kinderen van ouders waarbij een ouder thuis is, een veiligere thuishaven hebben, dan de kinderen van werkende ouders die na schooltijd thuiskomen met de sleutel om de nek omdat moeder of de vader zonodig aan zijn of haar eigen carriere aan het denken is, of men zonnodig de auto voor de deur wil hebben, twee keer per jaar op vakantie wil, en men verder ook geen stapje terug wil doen voor de kids....

Van het ene uiterste naar het andere uiterste. Kijk ik snap opzich wel waar jullie ideeen vandaan komen, maar ik houd ook in gedachten dat werelden veranderen. En nee niet alleen voor de mens, maar voor elke diersoort en dat zullen ze ook altijd blijven doen en dat dat voor een groot gedeelte door toedoen van de mens is, tjah, dat kan ik niet ontkennen, maar het heeft ook geen nut om daar als enkeling van af te stappen! Dat is net als geen paardenvlees eten, betekend echt niet dat er minder paarden voor de slacht gaan!
En dat wij voor de merrie bepalen, dat ze gedekt worden (en dat laat de merrie toe, misschien met poespas, maar het lukt, zal de mens zeggen), ongeveer de datum wordt door de mens bepaald, de stallingslocatie wordt door de mens bepaald, het voer wordt door de mens bepaald. Een paard denkt zelf nauwelijks meer, dat doen wij allemaal voor ze, hoe cru het ook klinkt....maar als er dan ineens een veulen komt....nee dat mag je lekker zelf uitzoeken....doegg!!

Cassidy schreef:
Mijn ideale voorstelling is een groep merries en een hengst op het land. En die hengst daar het hele jaar tussen laten staan. Zou ik evengoed rijden? Ja dat wel. Maar dan op de hengst, en niet op de merries

Mmh oke, jij bent dus echt fok gericht, hebt de opties....ideaal, maar dan behoor jij tot een klein percentage personen die die mogelijkheid in bezit heeft. En daarnaast moet ik eigenlijk wel lachen om een stukje. Je geeft dus aan, je hengst, die rijd je het hele jaar door!? Ook ergens niet fair, om in jou denkvisie te spreken, als dat het geval is. Dekken is namelijk voor een hengst vrij intensief, dus rond die perioden zou jij ook eigenlijk je hengst niet moeten rijden.....en dan vraag ik me af: Gebeurt dat ook?

Cassidy schreef:
Stel je voor dat je gewend bent aan vaak uitgaan, veel reizen enz. en er komt een kind. Gepland of niet gepland, er komt een kind. Neem je, als je eenmaal bevallen bent, je gewone leven weer op? Neem je dat kind dan mee als je uitgaat? Neem je dat kind in zijn kinderwagen mee de rokerige kroeg in? Ga je lekker op vakantie met je rugzak en in een tentje, met het kind erbij? Nee toch? Je past je aan aan het kind. Je zet jezelf even opzij, voor het kind. Jou tijd komt wel weer. En dat is met een merrie met veulen (gepland of niet gepland) net zo. En dat is wat ik er eigenlijk mee wilde zeggen.

Heel eerlijk geantwoord: Om mij heen zie ik geregeld mensen die hun kinderen bij de oppas dumpen, bij ouders, in een of andere creche en qua reizen...er zijn zat kids die voor hun 5e al de halve wereld "gezien" hebben...of ze belanden in een internaat...ergens misschien spijtig, maar wederom afhankelijk van de ouders en het kind. De een heeft er later voordelen van, de ander komt tekort!

Begrijp de denkwijzes van men hier wel, maar blijf toch echt kijken naar mijn eigen situatie, mijn eigen merrie en haar manier van doen en daar pas ik me op aan en niet gestelde 'regeltjes'....en geloof best dat er merries die behoefte hebben lange tijd bij het veulen te zijn, maar moet ook eerlijk zijn tegenover mn merrie en zien dat zij enorm veel waarde hecht aan onze gang van zaken...maar elke merrie is een individueel!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:57

Bella schreef:
Mmh oke, jij bent dus echt fok gericht, hebt de opties....ideaal, maar dan behoor jij tot een klein percentage personen die die mogelijkheid in bezit heeft. En daarnaast moet ik eigenlijk wel lachen om een stukje. Je geeft dus aan, je hengst, die rijd je het hele jaar door!? Ook ergens niet fair, om in jou denkvisie te spreken, als dat het geval is. Dekken is namelijk voor een hengst vrij intensief, dus rond die perioden zou jij ook eigenlijk je hengst niet moeten rijden.....en dan vraag ik me af: Gebeurt dat ook?

Even wat rechtzetten: ik heb niet de mogelijkheden om op grote schaal te fokken, heb geen kudde met merries waar de hengst tussen mag lopen. Maar mijn merrie met veulen kwam in een grotere groep terecht met voldoende aanspraak en voldoende ruimte.

Een hengst die in een kudde staat zal zich minder druk maken om het dekken dan een hengst die op stal staat. Dus vergt het dekken van een groep merries veel van een hengst? Als het er 100 zijn misschien wel. Maar een merrie of drie, vier toch echt niet. Niet als ze de eerste keer meteen drachtig worden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 08:29

Wij laten zo en zo altijd eerst een week de paarden dan nog met rust. Wel poetsen en zo natuurlijk.
Daarna dan ga ik tussen de 5- 10 min gewoon wat longeren, zo ver dat lukt Bloos Veel stappen en als ze kan en wil een beetje draven.
Dan kijk ik hoe rustig ze zijn en dat dan zo is dan ga ik erop 10-20 alleen maar stappen en een klein drafje proberen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:07

Ik vraag me af waar je bij het longeren en het rijden het veulen laat? Laat je hem erbij met longeren? Heb je dan niet dat het veulen in de longeerlijn rent en erin verstrikt raakt? Dat lijkt me nu echt bloedlink.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 06:25

bedank voor al jullie reacties!!! Haha!
mijn veulentje is nou 2,5 week oud, ik heb de merrie er nou 1x 1 minuutje bij weg gehad... viel opzich heel erg mee... ik ben van plan nog even met het rijden te w88.. wel wil ik de merrie wat vaker bij het veulen weghalen (niet te lang hor Vingers aflikken )
& nee ik ben geen prof die zo nodig wedstrijden moet rijden...
maar wedstrijden zijn wel belangerijk voor mij...
ik wil echt niet zeggen dat ik mijn merrie alleen voor wedstrijden & rijden heb enz ik gun haar echt wel wat rust... maar sommige dingen heb ik zelf ook niet in de hand... verder plakt mijn merrie al veel minder aan het veulentje Pling (veulentje moet nou aan een touw als hij de wei in moet, anders gaat ie er meteen van door)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:20

Twee weken erna kan je al rustig de merrie bij het veulen weghalen. In het begin zal de merrie niet langer dan een paar minuten tot weken later een half uur tot een uur.
Het zijn dus fabeltjes dat je het veulen te kort doet als het veulen bijde moeder weg is voor zo; zeer korte periode. Het is wat anders als ze dagen van elkaar gescheiden zijn.

Het zal wat zijn als mijn zus niet haar kindje kon achterlaten om even boodschappen te doen. Dus je als je zelf bent bevallen ben je heel snel opp de been en dingen aan het doen.

Mijn merrie pak ik gewoon na twee weken en in de twee welen zalik vaak bij moeder en kind in de stal komen zodat ghet voor het veulen niet raar is dat ik erbij ben. Ik geloof dat dat inprenting heet ofzo.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:21

Citaat:
Ik vraag me af waar je bij het longeren en het rijden het veulen laat? Laat je hem erbij met longeren? Heb je dan niet dat het veulen in de longeerlijn rent en erin verstrikt raakt? Dat lijkt me nu echt bloedlink.

Natuurlijk laat ik het veulen gewoon in de box. Zo dom ben ik nou ook weer niet hoor .........

georgia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:45

Citaat:
Cassidy schreef:
Als je een veulen wilt, wees dan ook zo konsekwent en gun het merrie en veulen de tijd met elkaar. Dus wanneer weer rijden? Na een half jaar, als het veulen gespeend wordt
.

Persoonlij vind ik dit wel erg overdreven. wij fokken al jaren en onze merries worden (afhankelijk van hun conditie en gesteldheid op dat moment) toch wel weer vrij snel bereden. Gewoon het veulen in het land laten (voordeel is dat er meerdere merries met veulens staan) en met de moeder langzaam gaan opbouwen.

De oudste merrie is nu 25 (word niet meer mee gefokt) en we hebben nog 6 andere merries staan die we zelf gehouden hebben en geen van de merries heeft een trauma overgehouden aan het feit dat hun moeder af en toe werd weggehaald om een half uurtje te rijden

Knipoog

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:27

Lady is over ongeveer 8,5 week uitgerekend en als het even kan wil ik gewoon vanaf de tweede week weer wat gaat doen (of krijg ik nu heel bokt over me heen Bloos )En dan niet gaan rijden of longeren, maar gewoon gaan wandelen met de kleine erbij.

Dit met de reden dat Lady heel snel stijf wordt van 2 dagen stilstaan. Elke dag gaan ze het land op of in de bak en zullen gewoon veel in handen zijn. Wandelen is alleen maar goed voor ze. En echt niet direct een hlaf uur, nee, eerste gewono 5 minuutjes ofzo, gewoon met z'n tweetjes en ik en nog een persoon (of twee).

Daarna wil ik na 2 weken er gewoon weer opgaan, is het niet in de bak, dan gewoon op het land. Veulen gaat dan gewoon mee. Daarna wil ik het rustig opbouwen. Dit hebben we bij het andere veulen ook gedaan en dat is me heel goed bevallen!!!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:07

Ze kunnen heus wel even 20 minuten bij elkaar weg hoor. En ja ,de eerste keer willen ze ook wel na elkaar hinniken en is de merrie ook even wat drukker maar dat wordt steeds minder.
En in de box kan niks met het veulen gebeuren, als je het veulen meeneemt dan kunnen ze ( bij ons bijvoorbeeld ) in de sloot kukkelen en dat is vaak gebeurd .... of andere dingen mee gebeuren.
Ze kunnen heus wel even bij elkaar weg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:22

wemkelover schreef:
En in de box kan niks met het veulen gebeuren,

Oh, is dat zo? Dan heb jij waarschijnlijk nooit een veulen met zijn benen door de tralies gezien (met alle nare gevolgend van dien) of over een boxdeur heen zien komen omdat hij bij zijn moeder wilde zijn?

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:41

Ik rijd op een fokmerrie en dus ook wedstrijden.

Na ongeveer 7 dagen gaan merrie en veulen bij ons voor het eerst uit elkaar. Dan staat het veulen in de box, de merrie aan de andere kan t van de deur. Dat doen we zo'n 15 minuten. Ze kunnen elkaar dan voelen, horen en zien. Dat doe ik 2 keer.

Daarna ga ik met de merrie de stal op en neer stappen. Dan gaat er een schot voor de deur zodat het veulen niet uit de box springt, maar hij wel kan zien. Dan doen we 2o minuten. Ze kunnen elkaar dan horen en zien. Dat doe ik 1 keer.

Daarna ga ik met de merrie naar buiten, de bak in. Dit is altijd even schreeuwen en spannend. Dan stap ik met de merrie. De eigenaar blijft bij het veulen. Dat doe ik 1 keer en ongeveer 20 minten.

De volgende keer ga ik rijden. De eigenaar blijft bij het veulen. Ze kunnen elkaar horen, maar niet zien. Er staan dan ook altijd meerdere paarden op stal, naast de box van het veulen. Dan blijf ik ongeveer 30 minuten weg.

Vanaf dan bouw ik het per keer met 10 minuten uit totdat ik zo'n uur kan rijden.

Tussen de eerste keer en de keer van 60 minuten rijden zitten zo'n 2 weken. De eigenaar blijft de eerste 4 weken altijd in de stal. Mijn ervaring is dat de veulens na zo'n 2 weken niet meer hinniken om hun moeder tijdens het rijden, maar wel als je wegloopt. Ze gaan dan vaak aan de kant van de box staan, daar staat een rustige ruin.

Als het veulen zo'n 2.5 maand oud is, dan ga ik op wedstrijd. De eerste keren ben ik dan maximaal 3 uren weg. Dit worden later maximaal 5 uren. Het veulen heeft dan veulenbrok en hooi om te knabbelen. De merrie wordt om het uur gemolken.

Op deze manier is het altijd goed gegaan. De merrie blijft fijn in de omgang en laat zich goed rijden. De veulens zijn alledrie opgegroeit tot hele gezonde, maar ook sociale veulens (naar andere paarden en de moeder). Tot nu toe nooit geen problemen gehad en heb toch al zo'n 7 jaar ervaring met het rijden van fokmerrie's.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:25

ik heb zelf sportpaarden en met de jonge merries wordt eerst een of twee veulentjes gefokt ;Maar ik vindt ook dat als je voor een veulen kiest dat dit helaas niet samen gaat met sport .Integendeel ik heb ze reeds vanaf eindjanuari op rust ,ze komen er elke dag een paar uur in de paddock en binnen een wek of twee kunnen ze lekker een 8-tal uur het land op ;als de veulens er zijn laar ik mijn merries ook met rust (we gaan wel eens naar een keuring met moeder en kind ,zo heeft ie ook weer eens wa gezien en ik ben er ook wel een beetje mee bezig maar verder laat ik ze gewoon lekker vrij en geniet ik ervan ,he werken komt daarna nog.Die conditie heb je er zo weer aan !!De veulens worden rond 5 maanden gespeend ,de winter komt er dan al aan ,de merrie worden geschoren ,getraind en na een maand of drie zijn ze weer parcoursklaar en zijn ze er nog geen jaar uitgeweest .Ik vindt als je kiest voor fokkn zetdan je prestaties even aan de kant (even gaan wandelen met moeder en kind of alleen met de moeder noem ik niet werken ).Ik vindt het nog altijd raar dat sommigen zeggen ,ik wist niet dat ze drachtig was ,heb nog tot de laatste dag hard gewerkt ;Ik it ook telkens met een maiden merrie en daar zie ik ruim 5 maand voordien al heel goed dat ze zwanger zijn

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:44

libke schreef:
Ik vindt het nog altijd raar dat sommigen zeggen ,ik wist niet dat ze drachtig was ,heb nog tot de laatste dag hard gewerkt ;Ik it ook telkens met een maiden merrie en daar zie ik ruim 5 maand voordien al heel goed dat ze zwanger zijn

ik denk dat jij altijd wist dat je merries gedekt waren en je dus voorbereid was???? ik heb mijn merrie gekocht zonder te weten dat ze gedekt was, omdat wij altijd intensief trainen heb ik aan haar pas 3 weken voor de bevalling kunnen merken dat er iets was,omdat ze sneller moe was dan anders, niet omdat ze dikker werd, dat kwam daarna pas!! pas na een bezoek aan de va wist ik dus dat ze drachtig was en die zei zelfs dat hij zich niet kon voorstellen dat er een veulen inzat, nu is ze ook weer super slank.(voor haar doen)
dus het kan echt......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 23:00

Of je kunt zien of een merrie drachtig was of niet ligt helemaal aan de merrie. Zo hebben we er ook een paar rondlopen waar je pas ziet dat ze drachtig zijn op het moment dat het veulen moet komen. Daarentegen hebben we ook merries gehad waarvan we wisten dat ze drachtig gescand waren en die met 11 maanden gewoon leeg bleken te zijn (terwijl je aan de buikomvang zou zeggen dat er wat inzat)
Het is dus echt niet altijd te zeggen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:05

na 2 weken begon ik weer ter rijden. In de wei en niet elke dag, met het veulentje er gewoon naast lopen, vond ze super! na 3 weken ging ik ze scheiden, steeds het veulen op stal en dan een klein stukje met Rosa lopen door de buurt, eerst 2 minuten weg, en dan steeds meer. En na een tijdje gingen we weer rijden, eerst een half uur, en dan een uur enz Knipoog succes

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:08

cadissy, het is veel verstandiger om weer vroeg te beginnen met rijden, als het een half jaar is, bij het spenen, is het een joekel van een veulen en dan issie niet meer te houden als hij niet bij zijn moeder kan staan, dan breekt hij al helemaal de stal af!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:19

Ik ga enkele dagen nadat het veulen geboren is ook rustig oefenen met af en toe even een paar minuten uit elkaar halen.
Veulen in de box, merrie aan de andere kant zodat ze elkaar wel kunnen zien, horen en ruiken.
Na een paar dagen even met de merrie naar de bak (terwijl er iemand bij het veulen blijft) en tien minuutjes longeren.
Als alles goed gaat, ga ik anderhalve maand nadat het veulen geboren is een wedstrijd rijden. Maar, dat is vlakbij stal en ik ga heen, rijd kort los, rijd de proef en breng haar daarna direct weer naar het veulen.
Dan zijn we binnen een uur terug.

Merrie en veulen uren uit elkaar houden vind ik niet kunnen. Wedstrijden verder weg ga ik niet rijden en het is ook proef rijden, afzadelen en snel weer naar het veulen.

Daarnaast lopen moeder en kind de hele dag lekker in het land en komen ze 's avonds samen op stal.
Ook haal ik ze pas echt uit elkaar als de merrie aangeeft het veulen vervelend te vinden. Dat kan na een half jaar zijn, maar net zo goed na een jaar.